Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تشییع پیکر فرزین بنکدار مرمت‌کار پیشکسوت آثار هنری صبح دوشنبه ۱۹ فروردین‌ماه با حضور هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر، عبدالرحیم سیه‌کارزاده، حسن نوفرستی، غلامرضا نامی، امیر راد و جاوید رمضانی از مقابل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در این مراسم، محاسن مرحوم بنکدار را بیش از آن دانست که بتوان در مورد آن سخن گفت و افزود: همکاری با فرزین بنکدار برای من افتخار بزرگی بود، آخرین روزی که او را دیدم، ۲۷ اسفند ماه سال گذشته بود که علیرغم بیماری به موزه آمده بود و روی یکی از آثار کار می‌کرد.

وی گفت: استاد فرزین بنکدار نخستین مرمت کار آثار مدرن و معاصر در ایران بود. سال‌ها قبل که اسناد آثار موزه هنرهای معاصر تهران را بررسی می‌کردم کمتر کارهایی بود که امضای استاد بنکدار به عنوان کارشناس زیر آن‌ها نباشد.

غلامرضا نامی هنرمند نقاش نیز در این مراسم در سخنانی گفت: زمانی که چندین سال پیش بیمار شد، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخراج شد اما با پیشنهاد علیرضا سمیع‌آذر مدیرکل تجسمی وقت به او، به موزه بازگشت و از آن سال‌ها تاکنون با عشق به کارش ادامه داده است.

در ادامه هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی نیز با قرائت دوبیتی، گفت: عشق به کار برای فرزین بنکدار پایانی نداشت. او بیمار بود اما نگران آثار مرمتی زیر دستش بود.

وی بیان کرد: به جامعه تجسمی برای این ضایعه تسلیت می‌گویم و غفران ابدی را برای این استاد فرزانه خواستارم.

امید بنکدار فرزند زنده‌یاد بنکدار نیز در سخنانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موزه هنرهای معاصر تهران، هنرمندان و همه دوستان پدرش تشکر کرد.

در پایان مراسم، به امامت حجت‌الاسلام دعایی نماز میت برگزار و سپس پیکر مرحوم بنکدار به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

کد خبر 4584575

منبع: مهر

کلیدواژه: موزه هنرهای معاصر تهران احسان آقایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امیر راد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۷۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلفی گل: دانشگاه هیچ کسی را بیخود اخراج نمی‌کند

وزیر علوم خطاب به مسئول بسیج دانشگاه علامه طباطبایی گفت: انهایی که شرکت دانش بنیان دارند قراداد ارتباط با صنعت و دانشگاه دارند را بررسی کنید آنها در حوزه مقالات هم رتبه بالایی دارند. دانشگاه‌ها برون دادهای مختلفی دارد فقط به مقاله توجه نکنید. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز با حضور در دانشگاه علامه طباطبایی در هشتمین نشست از سلسله نشست‌های علمی با کارگزاران جمهوری اسلامی ایران که تحت عنوان «در آرزوی دانشگاه جمهوری اسلامی! چرا در ایران دانشگاه زنده نیست؟» به پرسش های دانشجویان پاسخ داد.

سه نماینده دانشجویان در ابتدای این نشست شامل نماینده انجمن‌های علمی دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و بسیج دانشجویی ضمن بیان درخواست‌های خود در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی و دانشجویی انتقادهای خود از از روند اداره نهاد آمورش عالی کشور و دانشگاه ها بیان کردند.

زلفی گل در خصوص صحبت‌‌های مسئول انجمن علمی دانشگاه علامه مبنی بر اقدامات وزارت علوم طی دو سال گذشته گفت: یک سال اول مسئولیتم در وزارت علوم، همه گیری کرونا بود و خوابگاه های خودگردان و سلف سرویس دانشگاه های مختلف شرایط مناسبی نداشت و مجبور به بازسازی زیرساخت ها شدیم. در این شرایط فعال کردن مجدد تشکل های دانشجویی هم دشوار بود. اما در سال 1401 و بعد در سال 1402 دانشگاه ها از نظر نشاط سیاسی فعال بودند و حضور مسئولان در دهه فجر و ایام انتخابات این امر را تایید می کند.

وی تصریح کرد: از دیگر اقدامات ما تاسیس سامانه فرهنگ نما یا فرنما بود که تمامی فعالیت‌های دانشگاه‌ها در آن روزانه ثبت می‌شود. به طور مثال: در سال 1402 دانشگاه علامه 1300 برنامه فرهنگی داشته که در این سامانه ثبت شده است. زین پس علاوه بر کارنامه آکادمیک و درسی؛ کارنامه فرهنگی به نام فرهنگ‌نامه هم صادر می‌شود و پس از فارغ التحصیلی دانشجو هرجا اقدام به استخدام کرد، می‌تواند این کارنامه هم ارائه کند. همچنین مدیران دانشگاهی نیز بر اساس همین سامانه و میزان فعالیت‌هایشان ارتقا می‌یابند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه در اجلاس روسای دانشگاه‌ها 10 رییس برتر دانشگاه انتخاب خواهند شد گفت: یکی از شاخص‌های این انتخاب، میزان فعالیت‌های روسا در این سامانه نان است.

زلفی گل تاکید کرد: نماینده انجمن مستقل گفتند چرا دانشگاه‌ها مقاله محور و مدرک گرا هستند؟ از بس افرادی مثل شما گفتند مقاله محور و باعث شدید اساتیدی که تلاش می‌کنند فعال باشند کمتر دیده شوند. یک استاد دانشگاه وقتی ایده ای دارد باید برون داد داشته باشد، اما کی تعیین کرده این برون داد حتما مقاله باشد؟

وی اظهار داشت: قبلا رتبه علمی ایران در منطقه اول بود الان دوم شده است. کاری کردید که اساتیدی که جسارت نوشتن نتایج تحقیقات خود را داشتند این حس را از دست بدهند. تولید علم یا باید کتاب، ثبت اختراع، نظریه، اثار بدیع هنری و ... باشد. نمی‌شود بگوییم استاد دانشگاه هیچ چیزی نداشته باشد. دانشگاه حساب کتاب دارد. ما الان آیین نامه ارتقا نوشتیم که طبق آن به اساتید می‌گوییم یا فناوری نرم افزاری تولید کنید یا نظریه ای را نقد یا ابداع کنید یا ثبت اختراع داشته باشید. کاری نکنیم افرادی که در دانشگاه کاری نمی‌کنند بالا بیاید.

وزیر علوم خطاب به مسئول بسیج دانشگاه علامه طباطبایی گفت:  انهایی که شرکت دانش بنیان دارند یا قراداد ارتباط با صنعت و دانشگاه دارند را بررسی کنید و ببینید که انها در حوزه مقالات هم رتبه بالایی دارند. دانشگاه‌ها برون دادهای مختلفی دارند فقط به مقاله توجه نکنید.

زلفی گل در واکنش به بحث اخراج اساتید که از سوی یکی از دانشحویان حاضر در مراسم مطرح شد گفت:  اگر یک نفر خطایی کرد باید طوری رفتار کنیم که خانواده و فرزندان آن شخص آسیب نبینند. دانشگاه هیچ کسی را بیخود و بدون حساب و کتاب اخراج نمی‌کند. مگر ما برای یک استاد کم هزینه می‌کنیم که راحت آن را اخراج کنیم؟ تعداد افرادی که اخراج شدند چقدر است؟ تعدادی مرخصی بدون حقوق گرفتند و به خارج از کشور رفتند یا تعدادی بازنشست شدند و رفتند اما به اسم اخراجی عنوان شدند.

وی ادامه داد: مگر جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد ما راحت اساتیدمان را اخراج کنیم. ما در بیان بعضی حقایق در خصوص اساتید اخراجی دستمان بسته هست و نمی‌توانیم همه چیز را بیان کنیم.

وزیر علوم در خصوص علوم نوظهور مثل اینترنت اشیا و علوم شناحتی نیز گفت: اتفاقا در این دوره سعی کردیم دانشمندانی را که در دانشگاه‌ها در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند شناسایی کنیم. بودجه دست ما نیست که هر کار و توسعه ای می‌خواهیم انجام دهیم و چرا که بودجه خود را از سازمان برنامه و بودجه دریافت می‌کنیم.

زلفی گل تاکید کرد: من یک انتظار از بسیجیان دارم اینکه در نقدهای خود بگویید چرا مثلا این قانون در برنامه توسعه ششم یا هفتم بوده اما آن را انجام ندادید؟ بر اساس قانون ما را مواخذه کنید نه بر پایه حرف که علمی پشت آن نیست. شما می‌گویید حضور کم تکرار وزیر علوم، اما ما بیش از 60 سفر استانی در دوره خود داشتیم.

همین دانشگاه خودتان کدام وزیر برای پرسخ و پاسخ آمده است؟ حتی در تعطیلات عید بین کارکنان و کارمندان وزارتخانه حاضر شدم انصاف هم چیز خوبی است.

وی با اشاره به 75 اقدام صورت گرفته طی دو سال و نیم از سوی وزارت علوم گفت: تولید علم باید برونداد داشته باشد، تولید مقاله، کتاب، اختراع و دستاوردهای علمی یا هنری یکی از این بروندادها است و ممکن نیست استادی هیچ کدام از این بروندادها را نداشته باشد. این موضوع را در آیین نامه ارتقای جدید استادان و اعضای هیات علمی که در حال تدوین است، قید کرده ایم که استاد می تواند به هر شکلی دستاورد علمی خود را نشان دهد و فقط مقاله مد نظر نیست، ولی تولید علم باید به شکلی برونداد داشته باشد. کاربردی بودن مقالات را نیز در نظر داریم؛ به همین دلیل مقالات بنیادین 7 امتیاز، مقالاتی که نیار رفع کنند 14 امتیاز برای ارتقای استادان خواهد داشت.

وزیر علوم افزود: فردی که رساله های بنیادی داشته باشد به اندازه حقوق استاد پایه یک پژوهانه دریافت می کند، فردی که رساله های کاربردی دارد 2 برابر و فردی که کل رساله فناوری داشته باشد، سه برابر حقوق استاد پایه یک پژوهانه می‌گیرد. استادان ارتباط با صنعت به صورت ویژه تشویق می شوند.

زلفی گل با اعلام این خبر که تا کنون 15 هزار نیاز صنایع مختلف در سامانه نان ثبت شده است گفت: استادانی که روی رفع نیازهای ثبت شده در این سامانه کار کنند، پژوهانه دریافت می کنند. برای حمایت از پژوهشگران سامانه پژوهشگران مستقل را راه انداختیم که بتوانند از مزایای بیمه و حقوق بهره مند شوند. سامانه دانا درگاه اشنایی با نخبگان و اینده سازان تاسیس شد که همه دانشمندان در این سامانه صفحه خانگی دارند و همه دستاوردهای علمی و مقالات خود را در این صفحه ثبت می کنند. پژوهانه بر این اساس و روزامد بودن صفحه به انها تعلق می گیرد.

وی گفت: اگر گزارشی در مورد خلاف عمل کردن استاد دانشگاه به قانون و مقررات داشته باشیم، حتما با آنها برخورد می شود. از دانشجویان می خواهیم این موارد را به رییس حراست، رییس دانشگاه یا رییس گروه اطلاع دهند.

وزیر علوم در پایان سخنانش در خصوص هدایت نخبگان به علوم انسانی گفت: در بسیاری کشورها نخبگان داخلی به رشته های علوم انسانی هدایت می شوند و برای رشته های علوم پایه از نخبگان خارجی کمک گرفته می شود.

زلفی گل در مورد توسعه خوابگاه های متاهلی گفت: 350 واحد خوابگاه متاهلی در این مدت دو سال و تا پایان سال 2000 واحد تحویل می شود. دانشگاه ها راهکارهایی مانند تهاتر و مولدسازی دارند و بر اساس قانون می توانند از این اموال استفاده کرده و خوابگاه های متاهلی را توسعه دهند. دانشگاه علامه طباطبایی هفته گذشته یکی از املاک خود را برای توسعه خوابگاه متاهلی تغییر کاربری داد. همچنین از علوم نوظهور و نوپدید مانند هوش مصنوعی در حد توان بودجه ای حمایت مالی می کنیم.

وزیر علوم به اهمیت انجمن های علمی اشاره و خاطرنشان کرد: برگزیدگان جشنواره بین‌المللی حرکت به عضویت بنیاد ملی نخبگان در می آیند و از مزایای آن بهره مند می شوند. روند جذب افراد نخبه و مستعد در دولت و دستگاه های اجرایی نیز تسهیل شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشست تخصصی «اقلیم، طبیعت و بیان هنری» برگزار می‌شود
  • «امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شاعر معاصر زنده یاد استاد علی نظمی تبریزی
  • زلفی گل: دانشگاه هیچ کسی را بیخود اخراج نمی‌کند
  • پیکر شهید محمدمهدی ایرانمنش در شهر اختیارآباد کرمان تشییع شد
  • تشییع پیکر شهید محمد مهدی ایرانمنش دراختیارآبادکرمان
  • فیلم/ تشییع پیکر شهید محمدمهدی ایرانمنش
  • تشییع و خاکسپاری پیکر پدر شهید احمد سامع در شهرضا
  • تشییع پیکر مادر و همسر شهیدان سلطانی
  • پیکر مادر دو شهید والامقام در ارومیه تشییع می‌شود