Web Analytics Made Easy - Statcounter

جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: امسال پیرو سال‌های پیشین صدا و سیمای انحصاری و اسپانسری کشور برای ایام نوروز چندین سریال تدارک دیده شده بود که تعدادی از آنها سریال‌های فاخر و خوش ساخت سال‌های دور بودند که برای چندمین بار از تلویزیون پخش می‌شدند. در کنار این مجموعه‌های قدیمی چهار سریال جدید هم در ایام تعطیلات نوروزی از شبکه‌های مختلف سیما پخش شدند که از منظر کلی ساختار هنری، مضمونی و محتوایی بالاتر از سطح متوسط قرار نداشتند که در میان آنها حتی سریال‌های ضعیف نیز وجود داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آذین تصریح کرد: سعید آقاخانی بازیگر و کارگردان آثار سینمایی و تلویزیونی در نوروز 98 سریال «ن خ» را داشت. این سریال هم مانند اغلب سریال‌های نوروزی کوشیده بود که با استفاده از طنز و شوخی مخاطب را سرگرم کند و رضایت آن را بدست آورد اما «ن خ» با دو مشکل اساسی روبرو بود و مهم‌ترین آن استفاده نادرست از لباس‌ها و لوکیشن هموطنان کرد بود چرا که در این سریال هیچ نشان دقیقی از فرهنگ و ادبیات، زبان و لهجه و آیین‌های کردی وجود نداشت. به عبارتی داستان آن می‌توانست در هر جای دیگر و با هر موقعیت متفاوت به تصویر درآید. از همین رو «ن خ» علی‌رغم آن که سعی شده بود در مسیر تقلید و تکرار از «پایتخت» تولید شود نتوانست به عنوان یک مجموعه نوروزی، نو آور، متفاوت، ارزشمند و ماندگار باشد.

وی در ادامه با اشاره به سریال «بر سر دو راهی» گفت: ملودرام شبه هندی «بر سر دو راهی» که با استفاده از موضوعات کلیشه‌ای به تکرار مضامین فیلمسازی گرایش داشت با سوء استفاده از احساس نیاز مخاطب به سریال‌های خانوادگی بینندگان میلیونی سیما را به تماشای ماجرای تکراری در صدها فیلمفارسی یعنی رساندن پسر فقیر به دختر پولدار و مال و ثروت بود. این سریال زیر متوسط نه در مضمون و محتوا حرفی برای گفتن داشت و نه به لحاظ ساختار هنری، بازی‌ها، فیلمنامه و کارگردانی توانست مخاطب را راضی کند. «بر سر دو راهی» مصداق سریال‌های بودجه بر باد ده تلویزیون است.

این منتقد در ادامه درباره دیگر سریال‌ها اظهار داشت: سریال تلویزیونی «شش قهرمان و نصفی» که سریال کودک محور، فانتزی و غیر جذاب بود که علی‌رغم حضور اکبر عبدی در آن به جز تکرار ماجراهای بارها به تصویر در آمده در فیلم‌های ایرانی و خارجی و ساختار ضعیف با فیلمنامه‌ای آشفته و کارگردانی آشفته‌تر حرفی برای گفتن نداشت.

آذین خاطرنشان کرد: سریال «زوج یا فرد» در میان سریال‌های نوروزی امسال گرچه آنچنان دچار بازی‌های کلیشه‌ای از بازیگران کلیشه‌ای نقش‌های تکراری بود اما به دلیل برخی فضاسازی‌ها، موقعیت‌ها، دیالوگ‌ها و بازی‌ها به آثار طنز نزدیک شده بود و می‌توان آن را بهترین سریال نوروز دانست. در واقع «زوج یا فرد» از نظر مضمون و ساختار هنری و تلویزیونی یک اثر متوسط بود که ویژگی‌های مثبت آن را از سریال‌های زیر متوسط، بد و ضعیف تلویزیون متمایز کرده بود. با این همه «زوج یا فرد» در میان بینندگان تلویزیون مخاطبان بیشتری داشت اما هیچکدام از سریال‌های نوروزی امسال نتوانست فراتر از سطح متوسط قرار بگیرد چه رسد به آنکه جزو آثار درجه یک، فاخر و ماندگار باشند.

وی در پایان تأکید کرد: در پایان به طور کلی باید بگویم که سریال‌های نوروزی تلویزیون در سال 98 تنها در سکوهای پایین‌‌تر از حد استانداردهای رایج حتی در تلویزیون کشور بودند.

خبرنگار: علی ناصری

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ادبیات بودجه تلویزیون فقیر نوروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۷۵۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخش یک سریال ترکیه‌ای از تلویزیون

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، «۵۰ متر مربع» یک سریال خانوادگی در گونه اکشن، کمدی و خانوادگی است و در آن بازیگرانی چون انگین اوزتورک، تولگا تکین، آیبوک پوسات و ... نقش‌آفرینی می‌کنند.

این سریال از فردا پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت ماه هرشب ساعت ۲۳ از شبکه تهران پخش می‌شود.

در خلاصه داستان این سریال ترکیه‌ای آمده است: گولگه، یک قاتل حرفه‌ای جوان است که چیزی از گذشته و سرگذشت پدر و مادرش نمی‌داند. او همواره در حال جست و جو و کسب اطلاعات در مورد والدینش است. گولگه توسط مرد ثروتمندی به نام سروت بزرگ شده و اکنون به دست راست او تبدیل شده و به کارهای غیرقانونی او رسیدگی می‌کند. او نام گولگه به معنی سایه را خودش انتخاب کرده چرا که از هویت واقعی خودش اطلاعی ندارد. گولگه در حین جست‌وجو در مورد خانواده‌اش و آقای سروت به حقایق عجیبی پی می‌برد و در محله‌ای در یک مغازه خیاطی متروکه که صاحب آن فوت کرده است پنهان می‌شود. او مجبور می‌شود مدتی با هویتی ساختگی در آن محله زندگی کند به طوری که افراد آن محل فکر می‌کنند او پسر خیاطی است که قبلا درگذشته است.

این سریال هر شب ساعت ۲۳ روی آنتن می رود و روز بعد ساعت ۱۱ و ۱۹ بازپخش می‌شود.

دیگر خبرها

  • ارایه خدمات مناسب به مسافران نوروزی و کاهش ۴۴ درصدی تصادفات شهر تهران
  • پایان فصل پنجم نون خ مشخص شد
  • تلویزیون دستمزد نجومی می‌دهد؟
  • آمار ۱.۵ میلیاردی بازدید برنامه‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی
  • جزئیات پخش یک سریال ترکیه‌ای از تلویزیون
  • پخش یک سریال ترکیه‌ای از تلویزیون
  • خدمت‌رسانی۳۵پایگاه هلال احمر کردستان به مسافران نوروزی
  • قیمت پیشنهادی آپارتمان در منطقه ۵ تهران
  • پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون در ماه رمضان و نوروز
  • اعلام پربیننده ترین برنامه‌های تلویزیون در ماه رمضان و نوروز