Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد رهگشای عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به روز ملی صنعت هسته‌ای و پیشرفت این صنعت در حوزه پزشکی گفت: عموما کاربرد مهندسی هسته‌ای را در نیروگاه‌های هسته‌ای می‌‌شناسند ولی این رشته در علوم مختلف کاربردهای فراوانی داشته که از آن جمله می‌‌توان به پزشکی هسته‌‌ای و کاربردهای موثر آن در رادیوتراپی و درمان سرطان‌های مختلف و تشخیص انواع بیماری‌ها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حال حاضر، تجهیزات لازم در بخش درمان پزشکی هسته‌ای با امکانات مناسبی در کشور وجود دارد اما به دلیل تحریم‌ها در برخی از موارد بیمارستان‌ها و بیماران با مشکلات حادی مواجه شده‌اند. دستگاه‌های پیشرفته‌تری از تجهیزات پرتو درمانی مانند سایبرنایف در دنیا وجود دارد که متاسفانه به دلیل تحریم‌ها و هزینه‌های درمانی بالای آن، بیماران مجبورند برای درمان با این روش به خارج از کشور مراجعه کنند.

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در ادامه خاطر نشان کرد: سایبر نایف رباتی است که با هدف قرار دادن بسیار دقیق تومورسرطانی به پرتو درمانی می‌پردازد که جایگزین بسیار مناسبی برای عمل‌های جراحی و خارج کردن تومور است. به وسیله این روش، میزان عوارض جانبی کاهش پیدا کرده و این دستگاه پرتوهای تابشی را به محل دقیق تومور رسانده و از درگیر کردن بافت‌‌های سالم آن خودداری می‌‌کند.

ره گشای یادآور شد: مهندسی هسته‌ای به نسبت دیگر رشته‌های مهندسی، رشته‌ای جدید محسوب می‌‌شود که قبل از آغاز تحریم‌‌ها به دلیل بازار کار مناسب با رشد چشمگیری در جهت تربیت فارغ‌‌التحصیلان این رشته مواجه بوده اما بعد از تصویب تحریم‌‌ها علیه ایران به دلیل ایجاد مشکل برای اشتغال فارغ التحصیلان این رشته، تعداد دانشجویان این رشته به نحو چشمگیری کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در دولت‌های نهم و دهم تولید 20 هزار مگاوات برق از طریق انرژی هسته‌ای به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود تاکید کرد: برای تحقق این امر بودجه خوبی به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تعلق گرفت و به واحد علوم و تحقیقات هم 650 میلیون تومان بابت این امر اختصاص یافت و قراردادی در این رابطه با شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه سازمان انرژی اتمی منعقد گردید که در آن قرارداد با همکاری اعضای هیات علمی واحد علوم و تحقیقات ده‌‌ها نرم افزار هسته‌ای را استادان این واحد دانشگاهی به کارشناسان سازمان انرژی اتمی آموزش دادند.

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات متذکر شد: یک شبیه ساز رآکتور نیروگاه هسته‌ای در واحد علوم و تحقیقات وجود دارد که دانشجویان رشته مهندسی هسته‌ای برای یادگیری دروس مرتبط با این رشته می‌‌توانند از آن استفاده کنند و به این ترتیب نیازی به حضور دانشجویان در سازمان انرژی اتمی که محدودیت‌‌‌های خاصی برای ورود دارند نیست. خوشبختانه در حال حاضر، این امکانات در واحد علوم و تحقیقات وجود دارد و بدون تردید، امکانات دانشگاه آزاد در این رشته با دانشگاه‌‌های مطرح دولتی در بسیاری از موارد برابر است.

ره گشای درباره کاربرد انرژی هسته‌ای در صنعت کشاورزی، تصریح کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و پزشکی هسته‌ای سازمان انرژی اتمی به طور تخصصی در زمینه کاربرد انرژی هسته‌‌ای در بخش کشاورزی فعال است. این مرکز با وزارت جهاد کشاورزی در تعامل متقابل بوده و بر روی اصلاح بذرها و مقاوم سازی آن در برابر آفت‌ها به طور تخصصی کار می‌‌‌‌‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: استفاده از پرتوهای هسته‌ای خصوصا در بذر گندم و برنج محصولات را پربار و مقاوم در برابر آفت‌ها می‌کند. این روشی است که در صنعت کشاورزی بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد، سازمان انرژی اتمی ایران هم موفقیت‌های خوبی را در این زمینه کسب کرده است.

انتهای پیام/

188 / 167 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات محمد رهگشا مهندسی هسته‌ای کشاورزی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: مهندسی هسته ای کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۶۵۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران همسو با سایر کشورهای جهان، گام‌های اساسی برای افزایش تعداد نیروگاه‌ها و ظرفیت تولید برق هسته‌ای برداشته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، محمد اسلامی در جریان بازدید از واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر درباره میزان برق هسته‌ای تولید شده در این نیروگاه اظهار داشت: ‌ در یک دهه گذشته 63 میلیارد کیلووات ساعت برق در نیروگاه اتمی بوشهر تولید شده است.

وی افزود: سال 1402 جشن دهمین سال تولید برق از نیروگاه اتمی بوشهر برگزار شد و بر اساس آمار در یک دهه گذشته 63 میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای در این نیروگاه تولید شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: تولید این میزان برق هسته‌ای، موجب صرفه‌جویی 103 میلیون بشکه نفت خام شده که ارزش این میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی بیش از 8 میلیارد دلار است.

اسلامی: دامنه فعالیت انرژی هسته‌ای ایران گسترش یافت

اسلامی خاطرنشان کرد: تاکنون با تولید 63 میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ای، ‌نیروگاه اتمی بوشهر توانسته 4 بار هزینه صرف شده بابت احداث خود را تامین کند.

وی با بیان اینکه تحقق تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای از موضوعات مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری است؛ گفت: این طرح  مهم با جدیت در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار دارد و بلوغ هسته‌ای کشور از طریق تولید انرژی و برق هسته‌ای با جدیت دنبال می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به سهم 11 درصدی برق هسته‌ای تولیدشده در نیروگاه‌های اتمی جهان عنوان کرد: در جریان برگزاری بیست و هشتمین اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی سازمان ملل مقرر شد تا سال 2050 ظرفیت انرژی هسته‌ای برای تولید برق جهانی سه برابر شود که ما نیز گام‌های اساسی برای افزایش تعداد نیروگاه‌های اتمی کشور خود برداشته‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در مقطع ارشد «هوشبری» دانشجوی خارجی می‌پذیرد
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی
  • گروسی به تهران سفر می‌کند
  • اسلامی: تعداد نیروگاه‌های اتمی ایران افزایش می‌یا‌بد
  • گروسی: به زودی به ایران سفر می‌کنم
  • تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یابد
  • اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش خواهد یافت
  • تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
  • اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
  • رییس سازمان انرژی اتمی: نیاز به غنی‌سازی بالاتر داشتیم/ به دنیا هم اعلام کرده‌ایم که محل مصرف ما حوزه سلامت و پزشکی است