Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يزد - ايرنا - نخستين طرح توليد نشاء کاهو سالادي در زميني به مساحت 2 هزار مترمربع به همت يکي از کشاورزان در روستاي « تيزک» بخش مرکزي ابرکوه اجرا شد.

مدير جهاد کشاورزي ابرکوه روز دوشنبه درگفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: در اين ارتباط 60 هزار بوته نشاء کاهو به همت غلامرضا فتاحي کشت‌ شد.
وي بابيان اينکه با اجراي اين طرح راندمان آبياري تا 70 درصد افزايش مي‌يابد، اظهار داشت: در اجراي اين طرح از روش آبياري نوين تيپ( نواري ) استفاده ‌شد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين مسئول خاطرنشان کرد: برخلاف کاهوهايي که بذر مستقيماً در مزرعه کشت مي‌شود، استفاده از نشاء منجر به ايجاد مزرعه‌اي يکنواخت و کامل مي‌شود که به ‌سرعت در رقابت با علف‌هاي هزار در مزرعه مستقر مي‌شود و محصول زودرسي را توليد مي‌کند.
غيب الهي بابيان اينکه اين محصول در پايان فروردين‌ماه برداشت و آماده فروش است ، ادامه داد: سبزي‌هايي که با نشاء کشت مي‌شود نسبت به سبزي‌هايي که در مزرعه با بذر توليد مي‌شود فصل رشد کوتاه ‌تري دارد.
وي بيان کرد: به همين منظور توليد کنندگان با هدف توليد محصول زودرس، کاهش زمان توليد، توليد و عرضه محصول به بازار پيش از موعد ، امکان کنترل بهتر در مراحل داشت، مديريت مطلوب آفات و بيماري‌ها، بالا بودن کيفيت گياهان به‌ دست‌ آمده از نشاء استفاده مي‌کنند.
** اجراي کاشت نشاء در يزد درحال ‌توسعه است
همچنين مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي يزد پيش تر به ايرنا گفته بود: قابليت کشت « نشايي» تمام محصول زراعي به‌جز گندم ، جو و سيب‌ زميني در استان فراهم است.
محمد علي حاتمي زاده افزود: طرح کاشت نشايي براي تحقق اهداف و سياست‌هاي راهبردي وزارت جهاد کشاورزي و باهدف افزايش بهره‌وري در واحدهاي توليدي و کاهش مصرف آب در استان در حال توسعه است .
وي بابيان اينکه کاهش مصرف آب براي کشت محصولات مستعد نشايي اهميت زيادي دارد، اظهار اميدواري کرد: کشاورزان براي توسعه کاشت محصول با اين روش تلاش کنند.
وي ادامه داد: تاکنون در هفت هکتار اراضي کشت نشايي ذرت در شهرستان‌هاي خاتم ، 2 هکتار در ابرکوه و يک هکتار ذرت و يک هکتار پنبه هم به شيوه کشت نشايي در بهاباد اجرا شد.
وي بيان کرد: همچنين افزون بر هزار و 200 هکتار محصول زراعي سبزي و صيفي نظير پياز، گوجه‌فرنگي، بادمجان ، فلفل و کاهو به‌صورت نشايي کشت‌ شد و اين رقم رو به افزايش است.
حاتمي زاده افزود: هدف از کاشت محصول نشايي کاهش 30 درصد مصرف آب ، تقليل سه نوبت آبياري ،کوتاهي دوره رشد ، گسترش يکنواختي رشد در مزرعه، افزايش عملکرد در واحد سطح و کاهش خطر سرمازدگي است.
مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي يزد ، ديگر مزاياي اين شيوه را گسترش کشت مکانيزه و خروج از زراعت سنتي ، کنترل علف‌هاي هرز ، امکان انتخاب گياهان سالم براي کاشت ، بالا بردن کيفيت گياهان پس از انتقال نشاء در زمين اصلي ، مديريت بهتر کشت و صرفه‌جويي در مصرف بذر هيبريد ذکر کرد.
** تجهيز 24 هزار هکتار اراضي يزد به آبياري نوين
همچنين مدير آب ‌و خاک سازمان جهاد کشاورزي يزد اواخر اسفندماه پارسال به ايرنا گفته بود: براي بهره‌وري هرچه بهتر منابع آب 24 هزار هکتار از اراضي و باغ‌هاي استان به سيستم نوين آبياري تجهيز شده است.
سيد علي‌اصغر مصطفوي افزود: اين ميزان آبياري نوين از سال 1370 تاکنون با کمک‌هاي بلاعوض دولت و مشارکت کشاورزان اجرا شده است.
وي ادامه داد: دولت پارسال براي اجراي طرح‌هاي آبياري نوين 290 ميليارد ريال در قالب کمک‌هاي بدون باز پرداخت مصوب کرد و در صورت اختصاص کامل اين مبلغ سه هزار و 500 هکتار از اراضي کشاورزي به سامانه‌هاي نوين آبياري مجهز خواهد شد.
مدير آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزي يزد تصريح کرد : در اجراي اين طرح مسئولان دستگاه‌هاي ذ‌يربط شهرستان‌هاي خاتم، تفت و ابرکوه پيشتاز بودند.
اين مسئول ارشد بخش آب ‌و خاک يزد ياد آور شد: باتوجه به محدويت منابع آبي و لزوم اجراي طرح هاي آبياري نوين از کشاورزان دعوت مي شود براي اجراي طرح آبياري نوين با کمک هاي بلاعوض دولت به جهاد کشاورزي مناطق سکونت خود مراجعه کنند.
سطح زير کشت محصول زراعي و باغي ابرکوه 15 هزار هکتار است که سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزي و دامي در اين شهرستان توليد مي‌شود .
مرکز شهرستان 53 هزارنفري ابرکوه در 140 کيلومتري جنوب غربي شهر يزد قرار دارد.
7540/ 2047/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۷۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد

به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشای مکانیزه برنج ظهر پنج شنبه با حضور مسؤولان در روستای لاقان واقع در بخش مرکزی شهرستان شفت انجام شد.

«مهدی نقدی» فرماندار شفت در حاشیه این آئین با بیان اینکه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی بسیار ضروری است، اظهار کرد: باید کشاورزی را از حالت سنتی به مکانیزه تبدیل کنیم.

فرماندار شفت با بیان اینکه با بهره گیری از روش‌های علمی می‌توانیم برای پیشرفت کشاورزی و کاهش هزینه‌ها و مصرف بهینه آب گام‌های مؤثری برداریم، گفت: از مهمترین مزایای کشت مکانیزه کاهش هزینه تولید و افزایش محصولات در واحد سطح است.

«محمد رضا یوسف نژاد» مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شفت نیز در ادامه اضافه کرد: در سال زارعی جاری ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری این شهرستان معادل بیش از ۱۱ هزار هکتار از ۱۴ هزار و ۳۳۶ هکتار به صورت مکانیزه کشت می‌شوند.

گفتنی است، شهرستان شفت با داشتن ۲ بخش مرکزی و احمد سرگوراب، چهار دهستان جیرده، ملاسرا، چوبر، نصیر محله و ۱۰۲ روستا و ۱۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده و بالغ بر ۱۴۳۳۶ هکتار اراضی شالیزاری دارد که در این زمین‌ها سالانه ۴۵ هزار تن برنج سفید تولید می‌شود.

کد خبر 6088504

دیگر خبرها

  • نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • ۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر
  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ