Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@12:32:16 GMT

گره بیکاری در آذربایجان غربی چگونه باز می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۱۶۲۹۵

گره بیکاری در آذربایجان غربی چگونه باز می‌شود؟

بنا بر گفته مسئولان مهم‌ترین مشکل آذربایجان غربی حل مسئله اشتغال است و در این میان توسعه مشاغل روستایی گره از معضل بیکاری در این استان مرزی می‌گشاید. ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۸ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، با تمرکز انواع امکانات در شهرهای بزرگ و توسعه و پیشرفت این شهرها و مهیا بودن زمینه اشتغال و درآمدزایی بیشتر، مردم به‌خصوص روستاییان برای یافتن کار و درآمد مناسب به شهر مهاجرت می‌کنند که به‌ تبع آن آسیب‌هایی مانند افزایش نامناسب جمعیت شهری و حاشیه‌نشینی نیز به وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهترین راه جلوگیری از این آسیب‌ها ایجاد زمینه اشتغال برای روستاییان در خود روستا و گسترش امکانات در این مناطق است چرا که این کار سبب بهره‌برداری صحیح از منابع بالقوه و ظرفیت‌های روستا شده و همچنین مهاجرت روستاییان به شهرها نیز کاهش می‌یابد.

چراکه بیشتر روستاییان خلاف میل خود و برای امرار معاش به مهاجرت روی می آورند ولی با ایجاد اشتغال پایدار روستایی در این مناطق و اعطای تسهیلات و آموزش‌های لازم مردم با شناخت از توانایی‌های خود می‌توانند در محل زندگی خود به‌ آسانی مشغول به کار شوند.

در سال 97 اشتغال روستایی در صدر توجهات قرارگ رفته و اعتبارات ویژه‌ای از سوی صندوق توسعه ملی به صورت سهمیه بندی در اختیار استان‌های مختلف قرار گرفت و همچنین قرار بر این بود که نیمی از تسهیلات از سوی بانک‌های عامل بر عهده گرفته‌شده و به روستاییان پرداخت شود.

 آذربایجان غربی از ابتدای سال 97  جزو استان‌های پیشرو در پرداخت این تسهیلات بود تا این بار حداقل در این حوزه مهر عقب ماندگی یا کمتر توسعه یافتگی بر پیشانی آن نخورد اگر چه در این میان منتقدانی هم وجود دارند که سیستم بدهکار سازی روستائیان در پرداخت انواع وام‌های مختلف را خسارت‌بار دانسته و خواستار کار کارشناسی بیشتری در تدوین آئین نامه‌هایپرداخت این تسهیلات هستند تا این تسهیلات حقیقتاً به دست خود روستاییان رسیده و واقعاً به توسعه کسب و کار و اشتغال روستائیان بیانجامد.

رتبه دار بودن در ارائه تسهیلات یا بیکاری!؟

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی می‌گوید: عملکرد برخی از بانک‌های عامل در اعطای تسهیلات اشتغال در استان مطلوب نیست و بایدبه‌سرعت عملکرد میزان پرداختی تسهیلات خود را اعلام کنند.

رضا حسینی می‌افزاید: لازم است همه نهادهای مسئول و بانک‌ها برای سرعت بخشیدن به اعطای تسهیلات اشتغال فراگیر و پایدار اهتمام ویژه داشته باشند تا بتوانیم در زمان مقرر اعتبارات تخصیصی را به مصرف برسانیم.

وی بیان می‌کند: در شهرستان‌هایی که تسهیلات پرداختی کمتر از 50 درصد مصوب بوده، اخطار جدی داده شود تا میزان پرداختی‌های خود را افزایش دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی می گوید: دستگاه‌های اجرایی به فکر طرح‌هایی باشند که دارای زنجیره ارزش و با هم پیوسته هستند تا بتوانیم با این روش بهترین نتیجه را از طرح‌های اشتغال‌زایی بگیریم و این امر نیازمند برنامه ریزی مناسب است.

به گفته وی آذربایجان غربی در بخش پرداخت تسهیلات اشتغال رتبه نخست کشور را دارد و این نشان می‌دهد که اگر دستگاه‌های اجرایی به درستی و با برنامه ریزی عمل کنند می‌توان تسهیلات بهتری را برای بخش اشتغال و توسعه استان دریافت کرد.

اشتغال روستایی زمینه کاهش بیکاری در استان را فراهم می‌کند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی نیز درباره وضعیت اشتغال پایدار روستایی و عشایری آذربایجان غربی می‌گوید: اشتغال روستایی یک برنامه دولتی است که در مناطق ویژه روستایی و عشایری آذربایجان غربی با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت،4 درصدی اعتبار و ابلاغی 480 میلیارد تومان در حال انجام است.

رضا نقی زاده می‌افزاید: آمار دقیقی از تعداد کسانی که مشغول به‌کار روستایی هستند در دست نیست اما امسال در حوزه اشتغال پایدار روستایی و عشایری  2 هزار و 180 میلیارد ریال به استان آذربایجان غربی اختصاص‌ یافته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی بیان می‌کند: در حوزه اشتغال روستایی و عشایری، 2 بانک کشاورزی، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و پست‌بانک در آذربایجان غربی فعالیت می‌کنند.

به گفته وی تاکنون 151 میلیارد 400 میلیون تومان در استان به داوطلبان و صاحبان طرح، تسهیلات پرداخت‌شده و استان در این حوزه رتبه نخست کشور را دارد.

نقی زاده تصریح می‌کند: با توجه به این که آمار بیکاران در آذربایجان غربی زیاد است با ایجاد طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری می‌توان زمینه‌ای برای اشتغال‌زایی ایجاد کرد.

لزوم ارائه تسهیلات بیشتر برای پیشرفت  مشاغل روستایی

مدیر شعب بانک توسعه تعاون آذربایجان غربی نیز با تشریح عملکرد این بانک در حوزه پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی می‌گوید: بانک توسعه تعاونمتنوع‌ترین تفاهم نامه‌ها با صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات بانکی به بخش‌های مختلف از جمله، کشاورزی، صنعت و معدن و صادرات را دارد که در این میان به دلیل کشاورزی محور بودن و مرزی بودن آذربایجان غربی نگاه ویژه‌ای به بخش کشاورزی و مبادلات و تجارت مرزی وجود دارد.

مهدی تقوی می‌افزاید: در بخش کشاورزی ضمن اینکه بانک توسعه تعاون تلاش می‌کند حمایت اثربخشی در صادرات محصولات کشاورزی ازجمله سیب و انگور داشته باشد موضوع پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی را نیز با جدیت کامل در دستور کار قرار داده است.

وی تصریح کرد: 412 میلیارد ریال سهمیه بانک توسعه تعاون آذربایجان غربی برای پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی است که با نرخ بهره 4 تا 8 درصد به متقاضیان واجد شرایط پرداخت می‌شود.

آخرین گزارش بررسی طرح های اشتغال روستاییجزئیات برنامه وزارت کار در سال 98/ تأکید رئیس جمهور برآسان سازی و اتمام طرح های اشتغال روستاییباید به سمت خوشه‌سازی اشتغال روستایی در آذربایجان شرقی حرکت کنیم

تقوی گفت: تا کنون از طریق پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی برای 3هزار و 162 نفر اشتغال ایجاد شده است.

آذربایجان غربی تنها استانی است که با داشتن 967 کیلومتر مرز مشترک با سهکشور عراق، ترکیه  و جمهوری نخجوان و داشتن بستر مناسب برای کشاورزی بهواسطه وجود نزدیک به نیم میلیون هکتار اراضی مستعد، ظرفیت و فرصت زیادی برای اشتغال دارد.

اما به سبب نبود نگرش مدیریتی درست و کافی و همچنین بی‌توجهی برخی مسئولان به این موضوع و البته نبود اعتبار لازم، زمینه‌های استفاده از اینظرفیت‌ها مهیا نبوده که این عوامل در تشدید نرخ بیکاری بسیار مؤثر است.

گزارش از ثمین کاظمی

انتهای پیام/ن

R41361/P4001/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۶۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زا در روستاهای دشتی

به گزارش خبرنگار مهر، علی بحرانی عصر سه‌شنبه در نشست با معاون امور دهیاری‌های وزارت کشور با تشریح اقدامات دولت در سطح روستاها اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت ایران قوی اقدامات ارزشمندی در همه بخش‌ها در سطح روستاها انجام شد که رضایت‌مندی خوبی بین مردم شاهد هستیم هر چند تا نقطه مطلوب فاصله است.

وی افزود: به حمدالله اتحاد و همدلی خوبی بین اعضا شوراها و دهیاران در سطح شهرستان شاهد هستیم که خروجی آن خدمت بی منت به مردم است.

فرماندار دشتی ادامه داد: یکی از برنامه‌های اصلی در سطح روستاها اجرای طرح‌های اشتغالزایی است که تاکنون توفیقات خوبی حاصل شد ولی هنوز باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: انتظار داریم تسهیلات لازم جهت اجرای طرح‌های اشتغال‌زا و درآمدزا به شهرستان تزریق شود.

بحرانی بیان کرد: با توجه به وسعت شهرستان نیاز است ماشین آلات لازم به دهیاران برای خدمات رسانی مطلوب‌تر به مردم اختصاص داده شود.

کد خبر 6086985

دیگر خبرها

  • صادرات بیش از ۵ میلیون دلار کالا از تعاونی‌های شهرستان کاشان
  • پرداخت ۹۰۷ میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی به جامعه ایثارگری آذربایجان‌غربی
  • طرح «شنبه‌های احیا» برای واحدهای تولیدی در کردستان اجرا می‌شود
  • واگذاری ۳۰ هزار قطعه زمین روستایی در آذربایجان غربی
  • پرداخت ۲۲۳ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در کاشان
  • پرداخت ۱۳۳ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به نیازمندان کردستانی 
  • حمایت‌های بیشتر معاونت توسعه روستایی مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری از حوزه روستایی
  • پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زا در روستاهای دشتی
  • اشتغالزایی در آذربایجان شرقی ۱.۳۱ برابر بیشتر از تعهد انجام شد
  • ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به مددجویان شاهرودی پرداخت شد