Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-25@07:16:38 GMT

فعال شدن سامانه بارشی جدید و هشدار هواشناسی

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۱۵۶۱۴

فعال شدن سامانه بارشی جدید و هشدار هواشناسی

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی از فعالیت سامانه بارشی جدید خبر داد و افزود: هموطنان در استان فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان های رضوی و جنوبی ان هشدار را جدی بگیرند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، احد وظیفه در ارتباط تلفنی گفت: سامانه هم اکنون فعال است و جنوب استان های بوشهر، فارس، سیسان و بلوچستان و کرمان را در برگرفته است و در بسیاری از این نقاط و خلیج فارس شاهد رگبار و رعد و برق هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 انتظار داریم ارتفاعات شمالی استان خوزستان بارش ها شدت گیرد. در چابهار و بند جاسک بارندگی شدید پیش بینی شده و امکان سیلابی شدن رودخانه ها وجود دارد.  
 او افزود: فردا بعد از ظهر این سامانه خراسان رضوی و جنوبی را در برمی گیرد که در این مناطق نیز شاهد رگبار و رعد و برق خواهیم بود.  در استان کرمان و یزد نیز شاهد بارش باران و رگبار خواهیم بود.
 مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی تاکید کرد:  در جنوب فارس، هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، مناطق جنوبی خراسان رضوی و جنوبی فردا بعداز ظهر حجم بارش ها سنگین خواهد بود.   وظیفه گفت: توصیه می شود مردم و کشاورزان هشدارها را جدی بگیرند  و پیگیر اخبار هواشناسی باشند.

 بهنام سعیدی سخنگوی ستاد مدیریت بحران در تیتر امشب درباره فروکش کردن آب در شهر اهواز و خوزستان گفت: خوشبختانه آب در شهر اهواز و استان خوزستان تحت کنترل است. او افزود: به گفته فرماندار دزفول مشکل آبگرفتگی برطرف شده است. در شعیبیه نیز آب کاملا فروکش کرده و مشکلی نداریم.   سعیدی گفت: 266 روستا تخلیه کامل یا جزیی شدند اما با وجود آبگرفتگی هیچ شهری تخلیه نشد فقط روستاها برای حفظ جان مردم تخلیه شدند.

سعیدی گفت: اکنون در "عین دو" نیز آب فروکش کرده است.  118 هزار نفر در 92 اردوگاه های اضطراری مستقر شدند و در صورت نیاز به تخلیه بازهم اردوگاه ها آمادگی استقرار مردم را دارند.

او افزود: از زمان ورود سامانه بارشی و هشدارها، ورودی و خروجی سدها کنترل شده و خروجی سدها  تنظیم شده است و تا به امروز مشکل اساسی نداشته ایم.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران درباره سازماندهی نحوه توزیع کمک ها و اقلام گفت: در شرایط اولیه بحران همیشه بی نظمی هایی وجود دارد اما نمی توان امداد رسانی را قطع کرد. سعیدی افزود: 31 استان ( شامل 2 هزار و 145 شهر و محور کوهستانی) را فقط هلال احمر پوشش داده است و به بیش از 445 هزار نفر امداد رسانی شده است، بیش از 227 هزار نفر اسکان اضطراری پیدا کرده اند و 4 هزار و 487 نفر با بالگرد و نیروهای امدادی به مناطق امن انتقال یافتند. سعیدی گفت: هلال احمر پک های یک ماهه در خوزستان توزیع کرده است. پایگاه های امداد و نجات مشخص است ولی اگر مواردی در توزیع اقلام مشکلاتی وجود دارد و فردی امکانات را دریافت نکرده است، باید به مسئولان هلال احمر مراجعه کنند. هلال احمر حتی در دورترین روستاها و جاهایی که امکان دسترسی وجود ندارد با بالگرد امدادرسانی می کنند حتی با پهپاد کابل های برق را جابجا کرده اند.

او در ادامه درباره آبگرفتگی ها و شایعات فضای مجازی گفت: درباره سیل بندها، فاضلاب اهواز در فضای مجازی شایعاتی ایجاد شده است که باید بگویم در 16 نقطه مشکل ایجاد شده بود که در 8 نقطه مشکل برطرف شده است و در 3 نقطه نیز مشکل در حال برطرف شدن است و فقط 3 یا 4 نقطه مشکل فاضلاب داریم.  او افزود: وقتی حجم آب زیاد می شود امکان پمپاژ وجود نداردکه یا لوله می شکند که باید با دستگاه پمپاژ تخلیه شود یا اینکه ممکن است ریزش داشته باشیم  بنابراین لوله فاضلابی که 3 تا 9 کیلومتر زیر زمین است در صورتی که ریزش داشته باشد مشکل اساسی ایجاد می شود ، در پردیس  یک و نیم کیلومتر با مشکل مواجه شده بود که برطرف شد همچنین در کیانپارس اهواز نیز 300 متر مشکلی که در فاضلاب ایجاد شده بود برطرف شده است.
سخنگوی ستاد مدیریت بحران درباره مشکلات لرستان نیز گفت: در مدت زمان کوتاه برق هزار و 145 روستادر سیل ویرانگر لرستان قطع برق داشتند که برق هزار و 87 روستا وصل شد. او افزود: اگر تاسیسات زیربنایی در گلستان از دست رفتند با مشکلات زیربنایی که سیل در استان لرستان ایجاد کرد قابل مقایسه نیست، در گلستان آب گرفتگی ها برطرف و تخلیه شد اما در لرستان خانه ها تا 2 متر گل و لای دارند.  در لرستان 11 شهر قطعی آب داشتند که 70 درصد آب وصل شده و 30 درصد باقی مانده زمان بر است به تدریج برطرف خواهد شد.  870 محور راه های ارتباطی روستایی قطع بوده که همه بازگشایی شده اند و فقط 114 محور ارتباطی هنوز مشکل برطرف نشده است. سیل لرستان ویرانگر بوده به طوری که سیل برخی راهها را تا 80 متر از بین برده و نیاز است مجدد راهها احداث شود البته سپاه و ارتش با ایجاد پل های شناور راههای ارتباطی را برقرار کرده اند تا راههای اصلی احداث و راه اندازی شود.
اقلام خوراکی، چادر توزیع می شود تیم مهندسی در منطقه برای احداث و اسکان موقت در منطقه حاضر هستند تا برطرف شدن مشکل همچنین برای برطرف شدن مسکن افراد می توانند خانه اجاره کنند که دولت هزینه ها را تقبل می کند.

سعیدی گفت: به استان های معین و استان های تحت تاثیر دستورات لازم داده شده است اما لازم است این اطمینان را به مردم بدهیم که مسئولین تا پایان بحران در کنار مردم خواهند بود و کمک خواهند بود. از مردم نیز درخواست می شود به شایعات فضای مجازی که از روی غرض و ناآگاهاهی است توجه نداشته باشند و منبع اصلی اطلاع رسانی رسانه ملی است.

سامانه فعال است و جنوب بوشهر، خوزستان و .. را دربرگرفته است. انتظار داریم ارتفاعات شمالی استان خوزستان بارش ها شدت گیرد. در چابهار و بند جاسک بارندگی شدید پیش بینی شده و امکان سیلابی شدن رودخانه ها وجود دارد. خراسان شمالی و جنوبی فردا بارش باران خواهند داشت و بارش ها  فردا در استان خراسان امکان سیلاب نیز پیش بینی شده است که توصیه می شود مردم و کشاورزان هشدارها را جدی بگیرند. جنوب کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان نیز بارش باران پیش بینی شده است.

 محمودی خبرنگار صداوسیما در ارتباط تصویری از شروع بارندگی ها و وقوع سیل از 3 فروردین 98 در خوزستان گفت و افزود: بارش بارندگی در استان های مجاور حجم فراوان آب را به دشت خوزستان روانه کرد.
محمودی با اشاره به استقرار 18 سد در استان خوزستان گفت: 9 سد از این تعداد سد های عظیمی هستند که خروج مازاد آب برای رودخانه ها و زمین های پایین دستی بسیار تاثیر گذار است.
او با بیان اینکه سدهای دز و کرخه حجم زیادی از آب را در خود ذخیره  می کنند، گفت: چنانچه سدهای بزرگی مانند کرخه با افزایش 1 میلیاردی مترمکعب در پشت دریاچه آن بطور حتم رها سازی آب برای رودخانه ها و زمین های پایین دست کرخه و دزخطر است.
محمودی با اشاره به نقشه هوایی و وضعیت جغرافیایی استان خوزستان از شهرهای پایین دستی دو سد کرخه و دز گفت و افزود: شهرستان شوش، هویزه و حمیدیه، سوسنگرد و برخی دیگر دچار بحران شدند.
او با بیان اینکه به280 روستا دستور تخلیه صادر شده است و 109 روستا آسیب دیده اند گفت: خروج و رهاسازی این دو سد(دز و کرخه) خسارات زیادی به "بام دژ" وارد کرد.
وی به آبگیری قسمت اعظم تالاب هورالعظیم اشاره کرد و گفت: ایت تالاب در قیمت ایرانی کاملا آبگیری شده است.
محمود با بیان اینکه خسارات 1000 میلیاردتومان به بخش کشاورزی و 350 میلیارد تومان به راهها و 17 میلیارد تومان به تاسیسات برق مناطق دشت خوزستان وارد شده است گفت: بسیاری از خسارت ها هنوز برآورد نشده است.
او گفت: 170 هزار نفر اقدام به تخلیه مناطق مسکونی کردند که در جای امن اسکان اضطراری یافتند.
وی به اشاره به جمعیت 1 میلیون و 500 هزار نفری خوزستان گفت: با تدابیر اندیشیده شده و کاهش بارندگی ها شهر اهواز در معرض خطر خارج شده است.
محمودی ورود فاضلاب شهری به رودخانه ها و آبگرفتگی درون شهر را معضل بزرگ فعلی اعلام کرد و گفت: ورود فاضلاب به آب  های سطحی می تواند بهداشت جمعیتی منطقه را به خطر بیاندازد.
او از تعطیلی مدارس خوزستان تا 26 فروردین گفت و افزود:  با همت مردم و مسئولیت دیگر خطری اهواز را تهدید نمی کند. اما برای منطقه باید فکر اساسی کرد.   دالوند خبرنگار لرستان در ارتباط تصویری با تیتر امشب به تشریح چگونگی جاری شدن سیل در استان لرستان پرداخت و گفت: وجود 23 رودخانه در این استان که بزرگترین آن ها در غرب و رودخانه کشکان بعنوان سیل خیز ترین رودخانه این استان است که از نهاوند در استان همدان سرچشمه می گیرد.  بیشتر این رودخانه های  در غرب لرستان به کرخه می ریزند. 
او به میزان 12 میلیون متر مکعب روان آب ها ناشی از بارش ها اشاره کرد و گفت: در لرستان فقط 200 میلیون متر مکعب مهار می شوندکه توجه ویژه مسئولان به سد سازی در لرستار را طلب می کند.
دالوندگفت: حرکت رودخانه های و سیلاب به سمت دشت خوزستان باید مهار شود تا از توان تخریبی آنها کاسته شود.
دالوند افزود: در لرستان 6 روستا بطور کامل محو شده اند که باید محل استقرار جدید آنها را از مسیر روان آب ها تغییر داد.
او لرستان را به عنوان دارنده رتبه اول بارندگی های اخیر اعلام کرد.
دالوند به مشکلات و تخریب مناطق مسکونی لرستان پرداخت و افزود: از 12 فروردین امسال که بارندگی ها شروع شد 114 روستا در این استان راه ارتباطی ندارند و برق 69 روستا قطع است.
خبرنگار لرستان از افزایش دمای هوا در روزهای آینده خبر داد و افزود: قبل از ورود به فصل گرما باید فکر اساسی کرد از طرفی خانه ای هم برای اجاره کردن وجود ندارد و یا اگر هم باشد اجاره آن بسیار بالا خواهد بود.

  مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوی در ارتباط تلفنی گفت: در عرض 6 ساعت بارش در منطقه جغتای31 میلیمتر و در کلات 27 میلیمتر بارش داشتیم که باعت آبگرفتگی معابر عمومی شد.
شایان فر افزود: 3 روستا بی برق هستند و ترکیدگی لوله 190 گاز 150 مشترک گاز ندارند.
مدیریت بحران خراسان رضوی افزود: همه محورهای اصلی استان باز است.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: خوزستان سیل سدها آبگرفتگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۵۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواشناسی فارس هشدار نارنجی داد/بارش‌های رگباری شدت می‌گیرد

مسعود حقیقت مدیرکل هواشناسی فارس با هشدار سطح نارنجی، اظهار کرد: از بعد از ظهر امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه، بارش‌های رگباری و بهاری در استان شدت می‌گیرد و موجب بارش رگباری باران، رعد و برق، گاهی وزش باد و در برخی مناطق تگرگ می‌شود.

او تاکید کرد: بارش رگباری در مدت زمان کم می‌تواند با مقدار زیاد باشد. 

مدیرکل هواشناسی فارس اضافه کرد: این سامانه در روز سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه برای مناطقی از استان به ویژه نواحی شرقی و نیمه شمالی و در شهرستان‌های آباده، بیضا، اقلید، بوانات، خرم بید (صفاشهر)، سرچهان، بختگان، استهبان، نی ریز و داراب پیش بینی شده است.

او تصریح کرد: این سامانه در روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه همه نقاط استان و شیراز را فرا می‌گیرد. 

حقیقت افزود: با توجه به اینکه اثر مخاطره این سامانه احتمال آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان آب و سیلاب، احتمال طغیان رودخانه ها، لغزندگی جاده ها، صاعقه و سقوط اشیاء بدون مهار از ارتفاعات است، توصیه می‌شود: در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، سفر‌های برون شهری، جابجایی عشایر، فعالیت‌های کوهنوردی و کار در ارتفاع احتیاط شود.

او بیان کرد: همچنین از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها اجتناب، کانال‌ها و آب رو‌ها لایروبی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • هشدار هواشناسی به این استان ها بارش‌های اردیبهشتی / سامانه فراگیر بارشی کی از کشور خارج می شود؟
  • ادامه فعالیت سامانه بارشی در خراسان جنوبی
  • سامانه بارشی در استان مرکزی تا صبح چهارشنبه فعال است
  • بارش‌ها در میبد و جاده چادرملوی اردکان +فیلم و عکس
  • هواشناسی فارس هشدار نارنجی داد/بارش‌های رگباری شدت می‌گیرد
  • تدوام سامانه بارشی در استان تا فردا + فیلم
  • اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای بارش باران و تگرگ در کرمان
  • بارش باران بهاری در لرستان و خوشحالی مردم
  • فعالیت سامانه بارشی در کرمانشاه تا پایان امروز ادامه دارد
  • هشدار نارنجی هواشناسی برای چهارمحال و بختیاری