Web Analytics Made Easy - Statcounter

اولین هفته فعالیت دانشگاه‌ها در سال ۹۸، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.
بخش خصوصی می‌تواند به ساخت خوابگاه‌های دانشجویی ورود کند
رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از ورود بخش خصوصی به ساخت خوابگاه دانشجویی خبر داد و گفت: کمبود خوابگاه باید در سال آینده برطرف شود.

ذوالفقار یزدان مهر، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به ورود بخش خصوصی برای ساخت خوابگاه گفت: بر اساس توافقی که با بخش خصوصی داشتیم می‌تواند به سه صورت برای ساخت خوابگاه دانشجویی اقدام کند.  
جشن دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه شریف برگزار می‌شود
قریب به ۲۰۰۰ دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف، اردیبهشت ماه در کنار خانواده‌ها و اساتیدشان، دانش آموختگی خود را جشن می‌گیرند.   مراسم فارغ‌التحصیلی دانش‏ آموختگان سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ دانشگاه صنعتی شریف روز پنج شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.

گفتنی است، با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته تنها دانش آموختگانی که تا سوم اردیبهشت ۹۸ ثبت نام خود را در سایت مراسم قطعی کنند، می‌توانند در این مراسم شرکت کنند.
دانشگاه تربیت مدرس برای جمع آوری کمک به سیل‌زدگان اعلام آمادگی کرد
رییس بنیاد خیرین مدرس از آمادگی این نهاد برای جمع آوری کمک‌های دانشگاهیان به آسیب‌دیدگان سیل اخیر خبر داد.

 محسن محمدزاده رییس بنیاد خیرین مدرس گفت: یکی از اولویت‌های بنیاد خیرین مدرس در آغاز سال جدید جمع‌آوری کمک‌های دانشگاهیان برای آسیب‌دیدگان سیل اخیرکشورمان است؛ بنابراین این بنیاد آماده دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی جامعه دانشگاهی تربیت مدرس به هموطنان سیل زده است.  
گروه جهادی منتظران ظهور تیم عمرانی و پزشکی به منطقه پلدختر اعزام می‌کند
مسئول گروه جهادی منتظران ظهور با اشاره به اعزام تیم ۱۰ نفره شناسایی به منطقه پلدختر گفت: پس از پایان کار این تیم ۱۰ نفره، گروه‌های جهادی شامل پزشکی و عمرانی به منطقه پلدختر اعزام می‌شوند.
عادلی، مسئول گروه جهادی منتظران ظهور در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به اعزام تیم شناسایی به منطقه پلدختر گفت: از روز گذشته تیم ۱۰ نفره شناسایی گروه جهادی منتظران ظهور به منطقه پلدختر اعزام شدند و پس از شناسایی کامل این تیم گروه‌های عمرانی و پزشکی تا پایان هفته به این منطقه اعزام می‌شوند.  
ماجرای قهر دکتر حسابی با همسرش بخاطر استفاده از بیت‌المال    برخی افراد اگرچه در حافظه رسانه‌ای کشور کمرنگ شده‌اند، اما آنقدر خدمات به کشور و مردمان این مرز و بوم داشته اند که آثار خدماتشان هیچ گاه از یاد نخواهد رفت.

پروفسور محمود حسابی یکی از ماندگار‌ترین چهره‌های علمی و دانشگاهی کشور است که خدمات بسیار زیادی به جامعه دانشگاهی ایران داشته است. از جمله خدمات او می‌توان به تاسیس دانشگاه تهران اشاره کرد. همین امر بهانه‌ای شد تا با پسر او ایرج حسابی درباره زندگی این وزنه علمی و دانشگاهی کشور به گفتگو بنشینیم.   وی در ابتدا با اشاره به ورود دکتر حسابی به ایران در سال ۱۳۰۴ گفت: وقتی پدرم به ایران آمد، مسئولین به او گفتند برود برای بوشهر و بندر لنگه نقشه سراسری را تهیه کند. بعد از شش ماه استقرار در آن منطقه پدرم متوجه شد مردم آن منطقه آب آشامیدنی که می‌خورند را باید در داخل جوراب هایشان بریزند تا کرم و تخم کرم‌ها همراه با آب خورده نشود! یا با چیزی شبیه چوب کبریت باید به مچ می‌انداختند و می‌چرخاندند تا یک کرم ۳۵ سانتی را پیدا کرده و دربیاورند. کرمی به اسم پیوک که در آب زندگی می‌کند. مثلا در آن مناطق به محلی‌ها می‌گفت: عرض این رودخانه چقدر است؟ می‌گفتند ۳۰ خیز آب! زمین کشاورزی‌تان چه عرضی دارد؟ می‌گفتند ۶۰ چوب انداز! یعنی هیچ وسیله اندازه گیری نبوده است و تا این حد فضا دچار کمبود امکانات حتی اندازه گیری بوده است.  
بخش کتبی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان علوم پزشکی ۲۷ فروردین برگزار می‌شود
بخش کتبی بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت در بخش دانشگاهی ۲۷ فروردین از ساعت ۱۰ تا ۱۲ به صورت سراسری در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار می‌شود.

تا کنون ۵۶ هزار نفر در این جشنواره ثبت نام کرده‌اند که ۴۶ هزار نفر از آن‌ها متقاضی شرکت در بخش کتبی این جشنواره هستند.  
معاون فرهنگی وزیر علوم خواستار توقف اردوهای دانشجویی شد
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم طی نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌ها، باتوجه به دستور رئیس جمهوری و به دلیل ناپایداری شرایط جوی، خواستار لغو تمام اردو‌های دانشجویی شد.

 باتوجه به دستور رئیس جمهوری و به دلیل شرایط ناپایدار جوی و احتمال وقوع سیلاب در برخی استان‌های کشور و به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی، معاون فرهنگی و احتماعی وزارت علوم طی نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور خواستار لغو تمامی اردو‌های دانشجویی شد.

در این نامه دستور توقف تمامی اردو‌های دانشجویی اعم از اردو‌های تفریحی، علمی، سیاحتی و زیارتی و نیز اعزام کاروان‌های راهیان نور دانشجویی تا زمان حصول اطمینان از ایمنی کافی صادر شده است.
 روزی ۱۰۰۰ پرس غذای گرم برای مردم منطقه پل‌دختر پخت می‌شود
مسئول هیئت دانشجویی الزهرا (س) دانشگاه شریف گفت: با توجه به نیاز مردم منطقه پلدختر استان لرستان به غذای گرم، بر آن شده‌ایم تا بخشی از نیرو‌های خود را قالب پخت غذای گرم برای سیل‌زدگان فعال کنیم.

امین شریفی، مسئول هیئت دانشجویی الزهرا دانشگاه شریف پیرامون اعزام نیرو‌های این هیئت برای کمک به سیل زدگان لرستان گفت: هیئت دانشجویی الزهرا (س) دانشگاه شریف از روز گذشته اقدام به ثبت نام نیرو‌های انسانی دانشجو، برای کمک به سیل زدگان کرده است و تا کنون ۱۵ نفر ثبت نام کردند.  
ثبت‌نام بن کتاب دانشجویان آغاز شد / افزایش ۵۰ درصدی یارانه خرید    ثبت‌نام دانشجویان و طلاب برای دریافت بن خرید کتاب از ۲۰ فروردین آغاز و تا پایان روز شنبه ۲۴ فروردین ماه به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، بر اساس پی‌گیری‌های معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یارانه خرید کتاب ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. بن خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب مبلغ ۱۵۰ هزار تومان است که از این مقدار سهم مشارکت دانشجویان و طلاب ۹۰ هزار تومان است و ۶۰ هزار تومان را نیز معاونت امور فرهنگی تامین خواهد کرد.  
۲ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه به دانشجویان سیل‌زده پرداخت می‌شود
رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از پرداخت ۲۰ میلیون ریال وام قرض‌الحسنه به دانشجویان متقاضی ساکن در مناطق سیل‌زده خبر داد.

 ذوالفقار یزدان‌مهر ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های قربانیان سیل اخیر در شهر‌های مختلف کشور با آنان ابراز همدردی کرد.

وی افزود: با توجه به تاکید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و به منظور کاهش دغدغه دانشجویان آسیب‌دیده و به دلیل عدم بضاعت مالی دانش‌آموختگان مناطق دچار سیل برای بازپرداخت اقساط سررسید شده، بر اساس مصوبه هیئت امنای صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم مقرر شد بازپرداخت وام‌های این دسته از دانش‌آموختگان با تأیید دبیر منطقه مربوطه و استانداری و یا فرمانداری منطقه آسیب‌دیده حداکثر تا ۲ سال به تعویق بیافتد.   حجت‌الاسلام رستمی:موکب‌های دانشجویی اربعین باید برای خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان ساماندهی شوند
رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: موکب‌های اربعین بسیاری از دانشگاه‌های کشور که در مناطق مرزی یا در مسیر پیاده‌روی مردم تهران فعالیت داشتند، باید برای خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان ساماندهی شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی در دیدار با نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی گفت: جبهه انقلاب اکنون مواجه با یک امتحان سخت است. این امتحان ایجاب می‌کند که هم در میدان باشیم و هم هم‌افزا باشیم و البته بتوانیم خدمات ارائه‌شده را به سمع و نظر مردم برسانیم. قصد تحسین نداریم، اما کار‌های خوبی در ابعاد بزرگ انجام شده است.   وعده طهرانچی به دانشجویان سیل‌زده دانشگاه آزاد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه برنامه جدی برای حمایت از دانشجویان سیل‌زده داریم، گفت: به هیچ وجه الان مطالبه شهریه نخواهد شد و تخفیف‌هایی هم اعمال می‌شود.

محمدمهدی طهرانچی بعدازظهر یکشنبه در جریان بازدید از مناطق سیل زده پلدختر در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه امروز وارد شهر پلدختر شدیم و از مناطق بازدید کردیم، اظهار داشت: دانشگاه آزاد در همه شهر‌ها گسترده است، مرکز ما در پلدختر به عنوان ستاد مدیریت بحران استفاده می‌شود، پشتوانه نیرو‌های جهادی و امکانات گسترده‌ای داریم که به این موقع باید به کم بیاوریم.  
دانشکده پرستاری و خوابگاه‌های پلدختر به طور کامل تخریب شده
معاون فرهنگی و دانشجویی وزرات بهداشت با اشاره به تخریب دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی پلدختر گفت: با توجه به این حادثه باید امکانات لازم برای اسکان دانشجویان این دانشکده فراهم شود.

محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره حادثه سیل در استان لرستان گفت: یکی از دانشکده‌های علوم پزشکی در پل دختر و خوابگاه‌های این دانشگاه به صورت کامل تخریب شده است.

فراهانی ادامه داد: براساس تدبیری که دانشگاه علوم پزشکی لرستان دارد می‌توانند دانشجویان دانشکده پرستاری را اسکان و مکانی برای آموزش آن‌ها در نظر بگیرند.
اعضای هیئت رئیسه دانشگاه شریف بخشی از حقوق خود را به سیل‌زدگان اختصاص دادند

 اعضای هیئت رئیسه دانشگاه صنعتی شریف ضمن ابراز همدردی با هموطنان سیل زده و با استقبال از پویش داوطلبانه کانون صنفی اساتید در کمک به سیل زدگان، با اختصاص بخشی از حقوق خود در این پویش شرکت کردند.  
فراخوان بیست و ششمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی اعلام شد
فراخوان بیست و ششمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی از سوی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی اعلام شد و دانشجویان مولف و مترجم فرصت دارند تا ۳۱ خرداد سال ۹۸ آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی ارسال کنند.

این جشنواره هر ساله همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و با هدف ایجاد نشاط علمی در فضای علمی و دانشگاهی کشور، جلب همکاری و حمایت ناشران حوزه دانشگاهی، به منظور چاپ آثار دانشجویی، تقویت بنیه علمی دانشجویان و شناسایی و حمایت از دانشجویان نوقلم و صاحب اندیشه برگزار می‌شود.
زمان و اسامی روز‌های هفته سرا‌های دانشجویی اعلام شد
زمان و اسامی روز‌های هفته سرا‌های دانشجویی توسط صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اعلام شد شعار هفته مذکور نیز براساس نوآوری، مهارت محوری و رونق تولیدات دانشجویی است.
زمان برگزاری هفته سرا‌های دانشجویی توسط صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اعلام شد، بر این اساس، هفته مذکور از تاریخ ۷ اردیبهشت ۹۸ تا ۱۳ اردیبهشت ۹۸ با شعار «سرا‌های دانشجویی عرصه نوآوری، مهارت محوری و رونق تولیدات دانشجویی» برگزار می‌شود.   فقیهی خبر داد: کاهش ۵۰۰ هزار تومانی هزینه‌ها
رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با اشاره به برنامه‌های ویژه کاروان‌های دانشجویی در اعیاد شعبانیه گفت: همزمان با شب میلاد امام حسین (ع) جشن ویژه با حضور بیش از ۱۰ کاروان دانشجویی برگزار شد.

حجت الاسلام محمدرضا فقیهی، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به برنامه‌های ویژه کاروان‌های دانشجویی در اعیاد شعبانیه گفت:همزمان با شب میلاد امام حسین (ع) جشن ویژه با همکاری بعثه رهبری در حرم امام حسین با حضور بیش از ۱۰ کاروان دانشجویی برگزار شد.   صدیقی:ارز دانشجویی ۶ ماهه اول سال تا پایان ماه تعیین تکلیف می‌شود
رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: برای اعطای ارز دانشجویی در ۶ ماهه اول سال ۹۸ منتظر بخشنامه جدید بانک مرکزی هستیم.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: قرار است تا پایان فروردین ماه بخشنامه جدید بانک مرکزی در خصوص اعطای ارز دانشجویی اعلام شود که بر اساس این بخشنامه فعالیت‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: بر اساس این بخشنامه سایت ثبت نام ارز دانشجویی سازمان امور دانشجویان باز می‌شود و متقاضیان می‌توانند در سایت ثبت نام کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیل دانشگاه تربیت مدرس عتبات دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۴۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد برگزار می‌شود

حسین پیمانی‌زاد، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از برگزاری هفتمین جشنواره سراسری نشریات دانشجویی در این دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: این جشنواره با عنوان قلم ۷ به‌عنوان مهم‌ترین رویداد دانشجویی سال جاری است.

وی با اشاره به توانمندی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در حوزه اندیشه و نیز نشریات دانشجویی عنوان کرد: امسال با توجه به همین توان بالقوه، میزبانی هفتمین جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کشور به مشهد واگذار و دبیرخانه جشنواره ملی قلم ۷ در این واحد فعال شده و هماهنگی و پیگیری برگزاری شایسته جشنواره توسط مشهد درحال انجام است. 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و جشنواره شعر مهدویت و امامت، راه‌اندازی بازارچه دائمی صنایع خلاق، برپایی اردو‌های فرهنگی، تربیتی، ورزشی برای دانشجویان، کارکنان و استادان و... را از دیگر برنامه‌های این حوزه برای سال جاری عنوان کرد. 

پیمانی‌زاد با اشاره به رهنمود‌های مقام معظم رهبری در نامگذاری شعار سال و نیز دیدار رمضانی با دانشجویان گفت: حوزه فرهنگی دانشجویی نیز با تداوم فعالیت در چارچوب دستورالعمل‌های فرهنگی، شعار و بیانات امسال رهبری را نیز سرلوحه کار خود قرار خواهد داد. این حوزه درراستای توانمندسازی دانشجویان و ذیل شعار«هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت» اقدام به برگزاری کارگاه‌های توان‌افزایی مهارتی خواهد کرد تا دانشجو در کنار کسب دانش، تخصص‌های عملی را نیز بیاموزد. 

وی ادامه داد: رهبری به مسئله توقع کار از تشکل‌های دانشجویی و نگاه تشکل‌ها به درون تا بیرون دانشگاه تأکید داشتند و این معاونت نیز با همین نگاه، فعالیت تشکل‌های دانشگاهی را تقویت خواهدکرد. 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد همچنین از راه‌اندازی کلینیک مشاور امین در این دانشگاه خبر داد و از تداوم برپایی اردو‌های راهیان نور و پیشرفت، اردوی زیارت و راهپیمایی اربعین حسینی و... به‌عنوان دیگر برنامه‌های فرهنگی این دانشگاه نام برد.

پیمانی‌زاد با تأکید بر توجه دانشگاه به امور زنان و وخانواده از برگزاری کارگاه‌های تخصصی مرتبط با مسائل خانواده ویژه کارکان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد خبر داد. 

وی موضوع عفاف و حجاب را موضوع مهم دیگر فعالیت این معاونت عنوان کرد که با همکاری نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه، نشست و کارگاه‌های مرتبط برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضور تیم رباتیک دانشگاه آزاد یزد در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ
  • جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد برگزار می‌شود
  • از آخرین وضعیت ثبت نام وام شهریه تا نقل و انتقال دانشجویان
  • جزئیات اعطای تسهیلات به دانشجویان برتر المپیاد ورزش‌های فناورانه اعلام شد
  • اخذ هزینه از دانشجویان در سنین نامتعارف تحصیل
  • آغاز ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی از اول اردیبهشت
  • دانشگاه آزاد یزد ۳۰۰ دانشجوی بورسیه در صنعت کاشی دارد
  • هوشمند: با پدیده اساتید خجالتی روبرو هستیم/ احمدی: کارگزاران محافظه‌کار و بی‌عرضه باید از دانشگاه حذف شوند +فیلم
  • ثبت‌نام المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی آغاز شد
  • خبر خوب برای دانشجو معلمان