Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-24@23:58:30 GMT

آداب گرفتن آب نیسان و خواص آن؛ چگونه آب نیسان را جمع کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۵۲۶۵۲

سایت استاد انصاریان: سید جلیل على بن طاووس (ره) روایت کرده: روزى جمعى از اصحاب نشسته بودند، رسول خدا صلى اللّه علیه و آله وارد شد و به ایشان سلام کرد، و اصحاب جواب سلام ایشان را گفتند حضرت فرمودند: آیا میخواهید دوایى را که جبرییل به من تعلیم داد که نیازمند دواى پزشکان نباشم به شما تعلیم دهم؟ امیر المؤمنین علیه السّلام و سلمان و دیگران پرسیدند آن دوا چیست؟ حضرت به امیر المؤمنین علیه السّلام خطاب فرمودند که در ماه نیسان رومى آب باران را میگیرى و هر کدام از سوره هاى فاتحة الکتاب و آیة الکرسى، و توحید و فلق، و ناس، و کافرون را هفتاد مرتبه میخوانى، و در روایت دیگر سوره قدر را نیز هفتاد مرتبه، و هفتاد مرتبه اللّه اکبر، و هفتاد مرتبه لا اله الا اللّه گفته و هفتاد مرتبه صلوات میفرستى، آنگاه هفت روز در بامداد و شامگاه از آن آب میآشامى، به حق خدایى که مرا به راستی به رسالت بر خلق برانگیخت سوگند یاد میکنم، که جبرییل گفت: خدا از کسی که این آب را میآشامد، بر میدارد هر دردى را که در بدنش باشد، و به او عافیت بخشد، و دردها را از تن و استخوان هاى او بیرون کند، و اگر در لوح دردى براى او مقدر شده باشد محو میکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


و به حق پروردگارى که مرا به حق فرستاده، اگر فرزند نداشته باشد، و فرزند بخواهد، آب نیسان را به آن نیّت بیاشامد به او فرزند روزى شود، و اگر زن عقیم باشد، با نیّت از این آب بیاشامد، از او فرزند پدید آید، و اگر مرد و زن پسر یا دختر خواهند، از آن آب بیاشامند مقصود ایشان حاصل گردد.
چنان که حق تعالى میفرماید:

يَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ إِنَاثاً وَ يَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ الذُّكُورَ أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَانا وَ إِنَاثاً وَ يَجْعَلُ مَنْ يَشَاءُ عَقِيماً

خدا هرکه را بخواهد دختران و هرکه را بخواهد پسرانى میبخشد، یا پسران و دختران به ایشان عطا میکند و هرکه را بخواهد نازا قرار دهد. سپس فرمود: اگر کسى درد سر داشته باشد، از این آب بیاشامد به قدرت حق درد سر او آرام شود، و اگر درد چشم داشته باشد، و در چشم هاى خود قطره اى از این آب بریزد، و چشمهاى خود را با آن بشوید، و از آن بیاشامد، به اذن خدا شفا یابد، و آشامیدن از این آب بن دندانها را محکم کند، و دهان را خوشبو نماید، و لعاب بن دندانها، و بلغم را کم کند، و به سبب خوردن و آشامیدن تَخَمه و امتلاء نگیرد، و از بادهاى قولنج و غیر آن اذیّت نشود، و به درد پشت و درد شکم مبتلا نگردد، و از زکام آزار نکشد، و دچار درد دندان نشود، و درد معده و انگل معده را زایل کند، و نیازمند به حجامت نشود، و از بیمارى بواسیر، و خارش بدن، و آبله و دیوانگى و پیسى و رعاف و استفراغ نجات یابد، و کور و لال و کر و زمین گیر نشود، و آب سیاه در دیده اش نیاید، و دردى که موجب افطار روزه و نقصان نمازش گردد عارض او نشود، و از وسوسه هاى جنیّان و شیاطین گزندى نبیند.
آنگاه رسول خدا فرمود: جبرییل گفت: هرکه از این آب بیاشامد، و به همه دردهایى که در مردم است مبتلا باشد، موجب شفاى او از تمام آنها گردد، و نیز گفت: به حق خدایى که تو را به راستى فرستاده، هرکه این آیات را بر این آب بخواند و بیاشامد، حق تعالی دلش را از نور پر کند، و روشنی و الهام خود را در دل او وارد سازد، و حکمت بر زبان او جارى کند، و دلش را از فهم و بینایى پر کند، و از کرامت هایش به او عطا فرماید، آنچه به احدى از عالمیان عطا نکرده، و هزار آمرزش و هزار رحمت بر او فرستد، و غشّ و خیانت و غیبت و حسد و ستم و کبر و بخل و حرص و غضب را از دل او برکند، و از عداوت و دشمنى مردم و بدگویى ایشان نجات یابد. و موجب شفاى همه بیماریهاى او شود.
مؤلّف گوید: این روایت مشهور درباره آثار آب نیسان به عبد اللّه بن عمر منتهى مى شود، و به این خاطر سندش ضعیف است، و فقیر به خط شیخ شهید دیدم، که این روایت را، از حضرت صادق علیه السّلام با همین خواصّ و سوره روایت کرده، ولى آیات و اذکار به این طریق نقل شده که بر آب نیسان میخوانى: «فاتحة الکتاب» و «آیة الکرسى» و  قل یا ایها الکافرون  و  سبّح اسم ربّک الاعلى   «قل اعوذ بربّ الفلق»  «قل اعوذ بربّ الناس»  و  «قل هو اللّه احد»  هر یک را هفتاد مرتبه، و میگویى: هفتاد مرتبه «لا اله الاّ اللّه» و هفتاد مرتبه «اللّه اکبر» و هفتاد مرتبه: «اللّهم صلى على محمّد و ال محمّد» و هفتاد مرتبه «سبحان اللّه و الحمد للّه و لا اله الاّ اللّه و اللّه اکبر» و در خواص آن آمده که اگر در زندان باشد و از آن بیاشامد، از حبس نجات یابد، و سردى بر طبع او غالب نگردد، و اکثر آن خواص که بیان شد، در این روایت نیز آمده، و آب باران مطلقا مبارک است و منفعت دارد، خواه در نیسان و خواه در غیر آن، چنان که در حدیث معتبر از حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام آمده: بیاشامید آب آسمان را که پاک کننده بدن شماست، و دردها را دفع میکند، چنان که حق تعالى میفرماید:

وَ يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَ يُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ وَ لِيَرْبِطَ عَلَى قُلُوبِكُمْ وَ يُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ .

خدا بر شما از آسمان آبى فرو میفرستد، براى آنکه شما را به آن پاک گرداند، و از شما وسوسه شیطان را برگیرد، و دلهاى شما را محکم نماید، و قدمهاى شما را با آن ثابت گرداند. و در انجام برنامه نیسان بهتر آن است که اگر جمعى بخوانند، هرکدام مجموع آن سوره ها و اذکار را هفتاد مرتبه بخوانند، و براى آنها که میخوانند فایده اش عظیم تر، و ثوابش بیشتر است، و در این سالها پس از بیست و سه روز که از نوروز بگذرد، تقریبا داخل نیسان ماه رومى میشوند، و ماه نیسان سى روز است. مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی: ماه نیسان ماه هفتم از ماه‏های سریانی و ماه اول در تقویم یهودی و ماه چهارم در تقویم رومی که اکنون در بلاد عربی به جای ماه آوریل به کار می‏رود(1).
در لغت نامه دهخدا آمده که نیسان ماه هفتم از سال سریانی میان آذار و ایاز و ماه دوم بهار است که مطابق اردیبهشت فارسی و ثور عربی و تقریبا مطابق است با آوریل فرانسوی و آن 30 روز است(2).
از این تعریف بر می آید که سال رومی و سریانی، سال شمسی است و بر مبنای حرکت خورشید است و از این رو مطابقت همیشگی وجود دارد.
بنا بر آنچه در بحارالانوار هم آمده سال رومی مانند سال سلجوقی ملکشاهی(همین سال و ماه های امروزی ما ایرانیان)شمسی است و بدین جهت با هم مطابق دارد.(3)
در طب الرضا آمده که دومین ماه سال رومی نیسان است که بعد از آزار واقع می شود. آزار 31 روز است و از هفت روز مانده به نوروز شروع می شود پس روز 23 فروردین شروع ماه نیسان است و در ویژگی های آن نوشته:
نیسان سى روز است، در این ماه روزها بلند مى‏شود، مزاج فصل بهار در آن نیرومند مى‏شود، خون به جنبش مى‏آید، بادهاى شرقى در آن وزیدن می گیرد.(4)
البته در مقدار سال اختلافی هست، چون دقیق گردش خورشید 365 روز و یک چهارم است. بعضی از تقویم ها مثل "فارس قدیم" این یک چهارم را جمع کرده و بعد از گذشت هر 120 سال، سال 121 را سیزده ماهی قرار می دادند . در تقویم ملکشاهی که امروز در ایران جاری است، این یک چهارم را در هر چهار سال یک بار جمع کردند و در آن اسفند را سی روز شمردند.
در ماه رومی سال 366 روز حساب شده (5) و بدین جهت یک تغییر کمی با سال ملکشاهی پیدا می کند که با توجه به رعایت کبیسه در تقویم ملکشاهی، این تغییر در هر چهار سال تکرار شده و مطابقت کلی به هم نمی خورد. بدین جهت ماه نیسان همیشه با ماه دوم یعنی اردیبهشت مطابق می شود، البته با کمی پس و پیش.
در این زمینه برای اطلاع بیش تر به بحار ، ج55،ص347 به بعد و کتاب های نجوم مراجعه کنید.
بعد از این که در این ماه آب باران را جمع آوری کردید، بر آن سوره های فاتحه و آیه الکرسی (255-257 بقره) و سوره توحید (قل هو الله احد) و دو سوره معوذتین (قل اعوذ برب الفلق ... و قل اعوذ برب الناس) و سوره کافرون را هر کدام هفتاد بار می خوانی و هفتاد مرتبه الله اکبر و هفتاد بار "لااله الا الله" می گویی و هفتاد بار صلوات می فرستی و هفت روز پی در پی صبح و شام از آن می نوشی .
پی نوشت ها:
1.مصاحب غلامحسین و... ، دائره المعارف بزرگ فارسی، اول ، تهران ، شرکت سهامی افست ، 1345ش ، ج 3، ص 3097.
2. دهخدا ، لغت نامه ، اول ، تهران ، دانشگاه تهران ، 1372 ش ، ج 14، ص 20286.
3.مجلسی ،بحار الانوار، هشتم ، بیروت ، الوفا ف 1403 ق ، ج55،ص348.
4. طب الرضا(طب و بهداشت از امام رضا ) ص 51.
5. همان؛ شیخ عباس قمی ، مفاتیح الجنان ، ص 385. آخر باب دوم مفاتیح ، اعمال نوروز و ماه های رومی .

منبع: فردا

کلیدواژه: نیسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۵۲۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۲۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق در محور فومن به سراوان

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گیلان از کشف ۲۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق در بازرسی از یک دستگاه خودرو نیسان در محور فومن به سراوان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان و به نقل از پایگاه خبری پلیس گیلان، محمد خوش‌خلقت با بیان اینکه مبارزه با قاچاق سوخت یکی از اولویت‌های کاری مجموعه انتظامی است اظهار کرد: پلیس با اقدامات همه جانبه و رصد محورهای مواصلاتی از قاچاق و به تاراج رفتن این سرمایه ملی جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه پس از اقدامات انجام شده مشخص شد یک دستگاه خودرو باری نیسان در حال حمل سوخت قاچاق در مواصلاتی فومن به سراوان است، افزود: حین کنترل نامحسوس مسیر مورد نظر این خودرو شناسایی و متوقف شد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گیلان از کشف ۲۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق از نوع نفت خبر داد و خاطرنشان کرد: در این خصوص متهم ۴۵ ساله با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفت.

کد خبر 746921

دیگر خبرها

  • کشف ۵ تن چوب جنگلی قاچاق در کلاردشت
  • کتاب آداب آبادانی منتشر شد
  • تیزر «بارگادون» منتشر شد/ مستندی درباره آداب خوشه‌چینی انگور
  • در شش ماه گذشته در یک جنگ دو مرتبه شکست اطلاعاتی خوردیم + فیلم
  • رمزگشایی از گورستان تاریخی هفتاد ملا (+عکس)
  • تهران هفتاد سال پیش از نمای آسمان / چگونه از تلفن همراه هوشمند کمتر استفاده کنیم؟ / چرا بهتر است آپشن پارک اتوماتیک را انتخاب کنید؟ / ژن‌هایی که بعد از مرگ فعال می‌شوند
  • خلاقیت بامزه یک هموطن در ساخت یک مینی نیسان (فیلم)
  • نجات معجزه آسای راننده نیسان از سانحه تصادف + فیلم
  • راننده نیسان عابر پیاده‌ای را کشت
  • کشف ۲۵۰۰ لیتر سوخت قاچاق در محور فومن به سراوان