Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نویسنده «ملا صالح» گفت: این کتاب سختی‌های زندگی مردی را نشان می‌دهد که علی‌رغم تمام خوبی‌ها، حمایت‌ها و زندگی بخشی‌هایی که داشته سال‌ها متهم به خائن بودن شد و مورد بی‌حرمتی و بی‌توجهی قرار گرفت.

رضیه غبیشی نویسنده خلاقی است که با نگاه ریزبینانه به دوره جنگ از زاویه دیگری به وقایع می‌پردازد و شاید همین امر مهم‌ترین علت منحصر به فرد بودن آثارش باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان درباره کتاب «ملا صالح» توضیحاتی ارائه کرده است.

میزان-چطور با ملا صالح آشنا شدید؟

ملا صالح از همرزمان همسرم بود. درباره وی چیز‌های زیادی شنیده بودم و تهمت‌های جاسوسی زیادی به وی زده می‌شد. روزی که ملاصالح را دیدم به وی گفتم که کتابش را خواهم نوشت.

دو سال با همسر شهیدم به خانه ملاصالح می‌رفتیم. گاه بخاطر مشکلات و بیماری که به لحاظ روحی و جسمی داشت مصاحبه‌ها انجام نمی‌شد یا به مدت زمان کوتاهی محدود می‌شد.

میزان-مصاحبه‌ها چقدر زمان برد؟

دو سال طول کشید تا بتوانم اطلاعاتی را که می‌خواهم به واسطه مصاحبه به دست آورم و دو سال هم تدوین کتابم زمان برد.

میزان-زندگی ملاصالح در آبادان چطور بود؟

زندگی بسیار سخت و فقیرانه‌ای داشت به طوریکه ترک‌های دیوار خانه‌اش کاملا دیده می‌شد.

میزان-کتاب «ملا صالح» چه برهه‌ای از زندگی ملا صالح را شامل می‌شود؟

این کتاب از ابتدای زندگی ملا صالح را در بر می‌گیرد. از سختی‌های زندگی‌اش، دوران زندانی شدنش توسط ساواک، اذیت‌هایی که در دوره جنگ متحمل شد، در به دری‌ها و مسائل شخصی‌اش تا اسارت و ماجرا‌های بعد آزادی ملاصالح در این کتاب آمده است.

میزان-ملاصالح چطور از زندان عراق آزاد شد؟

در زندان عراق خیلی اذیت شد و به واسطه سرهنگی که در زندان شاه با آن آشنا شده بود، نجات پیدا می‌کند چراکه این سرهنگ از مشاوران صدام بود بنابراین از شکنجه نجات پیدا می‌کند و مترجم زندان می‌شود. با لو دادن ملاصالح توسط فردی، محکوم به اعدام می‌شود، ولی باز هم سرهنگ نجاتش می‌دهد و با اسیران زخمی به ایران می‌آید. با ورود به ایران بجای استقبال، دو سال به زندان اطلاعات و امنیت سپاه برده می‌شود و با شهادت نوجوانانی که در عراق اسیر بودند، آزاد می‌شود. وی سال‌ها در انزوا و زیر بار تهمت‌ها زندگی می‌کند تا زمانی که بیست و سه نوجوان اسیر برای تقدیر و تشکر از همه حمایت‌هایش، به خانه‌اش میروند. در چنین شرایطی تازه مردم می‌فهمند که ملاصالح فردی نجات دهنده بوده و نه خائن، اگرچه باز هم بنیاد شهید به عنوان آزاده قبولش نمی‌کند.

میزان-چاپ این کتاب چقدر در معرفی ملاصالح کمک کرد؟

با چاپ این کتاب تهمت‌ها کم شد و بعد از سالها، ملاصالح مورد تقدیر قرار گرفت.

میزان-تفاوت کتاب «ملاصالح» با «بیست و سه نفر» چیست؟

در کتاب «بیست و سه نفر» خاطرات و زندگی ۲۳ نوجوان تعریف شده و تنها بخشی از آن درباره ملاصالح است یعنی رفتنشان به جبهه، رویارویی‌شان با ملاصالح و کار‌هایی که برایشان انجام می‌داده، ولی «ملاصالح» زندگی این مرد است و بخشی از آن صرفا به بیست و سه نفر اختصاص دارد و بیشتر زندگی پرفراز و نشیب ملاصالح را مطرح می‌کند.

میزان-چطور شد که کتاب را به انتشارات شهید کاظمی سپردید؟

این کتاب را به انتشارات سوره مهر دادم که با ایراد‌های زیادی که می‌گرفتند آن را به انتشارات شهید کاظمی سپردم. هنوز ۲۴ ساعت از تحویل کتاب به انتشارات نگذشته بود که مدیر این مجموعه تماس تلفنی برقرار کرد و گفت: این کتاب بی‌نظیر است و حتما آن را چاپ خواهم کرد.

میزان-چه استقبالی از این کتاب انجام شد؟

رونمایی بسیار خوبی از این کتاب در تهران انجام شد، اما در آبادان تا این لحظه هیچ کدوم از فروشگاه‌ها این کتاب را ندارند.

انصاف نیست که این قدر با بی‌اهمیتی با نویسنده، راوی و کتاب‌های دفاع مقدس رفتار می‌شود.

میزان-دلیل این رفتار مسئولان آبادان چیست؟

آن‌ها بی‌درد هستند. بویی از فرهنگ نبرده‌اند که به آبادان اهمیت دهند.وقتی می‌بینم مسئولان ما اینقدر بی‌تفاوت هستند از نوشتن کتاب دلسرد می‎‎شوم و رغبتی ندارم تا بخواهم دنبال سوژه روم. من حمایت و دلگرمی نمی‌بینم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کتاب جنگ عراق اسیر زندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۲۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «اُمّ علاء» نوشته سمیه خردمند توسط انتشارات شهید کاظمی به زودی منتشر و در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می‌شود. این کتاب روایت زندگی اُمُّ¬الشهداء فخرالسادات طباطبایی تبریزی، بانویی که هفت نفر از اعضای خانواده اش را تقدیم اسلام کرد، است.

پدر و مادر فخرالسادات در جوانی به بهانه تعلیم در حوزه علمیه نجف، از تبریز به نجف اشرف هجرت می‌کنند و همان جا ماندگار می‌شوند. فخرالسادات در سن سیزده سالگی با آیت الله سید حسن قبانچی که یکی از شاگردان ممتاز پدرش سید محمد جواد طباطبایی تبریزی بود ازدواج می‌کند. آنها در خانه وقفی کوچکی در جوار حرم امیرالمؤمنین (ع) زندگی شأن را با عشق آغاز می‌کنند.

خانه‌ای که هر وقت پنجره اش را باز می‌کرد؛ چشمانش به گنبد مطهر حرم حضرت علی (ع) گره می‌خورد و نسیم رأفت جناب ابوتراب وارد خانه و زندگی شأن می‌شد. حاصل ازدواج آنها می‌شود هجده فرزند، نه پسر و نه دختر. فرندانی که برخی‌هایشان شاگرد کلاس استادی چون آیت الله سید محمدباقر صدر می‌شوند و علوم اسلامی را فرا می‌گیرند.

همسرش، چهار پسر، برادر و دامادش در راه اسلام به شهادت می رسند و چند سال آخر عمرش را، در حالیکه دست و پای چپش به خاطر یک سال و نیم اسارت در زندان‌های رژیم بعث از کار افتاده بود، راهی ایران و شهر قم می‌شود و سرانجام در جوار بانوی کریمه حضرت معصومه (س) برای همیشه آرام می‌گیرد.

همیشه در طول عمرش فرزندانش را به پشتیبانی از حضرت امام خمینی (ره) و پیروی از ایشان توصیه می‌کرد. به آنها می‌گفت: اگر همه شما هم فدای اسلام شوید ناراحت نمی‌شوم؛ بلکه افتخار می‌کنم و بدانید خون فرزندان من رنگین‌تر از خون فرزندان اباعبدالله نیست.

کد خبر 6087386 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • معاون وزیر دفاع روسیه به اتهام دریافت رشوه برکنار شد
  • کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • معاون گردشگری وزارت میراث وارد خوزستان شد
  • بی‌توجهی مدیریت شهری گذشته به گرامیداشت آیین‌های مذهبی
  • چاپ یک‌رمان پلیسی دیگر از فردریک دار/«آموزش آدمکشی» در بازار نشر
  • روزنامه جمهوری اسلامی: ملت که نباید همیشه در شعب ابی طالب زندگی کنند
  • ادامه خیانت مصر به فلسطینیان در تخریب تونل‌های مقاومت
  • خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین + فیلم
  • «محل سگ بگذارید لطفا!»
  • کارل گوستاو یونگ؛ مردی که «خواب دید» و یک کتاب شگفت‌انگیز نوشت!