Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-03-28@12:04:58 GMT

هشدار درباره حیوانات ولگرد در مناطق سیل زده

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۱۰۶۳۹

هشدار درباره حیوانات ولگرد در مناطق سیل زده

به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رییسی درباره بالا آمدن فاضلاب در برخی مناطق اهواز و احتمال بروز آلودگی ناشی از آن گفت: مشکل فاضلاب، مشکل زیرساختی خوزستان است که حتی قبل از سیل هم وجود داشت. در خوزستان از آنجایی که در برخی مناطق شبکه‌ای فاضلابی وجود ندارد از طریق چاه‌های فاضلاب دفع فاضلاب صورت گرفته و هرازگاهی این چاه‌ها توسط تانکرهای حمل فاضلاب تخلیه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال از آنجایی که بعد از بارندگی‌ها امکان تخلیه این چاه‌ها وجود نداشته، به تبع در برخی مناطق این فاضلاب با آب قاطی شدند و بالا زده‌اند.

نظارت مستمر بهداشتی بر کمپ‌ها
وی افزود: به طور کلی در مناطق سیل‌زده ما چندین اقدام را انجام می‌دهیم. اولین اقدام‌مان کنترل شرایط و ارایه آموزش‌هایی در مناطق سیل‌زده است. در عین حال کارشناسان بهداشت محیط نیز بر این مناطق نظارت می‌کنند. همچنین توصیه اکید درباره مصرف آب‌های بسته‌بندی شده داریم. در عین حال بر کلرزنی آب‌ها و تانکرهای حمل آب نیز نظارت می‌شود. همچنین نظارت بر تهیه و توزیع مواد غذایی نیز از سوی کارشناسان بهداشت محیط وجود دارد. تیم بهداشت محیط افرادی را که در کمپ‌ها اسکان داده شدند، مورد کنترل و نظارت مستمر قرار می‌دهند تا وضعیت را از نظر بروز بیماری‌ها زیر نظر داشته باشند.

گرم شدن هوا و خطری بالقوه در مناطق سیل‌زده
رییسی با بیان اینکه بخشی از این اقدامات نیاز به همکاری‌های بین بخشی دارد ، ادامه داد: به عنوان مثال در زمینه فاضلاب‌ها، شرکت آب و فاضلاب و وزارت بهداشت نظارت‌هایشان را انجام می‌دهند. گرچه خوشبختانه تا کنون اپیدمی خاصی در این مناطق گزارش نشده است، اما به هر حال هوا رو به گرمی دارد و بعد از فروکش کردن آب و مشکلاتی که ممکن است به دلیل تلف شدن برخی طیور و دام‌ها ایجاد شود، خطرات بالقوه‌ای است که باید به فکر آنها باشیم. البته تیم‌های بهداشت محیط وزارت بهداشت با همکاری دامپزشکی و سایر سازمان‌ها و به طور کلی در ستاد بحران شهرستان‌ها و استان‌های سیل‌زده این خطرات را مطرح کرده و تاکید و برنامه‌ریزی شده است که بتوانیم از این بحران به سلامت عبور کنیم.

ماجرای نوزاد دچار عارضه پوستی به دلیل نیش پشه
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره بازنشر تصویری از کودکی از مناطق سیل‌زده خوزستان در شبکه‌های مجازی که به دلیل نیش پشه دچار عارضه شده، گفت: این موضوع نکته مهمی است؛ به هر حال در این مناطق شرایط خاصی وجود دارد و افراد خارج از خانه‌هایشان زندگی می‌کنند، البته افرادی هستند که در حال حاضر در کمپ‌ها اسکان داده شده‌اند و کنترل وضعیت آنها راحت‌تر است، اما برخی از افراد هم در خارج از کمپ‌ها و بین درختان به سر می‌برند که قطعا با وجود پشه‌ها موارد گزیدگی وجود دارد و حتی می‌تواند آسیب هم بزند.

منظورمان از تحت کنترل بودن افراد این است که ما می‌دانیم آنها کجا هستند و به آنها آموزش می‌دهیم. اما اگر کسی به جای خاصی رفته باشد که در دسترس ما نباشد و اطلاعی از وی نداشته باشیم، نمی‌توانیم وضعیت را کنترل کنیم، اما به محض اطلاع‌رسانی به محل مورد نظر رفته و آموزش‌های لازم و مواد لازم برای دفع حشرات را به آنها می‌دهیم و آموزش‌هایی را در رابطه با استفاده از پشه‌بند و مواد دفع کننده حشرات ارایه خواهیم داد.

وی تاکید کرد: باید یادمان باشد که این وضعیت، وضعیتی بحرانی است و افراد قطعا در معرض خطر بیماری‌ها و گزش‌ها خواهند بود. توصیه اکید ما این است که افراد حتما در محل‌های از قبل تعیین شده حضور داشته باشند تا بتوانیم برای ارایه خدمت به آنها دسترسی داشته باشیم.

هشدار درباره گزش مار، عقرب و سگ‌های ولگرد
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره مارگزیدگی و عقرب گزیدگی نیز گفت: در این زمینه هنوز در سطح خوزستان آمار خاصی وجود ندارد، اما آمار خیلی بالا نیست. ولی به هر حال با فروکش کردن آب‌ها احتمال خطر مارگزیدگی و عقرب گزیدگی وجود دارد. نکته مهم دیگر بحث سگ‌ها ولگرد است که به عنوان خطری بالقوه در این مناطق محسوب می‌شوند. این سگ‌ها به دلیل وضعیت سیل و کمبود غذا رها شده‌اند و در این مناطق می‌گردند. به همین دلیل افرادی که در حال حاضر در خانه‌هایشان سکونت ندارند از این نظر بیشتر در معرض خطر گازگرفتگی سگ‌ها هستند.

وی با بیان اینکه گزارش‌هایی درباره گازگرفتگی توسط سگ‌ها داشته‌ایم، گفت: اما تا کنون بیماری هاری یا بیماری دیگری در رابطه با این موضوع گزارش نشده است. در عین حال تاکید می‌کنم که هیچ کمبودی در ارتباط با سرم‌های ضد عقرب، مار و هاری و همچنین واکسن‌ها نداریم و در مناطق سیل‌زده این موارد به اندازه کافی و حتی بیش از حد نیاز موجود است. دانشگاه‌های معین هم کاملا آمادگی پشتیبانی برای تامین موارد لازم را دارند.

چند چالش مهم در مناطق سیل‌زده
رییسی در ادامه صحبت‌هایش چند چالش مهم در مناطق سیل‌زده را تشریح کرد و گفت: در حال حاضر ارایه خدمت به مردمی که در کمپ‌ها حضور دارند برایمان راحت است، اما یکی از چالش‌های ما پراکندگی برخی تجمعات در مناطقی است که ما از آنها اطلاعی نداریم، اما اگر اطلاع داشته باشیم حتی اگر در سخت‌ترین منطقه هم باشد، به سرعت در آنجا حاضر می‌شویم. چالش دیگرمان این است که با توجه به گرم شدن هوا و شیوع برخی بیماری‌ها باید توجه بیشتری در حوزه آموزش مردم و جلب همکاری آنها داشته باشیم و بتوانیم از بیماری‌های احتمالی پیشگیری کنیم.

لزوم تسریع جمع‌آوری لاشه حیوانات
وی ادامه داد: چالش دیگری که وجود دارد این است که با توجه به اینکه در این سیل‌ها تعداد زیادی از طیور و دام‌ها تلف شده‌اند، بعد از فروکش آب، لاشه آنها در منطقه وجود دارد و باید به سرعت جمع‌آوری شود. البته خوشبختانه در این زمینه دامپزشکی، شهرداری و وزارت کشور همکاری خوبی را انجام داده‌اند. به عنوان مثال در گلستان تعداد زیادی از لاشه دام و طیور با سرعت خوب جمع‌آوری شده است حتی در برخی مناطق مجبور شدند از طریق قایق و با تورهای ماهیگیری لاشه حیوانات را جمع‌آوری کنند و بعد هم آنها را به صورت بهداشتی دفع کنند.

وی تاکید کرد: در عین حال مردم باید در زمینه گزش‌هایی که ممکن است توسط مار، عقرب و یا سگ‌های ولگرد اتفاق افتد، هوشیار باشند. این موضوع جزو چالش‌هایی است که باید حتما به فکرش باشیم. در عین حال امیدوارم هر چه سریع‌تر مردم اسکان مناسب پیدا کنند که در این صورت خدمات رسانی هم برایشان بهتر خواهد بود.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۰۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور هشدار زرد / وزش باد شدید در پایتخت در راه است

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از صدور هشدار زرد هواشناسی مبنی بر وزش باد شدید در استان خبر داد و گفت: استحکام سازه های موقت و تابلوهای تبلیغاتی ضروری است.

به‌گزارش خبرگزاری ایمنا، حامد یزدی مهر، بعد از ظهر امروز_ سه‌شنبه هفتم فروردین_ در جمع اصحاب رسانه از صدور هشدار زرد هواشناسی مبنی بر وزش باد خیلی شدید در استان تهران به ویژه مناطق جنوبی‌، غربی و ارتفاعات خبر داد و اظهار کرد: طبق اعلام سازمان هواشناسی، وزش باد شدید، گاهی خیلی شدید در مناطق مستعد با احتمال خیزش گردوخاک و رگبار پراکنده از امروز_ سه شنبه هفتم فروردین_ آغاز تا روز_ پنج شنبه نهم فروردین_ مورد انتظار است.

وی با اشاره به این پیش بینی هواشناسی، به مردم و ساکنان مناطق مذکور افزود: ضمن اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و سست مثل داربست‌ها، در فعالیت‌های عمرانی احتیاط لازم را داشته باشند و از تردد و توقف در بناهای نیمه کاره و پرواز گلایدر و هواپیماهای سبک اجتناب کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران نسبت به سقوط اجسام و تابلوهای تبلیغاتی نیز هشدار داد و گفت: با توجه به ایام نوروز و تعطیلات به مسافران نوروزی توصیه می‌شود، در مدت زمان مذکور از برپایی چادرهای مسافرتی اکیداً خودداری کنند.

وی در خصوص اجتناب از پرواز گلایدر و هواپیماهای سبک و احتیاط در چرای دام و تردد عشایر در مناطق کوهستانی نیز هشدار داد و تصریح کرد: کشاورزان تمهیدات لازم را نسبت به پوشش گلخانه‌ها و استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم بیاندیشند.

کد خبر 739451

دیگر خبرها

  • پیشگیری از بیماری هاری ارزان و قطعی است ؛ از تحریک سگ و گربه بپرهیزید
  • هشدار زرد هواشناسی لرستان
  • بیشترین بیماری هاری توسط سگ و گربه ایجاد می‌شود
  • تنها شاخص منفی افزایشی طی تعطیلات نوروز در حوزه علوم پزشکی سمنان چیست؟
  • مدیریت بحران: هشدار وزش باد شدید در استان تهران
  • صدور هشدار وزش باد شدید در استان تهران
  • صدور هشدار زرد / وزش باد شدید در پایتخت در راه است
  • هشدار وزش باد شدید در استان تهران
  • پایداری هشدار زرد هواشناسی در زنجان
  • هشدار سازمان بازرسی به وزیر بهداشت