Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر سابق ایران در عراق گفت: چند روز گذشته یک هیئت ۹۰ نفره از عربستان به منظور تاکید بر تقویت همکاری‌های اقتصادی به عراق سفر کردند. این اتفاق در حقیقت همان خطی است که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند.

حسن کاظمی قمی، سفیر سابق ایران در عراق در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص سفر اخیر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق به تهران و مناسبات صورت گرفته بین ایران و عراق گفت: سفر هیئت عالی رتبه دولت عراق به ریاست نخست وزیر این کشور در راستای تحکیم و گسترش همکاری‌های دو جانبه و همه جانبه و انجام رایزنی پیرامون موضوعات منطقه‌ای قطعا دارای آثاری مثبت در اجرایی شدن توافقاتی است که در سفر روحانی به عراق صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این اراده رهبران دو کشور است که آنچه در گذشته توافق شد به مراحل اجرایی برسد و توافقاتی که در بغداد صورت گرفت در راستای گسترش همکاری‌های اقتصادی و مسائل مربوط به گسترش زیرساخت ها، همکاری‌ها در راستای انرژی، فرهنگی و مسائل مرزی که مربوط به قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر بود در سفر اخیر نخست وزیر عراق به تهران مورد بحث و مقدمات اجرایی شدن آن فراهم گردد.

کاظمی قمی با بیان اینکه توافقات صورت گرفته بین دو کشور مهم و ضروری است و هر دو کشور علاقه مندند که گام‌های عملی در تحقق این توافقات بردارند، گفت: از این منظر سفر اخیرعبدالمهدی به تهران بسیار مهم و سازنده محسوب می‌شود.

سفیر سابق ایران در عراق تصریح کرد: این روز‌ها شاهد فشار‌های زیادی بر دولتمردان عراقی برای تضعیف روابط ایران و عراق از سوی آمریکا و کشور‌های عربی هستیم . مثلا تا دیروز در طرح آمریکا در حمایت از تروریسم تلاش می‌کردند که اجازه ندهند عراقی آزاد و برپایه دموکراسی شکل بگیرد.
آمریکا و نوچه های منطقه ای آن به دنبال ایجاد جایگزینی برای  ایران در مناسبات اقتصادی عراق هستند وی در تشریح این ادعا به سفر چند روز گذشته مقامات عالی رتبه عربستانی به عراق اشاره کرد و گفت: چند روز گذشته یک هیئت ۹۰ نفره از عربستان به منظور تاکید بر تقویت همکاری‌های اقتصادی به عراق سفر کردند.این اتفاق در حقیقت همان خطی است که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند و در تلاش هستند که از طریق ایجاد یک رابطه عربی با عراق در حقیقت جایگزینی برای همکاری‌های ایران و عراق پیدا کنند.

کاظمی قمی ادامه داد: البته اتفاق ایجاد جایگزین ایران در عراق  هرگز رخ نخواهد داد و امروز پایه‌های همکاری ایران و عراق دینی، فرهنگی و برپایه علائق و ظرفیت‌های مشترک دو کشور است؛ لذا هر کشوری با هر انگیزه‌ای که وارد شود امکان اینکه جایگزینی برای ایران باشد را نخواهد داشت.
تلاش سعودی ها برای پرکردن نقش اقتصادی ایران در عراق بی ثمر خواهد بود
سفیر سابق ایران در عراق با اشاره به اینکه سعودی‌ها همان‌هایی هستند که می‌خواستند با حمایت از اشغالگری و تروریسم اجازه ندهند عراقی مستقل و بر پایه خواست مردم صورت بگیرد، یادآور شد: از این منظر تلاش این روز‌های سعودی‌ها برای پر کردن نقش اقتصادی ایران در عراق نیز بی ثمر خواهد بود و همان طور که آمریکایی‌ها از طریق تهدید و تطمیع سعی کردند عراق را در تحریم‌های ظالمانه علیه ایران همراه کنند و موفق نشدند تلاش های سعودی هم به نتیجه نخواهد رسید، چون عراقی‌ها منافع خود را از رهگذر توسعه با همه دنیا به ویژه جمهوری اسلامی می‌دانند و کشور ما در سخت‌ترین شرایط به ویژه زمانی که عراق در اشغال بود و یا زمانی که در جنگ نیابتی و درگیری با داعش به سر می‌برد همواره پشتیان و کمک حال این کشور بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عراق ایران عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۰۸۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان چه گذشت؟

آفتاب‌‌نیوز :

سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز دوشنبه به وقت محلی در جریان سفر رسمی به پاکستان، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با بیان اینکه پیوند‌های تاریخی همسایگی و اشتراکات اعتقادی، روابط تهران-اسلام‌آباد را عمیق و ناگسستنی کرده است، سطح روابط دو کشور را نامتناسب با ظرفیت‌های متقابل دانست و بر تلاش برای افزایش تعاملات و مناسبات دو طرف در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی تاکید کرد.

وی با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با کشور‌های مسلمان، همسایه و همسو، گسترش روابط با پاکستان را تامین‌کننده همه این اهداف دانست و اظهار داشت: باور داریم که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان روابط فیمابین را متحول کرد و لذا در گام اول برای دستیابی به حجم ۱۰ میلیارد دلار در مبادلات تجاری دو کشور توافق کردیم.

وی با تشریح برخی زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌ها و روابط ایران و پاکستان از جمله در حوزه انرژی، به اهمیت امنیت به خصوص در مرز‌های مشترک دو کشور برای رونق تبادلات مرزی اشاره کرد و گفت: دو کشور در موضوع ضرورت تامین و پایداری امنیت، لزوم مبارزه قاطع با اشکال مختلف تروریسم و حمایت بدون تبعیض از حقوق بشر به خصوص دفاع از مردم مظلوم فلسطین رویکرد و نگاهی نزدیک و مشترک دارند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «روابط دو کشور در همه ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی قابل ارتقا و تقویت است»، تصریح کرد: تحکیم و تعمیق روابط دو ملت دوست ایران و پاکستان ممکن است مخالفانی داشته باشد، اما عزم و اراده موجود نزد سران دو کشور برای گسترش روابط، بر این مخالفت‌ها غلبه کرده و این سفر می‌تواند نقطه عطفی در ایجاد تحول در روابط فیمابین باشد.

وی همچنین بر اهمیت تبادل هیئت‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور و فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برای رفع موانع توسعه مراودات و مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور تاکید کرد و گفت: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم منطقه می‌تواند در حل مشکلات منطقه موثر باشد، در مقابل حضور بیگانگان در منطقه نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه خود باعث ایجاد مشکلات پیچیده‌تر خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت اتحاد و انسجام کشور‌های اسلامی برای مقابله موثر با هر گونه اجحاف و تعرض به کشور‌های اسلامی، جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین و به خصوص غزه را از جمله تبعات نبود چنین انسجامی میان کشور‌های اسلامی دانست و گفت: همکاری‌های ایران و پاکستان در این زمینه می‌تواند بستر مناسبی برای همراه شدن بیشتر کشور‌های اسلامی در مسیر وحدت و انسجام امت اسلامی باشد.

«شهباز شریف» نیز در این نشست با بیان اینکه این سفر به پاکستان عزت بخشید، روابط فیمابین را بسیار مستحکم و دوستانه توصیف و تصریح کرد: پیشرفت هر کدام از دو کشور ایران و پاکستان باعث پیشرفت متقابل کشور دیگر خواهد شد.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به مرز‌های طولانی مشترک میان دو کشور، بر مبارزه قاطع با تروریسم و تلاش برای ارتقای امنیت در مناطق مرزی و همچنین ایجاد رونق اقتصادی در مناطق مرزنشین از طریق گسترش بازارچه‌های مرزی تاکید کرد.

وی با ابلاغ سلام‌های گرم دولت و ملت پاکستان به رهبر انقلاب اسلامی و ملت ایران، از درایت و تدابیر رئیسی برای تقویت روابط و تعاملات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به خصوص در ارتباط با کشور مطبوعش قدردانی کرد.

وی با تاکید بر هدف‌گذاری صورت گرفته برای رساندن حجم مبادلات اقتصادی فیمابین به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزود: گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی می‌تواند به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور بیانجامد.

نخست وزیر پاکستان همچنین با اشاره به حمایت پاکستان از همکاری‌های زیرساختی لجستیک چندجانبه افزود: تحقق این همکاری‌ها می‌تواند تبادلات تجاری فیمابین را به سطحی جدید ارتقا دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش ثبات قدم جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آرمان آزادی قدس و دفاع از مردم مظلوم فلسطین را قابل تحسین توصیف و تصریح کرد: اتحاد و انسجام کشور‌های اسلامی موثرترین اقدام در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان مظلوم است.

شهباز شریف همچنین با اشاره به گفتگو‌های مطرح شده درباره حقوق و امنیت مردم منطقه کشمیر، تقویت همکاری‌های دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه‌های مختلف را خواستار شد.

در این دیدار همچنین سران دو کشور بر اهمیت تقویت تجارت رسمی تاکید و علاوه بر آن توافق کردند که طرف پاکستانی در اجرای تعهدات خود در زمینه انرژی تسریع کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی وجود دارد
  • اظهارات جدید رئیسی درباره میز مذاکره و دیپلماسی
  • تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است
  • رئیس‌ جمهور: زمینه همکاری‌ ایران و پاکستان در حوزه انرژی مساعد است
  • حجم تبادلات تجاری ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • رئیسی: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم می‌تواند در حل مشکلات منطقه موثر باشد
  • رئیس‌جمهور: زمینه همکاری‌ ایران و پاکستان در حوزه انرژی مساعد است
  • در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان چه گذشت؟
  • اهداف عربستان از گسترش روابط با ارمنستان/ ریاض به رقیب ایران در قفقاز تبدیل شد؟