Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری نخستین جشنواره ملی حکمت و نیایش با محوریت نهج البلاغه و صحیفه سجادیه امروز، 19 فروردین ماه با حضور احد جاودانی نیا، مدیر کل ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد. جاودانی‌نیا با اشاره به اینکه برگزاری این جشنواره کار مشترک معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و اداره کل ارشاد استان تهران است، گفت: جشنواره حکمت و نیایش با هدف معرفی آثار برتر علمی و پژوهشی و هنری، بستر سازی حضور فعال نویسندگان، محققان و هنرمندان در زمینه تبلیغ آموزه‌های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، تقویت گفتمان دینی و جریان سازی رشد و رونق آثار پژوهشی، ادبی و هنری با محور آموزه‌‌‌های ائمه اطهار(ع)  برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از فعالیت بخش‌های ادبی در قالب شعر، داستان کوتاه، پژوهشی در قالب پایان نامه، رساله و کتاب هنرهای تجسمی در قالب پوستر و نقاشی خط فیلم کوتاه در قالب مستند، فیلم نامه نویسی و .. و آواها و خوانش‌ها خبر داد و گفت: آثار دریافت شده توسط دبیران تخصصی هر بخش بررسی و آثار برتر معرفی خواهند شد.

مدیر کل ارشاد اسلامی تهران با تاکید بر اینکه سی‌ام فروردین ماه آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره است گفت: تلاش داریم آثار برتر به نحو درست معرفی و مورد استفاده قرار گیرند.

گزارش ایکنا حاکی‌ست در ادامه این نشست خبری ابوالفضل علی قلی، دبیر بخش پژوهش جشنواره حکمت و نیایش از استقبال خوب حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها از این جشنواره خبر داد و گفت: تا کنون بیش از 50 هزار مقاله و پایان نامه در خصوص غدیر، نهج البلاغه و شناخت حضرت علی(ع) توسط پژوهشگران مذهبی کشورمان تولید شده است و هنرمندان ما آماده تولید اثار هنری در این زمینه هستند.

وی خاطر نشان کرد: صاحبان آثار علمی و هنری که آثارشان را از سال 90 تاکنون تولید کرده‌اند می‌توانند با ارسال آثار در این جشنواره شرکت کنند.

علی قلی از همه محققان دعوت کرد تا قبل از پایان مهلت دریافت آثار آثارشان را به دبیرخانه ارسال کنند

جاودانی نیا نیز در ادامه با اشاره به قابلیت‌های بخش آواها و خوانش‌های جشنواره گفت: در حوزه ادبی آثار زیادی تولید شده است و این نشان می‌دهد شعرای ما با نهج البلاغه و صحیفه سجادیه آشنایی خوبی دارند در حوزه هنرهای تجسمی و فیلم کوتاه نیز در سایر جشنوار‌ها شاهد ارائه آثار خوبی بودیم که این نشان دهنده آشنای هنرمندان با قرآن، نهج البلاغ و صحیفه سجادیه است هنرمندان ما برداشت خود از این آثار را در قالب هنر خلق می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه می‌خواهیم در این جشنواره به صورت تخصصی بروی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه کار کنیم گفت: هنر مرز نمی‌شناسد و هنرمند با الهام از این دو منبع می‌تواند نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور نیز تاثیر گذار باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای تاثیرگذاری جشنواره حکمت و نیایش با توجه به برگزاری جشنواره‌های متعدد در کشور، اندیشیده‌اید گفت: جشنواره حکمت و نیایش به صورت تخصصی در حال فعالیت است و می‌خواهیم هنرمندان و پژوهشگران با نگاه تخصصی آثار تولید کنند. ما صرفا به دنبال شناساندن حضرت علی(ع) نیستیم بلکه می‌خواهیم نهج‌البلاغه را بشناسانیم و متاسفانه در خصوص صحیفه سجادیه نیز برنامه فرهنگی کمی تولید شده است که باید جبران شود.

علی‌قلی، دبیر بخش علمی پژوهشی جشنواره نیز در خصوص نحوه تاثیرگذاری بیشتر این جشنواره گفت: جشنواره حکمت و نیایش جشنواره‌ای تخصصی است و ما اعتقاد داریم نهج‌البلاغه منشور گام دوم انقلاب است و اگر می‌خواهیم پس از 40 سال همچنان در مسیر امام و انقلاب حرکت کنیم نهج البلاغه سبک زندگی علوی را به ما ارائه می‌دهد.

همچنین صادقی‌نژاد، دبیر هنری جشنواره نیز در پاسخ به سوال که چگونه آثار جشنواره به خانه‌های مردم برده خواهد شد، گفت: جنبه‌های هنری این دو اثر بزرگ متنوع و چشم گیر هستند و هنرمندان برداشت‌های خود را به زبان هنر ترجمه خواهند کرد. نهج البلاغه و صحیفه سجادیه علاوه بر جنبه‌‌های معنوی دارای ظرایف هنری هستند که می‌توانند در مردم تحول فکری ایجاد کنند.

وی از صدا و سیما خواست آثار هنری به ویژه در بخش اواها و نواها را پخش کند و گفت: می‌توان نشست‌های تخصصی برای بخش آواها و نواها ایجاد کرد قبل از اکران هر فیلم سینمایی هم می‌توان یک فیلم کوتاه اکران کرد تا مردم بیشتر با فیلم کوتاه آشنا شده و کارگردان‌های فیلم‌های کوتاه نیز تشویق شوند.

وی از برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره در محل برگزاری نمایشگاه قرآن خبر داد.

در پایان این نشست نیز علی قلی، دبیر بخش علمی و پژوهشی جشنواره گفت: دوره‌های تربیت مربی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه توسط اداره کل ارشاد تهران به صورت مداوم برگزار می‌شود و ما 1200 استاد در این زمینه داریم. سال گذشته در 17 استان کلاس نهج البلاغه برگزار شده و 200 حافظ نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در کشور وجود دارد.

وی برای تولید مسابقات و برنامه‌های ویژه با محوریت نهج البلاغه و صحیفه سجادیه برای پخش از رسانه‌ها اعلام آمادگی کرد و گفت: تا قبل از ماه رمضان چندین نشست علمی در رابطه با نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در دانشگاه‌ها خواهیم داشت.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۶۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیازمند انقلاب جدید در حوزه نشر و ارایه آثار فاخر هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی اسماعیلی شامگاه سه‌شنبه هفتم فروردین ماه در آیین رونمایی از ترجمه مجموعه شش جلدی تألیفی میشل کعدی؛ ادیب و فیلسوف مسیحی لبنانی در حاشیه برگزاری سی‌ویکمین نمایشگاه قرآن با اشاره به تقارن بهار ۱۴۰۳ با بهار قرآن و دل‌ها، اظهار داشت: خوشحالم که خداوند متعال این توفیق را به من و همکارانم عنایت کرد که این کار مهم و اساسی، کار ترجمه آثار اندیشمندان غیر مسلمان در خصوص اهل‌بیت عصمت و طهارت را آغاز کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نگاه من به این کار یک نگاه تمدنی و به عنوان یک خیر و برکت برای دنیا و آخرت مسؤولیت مهمی که بر عهده دارم، است.

وی گفت: کار اصلی متعلق به پروفسور میشل کعدی است که با وجود کبر سن برای هفتمین بار است که به ایران می‌آید و عاشق امام رضا (ع) و اهل‌بیت عصمت و طهارت است و این ویژگی انسان‌های کامل است که درخشش آنها همه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

اسماعیلی ادامه داد: اگر دل‌های پاک و مطهر در معرض تابش نور حضرت محمد (ص) و اهل‌بیت قرار گیرند به عناصر برجسته‌ای برای بازگو کردن فضائل تبدیل می‌شوند.

وزیر فرهنگ با اشاره به تعابیر میشل کعدی از ائمه اطهار (ع) و امامان معصوم گفت: اینها نشان‌دهنده دل پاکی است که آئینه انعکاس فضائل اهل‌بیت قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در تاریخ یک گفت‌وگوی برجسته و ارزشمند داریم؛ هیچ وقت غبار کهنگی بر این گفت‌وگوی فاخر نمی‌نشیند.

اسماعیلی در این رابطه به هجرت مسلمانان به حبشه در سال پنجم بعثت بر اثر فشار مشرکان مکه اشاره کرد که در دربار نجاشی حاضر شدند، گفت: حقیقت اسلام است آنجایی است که بر زبان جعفر بن ابیطالب جاری شد و وقتی همه اسباب زمینه‌ساز برگرداندن مهاجران از سوی نجاشی فراهم بود جعفر بن ابیطالب، اسلام و آئین پیامبر را معرفی می‌کند و آیات ابتدای سوره مبارکه مریم را قرائت کرد. آیات زیبایی که تا تولد حضرت عیسی مسیح جلو می‌آید و زیبایی و حقیقت اسلام را به نجاشی که مسیحی عادل بود نشان می‌دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نیاز داریم در دوره اخیر با نگاه تمدنی عناصر برجسته آئینی خود را ارائه کنیم. اینها هر چقدر شفاف ارائه شود دل‌های بیشتری را جذب می‌کند و امیدوارم این کار که آغاز شده مسیر جدیدی برای نشر معارف باشد.

وی ادامه داد: همگی همت کرده و این کار بزرگ را انجام می‌دهیم و به‌زودی جشن رونمایی از یکصدمین اثر را برگزار کنیم.

اسماعیلی با اشاره به دیدار شب گذشته شاعران با رهبر انقلاب اظهار داشت: ایشان در ادامه فرمایش خود در ادامه ترجمه آثار فارسی به زبان‌های دیگر و با اشاره به موضوع غزه فرمودند که نیاز است آثار شعرای ما هم به ویژه به زبان عربی ترجمه شود.

وزیر فرهنگ گفت: دوستانی در مورد غزه شعر سرودند که رهبر انقلاب فرمودند شعر و ادبیات رساترین زبان و قوی‌ترین رسانه برای انتقال پیام است. امید است این کار در معاونت قرآن و عترت و معاونت فرهنگی و مؤسسه ایران پی گرفته شود.

وی بیان کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغوشمان برای استقبال از پیشنهادهای خلاقانه کاملاً باز است و در اختیار جامعه فرهنگی کشور هستیم.

اسماعیلی گفت: در وزارت فرهنگ در همه بخش‌ها آمادگی خود را برای انجام طرح‌های خلاقانه و گسترش فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی اعلام می‌کنیم و از همه اندیشمندان خارجی و دلسوزان عرصه فرهنگ در اقصی نقاط دنیا می‌خواهم در این پویش همراه ما باشند. ما نیاز به انقلاب جدید در حوزه نشر و ارائه آثار فاخر به زبان‌های زنده دنیا داریم و این همت امروز در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی‌های فرهنگی و همکاران انقلابی و برجسته و دانشمند در وزارت فرهنگ و شخصیت‌های علمی فاخر و فعالان در این مسیر وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اظهار داشت: از تمام تلاشگران این عرصه تشکر می‌کنم.

کد خبر 6063498 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • معرفی برگزیدگان کنگره ملی شعر مناجات و نیایش مواهب
  • تمدید زمان ارسال آثار به جشنواره ملی رسانه‌ای «جام جوانی»
  • افتخاری دیگر برای شهرستان ابرکوه
  • آثار برگزیده جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی منتشر می شوند
  • راهیابی آثار ۵ سینماگر ایرانی به جشنواره هات داکس
  • ثبت سه اثر تاریخی منطقه ۵ در فهرست ثبت آثار ملی/ برگزاری چهار جشنواره در سال جاری
  • نیازمند انقلاب جدید در حوزه نشر و ارایه آثار فاخر هستیم
  • آثار برگزیده اولین جشنواره ملی راوی خورشید اعلام شد
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره شعر رضوی
  • جوایز جشنواره شعر «طوفان القوافی» به ۴ میلیون دینار عراق رسید