Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-24@02:40:03 GMT

رفت و برگشت «آیفکس»

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۵۸۶۵۳

معاملات فرابورس ایران پس از پیمایش مسیری صعودی که در هفته انتهایی سال گذشته شدت گرفت، طی ۹ روز معاملاتی پی‌در‌پی از ۲۲ اسفند تا دهم فروردین، ضمن رشد بیش از ۵/ ۱۴ درصدی شاخص کل، رکوردهای تاریخی را برای این نماگر در پی داشت. در ادامه معاملات نیز با ورود پول‌های جدید و جریان بالاتر نقدینگی، ارزش معاملات به بیشترین مقدار خود در بازه چهار ماه اخیر رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امری که حاکی از توجه خاص سرمایه‌گذاران به سهام و در نتیجه رونق معاملات خرد و حرکت آیفکس به سوی مراتب بالاتر بود. در چنین شرایطی چنان که انتظار می‌رفت انگیزه عرضه سهام جهت حفظ سود کسب شده در این دوره نیز بیش از پیش افزایش یافت. افت شاخص فرابورس در ابتدای معاملات دیروز را از این منظر می‌توان توضیح داد که تا میانه معاملات دیروز با تنزل ۲۴ واحدی کف روزانه را لمس کرد.

با وجود این، سهام گروه‌های کالایی که محور اصلی فشارهای عرضه بود، در ادامه جریان معاملات، تحت تاثیر سیگنال‌های مثبت معاملات بورس کالا و بازارهای جهانی با تقویت تقاضا از زیر فشار عرضه بیرون آمدند و پس از نشیب و فرازی نسبتا پردامنه، شاخص کل رشد حدود دو واحدی (معادل با ۰۸/ ۰ درصد) را تجربه کرد. به این ترتیب، شاخص سهام فرابورس در پایان معاملات دیروز سطح ۲۴۱۲ واحدی را در اختیار گرفت. پتروشیمی مارون که تا میانه معاملات تحت تاثیر انگیزه‌های فروشخرید و فروش کم‌رمقی را پشت سر گذاشته بود، با افزایش استقبال خریداران و رشد قیمتی، بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل وارد کرد و بیش از سه واحد به آن افزود. سهامی ذوب‌آهن اصفهان نیز که پیشتاز نمادهای فلزی از حیث رشد قیمت بود، به همراه سهام پالایش نفت شیراز در مجموع موجب پیشروی بیش از چهار واحدی نماگر بازار شدند. در مقابل، فولاد هرمزگان جنوب و پتروشیمی زاگرس نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر کاهنده را بر آیفکس وارد کردند و نزدیک به پنج واحد آن را عقب راندند.در میان صنایع صادرات‌محور و بزرگ فرابورسی، نمادهای پالایشی تحت تاثیر رشد ادامه‌دار قیمت جهانی نفت صعود قدرتمندتری را تجربه کردند و متوسط قیمت سهام زیرمجموعه مزبور، با رشد ۳/ ۳ درصدی مواجه شد. امری که موجب صدرنشینی صنعت فرآورده‌های نفتی در جدول صنایع از منظر رشد روزانه شاخص شد. در رتبه‌های بعدی این جدول، صنایع کوچکتری همچون قند و شکر و همچنین حمل و نقل به چشم می‌خورد که شماری از گروه‌های تک‌سهمی نیز در ادامه آنها قرار داشتند. در مقابل، صرف نظر از صنایع تک‌نمادی خرده‌فروشی، پیمانکاری صنعتی و محصولات کاغذی که به ترتیب بیشترین زیان را به نمایش گذاشتند، متوسط قیمت سهام سرمایه‌گذاری و سپس محصولات غذایی بیشترین افت را تجربه کرد.

رصد تغییر مالکیت سهام

روز گذشته، خریداران حقیقی بار دیگر برتری خود را نسبت به سهامداران حقوقی نشان دادند و در این فرآیند، بیش از یک میلیون سهم به ارزش نزدیک به پنج میلیارد تومان از سبد سهامداران حقوقی خارج و به پرتفوی معامله‌گران حقیقی منتقل شد. در حالی‌که بیشترین خرید سهامداران خرد در وهله اول، در صنعت انبوه‌سازی املاک و مستغلات رقم خورد، گروه تک‌سهمی استخراج کانه‌های فلزی بیشترین خریدار حقوقی را به خود جلب کرد. صنایع بزرگ فلزات اساسی، محصولات پالایشی و پتروشیمی نیز در زمره حمایت سهامداران حقیقی قرار داشتند و از خالص خرید مثبت آنها برخوردار شدند.کانون توجه بازیگران حقیقی سهام سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان بود. خالص خرید این دسته از سهامداران در نماد «کرمان» حدود سه میلیارد تومان رقم خورد. سهامی ذوب‌آهن اصفهان و سرمایه‌گذاری مس سرچشمه نیز در رتبه‌های بالای لیست خرید حقیقی‌ها قرار داشت. در مقابل، بیشترین خرید بازیگران حقوقی در سهام سنگ‌آهن گهرزمین رقم خورد. ترجیحات دیگر این دسته از بازیگران با اختلاف بسیاری نسبت به «کگهر»، به نمادهای «غگلپا» و «قاسم» اختصاص یافت.

چه خبر از «اخزا» و «تسه»؟

روز گذشته بیش از ۷۴۷ هزار اوراق خزانه اسلامی به ارزش نزدیک به ۶۲ میلیارد تومان در بازار اوراق با درآمد ثابت دست به دست شد. افزایش تقاضا در اسناد خزانه اسلامی، ضمن رشد قیمت اغلب سررسیدهای خزانه به کاهش محدود ۱/ ۰ واحد درصدی متوسط نرخ سود موثر اوراق مزبور انجامید. به این ترتیب، بازدهی بازار بدهی در انتهای روز در سطح ۴/ ۲۱ درصدی قرار گرفت. کمترین نرخ سود موثر، یعنی ۵/ ۲۰ درصد در اوراق «اخزا۶۱۵» رقم خورد و در مقابل، بیشترین بازدهی با نرخ ۷/ ۲۲ درصد به اوراق «اخزا۷۰۳» تعلق گرفت.از سویی بازار تسهیلات مسکن، شاهد کاهش شدت عرضه و رشد قیمت در شماری زیادی از سررسیدها بود. اوراق تسهیلات مسکن صادره در بهمن ۹۶ بیشترین تقاضا را تجربه کرد که در نتیجه آن، افزایش بهای بیش از دو درصدی را رقم زد. در مقابل، اوراق تسهیلات مسکن صادره در بهمن ۹۷، از جمله اوراقی بود که بیشترین افت قیمتی را به ثبت رساند و بیش از سه درصد عقب نشست. دامنه قیمت اوراق «تسه» در بازه ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۵۲ هزار تومان جای داشت که ارزان‌ترین برگه تسهیلات مسکن به اوراق صادره در اسفند ۹۷ تعلق داشت. اوراق «تسه۹۶۰۵» نیز به‌عنوان قیمتی‌ترین اوراق، شناخته شد. در پایان کار، بازار تسهیلات مسکن با داد و ستد حدود ۶۱ هزار برگه «تسه» به ارزش حدودی سه میلیارد تومان روز خود را پشت سر گذاشت.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۵۸۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشنده فاو نور چشمی بازار شد

بررسی موردی این رفتار در خصوص کشنده فاو 460 (FAW460) حکایت از ورود پول‌های هوشمند و سنگین برای داغ کردن معامله با هدف کسب سود از افزایش قیمت احتمالی آن دارد. رصد معاملات و قیمت‌گذاری موجود در بسترهای مجازی خرید و فروش خودرو حکایت از رشد آگهی‌های بدون قیمت دارد. پیش از این دلال‌ها با انتشار آگهی‌های بدون قیمت تلاش می‌کردند در شرایط رشد روزانه قیمت‌ها بیشترین سود را کسب کنند و از بازار سوداگری عقب نمانند تا بتوانند بر اساس آخرین قیمت، محصول خود را بفروشند.
ورود پول‌های هنگفت به معاملات کشنده FAW460 سبب شده بازار پیش‌بینی افزایش قیمت داشته باشد و همین امر منجر به ایجاد تقاضای زیادی در معاملات فاو460 شده است. البته چنانچه خریداران واقعی پیش‌بینی درستی از بازار داشته باشند می‌توانند از زیان خود جلوگیری کنند.
حال باید به نظاره نشست و دید واکنش خریداران واقعی به شرایط کنونی بازار چیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898289

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد؟
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد
  • ثبات قیمت دلار و کاهش نرخ طلا و سکه در معاملات امروز
  • کشنده فاو نور چشمی بازار شد
  • بورس به مدار برگشت؟
  • طلا باز هم گران شد/ ورق در بازار سکه برگشت
  • پیشی گرفتن خرید در تالار منطقه ای ارومیه
  • رشد ۲۷ هزار واحدی شاخص در معاملات امروز
  • صعود بورس از منطقه امن