Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-03-28@13:59:57 GMT

اولین عکس سیاهچاله و پیشنهادی برای آخر هفته

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۹۲۵۳۱

اولین عکس سیاهچاله و پیشنهادی برای آخر هفته

عصر ایران ؛ کاوه معین‌فر - از روز گذشته که انسان توانست برای اولین بار عکسی از یک سیاهچاله گرفته و منتشر کند در جهان علم شور و شوقی در گرفته است و دانشمندان آنرا یکی از بزرگترین رویدادهای فضایی تاریخ بشریت اعلام کردند.

تصویر به دست آمده از سیاهچاله مرکز کهکشان یک "حلقه آتش" درخشان را به دور سوراخی سیاه نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هاله درخشان محصول گازهای برافروخته‌ای است که به درون سیاهچاله کشیده می‌شوند. درخشش نور اطراف سیاهچاله از نور مجموع ستاره‌های کهکشان ام٨٧ بیشتر است و به همین دلیل دیدن آن از زمین ممکن شده است.

سیاهچاله محدوده‌ای در فضا است که جاذبه قوی آن همه چیز را به درون خود می‌کشد و هیچ چیزی، حتی نور، از نیروی گرانشی آن گریزی ندارد.برخلاف آنچه نام سیاهچاله به ذهن متبادر می‌کند، سیاهچاله توخالی نیست و برعکس، توده بسیار متراکمی از جرمی عظیم در فضایی به نسبت کوچک است.

قطر این سیاهچاله‌ ۴۰ میلیارد کیلومتر است، یعنی سه میلیون برابر زمین، و دانشمندان آن را یک "غول" توصیف کرده‌اند.فاصله سیاهچاله با زمین ۵۰۰ میلیون تریلیون کیلومتر است.

با خواندن این اعداد و ارقام در مقابل ابعاد و مقیاس‌های مطرح شده ناخودآگاه مات و مبهوت می‌مانیم و شاید از درک آن خود را عاجز می‌دانیم، اما برای درک این مباحث دیدن فیلم سینمایی «بین ستاره‌ای» (به انگلیسی: Interstellar) کریستوفر نولان می‌تواند کمک کننده باشد.


ایدهٔ ساخت چنین فیلمی توسط لیندا ابست (تهیه کننده هالیوودی) و کیپ تورن (فیزیکدان نظری) داده شد و خودشان پیش‌نویس فیلم‌نامه‌ای 8 صفحه‌ای برای آن تهیه کردند و در مارس ۲۰۰۷ جاناتان نولان (برادر کریستوفر نولان) برای نوشتن فیلم‌نامه استخدام شد.

در ابتدای شروع تولید فیلم، تورن 2 قانون گذاشت: «نخست، هیچ‌کدام از قوانین فیزیکی نباید نقض شوند. دوم، تمامی حدسیات باید از علم سرچشمه بگیرند، نه ذهن فیلم‌نامه‌نویس.»

جاناتان نولان به مدت چهار سال روی فیلمنامه کار کرد و برای یادگیری علوم، در دانشگاه مؤسسه فناوری کالیفرنیا «درس نظریه نسبیت» را خواند.

عاقبت در سال 2014 فیلم به روی پرده سینماهای جهان رفت و مورد استقبال قرار گرفت و با فروشی بیش از 660 میلیون دلار دهمین فیلم پرفروش سال شد.

تقریبا هم مخاطبین عادی سینما، هم اهل علم و هم منتقدین سینمایی از فیلم راضی بودند و در پاره‌ای موارد منتقدی چون لو لومنیک در نیویورک پست می‌نویسد: «بین ستاره‌ای پر از احساس است و شاهکاری است که حتماً باید آن را دید و یکی از هیجان‌انگیزترین فیلم‌های قرن است.»

دکتر میچیو کاکو (فیزیکدان مشهور آمریکایی، ژاپنی تبار) فیلم را به خاطر دقت علمی بالایش ستایش کرد و گفت که بین ستاره‌ای استانداردی طلایی برای فیلم‌های علمی تخیلی آینده تعیین کرده‌است. تیموتی ریس (مهندس نرم‌افزار سابق ناسا) بیان کرد که «تورن و نولان، سیاه‌چاله‌ها و کرم‌چاله‌ها را فوق‌العاده به تصویر کشیده‌اند.»

«بین ستاره‌ای» مرزی است میان علم و احساسات عمیق انسانی که در چارچوب یک داستان آخرالزمانی به تصویر کشیده شده است.

«بین ستاره‌ای» را می توان دقیق‌ترین فیلم سینمایی ساخته شده در تاریخ سینما درباره مباحث فضایی عنوان کرد که جزئی ترین مباحث را به زیبایی در چارچوب یک داستان احساسی روایت کرده است.


تحسین برانگیزترین نکته درباره اثر نولان طرح مسائل مختلف نجوم و فیزیک است که در دنیای واقعی پیچیدگی‌های شرح آن بسیاری از افراد بی‌حوصله را فراری می‌دهد اما در اینجا نولان در قامت یک استاد نجوم، پیچیده‌ترین مباحث فضایی اعم از مفهوم سیاهچاله ها و همچنین زمان در شرایط مختلف را به راحتی و با زبانی ساده و هنرمندانه به تصویر کشیده است که می تواند یک هدیه استثنائی برای علاقه مندان به علم نجوم باشد.

به مناسبت موضوعات علمی مطرح شده در این 2 روز اخیر، دیدن فیلم «بین ستاره‌ای» بهترین پیشنهاد برای آخر هفته است.

مطالب مرتبط دیدنی‌های امروز؛ از عکس سیاهچاله کیهانی تا ادامه ناآرامی‌ها در سودان شانس‌های اصلی جایزه اسکار امسال را بشناسید کریستوفر نولان: زیبایی شاهکار "کوبریک" حفظ شد/۲۰۰۱: اودیسه فضایی

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سیاهچاله فیلم علمی تخیلی کریستوفر نولان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۹۲۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسمی | ستاره ایرانی، پیراهن کشور عربی را پوشید | انجام اولین بازی در تیم ملی

تیم ملی سوریه که هفته گذشته در دور سوم مسابقات مقدماتی جام جهانی 2026 برابر میانمار قرار گرفت و به تساوی ۱-۱ رسید، در این مسابقه در ترکیب اصلی خود یک بازیکن ایرانی داشت.

دالاهو ایراندوست که از پدر و مادری ایرانی در سوئد متولد شده است، فوتبال خود را در همین کشور آغاز کرد و در تیم‌های هکن و خرونینگن توپ زد.

او که سابقه بازی در تیم‌های ملی پایه سوئد را نیز دارد، حالا تیم ملی سوریه را برای ادامه فوتبال خود انتخاب کرده است و در حال حاضر کارش را زیر نظر هکتور کوپر، سرمربی آرژانتینی تیم ملی سوریه، دنبال می‌کند.

این بازیکن ۲۵ ساله هفته گذشته و در دیدار سوریه و میانمار روی نیمکت سوریه حضور داشت و دقایقی به عنوان بازیکن ذخیره به میدان رفت تا اولین بازی ملی خود را برای این تیم انجام بدهد.

دالاهو نه نامی کُردی دارد، پس از انجام اولین بازی ملی خود برای سوریه، روز گذشته همراه هکتور کوپر در کنفرانس خبری پیش از بازی برگشت برابر میانمار حاضر شد.

ایراندوست درباره این بازی گفت: در اولین بازی از اشتباهات خود درس گرفتیم. ما تیم برتر زمین بودیم اما از موقعیت‌هایی که داشتیم، استفاده نکردیم.

وی همچنین تاکید کرد: امیدواریم در بازی بعدی خوب بازی کنیم. مطمئنم اگر دستورات مربی را اجرا کنیم به سه امتیاز دست خواهیم یافت.

کد خبر 840840 برچسب‌ها ایران و سوریه ویژه ورزشی

دیگر خبرها

  • هفته چهارم مارس؛ از داستان سیاره‌خواران فضایی تا قابلیت‌های درخشان هوش مصنوعی
  • نگرانی بزرگ اینتر: علاقه شدید ستاره‌های تیم به المپیک!
  • آندریک؛ یک فوق ستاره برای فوتبال جهان و برزیل متولد شد!
  • یک فوق ستاره در فوتبال جهان متولد می‌شود!
  • عکس برتر فضایی هفته / نمای شگفت‌انگیز ماه از ایستگاه فضایی
  • رسمی | ستاره ایرانی، پیراهن کشور عربی را پوشید | انجام اولین بازی در تیم ملی
  • از طلوع زمین تا اولین قدم‌ها روی ماه/ ۱۱ مورد از درخشان‌ترین تصاویر فضایی تمام دوران‌ها
  • غیبت ستاره ناراضی پرسپولیس در اولین جلسه تمرینی سال جدید
  • سیاهچاله‌ راه شیری آمادۀ ضربه زدن است
  • ستاره‌های تراکتور در اولین جشن تولد سال