Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:55:31 GMT

سیل زدگان نیازمند حمایت های اجتماعی و روانی هستند

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۴۷۹۷۰

سیل زدگان نیازمند حمایت های اجتماعی و روانی هستند

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا با بیان این که از هم گسیختگی اجتماعی یکی از عوامل اصلی تشدید وضعیت بحران است، گفت: زیان دیدگان وقایع طبیعی، علاوه بر حمایت های اقتصادی نیازمند پشتیبانی های اجتماعی ، روحی و روانی نیز هستند.

سید یعقوب موسوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا در خصوص تبعات روانی و اجتماعی حوادث طبیعی اظهار داشت: وقوع حوادث طبیعی عمدتا دارای آثار و پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدت است؛ آثار کوتاه مدت که امروز نیز جامعه شاهد آن است، واکنش های روحی، روانی، رفتاری و شخصیتی است که با استرس، نگرانی، عصبانیت و پرخاشگری، یاس، ناامیدی و ابهام نشان داده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این مسئله از منظر مددکاری و درمانگری اجتماعی نیازمند مساعدت گسترده از ناحیه نهادها و انجمن های اجتماعی رسمی و تبلیغاتی است.
موسوی ادامه داد: در بسیاری از کشورها، انجمن های مددکاری در کنار گروه های خدمات و امداد رسانی برای کاهش معضلات اجتماعی ناشی از این حوادث نظیر تخریب، از بین رفتن شرایط زیست عادی و... به همراه ارائه خدمات رفاهی، عمومی، اجتماعی، اقتصادی و روحی و روانی فعالیت می کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا یادآور شد: اعزام مددکاران اجتماعی از افراد با تجربه، با سابقه و همچنین مطلع نیز در ایجاد احساس امید به ویژه در میان جوانان بسیار تاثیرگذار است.
به گفته وی اغلب سیل زدگان با ابهام در خصوص زندگی آینده روبه رو هستند و در این شرایط امیددهی به آینده، حمایت و پشتیبانی روحی و روانی و همچنین انرژی حیاتی از طریق ایجاد باور به گذرا بودن این وضعیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
موسوی خاطرنشان کرد: علاوه بر ارائه خدمات روحی و روانی، فراهم سازی بسترهای اجتماعی و انعکاس مساعدت های عمومی نیز یکی دیگر از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: مصدومان و زیان دیدگان وقایع نباید تصور کنند که در شرایط بحران به حال خود رها شده اند و جامعه نسبت بدان ها بی تفاوت است.
این جامعه شناس افزود: احساس از هم گسیختگی اجتماعی، روحی و روانی، خود یکی از مهم ترین عوامل تشدید یک وضعیت بحرانی به شمار می رود. در حال حاضر گزارش برخی از منابع خبری بیانگر عمق یاس و ناامیدی سیل زدگان امروز است.
به عقیده وی از منظر روان کاوی اجتماعی، ضایعات انسانی و اجتماعی حوادث ناگوار به لحاظ سرمایه انسانی کمتر از ضایعات فیزیکی آن نیست.
این تحلیل گر مسائل اجتماعی گفت: خسارت های ناشی از این حوادث در کشور در بعد انسانی بسیار شدید و این مسئله مستلزم مداخله و سیاست گذاری دستگاه های رسمی و نیمه رسمی نظیر نهادهای مدنی، متولیان امور تعلیم و تربیت است.
موسوی تصریح کرد: برنامه های بازیافت سلامت روحی و روانی سیل زدگان امروز جامعه ایران نیازمند کمک رسانی و امداد همه نهادهای کشور از جمله سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش و... است.
وی با بیان این که این واقعه در برخی مناطق کشور بسیار زیان بار بوده است، گفت: این وقایع یک مشارکت اضطراری عمومی را می طلبد و در حال حاضر علاه بر امداد رسانی های اجتماعی، اقتصادی و خدماتی که بی تردید فوریت این حوادث است، امدادرسانی های روحی - روانی و همچنین حضور مددکاران اجتماعی نیز باید بیش از پیش احساس شود.
به گزارش اخیر سیل اخیر در استان های گلستان ، لرستان و خوزستان خسارت های بسیاری بر جای گذاشته است .

**9484**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي سيل 98 كمك رساني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۷۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکزمهاباد؛ مسئول سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهاباد گفت: در این نشست ابعاد مختلف سلامت روانی، اجتماعی، سلامت معنوی و آسیبهای اجتماعی که می‌تواند به سلامت خانواده وارد شود و از طریق فضای مجازی تأثیرات روانی و اثرات مخربی بر روی خانواده داشته باشد، مورد بحث قرار وبررسی گرفت.

خانم تاج الدینی افزود: جامعه دانشگاهی و سفیران دانشجویی می‌توانند به عنوان بازوان سلامت در ارتقای سلامت روانی و کاهش آسیبهای اجتماعی کمک شایانی به خانواده ها بکنند.

رضا تقی زاده، رابط سلامت دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد و شبکه بهداشت و درمان این شهرستان هم در این نشست، با بیان اینکه  ارتقاء سواد سلامت دانشجویان و آموزش خود مراقبتی، محور اصلی این نشست بود، گفت: آشنایی و ارتقاء سطح دانش دانشجویان از سلامت روان و شناخت ابعاد مختلف سلامت روان از جمله مهمترین اهداف برگزاری این نشست برای سفیران دانشجویی بود.

در این نشست تخصصی ، چالش های حوزه سلامت و راهکارهای عملی برون رفت از آن به دانشجویان ارائه شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تاکید بر اولویتی به نام سلامت روان
  • گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
  • خدمات رایگان ۳۳۰۰ روانشناس در مراکز جامع سلامت
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • مرگ ۲۵ کارگر در اثر حوادث کار در همدان
  • مطالبه رهبر انقلاب از نشر کودک و نوجوان نیازمند شتاب بیشتر است / امروز دیگر خریدن کتاب ترسناک نیست
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان
  • حمایت از همه زنان سرپرست خانوار نیازمند