Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@07:07:13 GMT

آغاز به کار خط دریایی چابهار – مسقط

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۰۷۱۹۱

آغاز به کار خط دریایی چابهار – مسقط

سازمان بنادر و دریانوردی در پی افزایش فعالیت های بنادر و سواحل کشور علاوه بر اقدامات داخلی به دنبال همکاری های خارجی نیز است و در همین راستا قرار است اردیبهشت ماه خط دریایی چابهار – مسقط با ظرفیت حمل۲۰۰ مسافر کار خود را آغاز کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، توسعه بنادر و سواحل ر اسناد بالادستی نظام درنظر گرفته شده است و در برنامه های توسعه پنج ساله نظام همواره به موضوع آبادانی و توسعه فعالیت های اقتصادی این مناطق توجه ویژه شده است در کنار این امر بسیاری از شخصیت ها و مقامات نظام اسلامی و در راس آنها مقام معظم رهبری بارها و بارها در بیانات و دیدارها و سخنرانی های خود بر لزوم توجه به بنادر و سواحل و استفاده بهینه از پتانسیل های موجود در آنها تاکید داشته اند این تاکیدات باعث شده است تا در سال های اخیر به طور ویژه به این مناطق توجه شود و شاهد آبادانی و توسعه فعالیت اقتصادی بنادر و ساحل کشور هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نهاد متولی در این بخش توانسته است اقداماتی را برای گسترش فعالیت های بنادر کشور انجام دهد. در عین حال انجام اقدام های اجرایی در سواحل مکران، توسعه بندر چابهار و ساخت 15 موج ‌شکن چند منظوره برای بهبود فعالیت ساحل نشینان، استقرار دستگاه های موج نگار سامانه‌های جزر و مد سنج در طول سواحل مکران از جمله اقدامات زیربنایی سازمان بنادر در حوزه مهندسی سواحل و بنادر است.

 

این سازمان در پی افزایش فعالیت های بنادر و سواحل کشور علاوه بر اقدامات داخلی به دنبال همکاری های خارجی نیز است و در همین راستا قرار است اردیبهشت ماه سال جاری خط دریایی چابهار – مسقط با ظرفیت حمل۲۰۰ مسافر کار خود را آغاز کند.

 

راه اندازی این خط دریایی از جمله تفاهمنامه هایی بود که اسفندماه سال گذشته در پایان همایش بین‌المللی چابهار به امضا رسید. در این همایش ۸ فقره تفاهمنامه بین سازمان بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی امضا و منعقد شد.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره این خط  دریایی به نقل از مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان خبر داده است: «در این زمینه شرکتی که متعهد به راه‌اندازی این خط دریایی شده بود شناور خود را به مبلغ ۹۰ میلیارد خریداری کرده که با ظرفیت حمل ۲۰۰ مسافر و داشتن تمام الزامات سفر دریایی پیش‌بینی می‌شود از اواخر اردیبهشت‌ماه امسال کار خود را آغاز کند.»

 

«بهروز آقایی» در زمینه میزان رشد فعالیت‌های بندری چابهار با اشاره به رشد این موضوع با توجه به مشوق‌ها و تسهیل‌گری‌های صورت گرفته در رونق تجارت دریایی در این بندر اظهار کرد: «در سال گذشته به همراه بندر امیرآباد یکی از بنادری که شاهد رشد خوبی بود، بندر چابهار است.»

 

یادآور می شود: بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است. فعالان اقتصادی از چندین دهه پیش به اهمیت سیاسی و اقتصادی چابهار پی برده‌اند، با این حال فقط چند سالی است که چابهار برسر زبان‌ها افتاده است. چابهار که بنا به دلایل سیاسی از تحریم‌های اقتصادی آمریکا مصون مانده در سال‌های اخیر از منظر اقتصادی و روابط تجاری با کشورهای همسایه دور و نزدیک برای ایران اهمیت بسیاری زیادی پیدا کرده و یکی از حلقه‌های ارتباطی کریدور شمال - جنوب ایران است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: سپاه پاسداران سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم مسابقات قرآن خسارت سیل نماز جمعه سپاه سیل خبرگزاری شبستان تروریست خبرگزاری خط دریایی بندر چابهار مسقط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۰۷۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۶۰ هزار تن مواد معدنی از بندرخمیر

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از صادرات ۶۰ هزارتن مواد معدنی به کشورهای حاشیه خلیج فارس با ۶۰۰ درصد افزایش در یک‌ماهه سال جاری خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، حسین عباس‌نژاد اظهار داشت: در یک‌ماه سال جاری بالغ بر 60 هزارتن مواد معدنی به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 600 درصد و نسبت به مدت 12 ماهه سال 1402 افزون بر 82 درصد افزایش داشته است.

وی پیش‌بینی کرد؛ با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه صادرات مواد معدنی از جمله تعیین نرم تخلیه و بارگیری و افزایش سرعت عملیات بندری تا پایان سال جاری،عملکرد صادرات در این بندر چندمنظوره حداقل به یک میلیون تن می‌رسد.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان؛ گذشته سه شرکت فعال بخش خصوصی در حوزه صادرات مواد معدنی در بندر خمیر فعال بوده که با تدابیر انجام شده از سوی بنادر استان و به منظور استفاده حداکثری از مجتمع بندری خمیر در ماه‌های آینده تعداد شرکت‌های فعال در حوزه عملیات بندری به 10 شرکت افزایش می‌یابد.

عباس‌نژاد با بیان اینکه تمرکز بندر چندمنظوره خمیر بر صادرات غیرنفتی به ویژه مواد معدنی است، ابراز کرد: سال گذشته بالغ بر 400 هزار تن انواع مواد معدنی شامل سنگ گچ، کلینگر سیمان، بنتونیت و غیره از این بندر به کشورهای امارات و عمان صادر شد.

وی افزود: توسعه بندر چندمنظوره خمیر نیز از طریق الحاق 163 هکتار اراضی پشتیبانی درحال پیگیری بوده و مطالعات کار انجام شده است.

مدیرکل بنادر هرمزگان خاطرنشان‌کرد: طرح توسعه بندر خمیر بعد از تصویب در طرح جامع به منظور احداث انبار نگهداشت کالای ملوانی، مرکز کنترل ترافیک دریایی و سایر بخش‌های مورد نیاز، امسال وارد مرحله اجرایی می‌شود.

گفتنی است؛ حجم عملیات صادرات مواد معدنی در کل محدوده استان هرمزگان بالغ بر 21 میلیون تن بوده که 3.6 میلیون تن در حوزه شهرستان خمیر است.

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • انعقاد تفاهم‌نامه هشت میلیون دلاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام (ره)
  • آمادگی تاجیکستان برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار
  • تخلیه و بارگیری ۴۸۵ هزار و ۳۵۲ تن کالا در امیرآباد
  • آغاز رکورد شکنی بندر امیرآباد در سال ۱۴۰۳
  • لزوم اعلام رسمی تبدیل شدن بندر چند منظوره سیریک به مرز مجاز دریایی
  • صادرات ۶۰ هزار تن مواد معدنی از بندرخمیر
  • مغروقه آبکوهی از سواحل جاسک خارج سازی شد
  • ◄ تبدیل شدن بندر چند منظوره سیریک به مرز مجاز دریایی
  • ◄ مغروقه آبکوهی از سواحل جاسک خارج سازی شد