Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-03-28@22:26:47 GMT

اعداد گوناگون در باند‌های فرودگاه چه معنایی دارند ؟

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۶۲۷۱۳

اعداد گوناگون در باند‌های فرودگاه چه معنایی دارند ؟

به گزارش  سرویس گوناگون جام نیـوز،   همان‌طور که احتمالا تاکنون متوجه شده‌اید، بر روی تمامی باندهای فرودگاه‌ها اعداد به خصوصی نوشته شده است. این اعداد که در هر دو سمت باند قرار دارند، جهت کمک به خلبان‌ها در هنگام به پرواز در آوردن یا فرود آوردن هواپیماها، استفاده می‌شود. حال در این مقاله، به شرح چگونگی پیدایش و کاربرد آن‌ها خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

قبل از هر چیز، باید اشاره کنیم که ماهیت اصلی این اعداد برگرفته شده از اعداد قطب نما است. در نتیجه مانند قطب نما، این اعداد بین شماره‌های «۰۱» تا «۳۶» تعریف شده‌اند. همچنین اختلاف دو شماره در دو طرف باند همیشه برابر با ۱۸ است.

 

 

اعداد باندهای فرودگاه

اگر بخواهیم به ارتباط این موضوع با قطب نما بپردازیم، باید بگوییم که این اعداد دقیقا همان اعداد موجود در قطب نما هستند، با این تفاوت که به نزدیکترین مضرب ده رند شده و همچنین صفر سمت راست آن‌ها حذف شده است. درنتیجه، این اعداد که بیانگر ۳۶۰ زاویه‌ی متفاوت هستند، نشانگر جهت و سمت حرکت هواپیما هستند.

 

قطب نما مغناطیسی

برای توضیح ساده‌تر به یک مثال می‌پردازیم. فرض کنید، در یک طرف باند شماره‌ی «۱۲» نوشته شده است. با اضافه کردن صفر حذف شده به این شماره، به عدد «۱۲۰» می‌رسیم. از آنجایی که این شماره‌ها پیرو قطب نما هستند، درمی‌یابیم که حرکت در امتداد این شماره‌، به طرف ۱۲۰ درجه‌ای از سمت شمال کره‌ی زمین خواهد بود.

 

همان‌طور که اشاره شده، در سمت دیگر این باند عدد دیگری با اختلاف ۱۸تایی از «۱۲» قرار دارد. با یک حساب ساده می‌توان فهمید که در سمت دیگر باند، شماره‌ی «۳۰» قرار می‌گیرد. به این معنی که با حرکت در امتداد این عدد، به سمت ۳۰۰ درجه‌ای از شمال کره‌ی زمین و در خلاف جهت اولیه، هدایت خواهیم شد.

 

مسیر باند فرودگاه

اکنون، به علت وجود اختلاف ۱۸تایی دو شماره پی می‌بریم؛ چراکه با اضافه کردن صفر حذف شده به «۱۸»، به تفاوت ۱۸۰ درجه‌ای ناشی از مستقیم بودن مسیر باند، در بین دو جهت حرکت ۱۲۰ درجه و ۳۰۰ درجه، می‌رسیم.

 

اختلاف ۱۸۰ درجه اعداد باندها

حال که به علت وجود این اعداد پی بردیم، جالب است بدانید برخی از فرودگاه‌های بزرگ، به دلیل بهره‌مندی از چندین باند موازی، طبیعتا اعداد یکسانی را در دو سمت باند‌ها دارند. در این زمان با اضافه کردن حروف (R)، (C) و (L) که بیانگر ترتیب قرار گیری این باندها است، آن‌ها را از یکدیگر تمیز می‌دهند.

 

برای آخرین نکته لازم است بدانید که «شمال مغناطیسی کره‌ی زمین» با «شمال جغرافیایی کره‌ی زمین»، از نظر سمت و جهت، دائما مغایرت پیدا می‌کند. این تفاوت ناشی از نیروهای مغناطیسی پیرامون کره‌ی زمین است که باعث جابجایی جهت شمال مغناطیسی ودرپی آن جهت شمال قطب نما می‌شوند.به همین دلیل، هر ۵سال یکبار،سازمان (FAA) که سازمان هوانوردی آمریکا است،اقدام به تعیین مجددجهت شمال مغناطیسی می‌کند.

 

تابناک

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: باند های فرودگاه گوناگون جام نیوز هواپیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۶۲۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برفروبی ۱۶۰۰ کیلومتر باند از راه‌ های استان مرکزی

تین نیوز

رئیس مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی از برفروبی ۱۶۰۰ کیلومتر باند از راه های استان خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، میثم سیفوری رئیس مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی با اشاره به بارش برف در برخی محورهای استان در دو روز گذشته اظهار کرد: سامانه بارشی از عصر روز یکشنبه وارد استان شده و طی این مدت نیروهای راهداری ۱۶۰۰ کیلومتر باندراه از محورهای استان را برف روبی کرده اند.

وی افزود: همچنین به منظور جلوگیری از یخ زدگی سطح جاده ها و انسداد محورها ۱۹۰ تن مخلوط شن و نمک نیز استفاده شد.

رئیس مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی گفت: در گردنه های کوهستانی به ویژه گردنه های زالیان، نقره کمر تفرش و همچنین محورهای اراک- ازنا، خنداب-ملایر و خمین –الیگودرز و همچنین وفس کمیجان، شاهد بارش برف بودیم؛ سایر محورهای ارتباطی استان مرکزی نیز بارش باران به همراه داشت.

سیفوری گفت: طی این مدت ۱۲۰ نیروی انسانی و ۷۵ دستگاه انواع ماشین آلات نیز درگیر برفروبی در سطح جاده های استان بودند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • انهدام باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان
  • رنگین کمانی زیبا با قدمت ۱۵ میلیون سال در شمال شرقی تبریز + فیلم
  • دستگیری باند سارقان احشام در بهشهر
  • سرگرمی نوروزی؛ عدد درست را به جای علامت سؤال قرار دهید؟ + پاسخ
  • پیرس برازنان هم به آرون تیلور جانسون رای داد/ ویژگی کاریزماتیک
  • تامین هشت هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های عمرانی
  • برفروبی ۱۶۰۰ کیلومتر باند از راه‌ های استان مرکزی
  • ممنوعیت تردد در جاده چالوس و آزاد راه تهران - شمال
  • اعداد عجیب و غریب ستاره جدید پرسپولیس/ افشاگری محمد خدابنده لو از پیشنهاد استقلال!
  • جنجال در آرژانتین؛ خانواده آنخل دی ماریا تهدید به قتل شدند!