Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-23@20:40:02 GMT

سیل چه نقاطی از شهر کرمان را تهدید می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۹۲۰۷۳

دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان گفت: قسمت جنوب کوه صاحب‌الزمان و شمال سرآسیاب تا خیابان اصلی سرآسیاب در معرض خطر سیلاب قرار دارد. آفتاب‌‌نیوز :  "محمدرضا عسکری" در تشریح وضعیت شهر کرمان در مقابله با سیل احتمالی گفت: در صورت بارندگی شدید و با در نظرگرفتن شیب تند کوه و آبی که همیشه در اثر بارندگی از بالا دست از محله‌ی سرآسیاب عبور می‌کند، این احتمال وجود دارد که در صورت شدت بارش‌ها، سیلاب ایجاد شده و خطر جانی و مالی شدیدی به مردم وارد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطرنشان کرد: در گذشته معدن شنی در منطقه‌ی سرآسیاب وجود داشته که این معدن به شکل حوضچه‌ای عمل می کرده و موجب می شده تا آب‌های روان در آن جمع شده و جاری نشوند اما متاسفانه معدن شن پر شده و مردم نیز بدون کسب مجوز به خصوص در زمانی که سرآسیاب روستا تعریف می شده است، روی زمین سست و خاک ونخاله ها به شکل غیراستانداردی خانه ساختند.
عسکری افزود: متاسفانه درحال حاضر در مسیر حرکت سیلاب در منطقه سرآسیاب، به شکل نامطلوبی سازه‌هایی فاقد استحکام ساخته شده اند که اغلب آنها فاقد استاندارد هستند.
دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان تصریح کرد: هم اکنون قسمت جنوب کوه صاحب‌الزمان و شمال سرآسیاب تا خیابان اصلی سرآسیاب در معرض خطر سیلاب قرار دارند و در صورت بارندگی شدید و با در نظر گرفتن پر شدن چاله، شیب تند کوه و مسیر همیشگی حرکت روان آبها در این منطقه، خطر جانی و مالی شدیدی مردم را تهدید می کند.
وی همچنین شهرک صنعتی را از جمله مناطق در خطر سیلاب ذکر و خاطرنشان کرد: سیلاب دیگری در گذشته وجود داشته که از سمت منطقه ماهان از مسیر ده بالا حرکت می کرده و بخشی از آب آن از قسمت جاده قدیم ماهان به میدان بیرم‌آباد می رسیده و بخش دیگری به سمت میدان تره بار فعلی و منطقه شهرک صنعتی هدایت می شده است که با این وجود این شهرک شدیدا در معرض خطر سیلاب قرار دارد.
عسکری افزود: سیلابی که امکان دارد از سمت ماهان و ده بالا به سمت شهر حرکت کند، به دلیل شیب تند این مسیر، شدت وحجم زیادی دارد و ممکن است به اندازه و حتی بیشتر از سیلاب اخیر شهر شیراز رخ دهد که باید از قبل پیش بینی های لازم را انجام دهیم تا در زمان اتفاق غافلگیر نشویم.
وی در مورد سیلاب شیراز گفت: حوادث غیر مترقبه قابل پیش بینی نیستند و سیلاب شیراز نشان داد که آب می تواند بعد از 35 سال با این شدت و قدرت در مسیر خود مجدد جریان پیدا کرده و به کسی فرصت فرار ندهد، بنابراین راههای مقابله با آن باید از قبل پیش بینی شود چرا که در این حادثه نه مردم و نه مسئولان شهر فکر نمی‌کردند این اتفاق روی دهد.
دبیر ستاد بحران شهرداری تصریح کرد: هر چند کنترل این گونه حوادث دست بشر نیست، اما به طور قطع، وقتی اتفاقی تشدید می شود، افرادی در این میان مقصر هستند.
وی ادامه داد: موضوع قابل تامل این است که ساخت و ساز در مسیر رودخانه، امری اشتباه است و مردمی که در این مسیر ساخت وساز می کنند و مسئولانی که مجوز صادر کرده و یا با این گونه تخلف ها برخورد نمی کنند مقصر اصلی هستند.
عسکری با تاکید بر این که باید بحران را از قبل پیش بینی و مردم را آماده کرد، گفت: چیزی که در حادثه‌ی سیل شیراز مشهود بود، عدم آگاهی مردم در مواجه با سیلاب بود و مسئولان می توانستند از سیستم صوتی آنجا برای هشدار خطر استفاده کنند تا نیروی انتظامی، مردم را به سمت دیگری هدایت کند اما آمادگی این حادثه را نداشتند.
وی ادامه داد: البته این موارد چیزهایی است که الان داریم به آن فکر می‌کنیم ولی قبل از وقوع بحران باید این موارد پیش بینی شده باشد تا اتفاقی که در شیراز افتاد در شهرهای دیگر کشور مثل کرمان رخ ندهد.
دبیرستاد بحران شهرداری کرمان درمورد پیش بینی واقدامات لازم برای جلوگیری از جاری شدن سیلاب در کرمان گفت: شهرداری کرمان قصد دارد تا با ایجاد سیل بند، کانال و خاکریز، آب را از سرمنشاء به سمت دیگری هدایت کند و حجم آن را کاهش دهد تا با قدرت تخریبی وارد شهر نشود.
وی به وجود زمینی وسیع در محدوده‌ پردیسان قائم اشاره و خاطرنشان کرد: جلوی مجموعه پردیسان قائم فضای وسیعی وجود دارد که می توان آب را به آن سمت هدایت کرد.
عسکری ادامه داد: سیلاب از سمت شرق و جنوب شرق نیز وارد کرمان می شود و باید از سمت منطقه کوهپایه نیز سیل بندی ایجاد کنیم تا شهرک های واقع در مسیر، دچار بحران نشوند.
وی افزود: متاسفانه بند مملکت که درگذشته به عنوان سیل بند عمل می کرده از بین رفته و شهرک جنت و محله قمر بنی هاشم نیز در خطر سیل احتمالی قرار دارند.
منبع: ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سیل شهر کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۹۲۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد

محمدحسن نامی در نشستی که با حضور اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم برگزار شد، اظهار داشت: سدهای زیرزمینی آب را در سفره‌های زیرزمینی نگه می‌دارد و از فرونشست زمین جلوگیری می‌کند همچنین سد زیرزمینی از تبخیر آب نیز جلوگیری می‌کند.

وی یادآور شد: امروزه مدیریت بحران به عنوان مهمترین موضوع در دنیا مطرح است و ۱۲۳ کشور موضوع بحران را به عنوان اولین و راهبردی ترین موضوع می دانند.

وی ادامه داد: اکنون در دنیا مشکلاتی از جمله بیابان‌زایی، تغییر اقلیم تغییر و کمبود آب شیرین وجود دارد که این مشکلات موجب شده است تا موضوع پیشگیری در بحران مورد تاکید و توجه قرار گیرد.

نامی با اشاره به قانون مدیریت بحران افزود: این قانون ناظر به اقدامات پیشگیرانه است و روح حاکم بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز در حوزه مدیریت بحران بر پیشگیری تاکید دارند.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران، اکنون از خط قرمز برداشت آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم و در برخی مناطق حتی بین ۸۰ تا ۸۵ درصد برداشت آب‌های زیرزمینی صورت گرفته است.

وی به ناپایداری ساخت و سازها اشاره کرد و در این باره توضیح داد: حدود ۶۲ درصد جغرافیای کشور روی گسل یا در حاشیه گسل‌ها قرار دارد؛ بنابراین باید بتوانیم اقدامی انجام دهیم که زندگی ایمن داشته باشیم.

نامی با تاکید بر لزوم افزایش مقاومت مصالح ساختمانی، افزود: باید مقاومت مصالح ساختمانی را حداقل به ۸ ریشتر برسانیم همچنین سازه ها به‌گونه‌ای باشد که مقاومت در برابر هشت ریشتر داشته باشد.

وی با اشاره به وقوع زلزله در ترکیه و تخریب‌های گسترده ناشی از آن، اظهار داشت: وقتی مصالح ساختمانی استحکام لازم را نداشته باشد با زلزله‌ای بالای ۶ ریشتر فرو می‌ریزد.

رئیس سازمان مدیریت بحران یادآور شد: در ۲۲۰ سال گذشته ۱۲ زلزله بالای هفت ریشتر در کشور ما رخ داده است و به طور متوسط سالانه حدود دو هزار زلزله به وقوع می‌پیوندد و به عنوان نمونه حدود ۱۸ هزار زلزله در سال گذشته در کشور به وقوع پیوست.

نامی تصریح کرد: دستگاه قضایی می‌تواند در امر پیشگیری از بحران‌ها اقدامات موثری انجام دهد و از وقوع جرایم جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • سیل ۱۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت‌های سیستان و بلوچستان وارد کرد
  • سیلاب بهاری در جاده سه چاهون بافق+فیلم
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟
  • کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند
  • تداوم بارش‌ها در اصفهان تا چهارشنبه / سیلاب در نطنز و آب‌گرفتگی در بعضی محورهای استان
  • آمادگی دستگاه‌ های اجرایی استان سمنان در مدیریت بحران هشدار نارنجی
  • آمادگی دستگاه‌های اجرایی استان سمنان در مدیریت بحران هشدار نارنجی
  • برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد
  • ورود سامانه بارشی به اصفهان / پیش‌بینی سیلاب و تندبادهای لحظه‌ای در استان
  • آفت سن وبیماری زنگ تولید گندم در کرمان را تهدید می کند