Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@19:34:21 GMT

نقش جی آی اس در برنامه‌ریزی و مدیریت شهری اصفهان

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۰۴۷۲۷

نقش جی آی اس در برنامه‌ریزی و مدیریت شهری اصفهان

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان گفت: جی آی اس یا سامانه‌های اطلاعات مکانی کاربردهایی همچون مدل سازی زمین و عوارض آن در رایانه، پیوند داده‌های مکانی عوارض زمین با داده‌های توصیفی آنها و تبدیل داده‌ها به اطلاعات کاربردی جهت استفاده در برنامه ریزی‌های مدیریتی را دارد.

حمیدرضا ابطحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: GIS یا سیستم اطلاعات جغرافیایی از نقطه نظر فنی، مجموعه‌ای یکپارچه از سخت افزار، نرم افزار، شبکه و نیروی انسانی برای جمع آوری، ذخیره، ایجاد، ویرایش، نمایش گرافیکی و تجزیه و تحلیل داده‌های مکانی، همینطور استخراج اطلاعات کاربردی برای تصمیم گیری اصولی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به دستاوردهای نوین سازمان در حوزه GIS گفت: این سازمان تاکنون اقدامات قابل توجهی در حوزه اطلاعات مکانی انجام داده است، تهیه عکس‌های دیجیتال هوایی با دقت بالا، تهیه نقشه‌های پایه شهری با تکنولوژی‌های نوین فتوگرامتری، برداشت‌های زمینی در لایه‌های مختلف مکانی و بروزرسانی این نقشه‌ها از جمله اقدامات این سازمان است.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان افزود: در بخش ایجاد زیرساخت‌های مکانی این سازمان اقدام به ایجاد و راه‌اندازی ایستگاه‌های دائم GPS شهر اصفهان و ایجاد نقاط مبنای ارتفاعی در کل محدوده شهر اصفهان با هدف افزایش سرعت و دقت نقشه‌برداری برای اجرای پروژه‌های عمرانی و شهرسازی کرده است.

ابطحی گفت: در بخش پایگاه داده و سامانه‌های مکان‌مند نسبت به ایجاد و راه اندازی پایگاه داده مکانی شهر اصفهان با قابلیت ذخیره سازی و مدیریت توأم اطلاعات مکانی و داده‌های توصیفی، کنترل و مدیریت متمرکز داده‌های موجود در شهرداری اصفهان، اشتراک‌گذاری داده‌های مکانی به سامانه‌های مکان_مبنا اقدام شده است به علاوه برای سایر دستگاه‌های خدمات رسان نیز در قالب وب، سرویس‌های مکانی استاندارد در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به همکاری سازمان فاوا با برخی مراکز علمی و دانشگاهی کشور اضافه کرد: تعریف پروژه‌های مطالعاتی قبل از انجام‌های عملیاتی و استفاده از تجارب بهترین اساتید و متخصصان دانشگاه‌های معتبر کشور در دانشگاه‌های اصفهان،‌ تهران و شهید بهشتی از سال 1380 تاکنون در زمینه‌های تدوین استراتژی  GIS،‌ متدولوژی و بروزرسانی نقشه‌ها، ‌مطالعات پایه GPS و راه‌اندازی ایستگاه‌های دائم از دیگر اقدامات سازمان فاوا بوده است که همچنان ادامه دارد.

اهداف آینده سازمان فاوا در حوزه GIS

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان با اشاره به اهداف آینده این سازمان اضافه کرد: ایجاد سامانه‌های مکان_مبنا در قالب پایگاه داده مکانی جهت سرویس دهی به شهروندان و سازمان‌های خدماتی شهر، همکاری برای ایجاد SDI شهری اصفهان در راستای به اشتراک گذاری داده‌های مکانی،‌ تهیه تصاویر دیجیتال هوایی، نقشه‌های فتوگرامتری و تولید داده‌های مکانی مورد نیاز سازمان‌های شهر اصفهان بر اساس آخرین استانداردهای کشوری از اهداف این سازمان در حوزه GIS است.

ابطحی ابراز امیدواری کرد: با اجرای پروژه‌ها و تحقق اهداف این حوزه در مدیریت شهری با رویکرد شهروند مداری و توسعه پایدار، اقدامات خوبی در شهر اصفهان انجام شود.

کاربرد نتایج تحلیل‌های GIS

احمدرضا کروندی، مدیر اطلاعات مکانی سازمان فاوا با تشریح کاربرد نتایج تحلیل‌های GIS در مسائل شهری گفت: تهیه گزارش‌های آماری مکان مبنا در زمینه محاسبه سطوح داده‌های مکانی به منظور برآورد هزینه‌های جاری نگهداری المان‌های خدمات شهری، ترافیک و ‌فضای سبز، استفاده از همپوشانی داده‌های مکانی وضع موجود با داده‌های پیشنهادی طرح‌های تفصیلی در جهت محاسبه میزان عقب نشینی،‌ نوع کاربری و کاربری‌های مجاز و ارتفاعات طرح همچنین محاسبه قیمت منطقه بندی به صورت خودکار و بر اساس اطلاعات مکانی معابر و املاک مجاور آن در محاسبات عوارض شهرسازی از جمله کاربردهای GIS در مدیریت شهری است.

وی با اشاره به کاربرد GIS در شهرسازی عنوان کرد: پایش روند رشد شهری و اخذ تصمیمات بهینه برای آینده شهر، کنترل تغییرات کاربری‌های زمین در راستای مدیریت منابع شهری و بهبود کیفیت زندگی شهروندان همچنین استفاده از تحلیل‌های مکان_مبنا در جهت تسهیل و تسریع در مدیریت ناوگان شهری از جمله کابردهای GIS در شهرسازی است.

وی افرود: اخذ گزارش‌های مکان_مبنا و بکارگیری این گزارش‌ها در پروژه‌های خدمات شهری به منظور کاهش هزینه‌ها و تسریع در انجام آنها، یافتن راه رفع علمی مکان گزینی بهینه مراکز خدمات شهری برای دستیابی شهروندان به رفاه و آسایش از دیگر خروجی های این حوزه است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: برنامه ریزی شهری سازمان فاوا شهر سازی مدیریت شهری نقشه برداری GIS

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۰۴۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه های حوزه دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات در سال ۱۴۰۳

مازیار مباشری مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی از سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص برنامه‌های این حوزه در سازمان فناوری اطلاعات در سال ۱۴۰۳ گفت: در سال جاری استفاده از فناوری‌های نو و نوین را در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در دستور کار قرار دادیم و همچنین موضوع سامانه صدور مجوزهای کسب و کار وزارت اقتصاد نیز در این حوزه دنبال می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که در این حوزه در سال جدید دنبال می‌شود، تنظیم روابط ذی‌نفعان بر بستر ابر دولت الکترونیک است که ابر دولتی، مصوبه‌ای است که در برنامه هفتم به تصویب می‌رسد و تکلیف دستگاه‌ها این است که بر روی ابری که در مراکز داده شکل می‌گیرد، داده‌هایشان را قرار دهند.

مباشری در پایان تصریح کرد: قطعاً در سال ۱۴۰۳ تمرکز زیادی در مهاجرت دستگاه‌ها و قرار دادن داده‌های خود در مراکز داده خواهیم داشت و بسترها و زیر ساخت‌های لازم فراهم می‌شود.

کد خبر 6077949 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری
  • ۲۲۲۴ میلیارد اعتبار سفر رئیس جمهور به اردبیل تخصیص یافت
  • استفاده از ظرفیت های صلح و سازش برای کاهش پرونده های ورودی
  • برنامه‌های ۲۰‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟
  • مطالبات شهرداران کلانشهرها پیگیری می‌شود
  • با برنامه ریزی دنبال کار جدیدی در دانشگاه خواهم بود
  • تلاش مدیریت شهری اصفهان برای تسریع در حرکت وسایل حمل‌ونقل عمومی در شهر
  • نظارت هوشمند بر زنجیره تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی
  • برنامه های حوزه دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات در سال ۱۴۰۳
  • رفع نیازهای بهداشتی و درمانی از اولویت‌های برنامه‌ریزی کلان در کردستان است