Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-24@17:34:55 GMT

متن کامل طرح «حذف دلار از معاملات بین‌المللی»

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۹۰۰۵۳

به گزارش پارس نیوز، جمعی از نمایندگان طرحی را به منظور حذف دلار از معاملات بین‌المللی در مجلس تهیه و تدوین کردند.

متن کامل این طرح به شرح ذیل است:

مقدمه (دلایل توجیهی):

بعد از پایان جنگ جهانی دوم با راه‌اندازی سیستم پولی «برتن وودز»،‌آمریکا که از طرفی پیروز جنگ بود و از طرفی هم طلبکار از عمده کشورهای درگیر در جنگ بود، با استفاده از سیستم پشتوانه دلار برای سایر ارزها، دلار خود را پول غالب معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا با چاپ دلار بدون پشتوانه تسلط خود را بر اقتصاد جهانی عینیت بخشیده و با استفاده از این ابزار مخالفان خود را دچار نابه‌سامانی اقتصادی نمود.

کشورهای اروپایی جهت برون‌رفت ازتسلط دلار آمریکا بر اقتصاد خود اقدام به راه‌اندازی واحد پولی یورو نمودند. کشورهای بزرگ دیگری مانند چین نیز با مکانیزم‌های مختلفی خود را از زیر یوغ دلار تا حدودی خارج کرده‌اند.

متأسفانه کشورها در حال توسعه به خاطر سهم اندک خود از اقتصاد بین‌المللی و تجارت جهانی هنوز در مقابل دلار که امروز یک ابزار سیاسی است نه یک واحد پولی ضربه‌پذیر هستند که نمونه آن نوسانات اخیر اقتصاد ایران در سال جاری است.

جهت استقلال اقتصادی و مقاوم شدن اقتصاد ملی کشور در مقابل دلار سیاسی لزوم طرحی در این ارتباط ضرورت دارد که جهت حل این مشکل طرح حذف دلار از معاملات بین‌المللی با قید دو فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود:

پژمانفر- محمدیان - فرهنگی - امیرحسنخانی - حسینی‌کیا- ترکی - موسوی لارگانی - احمد مرادی - شریعت‌نژاد - ابوترابی- علیرضا بیگی- خالقی- عباس گودرزی- کبیری- خسته‌بند - علیرضا سلیمی - گیلانی - نوری - زاهدی - حسن‌بیگی - سالک کاشانی - نعمتی - بهمنی - نوروزی - حسینعلی شهریاری - قاضی‌پور - حاجی دلیکانی - اعزازی ملکی - کوچکی‌نژاد ارم‌ساداتی - صادقی - ادیانی - مختار - نیکزادی‌پناه - سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی- کوهکن- کریمی قدوسی - ملکشاهی‌راد - بنایی - محمداسماعیل سعیدی - مسعودی - اصغر سلیمی - مقصودی - عبادی - زرآبادی - نقوی حسینی - اسدی کرم- برزگر کلشانی - بابائی صالح - شیویاری - کرم‌پور حقیقی - گلمرادی - چنارانی - تربتی‌نژاد - نیک‌فرلیالستانی - ساداتی‌نژاد - ابطحی

عنوان طرح:

حذف دلار از معاملات بین‌المللی

ماده واحده - به موجب این قانون که شصت روز پس از تصویب لازم‌الاجرا خواهد بود:

۱- هرگونه معامله دولتی و خصوصی با دلار ممنوع است.

۲- دارندگان دلار تا تاریخ اجرای این قانون فرصت دارند دلار خود را به کالا و ریال یا سایر ارزها تبدیل کنند.

۳- از تاریخ اجرای این قانون هرگونه دلار آمریکا در حکم ارز قاچاق محسوب می‌گردد و دستگاه‌های مسئول مؤظفند با هر گونه دلار مکشوفه و نگهدارندگان آن برابر قوانین قاچاق کالا و ارز برخورد نمایند.

۴- وزارت امور خارجه مکلف است با رایزنی مستمر و فشرده با کشورهای مختلف به ویژه کشورهایی که مورد تحریم ایالات متحده قرار گرفته‌اند ایجاد ائتلاف‌ جهانی برای تحریم دلار و حذف دلار از معاملات بین‌المللی را پیگیری و گزارش پیشرفت کار را هر سه ماه به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

تبصره - این قانون عطف به‌ماسبق نمی‌شود لکن قراردادهایی که پیش از تصویب این قانون منعقد شده و ما به ازای آن دلار است در هنگام تمدید یا تجدید می‌باید به ارزهای دیگر تغییر یابد.

 

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: دلار جنگ جهانی دوم جنگ پول اقتصاد یورو چین تجارت اقتصاد ایران استقلال مجلس شورای اسلامی قانون دولتی و خصوصی ارز قاچاق کالا و ارز وزارت امور خارجه ایالات متحده کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی طرح پارس معاملات متن کامل بین المللی پارس نیوز حذف دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۹۰۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت تجارت ایران و آفریقا به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد

سیدمحمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت تجارت با قاره آفریقا،  در نشست خبری گفت: بی‌شماری فرصت‌های ناشناخته تجاری در این قاره بر همه تجار مسلم شده است؛ به بیان دیگر این ذهنیت وجود دارد که آینده تجارت دنیا در آفریقا رقم خواهد خورد.

او با تاکید بر اینکه ملت و دولت‌های آفریقایی با ایران زاویه سیاسی ندارند، تصریح کرد: از بعد تجارت عقلانی، افزایش حجم مبادلات تجاری با کشورهای آفریقایی یک امر مسلم است همچنین مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری بر توسعه روابط تجاری و اقدامات ویژه با کشورهای آفریقایی تاکیدات ویژه دارند، در حالی که تجارت ایران با کشورهای این قاره در 4 دهه اخیر به محاق رفته است؛ از این‌رو در تلاشیم که غفلت از این بازارها را پوشش بدهیم.

قنادزاده بیان کرد:یکی از اهداف برگزاری دومین اجلاس بین‌ا‌لمللی ایران و آفریقا به نوعی شناخت توانمندی‌های صادراتی ایران است.

معاون سازمان توسعه تجارت ادامه داد:تراز تجاری کشورهای آفریقایی با سایر کشورها متوازن است، یکی دیگر از اهداف اجلاس این است که علاوه بر تامین نیازمندی‌های ایران از این قاره به نوعی توازن تجاری را متقارن و به هم نزدیک کنیم.

به گفته این مقام مسئول،تجارت ایران با این قاره بر صادرات چند کالا ویژه متمرکز است از این‌رو روند صادرات با این کشورها نوسان دارد. اما تردیدی نیست که ظرفیت تجارت دوجانبه می‌تواند به ده‌ها میلیارد دلار برسد. در حال حاضر کفه تجارت یک طرفه است، به همین دلیل چندان عدد مراودات تجاری بالا نمی‌رود، به عنوان نمونه تجارت امسال ایران با کشورهای آفریقایی یک و یک دهم درصد بود که سهم ایران از این تجارت یک درصد بود و سهم آفریقایی بسیار ناچیز بود.

قنادزاده ادامه داد: هدف‌گذاری‌های برای دنبال کردن کشت فراسرزمینی از سوی  کمیته تخصصی کشت فراسرزمینی وزارت کشاورزی، انجام شده است و امیدواریم که در حاشیه اجلاس با وزرای کشاوزری کشورهای آفریقایی در این زمینه به نتایج مطلوب برسیم.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت در خصوص تشریح دومین اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا گفت: این رویداد در فضایی برای برگزاری بیش از ۱۵۰ نشست رو در روی تجاری برای بخش خصوصی ایجاد کردیم.

او افزود: در حوزه آفریقا ضعف شناخت نسبت به پتانسیل‌های تجاری وجود دارد همچنین آفریقا سرزمین فرصت‌هاست و تلاش این است در دولت سیزدهم با دیپلماسی اقتصادی و سیاسی روابط تجاری دو کشور توسعه یابد.

قنادزاده تصریح کرد:در حوزه‌های معدنی، کشاورزی، تامین نهاده‌ها، تامین مواد اولیه، کشت فراسرزمینی ، نفت و پتروشیمی، عمران و خدمات فنی و مهندسی، تجهیزات پزشکی و دار‌و پتانسیل همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک وجود دارد، 

به گفته ضیغمی،زیرساخت‌های حمل و نقل و ترانزیت با آفریقا در حال ارتقا است همچنین در مورد روابط بانکی و پولی و تضامین اقداماتی در دست اجراست.

 او گفت: آمار واقعی تجارت با آفریقا بسیار بیشتر از آمارهای موجود است همچنین، هدف ما ظرفیت‌سازی و ریل‌گذاری برای افزایش تجارت بخش خصوصی است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • افزایش نرخ دلار و یورو در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلا
  • ظرفیت تجارت ایران و آفریقا به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • محرک جدید بورس
  • معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد
  • ثبات قیمت دلار و کاهش نرخ طلا و سکه در معاملات امروز
  • تعامل با کشورهای آفریقایی اقتصاد استان یزد را تقویت می کند
  • تحت چه شرایطی می‌توان معامله را فسخ کرد؟
  • اقتصاد اسلامی بدون وضو!
  • آیا صندوق بین‌المللی پول می‌تواند بحران بدهی جهان را حل کند؟