Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@20:57:34 GMT

هوشمندی یک کارگردان یا عدم خلاقیت در ساخت کاراکترها؟

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۱۳۷۶۲

هوشمندی یک کارگردان یا عدم خلاقیت در ساخت کاراکترها؟

تهران- ایرناپلاس- جدیدترین اثر سینمایی مسعود ده‌نمکی این‌روزها بر پرده سینماهاست؛ اثری که زوج هنری‌اش برای مخاطبان جدید نیست.

در سینما و تلویزیون، برخی کاراکترها هستند که به دلیل جذابیت و خلاقیتی که در ساخت و پردازش آن‌ها وجود دارد، توانایی آن را دارند که در ذهن مخاطب به نحوی ماندگار شوند که بسیاری از ویژگی‌های ظاهری و رفتاریشان مانند تکیه‌کلام‌ها و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. برای مدتی در میان مردم فراگیر شود. این دسته از کاراکترها ممکن است به دلیل استقبال مخاطبان، سازندگانش را به ساخت مجموعه‌های بعدی یا آثاری بر مبنای آن شخصیت‌ها سوق دهد.

سریال «پژمان» مجموعه موفقی به کارگردانی سروش صحت و نویسندگی مهراب و پیمان قاسم‌خانی بود که از شبکه سوم سیما پخش شد. به دلیل موفقیت دو شخصیت اصلی مجموعه، یعنی پژمان جمشیدی و سام درخشانی و استقبال مردم از این زوج هنری، نویسنده را به ساخت فیلم سینمایی با عنوان «خوب، بد، جلف» ترغیب کرد؛ اثری که با هنرنمایی دوباره این زوج همراه شد و توانست به یک همکاری موفق دیگر بدل شود.

*خلق یک زوج هنریِ جذاب و دوست‌داشتنی
مهرماه سال 91 بود که مجموعه‌ای با عنوان «دزد و پلیس» روی آنتن شبکه سوم سیما رفت؛ سریالی که ابتدا قرار بود در ماه رمضان آن سال پخش شود. این مجموعه به کارگردانی سعید آقاخانی و نویسندگی مهراب قاسم‌خانی و تهیه‌کنندگی محسن چگینی برای تلویزیون و مخاطبانش توانست یک زوج هنری دوست‌داشتنی و جذاب را به ارمغان آورد. هومن برق‌نورد و بهنام تشکر که قبل از این سریال در «ساختمان پزشکان» با یکدیگر همکاری داشتند، در «دزد و پلیس» توانستند در یاد و خاطر بینندگان تلویزیون باقی بمانند. موضوع سریال، شخصیت‌پردازی این دو بازیگر و تکیه‌کلام‌های جذابی که کاملاً خلاقانه هم بود، عوامل ماندگاری این اثر بودند. اما تأثیرگذاری این اثر تنها به اینجا ختم نشد.

*«اخراجی‌ها» و عوامل موفقیت ده‎نمکی
مسعود ده‎نمکی از جمله کارگردانانی است که آثارش همواره مورد بحث و تبادل‌نظر منتقدان و رسانه‌ها واقع شده است. این کارگردان به دلیل ساخت مستندها و اظهارنظرهایش چه در مسائل سینمایی یا در مسائل سیاسی، نامش با حواشی بسیاری همراه شده است. اما وی توانست در سال 86 اثر پربیننده‌ای با عنوان «اخراجی‌ها» را به پرده سینماها بیاورد. فیلمی با یک موضوع تازه و جذاب و شخصیت‌هایی که به دلیل استقبال بسیار مردم از آن‌، ده‌نمکی را به ساخت قسمت دوم و سوم آن ترغیب کرد. از نکات قابل‌ توجه، خلاقیت این کارگردان در شخصیت‌پردازی‌های شکل‌گرفته این اثر است. ساخت و پرورش کاراکترهایی که از دل طبقه فرودست جامعه می‌آمدند، امر سخت و پیچیده‌ای است که ده‌نمکی این اتفاق را به‌راحتی در «اخراجی‌ها» به بهترین شکل ممکن انجام داد. این کارگردان، کاراکتر «مجید سوزوکی» با بازی کامبیز دیرباز، «رسول» با بازی حسام نواب صفوی، اکبر عبدی در نقش «بایرام لودر»، امین حیایی در نقش«بیژن» را در سه‌گانه اخراجی‌ها ر‌وانه پرده سینما کرد و بازخوردهای مثبتی هم از مخاطب عادی سینما دریافت کرد. اما در جدیدترین اثر سینمایی‌اش، از این شخصیت‌پردازی‌‌های جذاب خیلی خبری نیست.

*فیلمی که در جشنواره شرکت نکرد
«زندانی‌ها» جدیدترین اثر سینمایی ده‎نمکی است که مانند خیلی از آثار دیگر این کارگردان پرحاشیه بود. این اثر که در تابستان سال 97 کلید خورد در ابتدا همه تصور داشتند که در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. کارگردان محصول سینمایی سازمان اوج، در یک عمل کاملاً تعجب‌برانگیز از پر کردن فرم جشنواره خودداری کرد. ده‌نمکی درباره این تصمیم گفت: «بعضی کارها و فیلم‌ها از جنس رقابت نیستند و در فضای رقابتی حرف اصلی آن‌ها گم می‌شود. حرف از معنویت و مفاهیم اخلاقی و عرفانی و فیلم‌هایی از جنس «رسوایی 1 و2» و حالا هم زندانی‌ها از این‌گونه‌اند.» وی در خاتمه عنوان کرد: «این عدم حضور به معنی گله کردن از کسی نیست، فقط یک گام عملی است برای اکران فیلم برای عموم مردم.»

*هوشمندی کارگردان یا عدم خلاقیت
تقریباً یک ماه از اکران این اثر سینمایی گذشته است. اثری با بازی هدایت هاشمی، بهنام تشکر و هومن برق‌نورد که تاکنون نزدیک به دو و نیم میلیارد فروش داشته است. اما نکته قابل‌ بحث در این فیلم سینمایی این است که زوج هنری این اثر ما را به یاد همان زوج «دزد و پلیس» می‌اندازد. هرچند که بهنام تشکر از شخصیت ناصر در آن سریال فاصله دارد، اما بازی هومن برق‌نورد در این اثر، همان داوودِ «دزد و پلیس» را برای ما تداعی می‌کند. لحن، صدا، شخصیت و ویژگی‌های رفتاری و گفتاری این نقش دقیقاً همان‎هایی است که در آن سریال دیده می‌شود. حال جای سؤال دارد که ده‌نمکی، کارگردانی که توانسته کاراکترهای بسیاری را در آثارش خلق کند که برای مخاطب جذابیت داشته باشد و آن‌ها را هم تا فصل سوم اثرش همراه کند، چرا باید به چنین تکراری دست بزند؟ آیا این را باید از هوشمندی‌ این کارگردان برای جذب مخاطب و بهتر دیده شدن این اثر دانست یا عدم توانایی این کارگردان در خلق یک شخصیت جدید و یک زوج هنری متفاوت و تازه در سینمای کشور را دلیل این اتفاق بدانیم.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مسعود ده نمكي زنداني ها ايرناپلاس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۳۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح نور را با قوت و هوشمندی ادامه می‌دهیم

فرمانده کل انتظامی کشور گفت: با حمایت‌های مجلس، دولت و قوه قضائیه و همراهی مردم اجرای طرح نور را با قوت، دقت و هوشمندی ادامه خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سردار احمد رضا رادان در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در محل ستاد کل انتظامی کشور برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدا از همراهی مردم، دختران و بانوان عزیز ایران که در اجرای این طرح با پلیس همکاری و همراهی می‌کنند تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: تشکر بعدی را هم از همکارانی دارم که دغدغه مندانه در اجرای این طرح پای کار هستند و به صورت جهادی اجرای آن را دنبال می‌کنند.

فرمانده کل انتظامی کشور افزود: با حمایت‌های مجلس، دولت و قوه قضائیه و همراهی مردم اجرای طرح نور را با قوت، دقت و هوشمندی ادامه خواهیم داد. سردار رادان خاطر نشان کرد: اجرای این طرح همراهی همگان را در پی داشت و از مجلس و خاصه کمیسیون فرهنگی که جز اولین واحدها و بخش‌هایی بود که در این موضوع پای کار بود تقدیر و تشکر می‌کنم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: طرح نور با موفقیت حرکت می‌کند

حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی نیز اظهار کرد: امیدواریم طرح عفاف و حجاب که به شورای نگهبان ارسال شده هرچه زودتر تقویت و به یک قانون تبدیل شود و مردم ما قانونمند هستند و به قانون عمل می‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: عفاف و حجاب جز احکام الهی است و هر مسلمانی باید نسبت به این موضوع احترام قائل باشد و کشور ما اسلامی است و باید قوانین اسلامی نیز داشته باشد. اقدامات انجام شده نیز در مسیر درست و خوبی است.

حجت الاسلام آقا تهرانی با بیان اینکه خوشبختانه اقدامات فراجا با ملاحظاتی که مدنظر قرار می‌دهد برای اجرای قانون و عملیاتی شدن آن منجر به این می‌شود که جمعیت عفیف ما احساس بهتری داشته باشند.

وی ادامه داد: بابت این اقدامات به فرمانده کل انتظامی و یکایک کارکنان این فرماندهی دست مریزاد می‌گویم.

حجت الاسلام آقا تهرانی تاکید کرد: امیدواریم از ۳۲ دستگاهی که در این موضوع وظیفه دارند همگی پای کار باشند و به وظایف خود عمل کنند و به احکام الهی التزام داشته باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: همه چیز رو به پیشرفت است و امیدواریم مجلس انقلابی که تا کنون پای کار این موضوع بوده در آینده نیز پای کار باشد.

لازم بذکر است، طرح عفاف و حجاب «طرح نور» از روز شنبه ۲۵ فروردین ماه در معابر و اماکن عمومی به مرحله اجرا در آمده است.

منبع: فارس

کد خبر 747189

دیگر خبرها

  • خلاقیت بامزه یک هموطن در ساخت یک مینی نیسان (فیلم)
  • طرح نور را با قوت و هوشمندی ادامه می‌دهیم
  • روایت سینمایی پرونده‌های قضـــایی
  • نقد فیلم قاتلان ماه گل؛ گنگسترها به نفت رسیدند!
  • مقاومت مرموز دربرابرسینمای مقاومت
  • فضای فانتزی، ساخت «سال گربه» را سخت کرد/ بازی مسلط بهرام افشاری
  • درگیر شدن با «عروس خیابان فرشته»/ فیلمنامه‌ از بازیگر مهم‌تر است
  • کارگردان فیلم کاپیتان: اکران آنلاین یک قاچاق محترمانه است
  • شعرخوانی ضد اسرائیلی کارگردان آپاراتچی در اکران مردمی/ آرزوی اکران فیلم در فلسطین
  • جزئیات جدید از ساخت فیلم شهید طهرانی مقدم/ به فجر می‌رسد؟