Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعد از رسانه‌ ای شدن مشکلات مردم در سه روستای ذکری، گل نی و جلاران مسئولان وعده احداث خانه جدید برای محرومان دادند و بالاخره قرار است به زودی مردم این روستاها با خانه‌های سنگی خود خداحافظی کرده و وارد خانه‌های جدید شوند. ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، وارد خانه که می‌شوی تنها پلاس کهنه کف اتاق پهن است و خانواده پنج نفری تنها در این یک اتاق زندگی را می‌گذرانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در قسمت دیگری از خانه نیز اتاق خیلی تاریکی قرار داشت که اهالی روستا به آن «پستو» می‌گفتند و بیشتر محل نگهداری مواد خوراکی و محل پخت و پز غذا و حمام بود.

بیشتر که نگاه و جستجو می‌کنیم نبود حمام و سرویس بهداشتی مناسب در خانه‌های این منطقه کاملا محسوس است.

دخترک مو طلایی که سنش به 11 سال می‌رسد در کنار درختی ایستاده است و با خود زمزمه می‌کند "اینجا کسی ما را نمی‌بیند و از همه امکانات دور هستیم" همین را گفت و دوان دوان به سمت خانه دوید.

خانه‌هایی که در روز هم تاریک است و نیاز به روشنایی دارد

او را دنبال کردم قدم‌هایش مرا به سمت خانه‌ای سنگی و چوبی کشاند. درب خانه باز بود، خانه‌ای که تنها یک اتاقی داشت که باید سه نفر در آن زندگی می‌کردند.

وارد خانه که می‌شوی باید سرت را پایین بگیری که سرت به سقف گیر نکند. روز بود اما داخل خانه تاریک بود.

سقف خانه از چوب‌هایی بود که از دود آتش سیاه شده بود. وسایل خانه دور و بر چیده شده بود و خانمی 64 ساله داخل همان اتاق روی آتش غذا را آماده می‌کرد.

امان از بی آبی

بانویی که با همسر و فرزند معلولش تنها در کلبه‌ای سنگی زندگی می‌کرد و از نبود آب برایم گفت که "امان از بی آبی، 50 سال است در همین اتاق زندگی می‌کنم و زمستان و تابستان زندگی‌مان در همین دود و آتش سپری می‌شود اما از کم آبی طاقت‌مان تمام شده است".

خواسته‌اش را از مسئولان جویا شدم کمی نگاه بر در و دیوار خانه سیاه و سنگی‌اش کرد و گفت: هیچی فقط اگر بهزیستی یا کمیته برای همین فرزند معلولم خانه بسازد و آبی برایمان فراهم باشد دیگر از خدا چیزی نمی‌خواهم.

اینجا کشاورزی وجود ندارد

انمی که سنش به 20 نرسیده بود اما مادر 4 کودک بود گفت: اینجا کشاورزی نیست، مردان مجبورند برای کار به شهر بروند و هر چند ماهی در حد چند روز به ما سر بزنند.

همسرم در تهران کارگری می‌کند چند ماه است از او خبر ندارم و فرزندم مریض است.

با چشمانی اشک آلود ادامه داد: نمی‌دانم دیگر از کدام مشکل بگویم هر چه تصور کنید ما محروم هستیم و از کم آبی در مضیقه‌ایم.

با دیدن مشکلات مردم و دیدن محرومیت در این روستا کوهی از بغض در گلویم سنگینی می‌کرد.

اینجا مردم در خانه‌های سنگی به سر می‌برند که از یک ساعت بعد خود خبر ندارند که شاید مار و عقرب در سقف خانه‌شان لانه کند و آنها از نیش حشرات موذی و حیوانات در امان باشند یا نه...

خانه‌های بی‌نظم کنار هم و مردمی که مجبور به زندگی در این روستا هستند.

خانه‌های گلی که با چوب و تکه‌های سنگ و آهن قراضه سرپناهی شده برای کودکانی که آینده‌ای مبهم اما آرزوهایی شیرین دارند.

خداحافظی با خانه‌های سنگی و کوچک 

آری سال گذشته بود که رسانه‌های خراسان جنوبی از جمله خبرگزاری تسنیم با انتشار سلسله گزارش هایی از محرومیت زندگی مردم در روستاهای ذکری، جلاران و گل نی پرداخت و این گزارشات علاوه بر بازتاب کشوری پای مسئولان را به این سه روستا باز کرد تا از نزدیک با وضعیت زندگی مردم آشنا شوند.

آماده واگذاری 2800 زمین برای ساخت مسکن نیازمندان هستیم350 میلیارد ریال برای ساخت مسکن نیازمندان روستایی استان بوشهر تخصیص یافتخیرین لارستانی بیش از 3 میلیارد ریال برای ساخت مسکن نیازمندان اهدا کردند

مسئولان بعد از بازدیدها قول احداث خانه مناسب دادند که در این روزها وعده مسئولان امداد، بهزیستی و بنیاد مسکن استان خراسان جنوبی محقق شد و قرار است به زودی مردم محروم در سه روستای ذکری، گل نی و جلاران با خانه‌های گلی و سنگی خداحافظی کنند و وارد خانه‌های جدید شوند.

احداث 64 واحد مسکونی در سه روستای ذکری، گل نی و جلاران 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند با بیان این‌که از منابع امداد در سه روستای ذکری، گل نی و جلاران یک میلیارد تومان هزینه کردیم افزود: این هزینه‌ها خارج از برنامه عملیاتی سالیانه و جزو برنامه‌های سازمان نبوده است.

سلم‌آبادی بیان کرد: در این سه روستا 64 واحد مسکونی احداث می‌شود که از این میزان نه خانوار تحت حمایت بهزیستی، 29 خانوار مددجوی معیشت پذیر امداد و 26 مددجو نبودند اما مجوز خاص گرفتیم تا بتوانیم برای آنها مسکن احداث کنیم.

وی از هزینه کرد بیش از 16 میلیون تومان برای هر واحد خبر داد و افزود: علاوه بر احداث واحد مسکونی در هر روستا دو باب سرویس بهداشتی و حمام احداث شد.

وی اظهار داشت: از تعداد 64 واحد احداث شده 55 واحد را امداد به صورت رایگان احداث کرده و 9 واحد توسط بهزیستی احداث شده است و تعدادی لوازم ضروری زندگی نیز برای این سه روستا توزیع شد.

احداث واحدهای مسکونی در این سه روستا 100 درصد رایگان بوده است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی نیز از احداث 30 واحد مسکونی در ذکری، 13 واحد در گل نی و 21 واحد در جلاران با مشارکت کمیته امداد و بهزیستی و بنیاد مسکن خبر داد و افزود: این واحدها برخی 20 متری و برخی 32 متری است.

آسمانی‌مقدم با بیان این‌که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به ازای هر واحد 12 میلیون تومان تسهیلات بلاعضو کمک کرده است افزود: خانه‌ها در این سه روستا 100 درصد رایگان احداث شده و کار ساخت به اتمام رسیده است و تنها خدمات آبرسانی و برق‌رسانی مانده است که اگر این دو تکمیل شود مردم می‌توانند در خانه‌های جدید ساکن شوند.

انتهای پیام/ش

R41348/P/S6,56/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۶۷۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت بارش باران درشمال اصفهان/سیلاب در روستای صالح‌آباد جاری شد

به گزارش خبرنگار مهر، منصور شیشه فروش ظهر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به خسارات ناشی از بارش در استان اصفهان اظهار کرد: بارش رگباری باران باعث جریان رواناب و سیلاب در روستای صالح آباد شهرستان نطنز شد.

وی با اشاره به بروز خسارت به باغات، معابر، آسفالت راه ارتباطی و شبکه آب شرب روستا و چند دستگاه خودرو افزود: خوشبختانه این سیلاب خسارت جانی نداشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه عوامل مدیریت بحران شهرستان و دهیاری در محل روستا حضور دارند، اضافه کرد: در این راستا مقرر شد اداره راهداری، بنیاد مسکن، اداره جهاد کشاورزی و اداره برق در راستای ایمن‌سازی شبکه‌ها و ارزیابی خسارات و رفع اضطراری آسیب‌های وارد شدا اقدام کنند.

وی گفت: همچنین به علت شدت بارش‌ها آبگرفتگی در محور قدیم جاده نطنز - کاشان و نیز برخی ازمحورهای جاده‌ای در شهرستان اردستان و نیز معابر روستایی و شهری در برخی نقاط کاشان گزارش شد که عوامل امدادی در سطح مناطق شرق و شمال برای امدادرسانی مستقر هستند.

شیشه فروش تصریح کرد: بارش‌های همرفتی تا صبح روز چهارشنبه در سطح استان تداوم دارد.

کد خبر 6086564

دیگر خبرها

  • (تصاویر) شکسته شدن ۲ بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب
  • شکسته شدن ۲ بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب
  • تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/۵۶ خانوار اسکان داده شدند
  • برنامه‌ریزی برای گازرسانی به ۵۰ روستای کرمانشاه
  • دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد
  • افتتاح خانه بهداشت روستای لوتک شهرستان هامون
  • توقف قطار تا تخریب پل ثمره بارش‌های بهاری در گلستان
  • آبرسانی به ۶ روستای گرمی خرداد ماه بهره‌برداری می‌شود
  • خسارت بارش باران درشمال اصفهان/سیلاب در روستای صالح‌آباد جاری شد
  • عملیات آبرسانی به تنها روستای محروم از شبکه آب در باخرز خراسان رضوی آغاز شد