Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-23@12:45:17 GMT

نکات جالب و کاربردی درباره خرید گل و گیاه

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۰۳۲۸۱

نکات جالب و کاربردی درباره خرید گل و گیاه

این روز‌ها داشتن گل و گیاه خانگی بین مردم رواج زیادی پیدا کرده است. در ادامه نکات مهم و ضروری برای خرید گل و گیاه را برای شما آورده ایم.

قبل از خرید گلدان مورد نظرتان حتما شرایط نگهداری آن را جویا شوید
یکی از مهمترین نکات برای خرید گل و گیاه خانگی این است که از بین انواع و اقسام گیاهان موجود بتوانیم مناسب‌ترین نوع آن را برای نگهداری با توجه به شرایط موجود از نظر نور و دمای محل مورد نظر انتخاب و آن را تهیه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل باید پیش از خرید گلدان و منتقل‌کردن آن به منزل، بدانید چه نوع گیاهی با چه مشخصاتی می‌خواهید و بعد آگاه باشید که شرایط عمومی خانه شما از نظر نور، رطوبت و دما با کدام نوع از گیاهان سازگاری بیشتری دارد.

گیاهان مقاوم را به‌عنوان دکور خانه بخرید!

اگر شما از گیاهان آپارتمانی تنها به‌منظور زیباسازی محیط خانه و به‌عنوان بخشی از دکوراسیون منزل‌تان نگهداری می‌کنید، باید گیاه مورد نظرتان را از بین آن‌هایی که نگهداری‌شان زحمت زیادی ندارد، انتخاب کنید؛ زیرا این گروه در برابر نگهداری ناشیانه و مراقبت‌های نه‌چندان دقیق پایدار هستند و به گرمای زیاد منزل در زمستان احتیاجی ندارند.

افرادی که از باغبانی چیزی نمی‌دانند چطور خرید کنند؟

درجه مهارت خود را در پرورش گیاهان زینتی مختلف ارزیابی کنید. شرایط نور و درجه حرارت و رطوبت محل زندگی خود را به خاطر بسپارید. فضای آپارتمان خود را مد نظر داشته باشید. با مطالعه این مطالب و خرید گلدان مناسب، شادابی و خرمی آن زینت‌بخش محیط زندگی شما خواهد بود. در صورتی که مبتدی هستید، بهتر است گیاهان زینتی کم‌توقع، ارزان، سریع‌الرشد و قابل تکثیر را انتخاب کنید.

گیاه پرریشه بخرید
از فروشنده گیاه پرریشه تقاضا کنید. این بدان معنی است که مدت زمان زیادی است که گیاه به این گلدان منتقل شده و ریشه توسعه مطلوب خود را انجام داده و تعویض گلدان اشکالی به‌وجود نمی‌آورد؛ در غیر این‌صورت باید چند ماه پس از خرید اقدام به تعویض گلدان شود.

دقت کنید گیاه‌تان مریض نباشد
برگ‌ها، ساقه، گل‌ها و خاک گیاه را به دقت بازدید کنید تا به وجود آثار و بقابای آفات، امراض و علف هرز پی برده و از خرید این‌گونه گیاهان آپارتمانی خودداری کنید. فصل زمستان دقت زیادتری را طلب می‌کند.

یک نکته برای حمل گلدان به خانه
اگر گیاهان زینتی گلدار مانند آزالیا مورد نظر شماست، گیاهانی را انتخاب کنید که پرغنچه باشد، غنچه‌های آن هنوز باز نشده یا تعداد کمی از آن‌ها شکفته شده باشد و برای حمل‌ونقل آن حتی‌الامکان گلدان را در اتاق رو باز و بدون کابین خودرو قرار ندهید. یادتان باشد حمل‌ونقل گلدان مخصوصا در زمستان که هوای سرد باعث پژمردگی برگ‌ها می‌شود، اهمیت فراوانی دارد. به فروشنده سفارش کنید که گلدان را در دو لفافه کاغذی پیچانده تا تغییرات شدید رطوبت و حرارت به گیاه لطمه‌ای نزند.

متناسب با فرم خانه‌تان گل بخرید!
هماهنگی گلدان با وضعیت، فرم و فضای اتاق را در ذهن خود مجسم کنید. بعضی از گیاهان زینتی با شکل خاص و تعداد برگ‌ها مانند آگلونما اتاق کوچک شما را بزرگتر جلوه می‌دهد. اگر هم قصد خرید گیاهان زینتی را دارید، حتما دستورالعمل نگهداری گیاهان زینتی خریداری شده را از فروشنده طلب کنید.

غذای مایع برای گیاه‌تان بخرید
هنگام خرید گیاه، مواد غذایی مصنوعی مایع یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی را خریداری کنید و نحوه استفاده از آن را خواستار شوید تا گیاه شما رشد قابل توجه و مناسبی داشته باشد. همچنین گل و گیاهی را انتخاب کنید که برگ‌های آن فاقد لکه‌های زرد و سوختگی باشد.

چند گل در یک گلدان
در صورتی که مایل به خرید گلدان‌های با کاشت گروهی هستید، دقت کنید که گیاهان زینتی مجموعه از نظر قد و رنگ و نیاز‌های محیط کاملا هماهنگ باشند.

منبع: روزنامه شهروند

منبع: پارسینه

کلیدواژه: گل و گیاه باغبانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۰۳۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لذت از بهار با گل همیشه بهار

  این گلدان در سال اول بهترین و زیباترین گل‌ها را می‌دهد اما در سال دوم این کیفیت کم می‌شود. بنابراین در اکثر مواقع، پس از گذشت یک‌سال بذر جدید با گل‌های یکساله جایگزین می‌شوند. از آنجا که برای بهره‌گیری از زیبایی این گل، علاوه بر کاشت، داشت و برداشت درست گل همیشه بهار، نگهداری از آن نیز مهم است.

خاک 
اگر درخانه خاک عمده برگ یا خاک گلدان عمده دارید،می‌توانید آن را با کمی کود حیوانی مخلوط کرده و به‌عنوان خاک مناسب گل همیشه بهار استفاده کنید.

آبیاری
همان‌طور که گفته شد همیشه بهار جزو گل‌های بسیار مقاوم است. بنابراین در برابر کم‌آبی مقاومت بالایی دارد؛ پس سعی کنید زمانی که خاک گلدان یا باغچه خشک شد به آن آب بدهید.
میزان نیاز به نور خورشید: گیاهانی که گل می‌دهند به‌طور معمول به نور بیشتری نیاز دارند؛ بنابراین کم‌نوری باعث کم شدن عمر گل‌های آن می‌شود. هنگام کاشت گل همیشه بهار در گلدان، سعی کنید گلدان را در روز، زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید.

کوددهی
استحکام زیاد این گل باعث می‌شود گل همیشه بهار به کودهای شیمیایی از نوع کود سه بیست یا کود گلدهی زیادی احتیاج نداشته باشد؛ کمی کود کمپوست برای آن کافی است.

بهترین زمان برای کاشت
قبل از این‌که بدانید چگونه این گل را پرورش دهید، بهتر است در مورد بهترین فصل و زمان کاشت بذر گل همیشه بهار در باغچه یا در گلدان بدانید. زمان مناسب برای این گل به دمای هوای محل زندگی شما بستگی دارد. به طور کلی اگر شهر زندگی شما زمستان‌های بسیار سردی دارد، زمان کاشت بذر را به اواخر زمستان و در پایان زمان یخبندان موکول کنید، چرا‌که اگر زمان گلدهی با سرمای بیش از حد هوا یکی شود، گل برای گلدهی توان کافی را ندارد و یخ می‌زند اما اگر دمای هوای محل زندگی‌تان معتدل‌تر است، پایان تابستان یا اوایل پاییز نسبت به کاشت بذر این گل اقدام کنید.

کاشت بذر گل همیشه بهار در باغچه
به‌دلیل علاقه شدید گل همیشه بهار به آفتاب، این گل را بیشتر در باغچه می‌کارند، به همین دلیل باید به شرایط نگهداری گیاهان دیگری که کنار این گل می‌کارید، دقت کنید؛ چرا که میزان نیاز به آب و خاک مناسب برای آنها باید تقریبا یکسان باشد. مواردی که باید هنگام کاشت بذر گل همیشه بهار در باغچه آنها را به کار ببرید:
قسمتی از باغچه را برای کاشت بذر انتخاب کنید که سایه نباشد و ساعات بیشتری از روز آفتاب داشته باشد.
پس از آماده کردن خاک مناسب، چاله‌هایی به عمق یک تا دو سانتی‌متر در خاک ایجاد کنید و بذرها را درون آن بکارید. فاصله هر بذر از هم باید ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر باشد.
پس از پوشاندن روی بذرها با خاک لازم است به قطر نیم سانتی‌متر روی آنها را با کود دامی و کمی خاک باغچه بپوشانید تا گیاه قدرت کافی برای گلدهی و جوانه‌زدن داشته باشد. بذرها به یک یا دو هفته زمان احتیاج دارند تا جوانه بزنند. در این مدت باید هر روز آنها را آب بدهید اما به‌یاد داشته باشید در زمان انجام این کار، بذرها را با آبیاری زیاد و جریان آب جابه‌جا نکنید.
پس از جوانه‌زدن بذرها باید میزان آبیاری را کم کرده و تنها خاک گل همیشه بهار را مرطوب کنید. برای این‌کار می‌توانید خاک گیاه را چک کرده و در صورت خشک بودن مجددا آن را مرطوب کنید.
زمانی که گل‌ها به ارتفاع ۱۰ سانتی‌متر رسیدند، آنها را جابه‌جا کنید و فاصله گل‌ها را در باغچه به ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر برسانید.
هنگام گلدهی می‌توانید کمی کود حیوانی پای خاک گل‌های همیشه بهار بریزید تا گل‌های آنها زیباتر شود.

طرز کاشت در گلدان
اگرچه پرورش این گل‌های زیبا در باغچه مرسوم‌تر است اما به این معنا نیست که آپارتمان‌نشینان نمی‌توانند از گل‌های چهار فصل گل همیشه بهار استفاده کنند. چرا‌که با رعایت اصولی در نگهداری این گل‌ها و به کار بردن طرز صحیح کاشت گل همیشه بهار در گلدان می‌توانند یک یا دو سال این گل را کنار پنجره خود نگه دارند. برای این منظور لازم است به مواردی که در ادامه می‌گوییم به دقت توجه کنید. ابتدا گلدان مناسبی برای این گل‌ها در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید در گلدان‌تان چندین بذر از گل همیشه بهار بکارید لازم است گلدان بزرگ‌تری را انتخاب کنید. ایجاد سوراخ ته گلدان برای زهکشی را فراموش نکنید. همیشه بهارهایی که در گلدان کاشته می‌شوند به کود بیشتری نیاز دارند، بنابراین سعی کنید در ترکیب خاک این گیاه از کود حیوانی بیشتری استفاده کنید. همچنین این خاک باید قبل از کاشت کاملا زهکشی شود.
بذرها را در فاصله یک سانتی‌متری در خاک فرو کنید. اگر گلدان شما بزرگ است، دقت کنید که هر بذر با بذر دیگر حداقل پنج سانتی‌متر فاصله داشته باشد.
پس از پوشاندن روی آن با خاک، کمی کود روی آن بریزید و به آن آب کافی بدهید به طوری که آب از ته گلدان خارج شود. با این کار گیاه را برای جوانه‌زنی آماده‌می‌کنید.
در تمام مدتی که منتظر جوانه‌ها هستید، گلدان را در جایی قرار دهید که نور کافی و مستقیم دریافت کند. پس از جوانه‌زدن می‌توانید نور را کل روز از پشت پنجره به گلدان‌برسانید.

دیگر خبرها

  • کاشت هل در گلدان به آسان ترین روش در خانه
  • تعریف کمپوست
  • الکترود جوشکاری co2 و نکات  مهم خرید سیم جوش co2
  • لذت از بهار با گل همیشه بهار
  • تولید و تکثیر قارچ‌کُش گیاهی فناور به روش ضدبیولوژیکی/ با قارچ‌کُش‌های شیمیایی خداحافظی کنید
  • وجود بیش از دو هزار گونه گیاهی در گنجینه گیاه شناسی کردستان
  • تولید ماهانه ۲۵ هزار گیاه زینتی در سرای نوآوری کشت‌بافت رفسنجان/ رشد ۵ برابری درآمدها در دو سال
  • نکات مهمی که باید پیش از خرید شیائومی ردمی نوت 13 پرو 5G بدانید
  • گیاهی از خانوادۀ «آناناس» که ممکن است «پرنده و گوسفند» بخورد! (+عکس)
  • افشاگری از برنامه افغان‌ها برای خرید ملک در ایران