Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@23:47:56 GMT

هفته فرهنگی ایران در واتیكان برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۶۰۷۷۳

هفته فرهنگی ایران در واتیكان برگزار می‌شود

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سفر به ایتالیا، در مقر مقدس (واتیکان) با کاردینال راوازی، وزیر فرهنگ واتیکان دیدار كرد.

این دیدار با پیگیری سفیر كشورمان در واتیکان و به دنبال پیشنهاد وی مبنی بر برپایی هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در واتیکان به مناسبت 65 سال روابط فرهنگی طرفین صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آغاز این نشست کاردینال راوازی با ارائه تاریخچه مختصری از همکاری‌های فرهنگی دو طرف از جمله ده دوره گفتمان بینادینی اسلام شیعی و مسیحیت کاتولیک، این همکاری‌ها را مثبت ارزیابی كرد.

وی همچنین با اشاره به 65 سال مناسبات فرهنگی ایران و واتیکان، پیشنهاد كرد با مشارکت بنیاد دایرة ‌المعارف ایتالیایی «تِرِکانی» به نمایندگی از مقر مقدس و رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا، هفته فرهنگی ایران اوایل سال 2020 میلادی (زمستان 1398 ) با موضوع «رابطه دین با فرهنگ و هنر»، در فضاهای فرهنگی واتیکان در شهر رم، برگزار شود.

وزیر فرهنگ واتیكان در ادامه، معرفی مشاهیر ادبی ایران و آثار آنان و همچنین معرفی سینمای ایران با نمایش فیلم و موسیقی ایران اسلامی با اجرای آثار معنوی را سه محور پیشنهادی این برنامه فرهنگی پیشنهاد كرد.

مشاهیر ایرانی را معرفی کنید

کاردینال راوازی در خصوص نخستین محور، درخواست كرد که طرف ایرانی، مشاهیر ادبی را که ترجیحاً آثارشان به زبانی ایتالیایی ترجمه شده معرفی كند تا واتیکان نیز بتواند در مجموعه برنامه‌های این محور، به معرفی مشاهیر کاتولیک هم‌عصر این مشاهیر بپردازد.

وی در ادامه، فهرستی از مکان‌های در اختیار واتیکان در سطح شهر رم را برای میزبانی هفته فرهنگی ایران ارائه داد که همگی از مکان‌های شناخته‌شده و پرمراجعه این شهر هستند.

در ادامه محسن جوادی با اشاره به آشنایی و سابقه همکاری با مقر مقدس در جریان برگزاری 18 دوره گفتمان بینادینی اسلام شیعی با طریقت بندیکتی و 10 دور گفتمان بینادینی اسلام شیعی با مسیحیت کاتولیک، نخستین حضور واتیکان در دور آینده نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را خیرمقدم گفت و با استقبال از برگزاری هفته فرهنگی ایران در واتیكان و اعلام همكاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری آن، پیشنهاد كرد؛ گفتمان بینافرهنگی و بینادینی كه میان متخصصین طرفین در جریان است؛ میان جوانانی به نمایندگی از دو طرف نیز برگزار شود.

در ادامه اكبر قولی، رایزن فرهنگی كشورمان در ایتالیا با اعلام آمادگی برای مشارکت در برگزاری هفته فرهنگی ایران در واتیكان، پیشنهاد كرد که بخش ادبی آن با جلب مشارکت ایران‌شناسان برجسته ایتالیایی، بر ادبیات معاصر فارسی تمرکز یابد و علاوه بر نمایش یکی از آثار معناگرای سینمای شناخته شده ایران، برنامه‌ای در سطح کنسرت ارکستر سمفونی تهران در کلیسای «آراکوئلی» شهر رم که پیش از این به همت رایزنی فرهنگی ایران انجام یافته بود، بار دیگر تحقق یابد.

قولی همچنین با اشاره به طرح رایزنی فرهنگی ایران در معرفی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به صدها دانش‌آموزان ایتالیایی در شهرهای مختلف ایتالیا، در خصوص هماهنگی و پیگیری گفتمان جوانان نیز اعلام آمادگی كرد.

گفتنی است؛ این دیدار با همراهی و حضور حجت‌الاسلام طاها هاشمی، سفیر ایران در واتیکان، غلامرضا نوعی، معاون بین‌الملل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ماسیمو برای، وزیر فرهنگ اسبق ایتالیا و مدیر بنیاد دایرة ‌المعارف ایتالیایی «تِرِکانی» انجام شد.

هم اندیشی با بنیاد دایرة ‌المعارف ایتالیا

محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر خود به ایتالیا، با ماسیمو برای، وزیر فرهنگ اسبق و مدیر فعلی بنیاد دایرة ‌المعارف «تِرِکانی» ایتالیا هم دیدار كرد. در این نشست طرفین در خصوص برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در واتیکان هم‌اندیشی كردند.

ماسیمو در بخشی از این دیدار با اشاره به خط مشی جدید واتیکان در همکاری‌های فرهنگی، برگزاری هفته فرهنگی ایران به میزبانی واتیکان را فرصت مغتنمی برای معرفی ایران در ایتالیا ارزیابی و تأكید كرد كه باید از این فرصت، نهایت بهره را برد.

در ادامه محسن جوادی، با تقدیر از بنیاد دایرة ‌المعارف ایتالیا به خاطر همکاری در سه دوره برگزاری گفتمان فرهنگی ایران و ایتالیا و نیز شخص ماسیمو که در مقام پیشین خود به عنوان مدیر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تورین ایتالیا، از حضور ایران به عنوان میهمان ویژه این نمایشگاه در سال 2020 حمایت كرده بود، از دایرة ‌المعارف ایتالیایی برای حضور در دور آینده نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دعوت کرد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس با اشاره به همکاری دایرة ‌المعارف‌های ایران و آلمان در تبادل مدخل و تألیف مشترک دایرة ‌المعارف اخلاق اجتماعی، همکاری مشابهی را با بنیاد ‌دایرة المعارف ایتالیایی خواستار شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا هفته ایران واتیکان قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۶۰۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه پروژه‌های فرهنگی-هنری دارای شناسنامه ملی می‌شوند

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تهیه شناسنامه ملی برای همه پروژه‌های فرهنگی - هنری در سطح کشور با اولویت پروژه‌های نیمه‌تمام، فعال، غیرفعال و بهره‌برداری شده خبر داد. 

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمود اسلامی در نشست صمیمی با کارکنان این معاونت، از تشکیل «کمیته زیرساخت» خبر داد و اظهار کرد: این کمیته با هدف تسریع در رسیدگی به امور پروژه‌های نیمه‌تمام تشکیل شده است.

وی از وظایف این کمیته به مطالعه تخصصی برای روند تجاری‌سازی اشاره کرد و افزود: بررسی قابلیت تجاری‌سازی مجتمع‌های فرهنگی و هنری از دیگر مواردی است که در این کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ این اقدام با هدف درآمدزایی مستمر برای مجتمع‌های فرهنگی و هنری بهره‌برداری شده و تأمین اعتبار مورد نیاز برای پروژه‌های نیمه‌تمام انجام می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تاکید بر این‌که زیرساخت‌های فرهنگی - هنری کشور تقویت می‌شوند، گفت: بنا داریم در آخرین سال از خدمت دولت سیزدهم، مصوبات با شتاب بیشتری عملیاتی شوند. مقام عالی وزارت تاکید ویژه‌ای درباره این موضوع دارند و مأموریت‌های جدیدی برای سال ۱۴۰۳ تدوین کرده‌اند.

کد خبر 747307

دیگر خبرها

  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
  • سرمایه معنوی جمهوری اسلامی در این منطقه بی‌بدیل از جهان، رو به فزونی است
  • برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • هفته‌ فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی هنرمندان و اندیشمندان است
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • آیین اختتامیه هفته بزرگداشت سعدی شیرازی برگزار شد
  • همه پروژه‌های فرهنگی-هنری دارای شناسنامه ملی می‌شوند
  • ‌هفته سنندج چه برنامه‌هایی ‌برگزار می‌شود؟