Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@21:38:28 GMT

ضرورت نهادینه‌سازی فرهنگ یادگیری مهارت در دانشگاه‌ها

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۱۲۳۳۷

ضرورت نهادینه‌سازی فرهنگ یادگیری مهارت در دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر توانمندسازی دانشجویان در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: هم اکنون باید در کنار یادگیری مسائل آموزشی و علمی به توانمندسازی دانشجویان به عنوان آینده‌سازان جامعه بپردازیم.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامرضا غفاری در نشست سیاست‌گذاری نمایشگاه منطقه‌ای توانمندی‌های دانشجویان دختر در زمینه مد، لباس و صنایع دستی، طی سخنانی درخصوص نهادینه شدن توانمندسازی دانشگاه‌ها اظهار داشت: «هم اکنون باید فرهنگ یادگیری مهارت و توانمندسازی در دانشگاه‌ها نهادینه شود و این امر را نیز باید بیشتر اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه اگر دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی دارای مهارت شوند کمتر آسیب خواهند دید، افزود: یکی از رویکردهای وزارت علوم، هم اکنون گسترش این امر مهم در مراکز آموزش عالی است. ما باید در مسیر پیوند دانشگاه و جامعه هرچه بیشتر تلاش کنیم و میدان دانشگاه‌ها را باید در حوزه وسیع‌تری درنظرگیریم.»

وی در ادامه افزود: «در سال‌های اخیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کنار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، آثاری درباره مسئولیت اجتماعی و مسائلی با وجهه اجتماعی و فرهنگی نظام آموزش عالی و نظام دانشگاهی ارائه کرده که در اول راه قرار دارد و باید تلاش‌های بیشتری در زمینه پیوند هرچه بیشتر حوزه‌های اجتماعی و علمی صورت گیرد.»

دکتر غفاری با اشاره به اینکه دانشجویان نیازمند احساس قدرت، معنا، خلاقیت و زایش هستند گفت: «پاسخ‌گویی به این نیازها در چارچوب فعالیت‌های فرهنگی شکل می‌گیرد. وقتی صحبت از حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها می‌شود باید نگاهی به کار ویژه‌های دانشگاه‌ها کرد و از این حیث است که فعالیت‌های فرهنگی تعریف می‌شود. در دانشگاه‌ها در کنار مدرک تحصیلی، کسب توانمندی مؤثر در حل مسئله و اعتنای به پیامدهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هم مدنظر است و وجود سرمایه فرهنگی موجب امید و بالندگی و نشاط و سرزندگی دانشگاه است.»

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درخصوص برگزاری نمایشگاه منطقه‌ای توانمندی‌های دانشجویان دختر در زمینه مد، لباس و صنایع دستی اظهار داشت: «هم اکنون هویت از هر حیثی نیاز به بازکاوی دارد. برای توانمند سازی دانشجویان باید بتوانیم مجموعه دانشگاهی را در زنجیره حیات اجتماعی و فرهنگی جامعه قرار دهیم و این پیوند لازم را باید به وجود بیاوریم. برای رشد و بالندگی، خود را شناختن و احساس ایرانی بودن و احساس خودی کردن، باید خود را شناخت که این امر با کارهای فرهنگی اتفاق خواهد افتاد.»

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی با بیان اینکه فعالیت‌های اقتصادی نیز نباید نادیده گرفته شود اظهار داشت: «امسال به نام رونق تولید نامگذاری شده است که باید این امر را مهم را مدنظر قرار دهیم و دانشگاه‌ها بیش از گذشته در این حوزه فعالیت داشته باشند. باید این تعامل را هرچه بهتر برقرار کنیم که قطعاً از طریق گفت‌وگوها، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و نمایشگاه‌ها مؤثر است.»

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بر توانمندسازی دانشجویان در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: هم اکنون باید در کنار یادگیری مسائل آموزشی و علمی به توانمندسازی این قشر که آینده‌سازان جامعه هستند بپردازیم.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: معاون فرهنگی وزیر علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۲۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای سطح کیفی آموزش به دانشجویان با تبیین اهمیت یادگیری عمیق

مهدی چنگیزی معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره برگزاری نخستین دوره یادگیری عمیق (تعاملی) در این واحد دانشگاهی اظهار کرد: بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی متعدد که با حضور مدیران گروه‌های آموزشی در ابتدای نیمسال اول ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در دانشکده‌های واحد اراک برگزار شد، اهمیت یادگیری عمیق در ارتقای سطح کیفیت آموزش به دانشجویان تبیین و مورد تأکید قرار گرفت.

وی افزود: عناوین آموزشی این کارگاه شامل مباحث پداگوژی و ایجاد مهارت در فرایند آموزش، آشنایی با هرم یادگیری، مبانی یادگیری عمیق (تعاملی)، آشنایی با برخی روش‌های کارگروهی، مقایسه روش‌های سنتی و نوین در فرآیند یاددهی و یادگیری، مثلث تدریس، انواع یادگیرنده‌ها و تکنیک‌ها و روش‌های تدریس به آنها، زمینه‌های یادگیری، شیوه‌های تولید محتوای آموزشی و آشنایی با برخی پلتفرم‌های تولید محتوا نظیر Camtasia بوده است.

معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک بیان کرد: این طرح به‌منظور شناسایی ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها و بررسی مزایا و معایب آموزش یادگیری عمیق (تعاملی) به‌صورت پایلوت برای دروس فیزیک ۲ و ریاضی ۲ تعریف شد. بدین منظور از هر استان یک واحد دانشگاهی به‌عنوان مجری طرح انتخاب و پس از معرفی مدرس دروس مورد بحث به سازمان مرکزی در جلسه‌ای اهداف و جزئیات آن برای اساتید تبیین شد.

چنگیزی افزود:‌ از استان تهران، واحد تهران شمال، از استان مرکزی، واحد اراک و از استان آذربایجان شرقی واحد تبریز برای اجرای این طرح گزینش شدند و به‌منظور مقایسه دقیق اثرات یادگیری عمیق با آنچه از آن به یادگیری رایج (سنتی) یاد می‌شود، مقرر شد دو کلاس با ظرفیت ۳۵ نفر با توزیع دانشجویی، سرفصل و زمان برگزاری یکسان از رشته‌های کامپیوتر، صنایع و مکانیک ارائه شود که در یکی از آنها روش‌های یادگیری عمیق پیاده‌سازی شده و دیگری به همان شیوه رایج قبل تدریس صورت پذیرد.

وی مطرح کرد: در کلاس یادگیری عمیق (تعاملی)، استاد به‌عنوان راهنما در کنار دانشجویان حضور دارد و با مشارکت دادن آنها در مباحث درسی، تفهیم مطالب را تسهیل و تعمیق می‌بخشد.

معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با بیان اینکه قبل از شروع نیمسال و برگزاری کلاس‌ها، مطالب و سرفصل دروس در قالب طرح درس به‌طور دقیق مشخص و مطالب ارائه و در هر جلسه تعیین شود، ادامه داد: برای هر جلسه، سه کاربرگ در نظر گرفته‌شده که هر هفته متناسب با مطالب درسی آن جلسه از طریق سامانه کاتب در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

چنگیزی توضیح داد:‌ کاربرگ شماره یک شامل خلاصه‌ای از درس هفته جاری بوده که به‌طور کلی اهداف و رئوس درس را بیان می‌کند. دانشجویان موظف هستند پیش از حضور در کلاس با مطالعه کاربرگ شماره یک ضمن آشنایی کلی با مبحث روز، پیش‌زمینه ذهنی برای مطالبی که در کلاس توسط استاد بیان خواهد شد، پیدا کنند. کاربرگ شماره ددو شامل نمونه‌ها و تمریناتی است که در کلاس توسط استاد مطرح و با همکاری دانشجویان حل شده و مورد بررسی قرار می‌گیرند. به‌منظور مشارکت بیشتر دانشجویان در مباحث درسی، بر اساس تکنیک آموزش«پازلی» دانشجویان به هفت گروه پنج نفره تقسیم شدند و فعالیت کلاسی آنها به‌صورت گروهی انجام می‌پذیرد.

وی تشریح کرد: برای سنجش تلاش و نیز معلومات هر یک از دانشجویان، به‌طور تصادفی افرادی انتخاب می‌شوند که باید نحوه حل هر سؤال را برای دیگر دانشجویان به‌طور شفاهی تشریح کند و کاربرگ شماره سه شامل تمرینات پایان هر فصل بوده که به‌عنوان کار در منزل به‌صورت گروهی به دانشجویان ارائه می‌شود تا با مشارکت یکدیگر مسائل مطرح‌شده را حل و پاسخ سؤالات را به استاد ارائه کند. پس از بررسی جواب‌ها توسط استاد، سؤالاتی که به اشتباه حل شده و یا نیازمند توضیح هستند در کلاس مطرح و پس از رفع ابهام و اشکال، به‌طور کامل حل می‌شوند.

معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفت: علاوه بر این برای هر یک از دانشجویان به انتخاب خود و تأیید استاد، یک یا چند موضوع پژوهشی مرتبط با درس در نظر گرفته می‌شود که دانشجویان ملزم به ارائه شفاهی آن در کلاس‌های بازآموزی هستند. کلاس‌ها بازآموزی در هر ماه یک جلسه برگزار خواهد شد و در آن به موضوعات مرتبط با درس و فراتر از کتاب درسی پرداخته می‌شود.

به گزارش آنا، نخستین دوره کشوری یادگیری عمیق با مشارکت استان‌های تهران، مرکزی، اصفهان و آذربایجان شرقی در نیمسال دوم ۱۴۰۳-۱۴۰۲ برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت شبکه‌سازی میان مراکز نوآوری و کارآفرینی
  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • ارتقای سطح کیفی آموزش به دانشجویان با تبیین اهمیت یادگیری عمیق
  • رسالت دانشجویان در راستای اجرای اهداف برنامه‌های زمین پاک
  • اجرای طرح توانمند سازی مردم شهر جغتای مقابل بیماری فشارخون
  • ضرورت توجه به مطالبات پرستاران در مازندران
  • ضرورت اشاعه فرهنگ مشارکت مردمی در اقتصاد
  • راهیابی ۱۵ دانشجومعلم به جشنواره ملی دانشجوی نمونه کشوری