Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل اقتصادی اذعان داشت:در راستای شعار سال‌های قبل و حلقه وصل صحبت‌های رهبری مبنی بر مقاوم‌سازی اقتصاد کشور، تقویت تولید مهمترین اقدامی است که در شرایط فعلی باید مد نظر قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سجاد کلانتر تحلیلگر مسائل اقتصادی،در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با بیان این که مقام معظم رهبری چندین سال است که رویکرد اصلیشان در انتخاب شعار سال مسائل اقتصادی است اظهار داشت:واقعیت این است که اقتصاد ایران بعد از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی به دلیل دسیسه های دشمن و ناکارآمدی مدیران اقتصادی نتوانسته است به آرمان‌های انقلاب در حوزه اقتصاد برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع ایران در این سال‌ها نتوانسته به یک اقتصاد مستحکم، امن و بدون وابستگی اساسی به خارج از کشور دست یابد.

وی با تاکید بر این که سنگ بنای داشتن یک اقتصاد مستحکم تولید است اذعان داشت:. اگر در یک اقتصاد بتوان با نگاه به داخل، تولید را درون‌زا کرد عملا آن اقتصاد به استحکام اولیه خود می رسد و از این جهت است که در راستای شعار سال‌های قبل و حلقه وصل صحبت‌های رهبری مبنی بر مقاوم‌سازی اقتصاد کشور، تقویت تولید مهمترین اقدامی که در شرایط فعلی باید مد نظر قرار گیرد خواهد بود.

کلانتر با اشاره به منظومه منسجم فکری مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد گفت: ایران همواره در شرایط خاصی قرار داشته که مختص حال نیست و در تمام 40 سال گذشته با آن مواجه بوده است اما در برهه هایی دولت ها در فهم شرایط کشور دچار تردید شده اند کما این که در دولت روحانی نیز در سال های اول احساس می کردند با مذاکراتی که منجر به توافقی مثل برجام می شود می توان شرایط کلی کشور را تغییر داد و به جایی برسند که با نگاهی متعادل تر کشور را اداره کنند.

وی افزود: اما تجربه برجام ثابت کرد این گونه نیست و خصومت دشمن با ایران خیلی عمیق تر از مباحثی چون هسته ای است و این موضوعات صرفا بهانه‌ای بیش نیست و با امید به خارج از کشور نمی توان تحول مثبتی را در اقتصاد کشور ایجاد کرد.

ضرورت خودکفایی درتولید کالاهای استراتژیک کشور

این کارشناس مسائل اقتصادی اذعان داشت: همواره در اقتصاد موضوع مزیت نسبی مطرح می شود؛ به این معنی که کشورها باید به دنبال تولید کالاهایی بروند که در آن کالا نسبت به سایرین مزیت دارند اما شرایط برای ایران به گونه ای است که هر لحظه ممکن است امکان مبادلات کالایی با کشورای دیگر تنگ‌تر شود؛ از این‌رو ضروری است برای خودکفا شدن و تولید کالاهای اساسی و استراتژیک  مورد نیاز کشور برنامه ریزی جدی صورت گیرد.

رفع مشکل بیکاری در گرو رونق تولید

کلانتر با بیان این که در شرایط فعلی ایران در اوج هرم سنی خود برای اشتغال قرار دارد اظهار داشت: پایدارترین اشتغال‌ها از تولید حاصل می‌شوند از این رو برای رفع معضل بیکاری به عنوان درد مضمن اقتصاد جوان ایران نیاز به رونق تولید در کشور است و با تولید است که می توان مشکل اشتغال را برطرف کرد.

بیشترین توان تولیدکننده صرف جذب تسهیلات می شود

وی با تاکید بر این که برای تولید موانع جدی در کشور وجود دارد تصریح کرد: امروزه تولیدکننده باید بیشترین توان خودرا برای تامین مالی و جذب تسیهلات صرف کند در واقع 90 درصد از دغدغه یک تولیدکننده چگونگی دسترسی به منابع مالی است در حالی که انتخاب بهینه دانش فنی و تکنولوژی برتر برای تولید باید بیشترین دغدغه یک  تولیدکننده باشد.

ضرورت شفاف‌سازی تامین مالی در جهت رونق تولید

این مدرس دانشگاه ادامه داد: شرایط باید به گونه ای باشد که یک تولیدکننده قبل از این که بخواهد اقدامی انجام دهد؛ بداند چقدر می تواند به منابع مالی و با چه هزینه ای دسترسی پیدا کند و سپس برنامه ریزی های خود را انجام دهد که در این خصوص ضروری است تامین مالی تولیدکنندگان شفاف سازی شود.

کلانتر با بیان این که در همه جای دنیا بخش تولید از جذابیت کمتری نسبت به سایر بخش ها برخوردار است و دولت ها با اقدامات تشویقی خود سرمایه گذاران به به این بخش جذب می کنند افزود: در ایران سرمایه گذاران به لحاظ فکری وتامین مالی به حال خود رها شده‌اند و همه مشکلات به دوش خودشان است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۵۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید به صادرات گره بخورد/ نادرست بودن قطع برق چاه‌ها

نیکبخت  در جمع نخبگان، بهره‌برداران و تشکل‌های بخش کشاورزی شهرستان‌های گرمسار و آرادان در غرب استان سمنان، گفت: در نظام اسلامی مردم اصل هستند و در تولید باید جهش اتفاق بیفتد و دولت با مشارکت و همراهی مردم شعار سال را محقق می‌کند.

وی گفت: تولیدکننده باید بخشی از تولید خود را برای تازه‌خوری و بخش دیگری را برای فرآوری و بخشی را هم نیز برای صادرات بگذارد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان به سمت صادرات حرکت کنند، ادامه داد: صادرات را باید به تولیدکننده آموزش دهیم و باید صادرات را به تولیدکننده گره بزنیم.

نیکبخت با بیان اینکه مردم ۲ دسته‌ هستند، یک دسته در حال تولید هستند و یک عده هم می‌خواهند بیایند و تولید کنند، گفت: باید زمینه تولید فراهم شود تا تولیدکنندگان چند برابر تولیدات فعلی خود را داشته باشند و نیاز است در این مسیر موانع را از سر راه تولیدکنندگان برداشته شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم
  • منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد ۶ درصدی را تجربه کرد
  • تولید به صادرات گره بخورد/ نادرست بودن قطع برق چاه‌ها
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • سنگینی هزینه‌های درمان روی دوش مردم
  • تأکید رئیس جمهور بر مبارزه با قاچاق و رونق تولید
  • کاهش نرخ بیکاری در استان سمنان قابل توجه است/ «آب» مهمترین دغدغه
  • وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم
  • امنیت در سرمایه گذاری باعث رونق تولید می‌شود
  • تاکید مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد بر رونق اقتصاد هنر