Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم دورود در مجلس گفت: ۴۱۲ مزرعه پرورش ماهیان سرد آبی در لرستان دچار خسارت شده که در مصوبه دولت به‌خوبی دیده نشده است، هرکدام از این مزارع بالغ‌بر یک میلیارد تومان بدهی بانکی دارند. ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲ استانها لرستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، مجید کیانپور در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد بابیان اینکه طی دو مرحله سیلاب در لرستان خسارات زیادی به استان وارد شد اظهار داشت: اگر 4 تا 3سال به استان لرستان اعتبار خوب تخصیص و تأمین داده شود زمان می‌برد که زیرساخت‌های استان ساخته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آنچه مهم است در حال حاضر اسکان و خدمات‌رسانی به مردم سیل‌زده است و باید با ایجاد کمپ بتوان خدمات‌رسانی واحدی انجام شود چراکه امکانات و کمک‌های خوبی از سراسر کشور به مناطق سیل‌زده ارسال می‌شود ولی در نحوه توزیع مشکل وجود دارد.

نماینده مردم دورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رانش‌های اخیر زمین در لرستان عنوان کرد: طی روزهای اخیر چندین مورد رانش زمین در  شهرستان‌های خرم‌آباد، دورود، الیگودرز وازنا دردسرهایی در جاده‌های روستایی، تأسیسات شهری و همچنین چندین روستای استان را به‌شدت در معرض و تهدید قرار داده است که باید برنامه‌هایی جهت جلوگیری از خسارت احتمالی انجام شود.

وی بیان کرد: ما یک روزبه توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی اصرار داریم و به مناطق حاشیه‌نشین رودخانه‌ها و شهرها خدمات بدهیم ولی در حال حاضر می‌گوییم نباید به آن‌ها خدمات بدهیم بنابراین باید وحدت رویه‌ای در کشور ایجاد شود و اجازه ندهیم از منابع کشور به‌خوبی استفاده نشود.

کیانپورگفت: در سیلاب اخیر لرستان لازم و ضروری است که حداقل 20روستا در پل‌دختر که در مسیر رودخانه هستند جابه‌جا شوند چراکه اگر جابه‌جا نشوند بازهم مورد تهدید سیلاب هستند.

وی تصریح کرد: به دلیل نبود راه و امکانات اولیه استاندار لرستان تاکنون نتوانستند خسارات ناشی از سیلاب را ارزیابی کنند که یکی از نگرانی‌های وی است و ضرورت دارد تیم‌های قوی‌تری در استان حضور پیدا کنند چراکه خسارات سیلاب در سطح ملی است.

نماینده مردم دورود در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: استان لرستان سومین استان پرآب کشور، در سال‌های معمولی و 10 درصد منابع آبی در لرستان است که بر اساس آمار آب منطقه‌ای و هواشناسی حدود 12میلیارد مترمکعب در سال‌های معمولی حجم روان آب‌هایی است که از استان لرستان عبور می‌کند که از این میزان 4میلیارد مترمکعب واردشده به استان و 8میلیارد مترمکعب خروجی از استان است که برای استفاده از این میزان تاکنون وزارت نیرو یک تخصیص مناسب نداده است این  در حالی است که حداقل 2میلیارد مترمکعب از 12میلیارد مترمکعب باید برای اراضی کشاورزی استان تخصیص داده شود.

میزان خسارت سیلاب به عشایر خراسان‌رضوی مشخص شدخسارت 118 میلیارد تومانی سیلاب به کشاورزان خراسان‌رضوی؛ باغات بیشترین آسیب را دیده‌اند‌لرستان| خسارت سیلاب به تمام تأسیسات زیربنایی؛ فریب زیادی از خشک‌سالی‌ خوردیم

وی اظهار داشت: استان لرستان حدود 800هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان تنها 200هزار هکتاران آبی است معادل 25درصد درحالی‌که نرم کشوری 47 درصد است بر همین اساس باید تلاش کنیم از شورای عالی آب درخواست شود حق لرستان ادا شود و حداقل این  است که استان لرستان با 2میلیارد مترمکعب به نرم کشوری برسد.

کیانپور گفت: باید کمک شود که احداث سدها در لرستان جدی گرفته شود چراکه اگر در لرستان احداث سدها مهار شود نگران خوزستان نخواهیم بود و وضعیت بحرانی اعلام کنیم بر همین اساس لازم است دولت توجه جدی به لرستان داشته باشد تا بتوانیم توسعه متوازنی در استان داشته باشیم.

وی با اشاره به خسارت‌های بخش کشاورزی و شیلات تصریح کرد: بیش از 412 مزرعه پرورش ماهیان سرد آبی در لرستان دچار خسارت شده که در مصوبه دولت به‌خوبی دیده نشده است هرکدام از این مزارع بالغ‌بر یک میلیارد تومان بدهی بانکی دارند و چنانچه دولت استمهال و بلاعوض برای کمک به تأسیسات آن‌ها به کار نگیرد قابل‌استفاده نیستند.

نماینده مردم دورود در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از طرح ساماندهی رودخانه خرم‌آباد خاطرنشان کرد: اگر طرح که به نام ساماندهی رودخانه خرم‌آباد انجام شد صورت نمی‌گرفت الآن شاید 80درصد سیلاب اخیر کنترل‌شده بود.

وی اظهار داشت: رودخانه خرم‌آباد را تا 200مترمکعب حجم رودخانه را با بتن  پرکرده‌ایم و اکوسیستم رودخانه را به هم‌ریختیم و به اسم پارکینگ از هر طرف 2متر کف رودخانه را بالا بردیم و در این سیلاب رودخانه کشش این حجم از دبی آب را نداشت.

انتهای پیام/ن

R41450/P/S6,72/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۶۵۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۶۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی

فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب کشور در خصوص میزان پوشش برفی کشور گفت: طبیعتا در فصل جاری و گرم شدن هوا، شرایط به گونه‌ای است که پوشش برفی در حال کاهش است. آخرین وضعیت ما نشان میدهد حدود یک درصد سطح کشور پوشیده از برف است که عمدتا در ارتفاعات البرز و بخش‌های از شمال غرب کشور و بخش‌هایی در زاگرس است. پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۵ میلیارد مترمکعب ذخایر برفی در این مناطق داشته باشیم.

او ادامه داد: کار ویژه‌ای در مدیریت مخازن آب سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد. از طرفی در یک سال خشک بودیم و از بابت منابع آبی که در سد‌ها ذخیره شده بودند نگرانی داشتیم، چرا که ممکن بود در سه یا چهار سال هم بارش‌های مشابهی در این استان را شاهد نباشیم.

سخنگوی آب ادامه داد: در این شرایط ویژه ما باید تصمیم می‌گرفتیم که سد هارا خالی کنیم یا همچنان ذخیره سازی را ادامه دهیم. به عنوان مثال سد کهیر زمانی که سیلاب به آن وارد می‌شد، ۲۱۰ میلیون مترمکعب از مخزن ۳۸۰ میلیون مترمکعبی آن خالی بود که با این ظرفیت خالی ذخیره سازی آب اتفاق افتاد، اما بارندگی که رخ داد حدود ۵۰،۶۰ میلیون مترمکعب بیش از مخزن سد بود.

قاسم زاده با اشاره به اینکه سد‌ها در مدیریت سیلاب‌های اخیر موثر بودند گفت: سد‌ها حجم قابل توجهی از سیلاب‌های بالادست را مهار کردند و این موضوع از این جهت اهمیت دارد که در آن زمان پایین دست سد‌ها غرق آب بود. به معنایی سد کهیر پیکسایی را در زمان وقوع سیلاب انجام داد و خسارات ناشی از سیل کاهش پیدا کرد.

سخنگوی آب افزود: حدود ۷۰۰میلیون مترمکعب ورودی سد‌های سیستان و بلوچستان بود. در هرمزگان هم این میزان ۱۳۵ میلیون مترمکعب بود. حداکثر بارش نقطه‌ای که به ثبت رسید حدود ۳۰۰ میلی متر در یک نقطه بود که دو الی سه برابر متوسط سالیانه بارش در بعضی از ایستگاه های بارشی است و این میزان بارش تنها طی یک یا دو روز رخ داده  است.

این مقام مسئول افزود: ۶۱۵ روستا در سیستان و بلوچستان بر اثر این سیلاب دچار قطعی آب شدند که تا دیروز ۵۲۷ مورد تأمین آب برقرار شده و موارد باقی مانده نیز مشکل دسترسی وجود دارد و به زودی مشکلات آنها مرتفع خواهد شد.

قاسم زاده در مورد تحویل حجمی آب گفت: با اهمیتی که آب در کشوری با اقلیم ما دارد، تحویل حجمی اهمیت دارد. از سال ۱۴۰۱ مدیریت توامان آب و برق از سوی وزارت نیرو در دستور کار بود تا با استفاده از کنتور‌های برق، مدیریت مصرف آب را داشته باشیم. در قانون ظرفیتی که پیشبینی شده برای کنتور‌های هوشمند این است که تأمین هزینه کنتور‌ها باید از سوی کشاورزلن اتفاق بیفتد که این موضوع زمین ماندن این طرح را به همراه داشت.

فیروز قاسم‌زاده امروز با اشاره اینکه دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارداظهار کرد: در حال حاضر تراز دریاچه آب ارومیه نسبت به سال قبل ۱۲ سانتی‌متر و نسبت به ابتدای سال آبی ۶۰ سانتی‌متر افزایش داشته است. همچنین ۱۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت فعلی دریاچه ارومیه  است و ۲.۲ میلیارد مترمکعب حجم آب موجود در این دریاچه تخمین زده می‌شود.

قاسم‌زاده همچنین درباره آخرین وضعیت حق‌آبه هیرمند گفت: در سال آبی جاری ۴۰ میلیون مترمکعب ورودی به چاه نیمه‌های سیستان و بلوچستان داشتیم، اما مواضعی که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه پیش گرفته پایبندی به معاهده‌ای است که بین ایران و افغانستان وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس
  • اعتبارات جبران خسارت‌های سیلاب ۹۸ در حوزه راه پرداخت نشده است
  • انسداد ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان
  • تزریق ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی
  • هواشناسی ایران / احتمال وقوع سیلاب در ۶ استان کشور
  • تشدید بارش در ۶ استان/ احتمال وقوع سیلاب
  • حال خوب سد شیرین‌دره بعد از بارندگی‌های بهاری + تصویر
  • ۲۰۷ میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد
  • پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است
  • افزایش ۶۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی