Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-19@23:06:26 GMT

تحریک الکتریکی، مغز را ۵۰ سال جوان‌تر می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۶۴۲۸۹

تحریک الکتریکی، مغز را ۵۰ سال جوان‌تر می‌کند

تحریک مغز با امواج الکتریکی، تاکنون در حوزه‌های بسیاری از جمله درمان افسردگی و یا بیماری پارکینسون مؤثر بوده است. یکی دیگر از مزایای این روش، کاربرد آن برای درمان کاهش شناختی از طریق تقویت حافظه و یادگیری است و پژوهش‌های جدید، تأثیر آن را در این زمینه ثابت کرده‌اند.

پژوهشی که اخیراً در "دانشگاه بوستون" (BU) آمریکا صورت گرفته، روشی غیرتهاجمی را پیشنهاد می‌کند که می‌تواند حافظه بیماران ۷۰ ساله را به ۲۰ سالگی بازگرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این روش جدید، از الکترود‌هایی استفاده می‌شود که روی قسمت‌های خاصی از مغز گذاشته می‌شوند تا پالس‌های الکتریکی را به دقت به این قسمت‌ها ارسال کنند. این روش موسوم به "تحریک عمیق مغز"، امکان هدف قرار دادن نواحی خاصی از مغز را برای پزشکان فراهم می‌کند.

نکته مثبت این روش، تحریک مغز به صورت غیرتهاجمی و سادگی به کار بردن آن است. هدف از این روش جدید که توسط "راب رینهارت" (Rob Reinhart)، متخصص علوم اعصاب دانشگاه بوستون ابداع شده، تقویت حافظه افراد مسنی است که در خطر از دست دادن حافظه قرار دارند.  
آزمایش‌های رینهارت، بر حافظه کاری تمرکز دارد. این حافظه، بخش فعالی از مغز است که به یادآوری انجام کار‌هایی مانند رفتن به خواروبارفروشی، تصمیم‌گیری یا پیدا کردن کلید‌ها کمک می‌کند. رینهارت در این باره گفت: کاهش حافظه کاری معمولاً از اواخر ۲۰ سالگی آغاز می‌شود و با رسیدن به ۶۰ یا ۷۰ سالگی، به کاهش شناختی می‌انجامد.

رینهارت در آزمایش روش خود، گروهی از افراد سالم را که در ۲۰ سالگی قرار داشتند و همین طور گروهی از افراد ۶۰ تا ۷۰ ساله را مورد بررسی قرار داد. طبیعی بود که گروه جوان‌تر، عملکرد دقیق‌تری نسبت به گروه مسن‌تر داشته باشند، اما رینهارت توانست با روش تحریک عمیق مغز، عملکرد مغز افراد مسن را نیز تقویت کند. او مغز این گروه را به مدت ۲۵ دقیقه، در معرض امواج ملایم الکتریسیته قرار داد و پالس‌های الکتریکی را به مدار‌های عصبی هر بیمار وارد کرد. با این کار، شکاف میان عملکرد دو گروه جوان و مسن، در طول حداقل ۵۰ دقیقه پس از تحریک الکتریکی ناپدید شد. به علاوه، رینهارت دریافت که این کار می‌تواند حافظه جوانانی که مغز آنها، عملکرد شناختی ضعیفی دارد نیز تقویت کند. وی افزود: ما در این پژوهش نشان دادیم تحریک مغز کسانی که عملکرد ضعیفی در ۲۰ سالگی دارند، برای بازسازی حافظه آن‌ها مفید است.

این پژوهش، در مجله "Nature Neuroscience" به چاپ رسید.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علم و فناوری مغز حافظه تحریک الکتریکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۶۴۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای مشخصات کامل پلی‌استیشن ۵ پرو

ایتنا - مشخصات کامل پلی‌استیشن ۵ پرو، توسط وب‌سایت ورج فاش شد.
مدل پلی استیشن ۵ پرو با نام رمز Trinity دارای یک پردازشگر گرافیکی قدرتمندتر و یک CPU سریع‌تر است. 

این کنسول توانایی بسیار بیشتری در رندرکردن بازی‌ها با رهگیری پرتو یا رزولوشن و نرخ فریم بالاتر در عناوین خاص دارد.

بر اساس ادعای منابع آگاه، سونی از توسعه‌دهندگان خواسته است که مطمئن شوند بازی‌هایشان با پلی استیشن ۵ پرو (PS5 Pro) سازگاری داشته باشد. 

در گزارش ورج آمده است: «سونی می‌گوید بازی‌هایی که با یک‌سری از پیش‌نیازها سازگار شوند، برچسب Trinity Enhanced یا PS5 Pro Enhanced را دریافت خواهند کرد.»

بر اساس این گزارش، سونی همچنین در سندی به توسعه‌دهندگان می‌گوید کنسول جدید حالتی دارد که فرکانس CPU را با افزایش تقریباً ۱۰ درصدی به ۳.۸۵ گیگاهرتز می‌رساند.

 

سونی نیز انتظار دارد رندر گرافیکی در پلی‌ استیشن ۵ پرو حدود ۴۵ درصد سریع‌تر از پلی استیشن ۵ استاندارد باشد. 

پردازشگر گرافیکی نسخه پرو پلی استیشن ۵ نیز بزرگ‌تر خواهد بود و از حافظه سیستمی سریع‌تری برای کمک به بهبود رهگیری پرتو در بازی‌ها استفاده می‌کند.

گفته می‌شود که سونی میزان حافظه استاندارد پلی استیشن ۵ پرو، ۲۸ درصد افزایش داده تا حافظه با سرعت ۵۷۶ گیگابایت‌برثانیه کار کند

به گفته ورج، اگر توسعه‌دهندگان موفق شوند بازی‌هایشان را به موقع آماده کنند، انتظار می‌رود که شاهد عرضه پلی استیشن ۵ پرو در فصل تعطیلات ۲۰۲۴ باشیم. اما هنوز مشخص نیست قیمت کنسول بازی جدید سونی چقدر خواهد بود.

دیگر خبرها

  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و ترکیه درباره اقدامات تحریک آمیز اسرائیل
  • فولکس واگن های ارزان می آید؟
  • داروهایی که حافظه را ضعیف میکند
  • هفت اختراعی که زندگی شهری را تغییر داد
  • شعارهای تحریک‌آمیز رئالی‌ها در منچستر!‏
  • نشاندن بایدن پشت میز روزولت برای سخنرانی، تهران را تحریک می‌کند
  • موتورلا اج ۵۰ پرو وارد بازار اروپا شد
  • یافته‌های علمی و تحقیقاتی حوزه علوم شناختی تبادل می‌شود
  • کسانی که پوست حساس دارند فقط با این روش از ویتامین C استفاده کنند
  • افشای مشخصات کامل پلی‌استیشن ۵ پرو