Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@11:52:18 GMT

تحقق شعار «رونق تولید» در بازار فناوری اطلاعات

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۵۱۸۵۵

تحقق شعار «رونق تولید» در بازار فناوری اطلاعات

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتحادیه صنف رایانه، سیدمهدی میرمهدی با اشاره به نامگذاری سال ۹۸ توسط رهبر انقلاب به سال «رونق تولید» گفت: فعالان صنف رایانه همانند دیگر صنوف در سال ۹۷ سال بسیار سختی را گذراندند و بسیاری از آنها ضررهای هنگفت و جبران ناپذیری کردند. اما با این وجود ایستادگی کرده و به امید آینده بهتر کسب و کار خود را رها نکردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به پیش بینی‌های اقتصادی برای سال ۹۸ و تحریم‌های ظالمانه غرب، گفت: البته دولتمردان می‌توانند با اتخاذ تصمیمات درست و به موقع از شدت مشکلات بکاهند. در حال حاضر ریشه بسیاری از مشکلات فعالان بازار فناوری اطلاعات، ناشی از خودتحریمی و بی‌تدبیری دولتمردان است. چرا که وعده‌های دولت تدبیر و امید نه تنها تحقق نیافت، بلکه با ابلاغ بخشنامه‌های خلق الساعه و تصمیمات غلط در یک سال گذشته، آسیب جدی به فضای کسب و کار کشور وارد و روز به روز عرصه بر فعالان اقتصادی تنگ‌تر شد.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه با تاکید بر اهمیت «رونق تولید» افزود: رهبر انقلاب راه برون‌رفت از تنگناها و مشکلات پیش رو را رونق تولید دانسته و شعار سال را به این مهم اختصاص داده‌اند. بنابراین ضروری است مسئولان مبنای کار خود را تحقق این شعار قرار دهند و از سنگ‌اندازی جلوی پای تولیدکنندگان اجتناب کنند. بدیهی است، اقداماتی که در شرایط خاص اقتصادی صورت می‌گیرد باید با زمان عادی متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه برای تحقق شعار رونق تولید توجه به ۷ محور بسیار ضروری است، افزود: رفع موانع تولید و تسهیل واردات مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان، مقررات زدایی و حذف قوانین مخل تولید، رفع مشکلات مالیاتی و بیمه‎ای، بهبود فضای کسب و کار، احیای اعتماد فعالان صنف، توجه به فناوری‌های نوین به خصوص صنعت ICT و همچنین پرهیز از شعارزدگی از جمله راهبردهایی است که باید برای رونق تولید به آن توجه کرد.

میرمهدی با تاکید بر اینکه در غیر این صورت نه تنها تولید رونق پیدا نمی‌کند، بلکه بیش از پیش شاهد بسته شدن کارخانه‌های تولیدی نیز خواهیم بود، گفت: تولیدکنندگان با موانع و مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند که در چند سال اخیر توجه چندانی به آن نشده است. در حال حاضر تأمین مالی و دشواری اخذ تسهیلات از بانک‌ها بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان به شمار می‌رود، در حالی‌که ورشکستگی کارخانجات از طریق تزریق نقدینگی قابل حل است.

وی اضافه کرد: نوسان نرخ ارز و سیاست‌های ارزی نادرست، سوءاستفاده افراد از مقام و موقعیت خود، نظام بنگاه‌داری اقتصادی ناکارآمد، بی‎ثباتی قوانین و مقررات نیز از دیگر موانع تولید است که باید به آن توجه ویژه داشت.

میرمهدی با بیان اینکه تولیدکنندگان اکنون برای واردات مواد اولیه خود با مشکل مواجه هستند، گفت: بخش عمده‎ای از مواد اولیه تولید از طریق واردات تأمین می‌شود که متأسفانه به دلیل مشکلات و مسائل وارداتی عمدتاً تأمین نمی‌شود و باعث شده برخی کارخانه‌ها به حالت نیمه تعطیل درآیند. در عین حال تولیدکنندگان اکنون با چالش‌های زیادی در خصوص بیمه و مالیات مواجه هستند.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه اضافه کرد: بهبود فضای کسب و کار یکی از تکالیف مهم دولت است که باید در سال جدید بیشتر به آن توجه شود. در واقع دولت باید تدابیری اتخاذ کند تا بنگاه‌های اقتصادی کمتر دچار سود و زیان‌های ناگهانی شوند. شاخص‌های زیادی برای سنجش بهبود فضای کسب و کار تعریف شده که اجرای آن ضروری است.

وی تاکید کرد: دولت باید توجه بسیار زیادی به فناوری‌های نوین به خصوص صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته باشد. زیرا در حال حاضر پایه و اساس تمام صنایع به این صنعت وابسته است و توسعه صنعت ICT به طور قطع موجب توسعه سایر صنایع خواهد شد.

میرمهدی افزود: این نکته نیز حائز اهمیت است که امکان تولید بخش عمده‎ای از کالاهای ICT نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها وجود ندارد و نباید با پیش کشیدن بحث تولید از واردات آنها غافل شد. در هر صورت تکنولوژی‌های نوین نیاز جامعه کنونی هستند و علم آنها به سرعت در حال تغییر است.

وی اضافه کرد: باوجودی که مسئولان به اهمیت صنعت ICT واقف هستند، اما حمایتی در راستای توسعه آن صورت نمی‌گیرد. هرچند تعداد تولیدکنندگان صنف رایانه محدود است اما از آنها نیز حمایت چندانی نمی‌شوند و معمولاً با کمبود مواد اولیه مواجه هستند. قطعاً اگر دولت تغییر رویکرد ندهد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد سونامی بیکاری و تعطیلی واحدهای صنفی در این بخش خواهیم بود.

کد خبر 4585058 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: فناوری اطلاعات و ارتباطات سال رونق تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۵۱۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منظور از اقتصاد مردمی، همان تعاونی است

کارشناس بازار کار با بیان اینکه مشارکت خصوصی و تعاونی اقتصاد مردمی است گفت:مزیت های رونق تولید باید بازطراحی شود, در صورتی که تولید مزیت نداشته باشد, شکل نمی گیرد. - اخبار اقتصادی -

حمید حاج اسماعیلی, کارشناس بازار کار در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به شعار سال از سوی مقام معظم رهبری گفت:شرط رونق اقتصادی و تولید ثروت در کشور توجه به تولید است. طی سال های اخیر نیز این موضوع مورد بحث بوده است اما به دلیل شرایط خاص اقتصادی و وابستگی اقتصاد به نفت و فعالیت در حوزه خدمات, در بخش تولید موفق نبوده ایم. آمارها حاکی از این است که  در تولید ناخالص داخلی و اشتغال در بخش خدمات پررنگ تر عمل کرده ایم. بنابراین برای اینکه بتوانیم تغییری در شرایط اقتصادی ایجاد کنیم, باید به توسعه بازار کار از طریق رونق تولید توجه کنیم.

 وی ادامه داد:توجه دولت  باید در راستای کاهش تورم باشد, که تلاش در راستای کاهش تورم هم به اقتصاد کمک می کند و هم به نفع امنیت است.با مشارکت مردم شرایط برای رونق راحت تر مهیا می شود. زیرا وقتی مردم در حوزه‌های اقتصاد مشارکت کنند این امر می‌تواند در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هم جنبه های مثبت و پررنگ‌تری داشته باشد.

حاج اسماعی با بیان اینکه منظور از رونق تولید این نیست که از ظرفیت های بخش خدمات غافل شویم گفت: برای دگرگونی اقتصاد کشور, راهی جز حمایت از تولید نداریم. متأسفانه طی سال های اخیر در واگذاری ها موفق نبوده ایم. شرط تحقق شعار سال این است که در واگذاری ها شفاف تر و واقعی تر عمل کنیم.در بازار کار باید مشوق هایی برای رونق تولید تعریف شود در این صورت با کاهش سختگیری ها شعارسال می تواند محقق شود.

وی با تأکید بر اینکه همواره تورم در کشور مانع رونق تولید بوده است اظهار داشت:مزیت های رونق تولید باید بازطراحی شود, در صورتی که تولید مزیت نداشته باشد,در کشور شکل نمی گیرد و راهگشا در این مسیر تعریف مزیت هایی در مسیر تولید است.

 حاج اسماعی با بیان اینکه مشارکت خصوصی و تعاونی اقتصاد مردمی است گفت:علی رغم توسعه ها برای رونق تعاون, در حال حاضر سهم بخش تعاون و خصوص در اقتصاد کمتر از 20درصد است.بنابراین حضور مردم  می تواند مبنای گسترش در واگذاری ها باشد.  درحال حاضر دولت مکلف است ثروت‌های منجمد و املاک و دارایی‌هایی که کارایی ندارد را به سمت کارهای مولد ببرد و واگذار کند از این رو باید بخش زیادی از کارها را به مردم واگذار واگذار کند. اگر این کار را انجام دهیم حتماً تغییری در اقتصاد شکل می‌گیرد، زیرا با حضور مردم است که رونق ایجاد می شود.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه یکی از شرایطی که دولت باید ایجاد کند این است که تولید کنندگان بازار خارجی داشته باشند و صادرات رونق بگیرد افزود: رونق صادرات می تواند استمرار تولید و پایداری و رونق تولید کمک کند.بدون شک تحریک ها بیشترین آسیب را به تولید زده است.اما اگر بخواهیم نیمه دیگر لیوان را ببینیم, نقطه مثبتی که داشته این بوده است که  از ظرفیت‌های جدید برای توسعه کالاهایی که نیاز داشتیم و محروم بودیم، استفاده کنیم و یک فرصت برای اقتصاد کشور بوده است، ولی ما باید کار تولید را ارتقا بدهیم و بهینه کنیم. اگر کارهای تولیدی بازار خارجی و صادراتی نداشته باشند نمی‌توانند استمرار پیدا کنند.

وی مشارکت مردمی برای اقتصاد را مثبت ارزیابی کرد و گفت: مردم با مشارکت خود در شرایط سخت می تواند با خلاقیت کارآفرینی و ثروت افزایی کنند.بنابر این زمانی که مردم از مشارکت خود در رونق تولید و اقتصاد رضایت داشته باشند, رویکردهای اجتماعی مثبتی هم برای کشور به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لازمه تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد، رونق و جهش تولید است
  • تحقق ۱۲۰ درصدی اشتغال هدف گذاری شده در استان
  • منظور از اقتصاد مردمی، همان تعاونی است
  • دولت برای تحقق شعار سال باید موانع تولید را از سر راه بردارد
  • توجه به دانش‌بنیان‌ها در راستای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم
  • مشارکت‌های مردمی تنها راهکار در رونق بازار مسکن خواهد بود
  • قیمت مرغ تا پایان ماه رمضان نوسانی ندارد
  • شناسایی و پیگیری روش‌های تقویت مالی در حوزه علم و فناوری
  •  نقش حوزه علم و فناوری در بیانات نوروزی مقام معظم رهبری
  • تحقق شعار سال با به‌روزرسانی فناوری‌ و تجهیزات بخش تولید