Web Analytics Made Easy - Statcounter

اوتیسم اختلالی است که معمولا در کودکان زیر پنج سال بروز می‌کند و تا آخر عمر با فرد می‌ماند. اوتیسم بیماری نیست، نوعی اختلال است. کسی از اوتیسم نمی‌میرد و با دارو هم قابل درمان نیست.

اوتیسم شرایط پیچیده‌ عصبی-رفتاری و شامل اختلالاتی در تعاملات اجتماعی و رشد کلامی و مهارت‌های ارتباطی همراه با رفتارهای تکراری و سخت است و به دلیل گستردگی علائم بیماری، آن را اختلال طیف اوتیسم (ASD) می‌نامند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بیماری شامل اختلال در طیف وسیعی از علائم و مهارت‌ها در سطوح مختلف است.

کودکان مبتلا به اوتیسم مشکلات ارتباطی دارند و از درک احساسات یا تفکرات سایرین عاجز هستند. بنابراین برای آنها مشکل است که احساسات‌ خود را از طریق کلمات، ژست‌ها، حالات صورت یا لمس کردن بیان کنند.

یک کودک اوتیسمی که حساسیت بالایی دارد، ممکن است در مواجهه با صداها، تماس، بوها یا دیدن مناظری که برای دیگران عادی است، دچار مشکلاتی جدی یا در برخی موارد دردناک باشد. کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است حرکات بدنی تکراری و تقلیدی مانند تاب خوردن، قدم زدن یا دست زدن را انجام دهد و واکنش‌های غیر معمول نسبت به مردم داشته باشد یا به اشیا وابستگی شدید پیدا کند و در مقابل تغییرات در روال عادی زندگی مقاومت نشان دهد یا رفتارهای پرخاشگرانه داشته باشد و به خودشان آسیب برساند.

گاهی اوقات ممکن است اصلا متوجه افراد، اشیا یا فعالیت‌های اطراف‌ خود نشوند. برخی از این کودکان ممکن است دچار تشنج‌های شدید شوند و در برخی موارد این تشنج‌ها در دوران بلوغ رخ می‌دهد.

برخی از افراد مبتلا به اوتیسم تا حدودی دچار اختلالات شناختی هستند. بر خلاف اغلب اختلالات شناختی معمول که با تأخیر در تمامی زمینه‌های رشد شناخته می‌شود، اوتیسمی‌ها گاهی مهارت‌های مختلفی دارند. این افراد شاید در برقراری ارتباط با سایرین مشکل داشته باشند، اما در زمینه‌های دیگری مانند طراحی، ساخت موسیقی، حل کردن مسائل ریاضی یا حفظ کردن برخی مطالب مهارت بسیار بالایی دارند و در تست‌های هوش غیر کلامی دارای هوش متوسط یا حتی بالایی هستند.

این بیماری در سه سال اول زندگی نمایان می شود و علت آن هنوز مشخص نشده است. میزان شیوع آن از هر10 هزار نفر 20نفر بوده و وضعیت اجتماعی، اقتصادی، تحصیلات و نژاد در به وجود آمدن این بیماری نقشی ندارند.

متاسفانه والدین برخی از کودکان دچار اوتیسم واقعیت را انکار می کنند چون پذیرش این موضوع سخت است اما با این کار فقط کودکشان را از دوران طلایی درمان محروم می کنند، در حالی که اگر آموزش های لازم،در زمان مناسب و به موقع به کودک در سن طلایی داده شود، احتمال طبیعی تر شدن رفتارها وجود دارد.

حمایت و درمان از کودکان استثنایی هزینه‌های بسیار زیادی را به گردن خانواده‌ها می‌اندازد ، این در حالی است که تجربه نشان داده، پس از مدتی خانواده‌ها با مشکلات مالی زیادی در زمینه درمان مواجه می‌شوند که باید نظام سلامت توجه خاص و ویژه‌ای به درمان کودکان استثنایی داشته باشد تا مشکلات این افراد را پوشش دهد.

برای ایجاد و ترویج فرهنگ رفتار با فرد اوتیستیک، باید آنها را از نزدیک یشتر دید. وقتی اینگونه کودکان را دیدید لبخند بزنید و برایشان دست تکان دهید، کودکان محبت را می فهمند حتی اگر اوتیستیک باشند. محبت رنج این بیماری را کم می کند و این در حالی است که بسیاری از ما نمی دانیم فرد اوتیستیک، رنج زیادی را بی آنکه بخواهد، تحمل می کند.

علیرضا وارثی با اشاره به این بیماری بیان کرد: مبتلایان به اوتیسم به 2 دلیل از مظلوم ترین گروه های جامعه هدف بهزیستی هستند. یکی به این علت که این اختلال بسیار در بین مردم ناشناخته است و افراد جامعه به طور دقیق با آن آشنایی ندارند.

وی گفت: خانواده های دارای فرزند اوتیسم نیز اطلاعات و آگاهی زیادی نسبت به این اختلال ندارند و در برخورد با کودک خود دچار مشکلات زیادی هستند.
وارثی با اشاره به شناسایی 90 مبتلا به اوتیسم در بهزیستی استان،اظهار کرد: بهزیستی قزوین دارای یک مرکز آموزش کودکان اوتیسم است و علاوه بر آن خدمات مختلف فرهنگی و تسهیلات حمایتی در جهت تامین مسکن و شغل خانواده های آنها را نیز ارایه می کند.

مدیرکل بهزیستس استان قزوین عنوان کرد: همچنین خواستار ایجاد فضاهای شهری متناسب با نیازهای افراد مبتلا به اوتیسم و امکانات برابر برای آنها هستیم.

وی افزود: گرچه بضاعت دولت محدود است و این مهم خدمت رسانی به مددجویان را دچار مشکل می کند اما با وجود این باید این گروه ها با همکاری دستگاه های مختلف به طور ویژه مورد بررسی قرار گیرند.

۱۰۱۰/گ۳۰/ب

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۹۹۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در سفر با کودکان این باید و نبایدها را رعایت کنید | صلح با همسفران کوچک

همشهری-نیلوفر ذوالفقاری: واقعیت این است که با یادگیری بعضی ترفندها، می‌توانید کاری کنید که هم به کودکان، این همسفران کوچک خوش بگذرد، هم خودتان در روزهای مسافرت کمتر دچار دردسر شوید.

موقع انتخاب مقصد، حواستان باشد که قرار است بچه‌ها همراهتان باشند، بنابراین بهتر است مقصد برای آنها هم جذابیت داشته باشد. مثلا رفتن به یک موزه تاریخی شاید انتخاب مناسبی برای کودکان نباشد، در حالی که آنها از گردش در طبیعت استقبال می‌کنند. اگر قرار است با ماشین سفر ‌کنید و بچه همراه شماست، باید مسیر سفر را طوری برنامه‌ریزی کنید که در طول مسیر بتوانید بارها توقف کنید، بنابراین گاز دادن یکسره تا مقصد را فراموش کنید. باید توقف کنید تا کودک دستشویی برود، کمی فعالیت داشته باشد و انرژی دوباره کسب کند. سعی کنید انواع میوه، سبزیجات، آب میوه، بیسکویت و دیگر خوراکی‌های سالم را در طول سفر همراه داشته باشید. گرسنه شدن بچه‌ها و غذاهای ناسالم در راه می‌تواند مسافرت شما را خراب کند و در مواردی حتی به مریض شدن بچه‌ها منجر شود. روی پنجره‌ای که صندلی کودکان در کنار آن قرار دارد، پرده محافظ نور آفتاب نصب کنید تا نور خورشید بچه‌ها را اذیت نکند. حتما از صندلی کودک استاندارد استفاده کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید. کرم ضدآفتاب، کلاه، پلاستیک، دارو و جعبه کمک‌های اولیه وسایلی هستند که باید برای کودک در حین سفر به همراه داشته باشید. بهتر است اسباب بازی‌های متنوعی برای او ببرید و هر کدام را در زمان‌های مختلف به او بدهید تا حوصله‌اش سر نرود. اسهال و بیماری‌های گوارشی بیشتر از بیماری‌های دیگر موقع سفر، کودکان را گرفتار می‌کند، چرا که بچه‌ها دست خود را بیشتر در دهانشان می‌گذارند و بدنشان نسبت به خیلی غذاها و آشامیدنی‌ها حساس مراقب حفظ آب بدن بچه‌ها باشید و حواستان باشد که دست‌هایشان را مرتب بشویند. کد خبر 845727 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها سفر - گردشگری خبر مهم کودکان

دیگر خبرها

  • خانم معلمی که کلاس درسش را در بیمارستان بر پا کرد
  • سازمان ملل: بیش از ۲۳ هزار کودک قربانی سلاح های انفجاری شدند
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • سنجش سلامت گامی برای شناسایی به موقع کودکان دارای اختلال
  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!
  • بیماری سالک در دامغان کنترل شد
  • کم‌خطر اما پردردسر!
  • پیگیری جدی برای جلوگیری از بازمانده از تحصیل شدن کودکان
  • ­چاقی نیمی از کودکان تهرانی
  • در سفر با کودکان این باید و نبایدها را رعایت کنید | صلح با همسفران کوچک