به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم امروز 22 فروردین در پنجمین پیشنشست همایش علم دینی، امکانها و چالشها که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، گفت: به علت وجود برخی دفاعهای نادرست و تقریرهای غلط از علم دینی، این رویکرد با سوءتفاهمهایی در جامعه روبرو شدهاست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در بین مشتغلین به علوم
تجربی به ویژه فیزیک و کیهان شناسی، شاهد فراروی از اقتضائات تجربه هستیم؛ یعنی فعالین این علم تا یک مرزهایی در محدوده علوم طبیعی هستند اما هنگام جمعبندی یا پاسخ به کنجکاویهای انسان در خصوص پیدایش عالم، قهرا مبانی فلسفی و متافیزیکی را چه الحادی و چه الهی در آن دخالت میدهند. رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در توضیح معنای درست علم
دینی بیان کرد: منظور از علم دینی این است که انسان میتواند در چهارچوب جهان بینی اسلامی از علم تجربی فراتر برود، همینطور حوزه علم و تکنولوژی بهگونهای است که درصورت نادیده گرفتن اخلاق و دین میتواند برای حیات انسانها موجب زیانهای فراوان باشد، این تقریر درست از علم دینی است. واعظی بیان کرد: متاسفانه برخی هنگام دعوت به علم دینی، دانش تجربی را به حوزه دین و روشهای علوم دینی محدود میکنند و معتقدند باید روشهای متعارف علمی مانند تجربه را کنار گذاشت و صرفا از روشهای دینی برای کسب علم استفاده کرد و این از همان تقریرهای غلط از علوم اسلامی و رواج نوعی اخباریگری در حوزه دانش است. وی ادامه داد: بطور کلی در طرح بحث علم دینی دو رویکرد کلان وجود دارد، رویکرد اول به دنبال پیریزی یک هویت محتوایی نوین در حوزه علم است، بدین گونه که علم دینی یک هویت جدید از علم را با روش و پارادایمهای جدید و خارج از روشهای علمی متداول ایجاد کند، که این رویکرد، رویکرد درستی حداقل در حوزه علوم طبیعی نیست.
جهانبینی دینی؛ عامل پیشرفت در حوزه علوم طبیعی این عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم بیان کرد: در رویکرد دوم منظور از علم دینی بیان این نکته است که هیچ چالش و تضادی بین علم و دین وجود ندارد و میتوان با جهانبینی دینی بیشترین پیشرفتها را در حوزه علوم طبیعی داشت، همانطور که در دوره تمدن اسلامی و در میان دانشمندان برجسته مسلمان شاهد آن هستیم، هم چنین نکته دیگر در این رویکرد مقابله با فرا رویهای نامعقول و سو استفادههای برخی دانشمندان از علوم تجربی است، بهگونه ای که با قضاوتهای نادرست و الحادی از علم، به خود اجازه دادند که از حد خود فراتر رفته به حوزه دین تجاوز کنند؛ لذا باید در رویکرد دوم با مشخص کردن حدود تجربه، جلوی این زیاده رویها را بگیریم. وی ادامه داد: در رویکرد دوم باید نشان دهیم که چگونه میتوان کاوش علمی را کار دینی تلقی کرد، اگر به طبیعت بهعنوان خلق الله و فعل خداوند نگاه کنیم، پس علم بررسی دنیا و طبیعت نیز تفسیر فعل خداوند و بالطبع نوعی عبادت است. عضو هیئت امنای سازمان تبلیغات اسلامی گفت: چون تمدن بشری با عرصه زندگی اجتماعی بشر درگیر است، اگر به دنبال تمدن سازی و جامعه سازی اسلامی هستیم باید علوم انسانی اسلامی برای ما ضرورت پیدا کند و این علت نیاز به علوم انسانی اسلامی است، هم چنین علت نیاز به جدی گرفتن علوم اسلامی در حوزه علوم تجربی مقابله با سوءاستفادههایی است که برخی از دانشمندان برای ترویج تفکرات الحادی انجام میدهند. واعظی ادامه داد: مبانی متافیزیکی به دو صورت وارد حوزه علوم تجربی میشوند، یک بار به عنوان مبانی نظریات علم تجربی مانند مبنا قرار گرفتن اصل علیت در علم تجربی و هم چنین یک بار مقدمهای برای بالاتر رفتن از حوزه دانش تجربی، اما علوم انسانی فضای بسیار متفاوتی دارد، چرا که دانشی ایدئولوژیک است و متافیزیک بهطور جدی و گسترده در محتوای علوم انسانی مانند جامعه شناسی، علوم تربیتی و...حضور مستقیم و عریان دارد، با توجه به این شرایط دعوت به علم دینی در علوم انسانی متفاوت از علوم تجربی است. وی بیان کرد: علت راهاندازی رشته فلسفه علوم در دانشگاه باقرالعلوم این است که که عدهای فاضل و عالم علوم دینی داشته باشیم که علوم طبیعی و فرارویهای فلسفی از علم را بشناسند تا بتوانند با زبان علم در مقابل این زیادهرویها و سوءاستفادههای از علم بایستند اما متاسفانه استقبال مناسبی از طرف جامعه حوزوی و دانشگاهی برای فعالیت در این زمینه صورت نگرفته است. انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۹۰۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تجلیل از هنرمندان حوزه دفاع مقدس
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ سعید خیرالهی با بیان این که هنر مردمی و انقلابی بر اساس زیست بوم، محور برنامههای حوزه هنری انقلاب اسلامی در ایلام است، اظهار کرد: در آیبن گرامی داشت هفته هنر انقلاب اسلامی از ۷۰ هنرمند استان تجلیل شد.
وی با اشاره به اجرای عملیات وعده صادق با هدف پاسخ قاطع و مشروع ایران اسلامی به جنایت رژیم کودککش صهیونیستی در حمله به سفارت ایران در سوریه، شهادت سردار زاهدی و جمعی از مستشاران، اذعان کرد: ریشه این کودک کشی و نگاه ظالمانه به بشریت که مصداق آن رژیم صهیونیستی است باید از بین برود.
سعید خیرالهی با بیان این که هنر انقلاب اسلامی با حلاوت نام شهید سید مرتضی آوینی در سطح استان برگزار میشود، ابراز کرد: شهید آوینی تلاش کرد که با هنر و کلامش، اندیشه و فلسفه وجودی دین، انسان و هنر را نشان بدهد و حرکتی انقلابی را در دنیای هنر امضاء کرد و به یادگار گذاشت.
مدیر حوزه هنری استان ایلام با اشاره به این که تلاش شده است ناشناختهها و نقاط قوت هنر انقلاب اسلامی در استان شناسایی شود، تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود، سهم استان از زیرساختهای هنری از جمله سینما، گالریها و سالنهای نمایش است و باید با نگاه ویژهای به مقوله زیرساختهای هنری در استان انجام شود، تأکید کرد: توجه و گسترش زیرساختهای هنری در استان باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی با بیان این که تقویت نیروی هنری متخصص و جریان ساز در ساختار حوزه هنری انقلاب اسلامی یکی از مهمترین رویکردهای این نهاد در استان است، ابراز کرد: بُرج هنر یکی از نیازهای زیرساختی در حوزه هنر استان به شمار میرود که لازم است که این طرح با نگاه مسئولان ارشد استان و کشور به سرانجام برسد و مکانی برای حضور هنرمندان باشد.
واحدهای تجسمی، شعر، عکس، موسیقی، آموزش، پژوهش، هنرهای تصویری، نمایش، آفرینشهای هنری و ادبیات پایداری در حوزه هنری انقلاب اسلامی فعال است.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی