Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-24@15:08:31 GMT

ماجرای عجیب ۴ بار تدفین شدن آیت‌الله محمدباقر صدر +تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۵۶۰۷۳

ماجرای عجیب ۴ بار تدفین شدن آیت‌الله محمدباقر صدر +تصاویر

مشرق: محمدرضا کائینی، پژوهشگر تاریخ و فعال رسانه در مطلبی پیرامون شهید آیت الله سید محمدباقر صدر و به مناسبت ایام سالگرد شهادت او (۱۶ فروردین ۱۳۵۹) نوشت:

آنگاه که در یکی از نیمه شب های فروردین ماه هزار و سیصد و پنجاه و نه شمسی، ماموران امنیتی حکومت صدام به همراه گورکنی به نام "عباس بلاش" در حال تدفین پیکر شهید آیت الله سید محمد باقر صدر در پشت ساختمان اطلاعات قبرستان وادی السلام نجف بودند، هرگز گمان نمی بردند که این کالبد شکنجه دیده و سوخته، سه بار دیگر جا به جا شود و ماجرایی تاریخی و تراژیک بیافریند!

اشارت رفت که عباس بلاش تنها کسی بود که جای قبر را -که بی نام و بنا بود- می دانست و سال ها زیر فشار استخبارات حزب بعث که: لو دادن قبر همان و مرگ قطعی همان!

پس از انتفاضه شعبانیه ۱۹۹۱ و سرکوب آن، رژیم صدام برای آزار روحی شیعیان، در قبرستان وادی السلام چندین خیابان احداث کرد که قبر شهید صدر نیز در میان یکی از آنها قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان"سیدکامل عمیدی"نامی -که خود از مریدان سید بود- تصمیم گرفت که پیکر او را به جای امنی منتقل و مدفن او را حفظ کند. او نخست در این باره اجازه علما و همسر و فرزندان شهید را اخذ و قطعه زمینی را در بخش دیگری از وادی السلام تدارک نمود. سپس وی و تنی چند از دوستانش در موعدی مقرر و با رعایت تمامی جوانب احتیاط، پیکر سید را -که همچنان آثار ضرب و جرح و سوخته گی بر آن نمایان بود- از قبر به درآوردند و دوباره کفن پوشاندند و در آستان علوی (ع) طواف دادند و در مکان معهود به نام پدر سید کامل یعنی"سید محمدعلی عمیدی" دفن کردند.

سید کامل پس از سپری شدن پنج سال، دریافت که عباس بلاش در نگاه داشتن راز قبرِ جدید، جانب احتیاط را نگاه نداشته و آن را برای افرادی بازگفته و مصونیت قبر را مخاطره افکنده است. بنابراین بار دیگر و این بار بدون اطلاع بلاش و البته با کسب اجازات لازم، پیکر شهید صدر را به مکانی دورتر از قبر دوم منتقل کردند و البته این بار انگشتری وی را نیز از دستش به درآوردند و نزد همسرش بردند."ام جعفر"نیز در سپاس از زحمات سیدکامل، این انگشتر را به وی بخشید.

پس از سقوط صدام و ابراز تمایل برخی علاقمندان به ایجاد بنایی باشکوه بر مزار شهید آیت الله صدر، پیکر وی برای سومین باز از قبر به درآمد و در مکانی در نزدیکی دروازه نجف دفن گشت که عملیات احداث بنای مرقد و نیز ساختمان های جنبی آن، انجام پذیرد. خانواده شهید از سر اعتماد به سید کامل العمیدی و تقدیر از زحمات وی در حفظ پیکر آیت الله صدر در دوران حکومت صدام، مسئولیت ساخت مرقد آن بزرگ و تمامی ملزومات آن را به وی سپردند.این تصویر مربوط به سومین مراسم تدفین پیکر شهید آیت الله سید محمد باقر صدر در گورستان وادی السلام نجف است.

منبع: فردا

کلیدواژه: تدفین شدن آیت الله سید محمدباقر قبرستان وادی السلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۵۶۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز ۲۰۱ طوفان‌الاقصی| کشف ۵۱ پیکر دیگر در خان یونس

این روزها غزه و به خصوص شهر خان یونس شاهد برگ دیگری از جنایات ارتش اشغالگر است؛ کشف گورهای دسته‌جمعی صدها شهید، نشان می‌دهد که آن‌ها یا زنده به گور و یا به شکل اعدام میدانی به شهادت رسیده‌اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، 201 روز از جنگ در غزه می‌گذرد، نبردی که چه از حیث مدت، شدت و چه از نظر میزان جنایات رژیم صهیونیستی در تاریخ مبارزات فلسطینی‌ها نظیر ندارد؛ جنگی که بیش از 34 هزار شهید تاکنون در پی داشته است و از سوی دیگر کشف گورهای دسته‌جمعی این روزها تصویری جدید از وحشی‌گری اشغالگران را نمایان کرده است. به گفته مقامات امدادی غزه، دست و پای برخی شهدا بسته شده بود و این نشان می‌دهد که آن‌ها یا زنده به گور شده یا به شکل اعدام میدانی به شهادت رسیده‌اند.

مخالفت نتانیاهو با جلسات ارزیابی اهداف تجاوز اسرائیل به غزهآمار وحشتناک از 200 روز وحشی‌گری صهیونیست‌ها در غزه

دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه نیز به مناسب دویستمین روز جنگ غزه اعلام کرد که بیش از 140 گور دسته‌جمعی یا موقتی را مستندسازی کرده است. این گروه همچنین گفت که اشغالگران بیش از 70 هزار تن انواع مواد منفجره را بر سر غزه ریخته‌اند و یورش زمینی به غزه نیز با تخریب عامدانه صدها خانه و از شمال تا جنوب همراه بوده است.

نظامیان ارتش اشغالگر در 26 بهمن سال گذشته به مجتمع بیمارستانی «الناصر» در شهر خان یونس یورش برده و دهها نفر را در داخل بیمارستان از بیمار و کادر درمانی تا آوارگانی که داخل بیمارستان پناه گرفته بودند را به شهادت رسانده یا بازداشت کردند. بخش‌های وسیعی از بیمارستان نیز در این یورش تخریب شد. به گفته حماس سرنوشت 2 هزار نفری که داخل بیمارستان پناه گرفته بودند مشخص نیست.

در این میان شبکه عبری‌زبان «کان» شب گذشته گزارش داد که ارتش اسرائیل خود را برای یورش زمینی به رفح آماده می‌کند.


کاربران محترم مهمترین تحولات یکصد و نود و دومین روز عملیات طوفان الاقصی را در ادامه دنبال کنید:

***********************************************************************

حزب الله شمال فلسطین اشغالی را با کاتیوشا هدف قرار داد

حزب الله لبنان اعلام کرد شهرک مرگلیوت در شمال فلسطین اشغالی را با ده‌ها موشک کاتیوشا هدف حمله قرار داده است.

روزنامه هاآرتص نیز به نقل از منابعی در ارتش اسرائیل نوشت که بین 10 الی 15 موشک به شهرک مرگلیوت در منطقه الجلیل بالا برخورد کرده است. به گفته این منابع، این اصابت در حالی رخ داده که هیچ آژیر هشداری پیش از آن به صدا در نیامده بود.

نگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی

کانال 12 اسرائیل اعلام کرد پیام‌هایی که به اسرائیل می‌رسد حاکی از افزایش احتمال صدور حکم بازداشت مقامات ارشد این رژیم از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی است.

این شبکه همچنین  گفت که مقامات اسرائیلی نگران این موضوع هستند و در نشستی در دفتر نتانیاهو به بررسی آن پرداخته‌اند.

کشف پیکر 51 شهید دیگر در خان یونس

سازمان امدادرسانی غزه اعلام کرد که روز سه شنبه پیکر 42 شهید در محوطه بیمارستان «الناصر» در شهر خان یونس و پیکر 9 شهید نیز در دیگر مناطق این شهر کشف شده است.

به گفته این سازمان، با کشف پیکر این تعداد، مجموع شهدایی که در این مجتمع بیمارستانی و دیگر مناطق خان یونس تفحص شده‌اند، به 324 شهید افزایش یافت و  پیکر 30 شهید شناسایی شده است و نیروهای امدادی همچنان در حال جست‌و‌جو برای یافتن دیگر مفقودین هستند.

در حال تکمیل...

 

دیگر خبرها

  • تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر ۶ شهید گمنام در پایتخت
  • روز ۲۰۱ طوفان‌الاقصی| کشف ۵۱ پیکر دیگر در خان یونس
  • کشف پیکر ۵۱ شهید دیگر در خان یونس
  • پیام تشکر بیت آیت‌الله امامی کاشانی از رهبر انقلاب و آحاد مردم
  • فیلم| کشف پیکر ۳۵ شهید دیگر در محوطهٔ بیمارستان الناصر خان‌یونس
  • (تصاویر) تشییع و تدفین آخرین شهید حمله تروریستی کرمان
  • فیلم/ تدفین شهید ۱۳ سالۀ حادثۀ تروریستی کرمان
  • لحظه تدفین شهید ۱۳ ساله حادثه تروریستی کرمان
  • تشییع پیکر شهید محمد مهدی ایرانمنش دراختیارآبادکرمان
  • فیلم/ تشییع پیکر شهید محمدمهدی ایرانمنش