Web Analytics Made Easy - Statcounter

تمدید معافیت خرید نفت از ایران برای کشورهای دیگر از سوی دولت امریکا به زودی به اتمام خواهد رسید، آنچه رییس جمهوری امریکا انجام می دهد تاثیر بزرگی بر بازارهای نفت جهان خواهد گذاشت. آفتاب‌‌نیوز : سرویس بین‌الملل- شبکه خبری "بلومبرگ" با انتشار گزارشی درباره تاثیر تصمیمات ترامپ درباره ایران بر عرصه انرژی جهانی می‌نویسد: "آخرین مهلت برای دولت امریکا به منظور تمدید یا عدم تمدید معافیت خرید نفت سایر کشورها از ایران به زودی سر خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس جمهوری امریکا با تصمیم دشواری مواجه است. بدون شک او می‌خواهد بر ایران کشوری مهم در خلیج فارس فشار وارد کند اما این تصمیم ریسک‌هایی را برای قیمت نفت و افزایش احتمالی آن به همراه خواهد داشت و بر قیمت گاز نیز تاثیرگذار است. 
به گزارش آفتاب‎نیوز؛ "برایان هوک" نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران معتقد است که شرایط بازار نفت در سال جاری بهتر از سال 2018 میلادی است. او می‌گوید چندین کشور به هدف امریکا برای به صفر رساندن خرید نفت از ایران دست یافته‌اند. با این حال، آمار و ارقام حاکی از داستان دیگری هستند. از زمان تعطیلات کریسمس به این سو قیمت نفت خام تفریبا 50 درصد افزایش یافته است و در هفته گذشته برای نخستین بار در پنج ماه گذشته به بیش از 50 دلار و 62 سنت به ازای هر بشکه رسید. آخرین اطلاعات مربوط به وزارت انرژی امریکا نشان می دهد که قیمت گاز نیز از انتهای  ماه فوریه به میزان 18 درصد افزایش یافه است. از سوی دیگر در روندی تدریجی اما پیوسته میزان نفت تولیدی از میادین گاز ایران و صادرات آن افزایش یافته است. بخشی از این موضوع به دلیل خاموش کردن سیستم‌های رادیویی و ارسال سیگنال از سوی نفتکش‌ها بوده است که اجازه می‌دهند ایران تا حدی تحریم‌های امریکا را دور بزند". 

"بلومبرگ" با اشاره به اینکه معافیت شش ماه خرید نفت کشورهایی چون کره جنوبی، چین، ژاپن و ترکیه از ایران از سوی امریکا سبب کاهش صادرات نفت ایران به میزانی چشمگیر نشده است، می‌نویسد:"ردیابی تانکرها از سوی "بلومبرگ" نشان می‌دهد که در ماه مارس میزان صادرات میعانات گازی ایران و نفت آن کشور به میزان 1.76 میلیون بشکه در روز بوده است که بیش از 1.42 میلیون بشکه در ماه فوریه بوده است. این روند با ادعای هوک مبنی بر موفقیت امریکا در محدود ساختن صادرات نفت ایران در تضاد است". 
این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد: "قیمت گاز و افزایش آن برای ترامپ مهم است و باید باعث نگرانی او شود. اکنون وضعیت صادرات نفت وخیم است. تولید نفت ونزوئلا از ماه مارس به دلیل بحران سیاسی در آن کشور و فشار امریکا کاهش یافته است. تولید نفت لیبی نیز همزمان با لشکرکشی نیروهای تحت فرمان ژنرال حفتر به طرابلس پایتخت آن کشور و افزایش خشونت‌ها در معرض خطر قرار گرفته است". 
این شبکه خبری در بخش پایانی گزارش خود می‌نویسد:"اکنون ترامپ و تیم امنیت ملی او دو راه پیش روی خود دارند: نخست می‌توانند تمدید معافیت خرید نفت از ایران را پایان داده و مدعی شوند که موضع سخت‌گیرانه‌شان بر جریانات نفتی و بازارهای نفت تاثیر منفی نخواهد گذاشت. از سوی دیگر می‌توانند به عربستان سعودی و بقیه کشورهای عضو اوپک برای افزایش تولید فشار آورند. سعودی‌ها از تقویت تولید‌شان به بهای هزینه کردن رقبا خوشحال خواهند شد. با این حال، آنان تمایلی ندارند که پیش از مشاهده فشار واقعی و تحریم‌های شدیدتر امریکا علیه ایران این کار را انجام دهند. ترامپ در دو راهی دشواری قرار گرفته است؛ او باید میان قیمت پایین‌تر گاز و انرژی در داخل امریکا و تحریم‌های سخت‌گیرانه‌تر علیه ایران یکی را انتخاب کند. در این میان احتمالا او ملاحظات داخلی را در امریکا مدنظر قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد او با انتشار توئیت‌های بیشتر بر اوپک و عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت فشار آورد و از سوی دیگر معافیت پنج کشور از هشت کشور برای خرید نفت ایران را تایید کند تا حجم خرید از ایران اگر نه به میزان صفر که دستکم کاهش یابد".

منبع: آفتاب

کلیدواژه: نفت گاز تحریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۷۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فردا؛ احتمال افزایش شاخص کل بیشتر از کاهش

به گزارش خبرنگار مهر با افزایش نسبی تقاضا در دقایق میانی و پایانی بازارِ امروز در گروه خودرویی‌ها، می‌توان منتظر اتفاقات خوبی در بازار سهام در روز آینده باشیم. با این وجود همچنان ترس و فشار فروش در بازارِ امروز دیده شد. همین موضوع منجر به منفی شدن شاخص کل و قرار گرفتن ۳۰۴ نماد در محدوده منفی، شد.

با توجه به این اتفاقات، به نظر می‌رسد که فشار فروشِ امروز در معاملات فردا کمی از شدت آن کاسته شود. با این حال، امید می‌رود که در ادامه، تقاضا در بازار تقویت شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود فردا روز مثبت و متعادلی را در بازار سرمایه را شاهد باشیم.

کد خبر 6086539 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • فردا؛ احتمال افزایش شاخص کل بیشتر از کاهش
  • ترامپ محدودیت‌های جدید در پرونده کلاهبرداری خود را پذیرفت
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • نخستین شاهد پرونده ترامپ کیست؟
  • موج افزایش قیمت دلار فروکش کرد؟
  • ارسال سلاح به کی‌یف و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران
  • نتانیاهو: در روز‌های آینده فشار نظامی بر حماس بیشتر می‌شود
  • طرح «عروسِ ترامپ» برای جلوگیری از تقلب در انتخابات
  • طرح «عروسِ ترامپ» برای جلوگیری از تقلّب در انتخابات
  • پمپئو در کتابش درباره راضی کردن ترامپ به ترور سردار سلیمانی چه نوشته است؟