Web Analytics Made Easy - Statcounter

کابل - ایرنا - یک مقام محلی افغانستان از تداوم نبردهای شدید بین گروه طالبان و نیروهای دولتی در شهرستان های «آب کمری»، «بالامرغاب» و «سنگ آتش» استان «بادغیس» برای تسلط بر آنها خبر می دهند و گزارش های ضد و نقیض از سقوط مرکز بالامرغاب رسیده است.

به گزارش ایرنا، «جمشید شهابی» سخنگوی استانداری باغیس روز چهارشنبه اعلام کرد که جنگ در اطراف فرمانداری و فرماندهی پلیس در شهرستان بالامرغاب بشدت ادامه دارد و مقر فرمانداری و فرماندهی پلیس تخلیه شده و نیروهای افغان در اطراف آن مستقر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت که در حال حاضر هیچ یک از طرف های درگیر در مقر فرمانداری و فرماندهی پلیس حضور ندارند اما برخی منابع خبری افغانستان نوشته اند که فرمانداری و فرماندهی پلیس بدست طالبان سقوط کرده است.
شهابی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن رد کردن حضور طالبان در ساختمان های دولتی گفت که نیروهای تازه نفس به بالامرغاب رسیده اند و عملیات های پاکسازی آغاز شده است.
وی تلفات گروه طالبان را در این حملات ده ها کشته و زخمی اعلام کرد.
سخنگوی استاندار بادغیس گفت که رقم دقیق تلفات مهاجمان طالبان را نمی داند اما اشاره داشت که طی یک هفته گذشته 12 سرباز دولتی کشته و 35 تن دیگر زخمی شده اند.
اما برخی از اعضای شورای استانی بادغیس تلفات نیروهای دولتی را 40 تن اعلام کرده اند که شهابی این رقم را رد کرد.
«فرید اخی زی» عضو شورای استانی بادغیس به خبرگزاری «افق» افغانستان گفته است که در نبردهای شب گذشته 50 نیروی دولتی به طالبان تسلیم شده اند ؛ اما مقامات افغان تاکنون در این رابطه اظهار نظری نکرده اند.
شهابی گفت که طالبان شب گذشته به پاسگاه های نیروهای افغان در شهرستان «آب کمری» نیز حمله کردند که درگیری بین دو طرف ادامه دارد و تلفاتی نیز به هر دو جناح وارد شده است که رقم دقیق آن هنوز روشن نیست.
وزارت دفاع افغانستان در اطلاعیه ای تازه ای که منتشر کرد، در باره تلفات نیروهای دولتی چیزی نگفته اما تلفات طالبان را طی یک هفته گذشته 111 کشته و 65 زخمی اعلام کرده است.
منابع خبری افغانستان نوشته اند که نیروهای مهاجم طالبان در بالامرغاب به شش هزار تن می رسند که از چند استان گردهم آمده اند و حملات شدیدی را برای تصرف بالامرغاب راه اندازی کرده اند.
اطلاعیه جداگانه وزارت دفاع افغانستان روز چهارشنبه حاکی از درگیری در شهرستان «سنگ آتش» در استان بادغیس است که در آن 12 تن از افراد طالبان کشته شدند و اجساد آنها در میدان نبرد باقی مانده است.
وزارت دفاع افغانستان در باره تلفات نیروهای ارتش در این درگیری چیزی نگفته است.
«ذبیح الله مجاهد» یکی از سخنگویان گروه طالبان در فضای مجازی مدعی شده است که در این حمله 16 سرباز دولتی کشته شده اند ، 12 تن زخمی و 13 تن دیگر را اسیر کرده اند.
از استان «قندوز» در شمال شرق افغانستان نیز خبر رسیده است که نیروهای هوایی ارتش افغانستان بر مواضع طالبان حمله کردند که در آن دو فرمانده محلی طالبان به نام های «ملا صادق» و «ملا غفار» با 10 تن از افراد همراهشان کشته شده اند.
خبرگزاری «جمهور» افغانستان نیز نوشته است که درگیری هفت روزه در شهرستان «فراه رود» در استان «فراه» افغانستان نیز تلفاتی برجای گذاشته است که در آن 15 تن از اعضای طالبان کشته و 23 تن دیگر زخمی شده اند.
این منبع نوشته است که در این درگیری ها تنها سه نیروی پلیس زخمی شده اند که به بیمارستان انتقال داده شده است.
درگیری های در شهرستان «اسپین بولدک» در استان «قندهار» در جنوب افغانستان نیز رخ داده است که دو طرف مدعی وارد کردن تلفات سنگین به طرف مقابل شده اند.
با آغاز فصل بهار و آب شدن برف و کاهش سرما نبردهای فصلی در افغانستان از سرگرفته شده است که در استان های مختلف از جمله بدخشان، ارزگان، بادغیس، فراه، غزنی، زابل، قندوز، بغلان و بلخ درگیری های بین طالابن و نیروهای دولتی رخ داده است.
هر چند جنگ بین نیروهای افغان و طالبان هر سال در فصل زمستان کاهش یافته و در بهار دوباره شدت می یابد اما امسال منابع دولتی و غیر دولتی تشدید جنگ ها را برای امتیازگیری در گفت و گو در پشت میز مذاکرات صلح می دانند.
آساق*291*1104**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي افغانستان جنگ تلفات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۷۴۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده همکاری گسترده با طالبان هستیم

شاه زلینا نماینده نخست‌وزیر مالزی در راس هیئتی در سفر به کابل با معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان دیدار کرد.

وی هدف از این سفر را گسترش روابط با طالبان عنوان کرد و اظهارداشت: مالزی آماده همکاری با طالبان در بخش‌های مختلف است. 

وی افزود: طالبان باوجود تحریم‌های موجود، پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌های مختلف داشته است، اما رسانه‌های جهانی در تلاش کم جلوه نشان دادن این پیشرفت‌ها هستند.

عبدالکبیر در این دیدار با اشاره به تأمین امنیت کامل در افغانستان، از دولت و شهروندان مالزی دعوت کرد در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • دشمنان به دنبال افغانستان ضعیف و چندپارچه هستند
  • افزایش تعاملات دوجانبه کابل و آستانه
  • نظری: دشمنان به دنبال تضعیف و تجزیه افغانستان هستند
  • طالبان: تلاش کابل-مسکو می‌تواند جلوی تهدیدات را بگیرد
  • جابجایی بیش از ۷۴ هزار تن کالا از طریق خطوط آهن افغانستان
  • طالبان از سلاح جنگی جدید "ساخت افغانستان" رونمایی کرد (فیلم)
  • کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان واگذار شود
  • آماده همکاری گسترده با طالبان هستیم
  • ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان