Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@18:25:57 GMT

نهج البلاغه منشور گام دوم انقلاب اسلامی است

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۴۸۴۱۲

نهج البلاغه منشور گام دوم انقلاب اسلامی است

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نخستین جشنواره ملی «حکمت و نیایش» با محوریت نهج البلاغه و صحیفه سجادیه صبح امروز در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست «احد جاودانی نیا» مدیر اداره ارشاد استان تهران با بیان اینکه این جشنواره برای اولین بار کار مشترکی مابین معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و اداره کل ارشاد استان تهران است، اظهار کرد: در این جشنواره قصد داریم دو منبع بزرگ اسلام یعنی صحیفه سجادیه و نهج البلاغه را با محوریت حکمت و نیایش معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در این جشنواره با هدف معرفی آثار برتر علمی، پژوهشی، هنری که با محوریت نهج البلاغه و صحیفه سجادیه تولید شده به معرفی این آثار به مخاطبان و علاقه‌مندان این حوزه می‌پردازیم.

وی گفت: هدف اصلی بسترسازی برای حضور فعالان، نویسندگان، محققان، پژوهشگران و هنرمندان در جهت تولید و تبلیغ آموزه‌های قرآنی و صحیفه سجادیه است که باعث سعادت انسان می‌شود. همچنین جریان سازی و رونق آثار هنری و ادبی که با موضوع آموزه‌های ائمه اطهار (ع) تولید می‌شوند در جهت تقویت و گسترش این آموزه‌ها از اهداف این جشنواره است.

دبیر جشنواره حکمت و نیایش با اشاره به تقویت گفتمان دینی در این جشنواره به بخش‌های مختلف آن اشاره کرد که شامل بخش ادبی در قالب شعر و داستان کوتاه، بخش پژوهشی در قالب پایان نامه، رساله و کتاب، بخش هنرهای تجسمی در قالب پوستر و نقاشی خط، بخش فیلم کوتاه، مستند، داستانی و انیمیشن و بخش آواها و خوانش ها می‌شود. هر یک از این بخش‌ها دبیر مشخصی دارد و آثاری که با این موضوع به دبیرخانه می‌رسد توسط هیأت متخصصان این حوزه مورد بررسی و آثار برتر به جشنواره راه پیدا می‌کنند. همچنین آثار برگزیده در این جشنواره مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره ۳۰ فروردین ۹۸ اعلام شده است.

جاودانی نیا با بیان اینکه در این جشنواره به دنبال شناساندن شخصیت حضرت علی (ع) نیستیم، تصریح کرد: قصد ما شناسایی نهج البلاغه در موضوعات مختلفی است که به زندگی انسان ارتباط پیدا می‌کند و می‌خواهیم با گسترش برنامه‌های فرهنگی و هنری به رشد فرهنگ این دو اثر در جامعه کمک کنیم.

در ادامه این نشست «محمدمهدی علیقلی» دبیر پژوهشی جشنواره ملی حکمت و نیایش با بیان اینکه تاکنون بیش از ۵۰ هزار کتاب مقاله و پایان نامه درباره امیرالمومنین (ع)، غدیر و نهج البلاغه شناسایی شده، تصریح کرد: هنرمندان و پژوهشگران آثار خوبی را در این زمینه تولید کرده اند و ما آمادگی داریم که این آثار را معرفی و منتشر کنیم. این آثار از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ مورد بررسی قرار گرفته و طبق تحقیقاتی که انجام شده در این مدت بیش از ۱۵۰۰ عنوان کتاب و بیش از هزار عنوان پایان نامه در این خصوص منتشر شده است. از محققان و نویسندگان دعوت کرده ایم تا آثار خود را به این جشنواره بفرستند و از بهترین آثار با اهدای جوایز تقدیر خواهد شد.

علیقلی با تأکید بر اینکه جشنواره ملی حکمت و نیایش یک جشنواره تخصصی است، ادامه داد: به اعتقاد ما نهج البلاغه منشور گام دوم انقلاب اسلامی است. بهترین منشور حرکت گام دوم انقلاب اسلامی می‌تواند نهج البلاغه و صحیفه سجادیه باشد چون هر دوی این آثار سبک زندگی علوی را به ما می‌آموزند.

وی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم پس از ۴۰ سال همچنان در مسیر امام و انقلاب حرکت کنیم نهج البلاغه و صحیفه سجادیه این مسیر را به ما ارائه می‌دهند.

دبیر پژوهشی جشنواره ملی حکمت و نیایش با اشاره به اینکه در سال گذشته در ۱۷ استان کشور کلاس نهج البلاغه برگزار شده تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ حافظ نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در کشور داریم و آمادگی داریم در مناسبت‌های ماه رجب، شعبان و رمضان سلسله مسابقاتی را برای صدا و سیما تولید کنیم و از این طریق آگاهی مردم را در این حوزه بالا ببریم.

در ادامه این نشست «صادقی نژاد» دبیر هنری جشنواره ملی حکمت و نیایش با بیان اینکه جنبه‌های هنری نهج البلاغه و صحیفه سجادیه بسیار چشمگیر هستند، بیان کرد: قصد داریم در این جشنواره این دو اثر را به زبان هنر ترجمه و بیان کنیم چون وقتی اثری به گونه هنری به مخاطبان ارائه شود تأثیر عمیق‌تری روی آنها خواهد گذاشت و تحولات جدی تری را به دنبال خواهد داشت.

وی از صدا و سیما خواست آثار هنری به ویژه در بخش آواها و نواها را بیشتر پخش کند و اظهار امیدواری کرد این جشنواره بتواند آثار هنری بیشتری را در این زمینه به جامعه معرفی کند.

مدیرکل ارشاد استان تهران در ادامه گفت: تلاش ما بر این است که بتوانیم با همکاری صدا و سیما آثار تولیدشده در جشنواره‌ها را بیشتر به مردم معرفی کنیم و صحبت‌هایی در این زمینه با صدا و سیما و معاونت سینمایی وزارت ارشاد داشته ایم. در این خصوص نمایش فیلم‌های کوتاه را در این جشنواره دنبال می‌کنیم. اختتامیه جشنواره ملی حکمت و نیایش همزمان با نمایشگاه قرآنی سال ۹۸ خواهد بود که هر سال در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 4584695 مهرنوش محمدزاده

منبع: مهر

کلیدواژه: گام دوم انقلاب گام دوم انقلاب نهج البلاغه صحیفه سجادیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۸۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت (ع) دانشجویان اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازمعاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛ آزمون مجازی ۸ رشته از بخش معارفی و ۲ رشته از بخش های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و ۴ رشته حفظ از بخش آوایی ۲۷ و ۲۸ فروردین برگزار شد.

از بین شرکت کنندگان افرادی که بالاترین نمرات را کسب کردند؛ با توجه به ظرفیت پذیرش در مرحله سراسری، به عنوان راه یافتگان به مرحله سراسری شده اند.

گفتنی است تاریخ و نحوه برگزاری آزمون در بخش معارفی و بخش های صحیفه سجادیه و نهج البلاغه مرحله سراسری متعاقبا اعلام خواهد شد.

همچنین، برگزیدگان در رشته های حفظ از بخش آوایی در مرحله سراسری به صورت حضوری و در قالب آزمون شفاهی به رقابت می پردازند.

بر اساس مصوبه شورای سیاست گذاری سی و هشتمین جشنواره قرآن و عترت(ع) دانشجویان کشور، دانشگاه کردستان میزبان مرحله سراسری این جشنواره خواهد بود. شرکت کنندگان برای اطلاع بیشتر به اینجا مراجعه کنند.

کد خبر 6086544

دیگر خبرها

  • نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت (ع) دانشجویان اعلام شد
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود
  • نمایش اثرهنری جشنواره قصص قرآنی در مشهد
  • نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور اعلام شد
  • رشد ۵۰ درصدی آثار هنری شرکت کننده در جشنواره بین المللی امام رضا
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
  • مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان سکاندار کمیته آثار هنری در کنگره ملی شهدا شد
  • ۳۵۰ اثر به جشنواره خوشنویسی رضوی ارسال شد
  • پایان مرحله اول داوری بیستمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی 
  • جشنواره «نقالان سوره» بر روی مهم‌ترین مخاطب هنر دست گذاشته است