Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-16@07:07:07 GMT

از فواید روانی جالب توجه شنا

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۹۴۱۳۴

یکی از فواید روانی شنا کاهش سطوح استرس است. در دنیای پر مشغله و استرس‌زای امروز، شنا یکی از بهترین گزینه هایی است که می توانید برای کاهش استرس و پیشگیری از تاثیر منفی آن بر شرایط سلامت خود مد نظر قرار دهید. ناطقان: شنا اساسا ورزشی مناسب برای کل بدن انسان محسوب می شود. هنگام شنا قسمت های مختلف بدن درگیر می شوند، اما این ورزش دارای برخی فواید روانی جالب توجه نیز است که شاید از آنها آگاه نباشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به نقل از "استپ تو هلث"، انجام ورزش فواید جسمانی و روانی بسیاری را برای بدن ما به همراه دارد. با این وجود، هر ورزش دارای مزایای خاص خود است. در ادامه با برخی فواید روانی شنا بیشتر آشنا می شویم.شنا به کاهش استرس شما کمک می کند

یکی از فواید روانی شنا کاهش سطوح استرس است. در دنیای پر مشغله و استرس‌زای امروز، شنا یکی از بهترین گزینه هایی است که می توانید برای کاهش استرس و پیشگیری از تاثیر منفی آن بر شرایط سلامت خود مد نظر قرار دهید.

در تماس بودن بدن با آب آرامش بخش است و از این رو، شنا به کاهش استرس کمک می کند. شنا در استخر که آب آن بیش از حد سرد نیست به کسب احساس آرامش و راحتی هرچه بیشتر کمک می کند.

شنای صبحگاهی می تواند شما را در ادامه روز فعال‌تر نگه دارد و شنای عصرگاهی پس از اتمام ساعات کاری می تواند به کسب آرامش و لذت بردن از خوابی راحت‌تر و با کیفیت بیشتر کمک کند.
شنا به تقویت اعتماد به نفس شما کمک می کند

تقویت اعتماد به نفس، یکی دیگر از فواید روانی شنا محسوب می شود و این چیزی است که در تمام زمینه های زندگی به شما کمک خواهد کرد.

زمانی که برای نخستین بار شنا را آغاز می کنید، احتمالا کرال سینه را انتخاب می کنید. اما به تدریج اعتماد به نفس بیشتری یافته و انواع دیگر شنا با سرعت های مختلف را امتحان خواهید کرد. این به افزایش اعتماد به نفس شما هم در استخر و هم خارج از آن کمک خواهد کرد.

افزایش اعتماد به نفس به شما اجازه می دهد تا هرچه بهتر با ترس های خود روبرو شوید. اگر اعتماد به نفس شما پایین باشد، ترس هایتان بر شما غلبه کرده و به منطقه امن خود پناه می برید.
شنا می تواند یک تمرین اجتماعی باشد

اگر در کلاس های شنا ثبت نام کنید، با افراد دیگری در تماس خواهید بود که این شرایط می تواند به غلبه بر ترس های شما کمک کند. اگر فردی خجالتی هستید، این مساله بسیار مهم است.

شاید بر این باور باشید که دوست شدن با دیگران و ملاقات با افراد جدید برای شما دشوار است، اما این کار، به ویژه در یک فعالیت مشترک، ساده‌تر از چیزی خواهد بود که فکر می کنید. شنا می تواند نقطه آغازی عالی برای برقراری ارتباط و گفتگو با دیگران باشد.

خجالتی بودن به معنای آن نیست که باید خود را از دیگران پنهان کنید. شما می توانید با خروج از منطقه امن خود، این شرایط را مدیریت کنید.
شنا به بهبود تصمیم گیری شما کمک می کند

بهبود قدرت تصمیم گیری یکی دیگر از فواید روانی شنا محسوب می شود. شنا کردن امکان ایجاد تعادل در احساسات را فراهم کرده و می توانید دید بهتری به پیرامون خود داشته باشید.

همچنین، همان گونه که پیش تر اشاره شد، شنا به تقویت اعتماد به نفس کمک می کند که این شرایط نیز در تصمیم گیری بهتر موثر خواهد بود.  
شنا به بهبود تصویری که از خود دارید کمک می کند

شما خود را چگونه تصور می کنید؟

اگر فکر می کنید دارای نقصی در بدن خود هستید یا بخش های خاصی از بدن خود را دوست ندارید، شنا اجازه می دهد تا هرچه بیشتر با بدن خود سازگار شوید. افزون بر این، شنا به بهبود تناسب اندام انسان کمک کرده و ظاهری بهتر و ورزشی‌تر به آن می بخشد. این شرایط نیز می تواند به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند.

شنا ورزشی کامل محسوب می شود و همان گونه که متوجه شدید هم از نظر جسمانی و هم از نظر روانی برای انسان مفید است. منبع: عصر ایران برچسب ها: شنا ، فواید ، کاهش استرس

منبع: ناطقان

کلیدواژه: شنا فواید کاهش استرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۹۴۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ نکته برای مدیریت استرس

آفتاب‌‌نیوز :

هنگامی که با یک موقعیت تهدیدکننده مواجه می‌شوید، سیستم عصبی سمپاتیک - بخشی از سیستم عصبی مرکزی بدن که عملکرد‌هایی مانند ضربان قلب، تنفس و فشار خون را تنظیم می‌کند - باعث تحریک واکنش «جنگ یا گریز» می‌شود. هورمون استرس موسوم به «کورتیزول» نیز بدن را هوشیار و آماده مقابله با خطر احتمالی می‌کند.

استرس در عین حال باعث تغییرات فیزیولوژیکی مانند افزایش سطح هوشیاری، تنفس و ضربان قلب سریع‌تر، فشار خون بالا، افزایش کلسترول خون و افزایش تنش عضلانی می‌شود.

وقتی استرس پاسخ جنگ یا گریز را در سیستم عصبی مرکزی فعال می‌کند، می‌تواند بر سیستم گوارش تأثیر بگذارد: اسپاسم مری، افزایش اسید معده و سوء‌هاضمه، ایجاد حالت تهوع و اسهال یا یبوست از جمله این موارد هستند.

در موارد جدی‌تر، استرس ممکن است باعث کاهش جریان خون و اکسیژن به معده شده و منجر به گرفتگی، التهاب یا عدم تعادل باکتری‌های روده شود.

همچنین می‌تواند اختلالات گوارشی جدی را تشدید کند از جمله سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، بیماری التهابی روده (IBD)، زخم معده و بیماری رفلاکس معده به مری (GERD).

بهتر است افراد در طول شبانه روز ساعاتی را برای استراحت کردن در نظر بگیرند تا از استرس دور باشند.

یادگیری نحوه مدیریت استرس نیاز به تمرین دارد، اما در ادامه به نقل از «وب ام دی» به چند مورد از آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱. ورزش کنید

ورزش منظم یکی از بهترین راه‌ها برای آرامش بدن و ذهن شماست. به علاوه، ورزش باعث بهبود خلق و خوی شما می‌شود. اما باید اغلب این کار را انجام دهید تا نتیجه بدهد.

هر هفته چقدر باید ورزش کرد؟

تا ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط ​​مانند پیاده روی سریع یا ۷۵ دقیقه ورزش شدیدتر مانند شنا، دویدن یا ورزش‌های دیگر انجام دهید.

روی تعیین اهداف تناسب اندام که می‌توانید به آن‌ها برسید تمرکز کنید. بیشتر از همه به یاد داشته باشید که انجام هر تمرینی بهتر از انجام ندادن آن است.

۲. عضلات خود را آرام کنید

وقتی استرس دارید، ماهیچه هایتان منقبض می‌شوند. شما می‌توانید به خودی خود به شل شدن آن‌ها و شاداب کردن بدن خود کمک کنید:

- کشش

- ماساژ گرفتن

- حمام کردن یا دوش آب گرم

- داشتن یک خواب خوب شبانه

۳. تنفس عمیق

چند نفس عمیق می‌تواند استرس را فوراً از شما دور کند. زمانی که در انجام تمرینات تنفسی ماهر شوید، شگفت زده خواهید شد که چقدر احساس بهتری دارید. فقط این ۵ مرحله را دنبال کنید:

- در وضعیتی راحت بنشینید و دستان خود را روی پا‌های خود قرار دهید و پا‌های خود را روی زمین قرار دهید. یا می‌توانید دراز بکشید.

- چشمانتان را ببندید.

- خود را در مکانی آرام تصور کنید. این می‌تواند ساحل، یک زمین چمن زیبا یا هر جایی که به شما احساس آرامش می‌دهد باشد.

- به آرامی تنفس عمیق انجام دهید.

- این کار را هر بار ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام دهید.

۴. خوب غذا بخورید

داشتن یک رژیم غذایی منظم و متعادل به شما کمک می‌کند تا به طور کلی احساس بهتری داشته باشید. همچنین ممکن است به کنترل خلق و خوی شما کمک کند. وعده‌های غذایی شما باید سرشار از سبزیجات، میوه، غلات کامل و پروتئین بدون چربی برای تامین انرژی باشد. همچنین هیچکدام را نادیده نگیرید، زیرا می‌تواند شما را در خلق و خوی بد قرار دهد که به دنبال آن می‌تواند استرس را تشدید کند.

۵. سرعت زندگی خود را کاهش دهید

زندگی مدرن بسیار شلوغ است و گاهی اوقات ما فقط باید سرعت خود را کم کنیم و آرام باشیم. به زندگی خود نگاه کنید و راه‌های کوچکی برای انجام این کار پیدا کنید. مثلا:

ساعت خود را ۵ تا ۱۰ دقیقه جلوتر تنظیم کنید. به این ترتیب کمی زود به مکان‌ها خواهید رسید و از استرس دیر رسیدن دوری خواهید کرد.

وقتی در بزرگراه رانندگی می‌کنید، به لاین آهسته بروید تا بتوانید از عجله کردن جلوگیری کنید.

کار‌های بزرگ را به کار‌های کوچکتر تقسیم کنید. برای مثال، اگر مجبور نیستید سعی نکنید به همه ۱۰۰ ایمیل دریافتی خود پاسخ دهید و فقط به تعدادی از آن‌ها پاسخ دهید.

۶. استراحت کنید

باید برای زمان‌هایی برای استراحت برنامه ریزی کنید تا ذهن خود را از استرس دور کنید. اگر فردی هستید که دوست دارید هدف گذاری کنید، ممکن است استراحت کردن در ابتدا برای شما سخت باشد، اما به آن پایبند باشید. کار‌های آرامش‌بخشی که می‌توانید انجام دهید عبارتند از:

- مراقبه

- یوگا

- دعا

- گوش دادن به موسیقی مورد علاقه

- گذراندن زمان در طبیعت

۷. برای سرگرمی‌ها وقت بگذارید

باید زمانی را برای انجام کار‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برید اختصاص دهید. سعی کنید هر روز کاری انجام دهید که احساس خوبی به شما بدهد و این به کاهش استرس شما کمک می‌کند. لازم نیست زمان زیادی باشد - حتی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه هم موثر است. سرگرمی‌های آرامش بخش شامل موارد زیر است:

- خواندن کتاب

- بافندگی

- انجام یک پروژه هنری

- تماشای یک فیلم

- انجام پازل

۸. در مورد مشکلات خود صحبت کنید

اگر موضوعاتی شما را آزار می‌دهند، صحبت در مورد آن‌ها می‌تواند به کاهش استرس‌تان کمک کند. می‌توانید با اعضای خانواده، دوستان، پزشک یا یک درمانگر صحبت کنید.

همچنین می‌توانید با خودتان صحبت کنید. به این کار «خودگویی» یا «واگویه» می‌گویند و همه ما آن را انجام می‌دهیم. اما برای اینکه خودگویی به کاهش استرس کمک کند، باید مطمئن شوید که مثبت است و نه منفی؛ بنابراین وقتی استرس دارید به آنچه فکر می‌کنید یا می‌گویید از نزدیک گوش کنید. اگر به خود پیامی منفی می‌دهید، آن را به پیام مثبت تغییر دهید. به عنوان مثال، به خود نگویید «من نمی‌توانم این کار را انجام دهم» در عوض به خود بگویید: «من می‌توانم این کار را انجام دهم» یا «من بهترین کاری را که می‌توانم انجام می‌دهم».

۹. سخت نگیرید

بپذیرید که هر چقدر هم تلاش کنید نمی‌توانید کار‌ها را به طور کامل و عالی انجام دهید. شما همچنین نمی‌توانید همه چیز را در زندگی خود کنترل کنید. پس به خودتان لطفی کنید و فکر نکنید که می‌توانید کار‌های زیادی انجام دهید. فراموش نکنید که حس شوخ طبعی خود را حفظ کنید. خنده به شما کمک می‌کند تا احساس آرامش کنید.

۱۰. محرک‌ها را از بین ببرید

دریابید که بزرگترین دلایل استرس در زندگی شما چیست. آیا شغل شما، رفت و آمد شما، تکالیف مدرسه و دانشگاه شماست؟ اگر می‌توانید تشخیص دهید که آن‌ها چیست، ببینید آیا می‌توانید آن‌ها را از زندگی خود حذف کنید یا دست‌کم آن‌ها را کاهش دهید یا خیر.

اگر نمی‌توانید دلایل اصلی استرس خود را شناسایی کنید، سعی کنید یک دفترچه استرس داشته باشید. زمانی که بیش از همه مضطرب می‌شوید، یادداشت کنید و ببینید آیا می‌توانید یک الگو را برای استرس خود تعیین کنید، سپس راه‌هایی برای حذف یا کاهش آن محرک‌ها پیدا کنید.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • ۱۰ نکته برای کاهش استرس
  • ۱۰ نکته برای مدیریت استرس
  • استرس چگونه هضم غذا را مختل می‌کند؟
  • فواید استراتژی «تقلب» در رژیم غذایی
  • هرآنچه در مورد دستگاه بخور باید بدانید
  • رقیب بیرانوند در یک‌قدمی ثبت رکوردی تاریخی
  • فواید رژیم گوشت‌خواری بیشتر است یا گیاه‌خواری؟
  • علائم پارکینسون چگونه مدیریت می‌شوند؟
  • رکوردشکنی جالب توجه کاپیتان پرسپولیس در آزادی
  • آمار جالب توجه پرسپولیس با اوسمار