Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-16@09:29:26 GMT

حرکت ‌امیدوارکننده کتاب به سمت محبوبیت

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۵۹۰۰۲

حرکت ‌امیدوارکننده کتاب به سمت محبوبیت

البرز- مجتبی علی مردانی-در فضای کنونی جامعه که جذابیت کاذب شبکه های اجتماعی سرانه مطالعه کتاب را تحت الشعاع قرارداده است بهره گیری از ایده های نو برای آشتی دوباره مردم با کتاب و جذب نسل جوان به مطالعه می تواند یک راهکار ویژه باشد.

به گزارش قدس آنلاین، شاید خیلی ها عنوان کنند تولید محتوا در فضای مجازی و خواندن فایل پی دی اف کتاب را هم باید جز سرانه مطالعه دانست اما واقعیت آن است که استاندارد مطالعه را همچنان باید با معیار کتاب سنجید و میزان انتشار محتوا بر بستر کتاب هنوز گویای سرانه مطالعه در هر کشوری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در استان جوان البرز این مهم از اهمیتی دوچندان برخوردار است و باید سیاست گذاری ها به گونه ای باشد که جایگاه کتاب ومطالعه از سنین کودکی در افراد نهادینه شده و همچون کشورهای پیشرفته شاهد بالا رفتن سرانه مطالعه باشیم.

خوشبختانه با رویکرد متفاوت نهاد کتابخانه های البرز و اتخاذ برخی روش ها حوزه کتاب و کتابخوانی در سال ۹۷ رونقی دوچندان پیدا کرد و بر اساس آمارها شاهد افزایش مراجعه به کتابخانه های عمومی استان بوده ایم.

در این ارتباط رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان کرج گفت: حوزه کتاب وکتابخوانی نیازمند اتخاذ راهکارهای جدید برای جذب مخاطب است و این سیاست در دستور کار نهاد کتابخانه های استان البرز قرار گرفته است.

حسین زکریاپور افزود: در این راستا کتابخانه ها از شکل سنتی و کلاسیک خود خارج شده اند و با تبدیل به یک پاتوق فرهنگی به فضایی جذاب و گیرا برای مخاطبان تبدیل شده اند.

تبدیل کتابخانه ها به پاتوق های فرهنگی

وی با بیان اینکه کتابخانه ها صرفا محلی برای دریافت کتاب نیستند گفت: اجرای برنامه های متنوع فرهنگی از جمله بازی های فکری، نشست های کتابخوانی و دوره های آموزشی قصه گویی و کلاس های نقاشی برای سنین مختلف با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی در سال گذشته به اجرا درآمد و خوشبختانه با استقبال خوب مخاطبان همراه بود.

زکریاپور در ادامه گفت: مجموع اقدامات صورت گرفته فرهنگی با محوریت کتابخانه ها سبب شده امروز میزان مخاطبان ما به شکل فزاینده ای بالا برود و کتابخانه ها از رونق و پویایی خاصی برخوردار شوند.

این مسئول فرهنگی در ادامه آمارهای متناقض در خصوص میزان سرانه مطالعه را مورد اشاره قرار داد و گفت: نهادهای مختلف در ارائه میزان سرانه مطالعه پارامترهای مختلفی را لحاظ می کنند ومطالعه روزنامه و مطالعه در فضای مجازی را نیز در آن سهیم می دانند اما واقعیت آن است که ما براساس استاندارد سرانه مطالعه پایینی داریم وبرای رسیدن به نقطه مطلوب باید از سنین کودکی فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را در جامعه ترویج دهیم.

رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان کرج ضعف تبلیغات را یکی از مشکلات عمده در حوزه کتابخوانی دانست و گفت: در این راستا باید فضا و بستر بیشتری برای ترویج فرهنگ کتابخوانی صورت بگیرد و فرهنگ مطالعه در میان اقشار مردم ترویج شود.

وی سال ۹۷ را برای حوزه کتابخوانی البرز سالی خوب عنوان کرد و گفت: کتابخانه های سطح شهر کرج فضای جذاب تری پیدا کرده اند و به کارگیری برخی تکنولوژی ها برای ارائه خدمات در این بخش سبب شده رویکرد مردم به کتابخانه ها در سال ۹۷ بهتر باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز نیز در آخرین نشست خبری خود با رسانه های گروهی سرانه مطالعه در کشور را با احتساب فضای مجازی ۷۶ دقیقه در شبانه‌روز برشمرد و این رقم درا برای  استان البرز ۷۹ دقیقه عنوان کرد.

احمدعلی هراتی با اشاره به اینکه کتاب باران رحمت است، گفت: سرانه مطالعه در البرز بالا است به نحوی که این  استان را جز ۱۰ استان برتر درزمینهٔ مطالعه قرار داده است.

وی اضافه کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در البرز تنها یک کتابخانه داشتیم که این رقم اکنون به ۶۸ باب کتابخانه رسیده است، در حال حاضر ۴۵ باب کتابخانه نهادی، ۲۲ باب کتابخانه مشارکتی و یک باب کتابخانه مستقل در استان فعال هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های استان البرز ادامه داد: ۹ کتابخانه در شهرستان نظرآباد، ۸ باب در ساوجبلاغ، ۴ باب در اشتهارد، ۴ باب در فردیس و ۱۸ باب کتابخانه در شهرستان کرج فعال هستند.

هراتی گفت: در سطح کتابخانه‌های استان البرز بیش از یک‌میلیون و ۱۱۴ هزار نسخه کتاب وجود دارد.

وی بابیان اینکه رسالت امروز کتابخانه‌ها به‌عنوان دستگاه فرهنگی - اجتماعی است، افزود: توجه به کانون‌های ادبی و فرهنگی در اکثر کتابخانه‌های ما موردتوجه است.

عضویت ۹۱ هزارنفر در کتابخانه های عمومی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز بیان کرد: سال گذشته بیش از ۹۱هزار نفر عضو  کتابخانه‌های عمومی البرز بودند و۲۹ هزار و ۴۷۵ مترمربع فضای کتابخانه‌های عمومی استان البرز است.

متولیان حوزه کتابخوانی در حالی شرایط موجود دراین بخش را امیدوار کننده می دانند که مدیر کتابخانه عمومی امیرکبیر کرج نیز از افزایش عضویت ها وتقویت عناوین کتابها به عنوان دو اتفاق مثبت در سال جاری یاد میکند.

جعفری گفت: استقبال مخاطبان از کتابخانه ها در سال جاری بسیار چشمگیر بوده است و علت آن را می توان در توجه رسانه ها دانست.

وی افزود: در بخش محتوایی نیز کتابخانه های استان پس از وقفه ای چند ساله امسال در عرضه کتاب های به روز و پر مخاطب خدمات دهی بهتری داشته اند و با توجه به گرانی کتاب و کاهش قدرت خرید مردم این مساله نیز بر میزان استقبال ها اثرگذار بوده است.

جعفری تصریح کرد: برنامه های متنوع وجذابی از سوی کتابخانه امیر کبیر کرج به عنوان یکی از پاتوق های اصلی کتابدوستان در سال ۹۷ اجرا شده و این فضای فرهنگی سال پر رفت وآمد و خوبی را پشت سر گذاشت.

دغدغه کتاب و کتابخوانی این روزها از سوی بسیاری از اهالی کتاب در مجامع مختلف مطرح می شود و تمامی دوستداران عرصه ادبیات متفق‌القول از کاهش سرانه مطالعه کتاب در کشور می گویند.

استفاده بیش از حد از فضای مجازی، مسأله قاچاق کتاب، گران بودن قیمت کتاب، رشد تکنولوژی و تمایل جمعی برای رسانه های بصری، عدم تبلیغات مناسب جهت کتابخوانی و چیرگی صنعت ترجمه بر تالیف نکاتی هستند که منتقدین و پژوهشگران حوزه کتاب از آنها به عنوان دلایل اصلی کاهش سرانه مطالعه کتاب یاد می کنند.

به گفته یکی از فعالان حوزه کتاب آنچه می تواند باعث رغبت بیشتر مردم به کتاب خواندن شود این است که از لحاظ ظاهری ومحتوایی باید توجه بهتر وبیشتری به کتاب هایمان داشته باشیم. استفاده از هنرهای دیگر همچون تذهیب، نقاشی و جلوه های بصری نیز می تواند در بازخورد بهتر و بیشتر کتاب تاثیر بسزایی داشته باشد.

در عین حال محیط های مرتبط  با حوزه کتاب نیز باید از جذابیت و گیرایی کافی برخوردار باشند که این مهم خوشبختانه مورد توجه قرار گرفته وباید به دیگر ارگان های فرهنگی نیز تسری یابد.

کتابخوانی در البرز حرکتی امیدوارکننده را آغاز کرده و در این راه افزایش تعداد کتابخانه های استان، تقویت عناوین کتابها وبروز شدن مخازن کتابخانه ها و صد البته ایجاد یک محیط شاد فرهنگی می تواند به این مهم شتاب بدهد.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: استان البرز سرانه مطالعه کتاب کتابخانه های عمومی کتابخوانی کرج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۵۹۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱.۱ میلیون کتاب در کتابخانه‌های عمومی خوزستان ثبت امانت شد

به گزارش خبرنگار مهر، عباس حسین زاده ظهر امروز یکشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به امانت گرفتن یک میلیون و ۱۷۱ هزار و ۶۰ نسخه کتاب در سال ۱۴۰۲ از کتابخانه‌های عمومی خوزستان بیان کرد: این شاخص به نسبت مشابه سال قبل آن ۴۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: برای شاخص امانت کتاب یک میلیون و ۲۵۰ هزار نسخه در سال گذشته هدف‌گذاری شده بود که ۹۳ درصد آن در سند راهبردی کتابخانه‌های عمومی محقق شد.

حسین زاده ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۲ میلیون جلد کتاب در بخش‌های کودک و نوجوان، پایگاه اصلی و مرجع در کتابخانه‌های عمومی خوزستان موجود است که علاقمندان می‌توانند با عضویت در کتابخانه‌ها از آن بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اهدای ۸۵ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی خوزستان در سال ۱۴۰۲، اضافه کرد: در این شاخص نیز رشد ۱۴۳ درصدی حاصل شده که امیدواریم امسال با طرح اهدای کتاب اهدای زندگی و با مشارکت مردم جذب بیشتری اتفاق بیفتد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به رشد ۱۹ درصدی عضویت در کتابخانه‌ها، گفت: پارسال ۱۱۵ هزار و ۵۷۸ نفر به عضویت درآمدند، در حالی که این رقم ۹۶ هزار و ۸۹۱ نفر بوده است.

وی با اشاره به برگزاری ۱۲ هزار و ۷۶۸ برنامه فرهنگی با محوریت کتاب در سطح کتابخانه‌های عمومی خوزستان، بیان کرد: مرجع مجازی یکی از خدمات کتابخانه‌ای عمومی محسوب می‌شود که سال گذشته ۱۹ هزار و ۲۸۶ مقاله علمی پژوهشی توسط اعضای کتابخانه‌های عمومی دانلود شده است.

کد خبر 6077977

دیگر خبرها

  • بسیاری از مردم هر سال منتظر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هستند
  • مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب «فتح خون» برگزار می شود
  • بیش از ۱.۱ میلیون کتاب در کتابخانه‌های عمومی خوزستان ثبت امانت شد
  • اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی ۱۷۱ برگزیده
  • مشارکت ۵۱ هزار نفری مردم فارس در دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی
  • بدون عرفان حرکت انقلابی خشک و شکننده می‌شود
  • مشارکت ۵۱ هزار نفری فارسی‌ها در جشنواره کتابخانه رضوی
  • وقف در حوزه ترویج مطالعه توسعه فرهنگی را به دنبال دارد
  • تقویت بنیان‌های فرهنگی در شهرستان فرخ‌شهر
  • ورود «شهر شکل‌ها ۲» به کتابفروشی‌ها