Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله ضمن تشریح نکاتی درباره سیل فروردین ۱۳۹۸ ایران به دو نکته مهم درخصوص آسیب‌پذیری تهران در برابر سیل اشاره کرد و گفت: تهران با توجه به وجود سامانه‌های رصدی در تقاطع‌های آن، در برابر سیل‌های ناگهانی ایمن است؛ اما با توجه به پیشروی‌هایی که در طبیعت و حریم رودخانه صورت گرفته، در مناطق دربند و واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در برابر سیلاب ناشی از زمین‌لغزه (واریزه‌ای) آسیب‌پذیر است و چنانچه توده واریزه‌ای در این مناطق حرکت کند، تهران مقاومت خاصی نشان نخواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، مهدی زارع در نشست «سیل فروردین ۱۳۹۸ و تغییر اقلیم: اولین یافته‌ها» که امروز در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد، ابتدا به بیان آمار سیل‌های فروردین ۱۳۹۸ ایران پرداخت و توضیح داد: این سیل‌ها که از ۲۷ اسفند ۹۷ تا ۱۷ فروردین ۹۸ به وقوع پیوست، ۲۳ استان از ۳۱ استان کشور را درگیر کرد و تلفات آن تاکنون ۷۰ نفر بوده که از این میان استان‌های گلستان، کرمانشاه، فارس، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و خوزستان بیشترین میزان خسارات را داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در هنگام وقوع سیل میزان خسارات اقتصادی و زیرساختی بیشتر است، میزان خسارات مالی سیل اخیر را حدود ۳.۶ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: خسارات وارده به بخش کشاورزی نیز حدود ۱.۱ میلیارد دلار بوده که از نظر فراوانی میزان خسارات دومین خسارت ثبت شده ناشی از سیل در تاریخ ایران بعد از سیل‌های فروردین تا خرداد ۱۳۷۱ به شمار می‌آید؛ در آن زمان ۵.۴ میلیارد دلار خسارت مالی به کشور وارد شده بود.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به اینکه نقشه خطر سیل در ایران ۱۲ سال پیش از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) ارائه شده بود، یادآور شد: استان‌های یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان کمترین بهره را از بارش‌های اخیر داشته‌اند. این در حالی است که تا پایان سال آبی گذشته که ۱۶ فروردین ۹۷ بود، استان‌های غربی و بخش‌هایی از البرز بیشترین میزان بارش را داشته‌اند و بخش‌های مهمی از کشور بی‌بهره از باران بوده‌اند.

علت بازنشدن دریچه‌های سد تا روز نهم فروردین

زارع، سپس به تشریح سیل خوزستان پرداخت و توضیح داد: در سیل اخیر خوزستان، دشت سیلابی رودخانه‌های دز و کرخه برای اولین بار به هم پیوستند و دلیل این موضوع که دریچه‌های سدها تا روز نهم فروردین باز نشده بود، این بود که چنانچه بعد از سیل به اندازه کافی باران نیاید، چه کسی جوابگوی خشکسالی خواهد بود؛ بنابراین باز شدن دریچه‌های سد تا روز نهم فروردین به تعویق افتاد که در این روز نیز خود شخص رئیس‌جمهور دستور باز شدن دریچه‌های سد را صادر کرد.

سختی متقاعد کردن مسؤولان برای فعال کردن سامانه هشدار پیش‌هنگام در کشور

وی با بیان اینکه میزان بارندگی در پلدختر بالای ۱۱۰۰ میلی‌متر ثبت شده و سه‌چهارم شهر معمولان زیر گل مدفون شده است، تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته سامانه هشدار پیش‌هنگام (EARlY WARNING SYSTEM) فعال شده است و ایستگاه‌های رصدکننده می‌توانند بسته به زمان هشدار پیش‌هنگام بفرستند. در کشور ما فعال کردن این سیستم به کندی پیش می‌رود، چراکه متقاعد کردن مسئولان نسبت به این موضوع که سامانه هشدار پیش‌هنگام می‌تواند تنها بخشی از مشکل را حل کند، کار سختی است و آنها انتظار دارند که چنین سامانه‌ای همچون یک عصای سحرآمیز عمل کند. همچنین باید گفت که سامانه فوق در کشورهایی همچون رومانی، مالزی، اندونزی و نیز ترکیه فعال شده است.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله ذیل زمین‌شناسی سیل، تشریح کرد: در این حوزه به خصوصیات فیزیکی حوضه‌های آبخیز از قبیل شرایط زمین‌شناسی، کاربری اراضی، پوشش گیاهی، نوع خاک، وضعیت نفوذپذیری سطحی، عمق سفره آب زیرزمینی و زهکشی توجه می‌شود که این عوامل در وقوع سیل و بر معادلات حاکم بر حرکت آب در آبراهه تأثیرگذار بوده و تعیین‌کننده ظرفیت ذخیره آبراهه است.

ادامه دارد…

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تهران زمین لغزش سیل سیلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۳۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | تصاویری از بارش ناگهانی باران در تهران؛ تگرگ و رعد و برق در راه است

261 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898394

دیگر خبرها

  • احتمال سیلاب ناگهانی در گلستان؛ در حاشیه روخانه‌ها توقف نکنید
  • احتمال سیلاب ناگهانی در گلستان؛ هم استانی‌ها از توقف در حاشیه روخانه‌ها دوری کنند
  • ببینید | تصاویری از بارش ناگهانی باران در تهران؛ تگرگ و رعد و برق در راه است
  • برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد
  • زمین لرزه ۴.۲ ریشتری خوی را لرزاند
  • جنون ناگهانی گواردیولا علیه فودن! (عکس)
  • زلزله خوی، تبریز را لرزاند
  • اسرائیل تلاش می‌کند اردن را متحد خود و ضدایران نشان دهد/ افکار عمومی اعراب بیش از ایران اردن را تحت فشار قرار داد/ همسایگی با اسرائیل، اردن را آسیب‌پذیر کرده است/ اردن تلاش می‌کند از تنش در رابطه ایران و اسرائیل آسیب نبیند
  • نیویورک تایمز: تانک‌های گران قیمت آبرامز در برابر پهپاد‌های ارزان هم آسیب پذیر هستند
  • فعالیت جدی کمیته مناسب سازی با هدف رفاه افراد آسیب پذیر