Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@19:04:50 GMT

شتاب زیست فناوری کشور با شتابدهنده ها

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۷۴۰۰۸

شتاب زیست فناوری کشور با شتابدهنده ها

تهران- ایرنا- ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری در سال گذشته ( 97) درکنار فعالیت های مختلف خود با ایجاد 14شتابدهنده تخصصی، شتاب مضاعفی دربه ثمر رسیدن فعالیت های زیست فناوری کشور گرفت.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار علمی ایرنا، خوشبختانه فعالیت این ستاد در سالی که گذشت همچون سال های گذشته درخشان بوده، اقداماتی که درستاد زیست فناوری در سال 97 انجام شد بخشی در حوزه آموزش، بخشی درحوزه پژوهش و بخش دیگر در حوزه تولید و تجارت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر مصطفی قانعی دبیرستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در خصوص عملکرد این ستاد در سال گذشته افزود: سال گذشته خوشبختانه در زمینه تولید از12 محصول نیمه صنعتی بیوتکنولوژی که 2 سال قبل بر روی آن سرمایه گذاری شده بود، رونمایی کردیم.

*** ایجاد 14 شتابدهنده زیست فناوری
وی با اشاره به اینکه ایجاد شتابدهنده های بیوتکنولوژی دردستور کار ستاد از سال های گذشته بوده است، افزود: در سال 97 ،14شتابدهنده تخصصی زیست فناوری با حمایت ستاد ویژه توسعه زیست فناوری ایجاد شده است، این شتابدهنده ها در زمینه دارو، واکسن، پروبیوتیک، آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی فعالیت دارند.
قانعی بیان کرد: در سالی که گذشت 9 شتابدهنده در زمینه دارو در بخش داروهای نوترکیب، کیت تشخیصی، سلامت الکترونیک، داروهای پیشرفته و نانو دارو در استان های ارومیه، البرز، شیراز، تهران و گلستان ایجاد شده اند. همچنین دو شتابدهنده در زمینه پروبیوتیک انسانی و استارتر لبنی در تهران، یک شتابدهنده در زمینه واکسن در البرز، یک شتابدهنده آرایشی بهداشتی در زمینه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی بر پایه متابولیت های طبیعی و مید زیستی ( جایگزین شیمیایی) و یک شتابدهنده تجهیزات پزشکی در تهران انجام شده است.
وی یادآورشد: امسال علاوه براینها شتابدهنده تبریز نیز راه اندازی شده و در شتابدهنده شیراز از سال آینده شرکت ها مستقر خواهند شد و محصولات جدید در حوزه بیوتکنولوژی ارایه می دهند.

*** تولید داروهای ارز بر با کمک شتابدهنده ها
وی بیان کرد: درسال 97 با حمایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، قرارداد تولید داروهای وارداتی پیشرفته و بیو با بودجه معاونت در خصوص کاهش ارزبری داروهای وارداتی منعقد شد، در این خصوص شتابدهنده مواد اولیه و نیزشتابدهنده جدید برای تولید داروهای بیو در استان البرز راه اندازی شده است که با تولید این محصولات، ارزبری برای سال آتی و نیز 2 سال آینده نخواهیم داشت.

*** افزایش 50 درصدی کودهای زیستی
دکتر قانعی بیان کرد: در سال 97 با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، بخش نامه استفاده از کودهای زیستی ابلاغ شد و امید می رود که تا سال آینده کودهای بیولوژیک سهم خوبی در بازار به جای کودهای شیمیایی به خود اختصاص دهند. در حال حاضر یک درصد از کودهای زیستی در کشور استفاده می شود، در صورتی که یش بینی می شود سال آینده 50 درصد کشاورزان بتوانند از این کود استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه فناوری کود فسفاته درکشور به نتیجه رسیده، یادآور شد: کود فسفات یکی از واردات اصلی کشوراست ودر حال حاضر فناوری تولید آن در کشور به روش بیو نتیجه داده و امید است سال آینده این محصول سهم عمده ای از استفاده ازمواد شیمیایی را با بیولوژیک جایگزین کند.

*** پرداختن 30 دانشگاه به موضوع بیوتکنولوژی
قانعی بیان داش : در زمینه پژوهش و حمایت از مقالات در این ستاد، مثل سال های قبل حمایت از مقالات تراز اول ادامه پیدا کرده است و حمایت از پروژه ها انجام شده، کار جدی که در حوزه پژوهش در سال 97 در این ستاد انجام شد، تقسیم کار ملی با 30 دانشگاه است که در قالب قرارداد دو جانبه با موضوعات مربوط به بیوتکنولوژی بسته شده است.
وی گفت: موضوعات مربوط به بیوتکنولوژی را دربین دانشگاه ها تقسیم کرده ایم و به هردانشگاهی یک ماموریت داده شده که در یک حوزه خاص بیوتکنولوژی ورود پیدا کند. تا کنون هردانشگاه 3 ماموریت را قبول کرده است، امیدواریم درسال 98 دانشگاه های باقی مانده برروی موضوعاتی که همراستا با فعالیت دانشگاه خود است ورود پیدا کنند و به زنجیره تولید متصل شوند.
وی گفت: آنچه که انتظار می رفت از تقسیم کار ملی برای نخستین بار در حوزه بیوتکنولوژی انجام شده است. در این برنامه سازمان مدیریت به ما کمک می کند که هر دانشگاهی که ماموریتی قبول کرده، اعتبارات متناسب آن را ازسازمان مدیریت دریافت کند.

*** برگزاری دومین کا رسوق مهندسی ژنتیک
وی درخصوص دیگر برنامه های آموزش وترویج این ستاد در سال 97 بیان کرد: کارسوق مهندسی ژنتیک، برنامه ی ویژه ای است که در راستای آشنایی دانش آموزان برگزیده با اهمیت و کاربردهای زیست فناوری و با حمایت ستاد توسعه زیست­فناوری و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و پژوهشگران جوان توسط گروه پویا پژوهان بسپار طی دو سال گذشته برای دانش آموزان 28 استان کشور برگزار شده است.
وی ادامه داد: از اهداف این برنامه آشنا نمودن دانش آموزان با فناوری های نوین به‌ویژه حوزه های مختلف زیست فناوری هست. انجام فعالیت های تیمی و کسب مهارت­های پژوهشی از دیگر اهداف این برنامه است.
قانعی اظهارکرد: دوره حضوری دومین کارسوق مهندسی ژنتیک ویژه دانش­آموزان پایه هشتم و نهم مدارس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و پژوهشگران جوان در سال 97 در استان های آذربایجان شرقی، تهران، سمنان، فارس، کرمانشاه و سمنان برگزار شد. در این کار سوق 1648 دانش‌آموز در قالب 412 گروه 4 نفره از 28 استان کشور در دوره غیرحضوری شرکت نموده و بعد از پشت سر گذاشتن یک آزمون، 151 گروه (604 دانش‌آموز) برای شرکت در دوره حضوری انتخاب شدند.
وی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر 500 شرکت دانش بنیان در این حوزه فعالیت دارند گفت: این ستاد در نظر دارد در سال 98 در کشور 8 واکسن انسانی، 17 واکسن دام و طیور، 50 ماده اولیه دارویی و 14 داروی بیولوژیک تولید کند که با تولید این اقلام دارویی، حدود 375 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در کشور صورت می‌گیرد و برای 830 نفر نیز اشتغال ایجاد خواهد شد.
علمی ** 9340**1485

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي زيست فناوري عملكرد سال 97

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۷۴۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی ۴۰ نفر به مرحله نهایی المپیاد دانش‌آموزی نانو

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد نانو، سؤالات آزمون در دو دفترچه تستی و تشریحی در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. ۹۰ دقیقه زمان برای پاسخگویی به دفترچه سؤالات تستی و ۱۵۰ دقیقه زمان برای پاسخگویی به دفترچه سؤالات تشریحی در نظر گرفته شده بود.

دفترچه کلید سؤالات مرحله دوم پانزدهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو به‌زودی در سایت باشگاه نانو منتشر خواهد شد.

۴۰ نفر از افرادی که بالاترین نمره را در این دوره از المپیاد کسب کنند، به اردوی عملی دعوت خواهند شد. مرحله نهایی (دوره آموزشی تابستان) هماهنگ با سایر المپیادهای علمی زیر نظر باشگاه دانش‌پژوهان جوان و با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو توسط باشگاه نانو در تابستان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو مورد تایید بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته است و برگزیدگان آن طبق شیوه‌نامه پشتیبانی از فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی کشور (طرح شهید وزوایی) از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بهره‌مند می‌شوند.

کد خبر 6079747 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • بیش از هفت هزار روستای بالای ۲۰ خانوار کشور اینترنت پرسرعت دارند
  • هفت هزار و ۱۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور اینترنت پرسرعت دارند
  • افتتاح پارک علم و فناوری سلامت در سمنان
  • ستاد «جهش تولید محیط زیست محور» تشکیل می‌شود
  • شرکت‌های دانش بنیان، نماد اصلی جهش تولید و مشارکت مردم/ حمایت از حرکت‌های دانش بنیان، وظیفه همه وزارتخانه‌ها
  • تاکید رئیسی بر اجرای دقیق قانون ساماندهی و نظارت بر کولبران
  • حفظ محیط زیست مهمترین زیر ساخت توسعه و جهش تولید
  • راهیابی ۴۰ نفر به مرحله نهایی المپیاد دانش‌آموزی نانو
  • کارگروه بین‌الملل حوزه اتصال‌پذیری و ارتباطات تشکیل می شود
  • شرکت‌های دانش‌بنیان از اولویت‌های اساسی استان یزد است