Web Analytics Made Easy - Statcounter

صدرا با اشاره به الزامات تحقق شعار سال یعنی «رونق تولید» گفت: اگر بتوانیم علم را در عرصه های مختلف عملیاتی کرده و به میدان بیاوریم، خواهیم دید روزی می رسد که اهداف صرفاً از طریق مسایل مادی و به ویژه فروش نفت به مقصد نرسند.

«علیرضا صدرا» در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، در مورد رونق تولید علم در جامعه و تاثیر آن در ایجاد پل ارتباطی میان صنعت، تعالی علمی و وضعیت جامعه، اظهار کرد: نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با عنوان «رونق تولید» ابعاد وسیع و گسترده ای در عرصه های مختلف دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: سال نو یک نقطه عطف در تجدید حیات ملی است، به ویژه در شرایطی که گام دوم انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری مطرح می شود، گام دوم که جهاد اکبر و سازندگی ملی محسوب شده و همواره به عنوان مساله ای مهم از سوی رهبری مورد تاکیده بوده است. چهل سال اول بعد از انقلاب اسلامی جهاد اصغر بود، نظام سازی صورت گرفت، تثبیت نظام با دفاع مقدس، با سازندگی و توسعه زیربنایی انجام شد و اکنون در آغاز جهاد اکبر ما با چالش ارتقای کارآمدی ملی به ویژه دولت سازی کارآمد و راهبرد الگوسازی پیشرفت و با چشم انداز تمدن نوین اسلامی مواجهیم.

 

صدرا تصریح کرد: البته سالیان مدیدی است که مقام معظم رهبری، راهبرد سالیانه نظام را در چارچوب راهبرد کلان طولانی مدت تا مرز تمدن سازی نوین اسلامی مطرح می کنند و عمدتاً نیز تاکید بر درون زایی و برون گرایی است، چه از حیث اقتصادی، چه از حیث سیاسی و چه از حیث فرهنگی و اجتماعی.

 

صدرا با بیان اینکه رونق و تولید اقتصادی در واقع در راستای همین برنامه قرار دارد، گفت: قطعا بدون پیشرفت علمی و فنی هر گونه حرکت رو به جلو ناممکن و یا حداقل هزینه بر است و خطاهای زیادی داشته و به حد نهایی نیز نخواهد رسید، در نتیجه تولید علم نیروی مولده و محرکه و هدایت گر پیشرفت است، از طرف دیگر باید به ین مساله توجه کنیم که اولا مشکلات ما واقعا چیست و در وهله دوم راه حل آن را پیدا کنیم تا برای رفع مشکلات و ایجاد یک نگاه تولیدمحور بر اساس علم به یک راهبرد برسیم.

 

این پژوهشگر با بیان اینکه تبیین علمی مسایل کشور، ترسیم عملیاتی راهکارها و ترویج عمومی آنها در میان نخبگان و توده مردم و مسئولان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، اظهار کرد: اگر بتوانیم علم را در عرصه های مختلف عملیاتی و به میدان بیاوریم خواهیم دید که روزی می رسد که اهداف صرفاً از طریق مسایل مادی و به ویژه فروش نفت به مقصد نرسند.  سرمایه اصلی ما باید نگاه راهبردی به سرمایه های انسانی به ویژه در حوزه فکری و علمی باشد.

 

استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که «علت عدم توجه شایسته به سرمایه فکری کشور چیست؟»، ابراز کرد: واقعیت آن است که از حیث زیرساختی چه در بخش دانشگاهی، چه در بخش تولید علم و چه در بخش توسعه زیربنایی کشور، تحولات بسیاری صورت گرفته است، اما اگر بتوانیم علم را به عمل نزدیک کنیم آن وقت می توان ادعا کرد که رونق تولید در گروی رونق دیدگاه علمی است.

 

این پژوهشگر تاکید کرد: واقعیت آن است که ما بیش از عمل ادعا را شاهد بودیم، باید تولید علم را از نظر کمی و کیفی تقویت کنیم، علمی که نیازهای اسلامی و ایرانی و انقلابی را پاسخ دهد، همچنین از سوی دیگر، مسئولان باید تلاش کنند که کاربری علم را در اولویت قرار دهند و عمل بدون مشورت علمی را به صفر برسانیم.

 

وی اضافه کرد: اکنون در کشور ظرفیت بالقوه تولید وجود دارد اما زمانی بالفعل می شود که وارد عمل شود، هرچه که علم خود را معطوف به عمل و عمل را معطوف به علم کنیم به نتیجه خواهیم رسید. علم رحمت الهی است، هیچ رحمتی بالاتر از علم هدایت نیست، ما امروز باید مهندسی و مدیریت علمی کنیم، سدسازی کنیم و سرچشمه های پراکنده را در جهت تحقق اهداف کشور تجمیع کنیم.

 

صدرا با بیان اینکه چنین ظرفیتی را در دانشگاه شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: باید به این سو برویم که جنبه عملیاتی به ماجرا بدهیم، و از سوی دیگر دولتمردان و مسئولان هم باید عمل خود را به طرف علمی کردن ببرند، متاسفانه بعضا شاهد این بودیم که قدم برداشتن ها شخصی بوده است در حالی که باید نهادی باشد. دولت و دانشگاه باید همگرا، هماهنگ و همبسته شوند تا خروجی کارشان تمدن نوین اسلامی شود. اینگونه است که مشکل اشتغال و بسیاری از مسایل دیگر حل می شود.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: خسارت سیل سیل بارندگی و سیلاب خوزستان کمک به سیل زدگان لرستان مناطق سیل زده سیل لرستان خسارت سیلاب سیل خوزستان رونق تولید علوم انسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۴۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ نرم در غرب مخرب‌تر از نبرد سخت فلسطین و اسرائیل است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامرضا منتظمی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در فرانسه و کنگو و دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نو در نشست سیاسی دانشجویی وعده صادق که در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد با اشاره به این موضوع که ۸۰ درصد مردم جهان مقابل اسرائیل هستند، اظهار کرد: برخی می‌گویند ایران سردمدار این جنگ‌هاست در جواب باید گفت پس با این تعریف، ایران رهبر۸۰ درصد مردم جهان است. اکنون دو نبرد در منطقه وجود دارد؛ نبرد اسرائیل با فلسطین اشغالی و جنگ تفکر تمدن غرب که تفکر غربی که اثر مخرب بیشتری بر جوامع دارد.

وی ادامه داد: تمدن غرب همواره در حال تزریق به کل جهان بوده و در شرایط فعلی بشریت بر روی لبه پرتگاه است. درون انسان تمدن غرب توانست یک بمب هسته‌ای منفجر کند. تفکر و تمدن غرب با استفاده از فیلم‌های مستهجن و سو استفاده از دانش آموزان و دانشجویان حتی در منزل هم آنها را تنها نمی‌گذارد.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در فرانسه و کنگو با تشریح نبرد سخت در غزه گفت: در نبرد سخت منطقه در غزه، خود اسرائیل هم می‌داند به چهره‌ای منفور در جهان تبدیل شده و کم‌کم غرق در حال غرق شدن است و به نوعی می‌توان گفت آتش همه جهان در غزه شعله‌ور شده و درگیری آخر زمانی تا پیروزی ادامه دارد.

منتظمی با اشاره به هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: پیروزی هشت ساله در دفاع مقدس یک وعده حق بود و جنگ غزه ادامه همان بوده؛ اما مدل فرق می‌کند. به قول حضرت آقا اکنون زمانه اشغال فکر و تفکر است نه زمین.

وی درباره موضع نگرفتن برخی درباره مسئله فلسطین عنوان کرد: در جریان اغتشاشات یک نفر که فوت می‌کند حتی مورچه‌های جهان هم موضع گرفتند؛ اما برخی در موضوع فلسطین و غزه هیچ واکنشی از خود نشان ندادند. دانشجویان باید مطالبه گری کرده و ارتباط بین‌المللی با همه دانشجویان جهان برقرار کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اختصاص زمین به تعاونی‌ها برای رونق تولید در اولویت است
  • برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس
  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • دانشگاه آزاد دامغان جنبه‌های علمی و فرهنگی شاخصی دارد
  • اقتصاد فوتبال ایران رونق می‌گیرد؟
  • ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر گاز ایران
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر پرافتخار گاز ایران
  • مشارکت مردم در عرصه‌های تولید نیازمند گفتمان‌سازی است
  • جنگ نرم در غرب مخرب‌تر از نبرد سخت فلسطین و اسرائیل است