Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-03-28@16:52:48 GMT

۴ هوس غذایی که نباید نادیده گرفته شوند

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۱۶۳۵۵

گاهی با هوس‌های غذایی مواجه می‌شویم که قدرت آن‌ها فراتر از نیروی اراده بوده و در نهایت تسلیم آن‌ها می‌شویم. در این قبیل مواقع به نظر می‌رسد معده دارای مغز مختص به خود بوده و این شرایط به ویژه زمانی که در تلاش هستید تا یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید، بسیار آزاردهنده است، اما اگر هوس خوردن غذا‌هایی خاص بار‌ها و بار‌ها به سراغ شما می‌آید، این شرایط می‌تواند فراتر از موقعیتی آزاردهنده بوده و نشانه‌ای از بروز مشکلی واقعی برای سلامت بدن شما باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنگامی که نمی‌توانید به دسر نه بگویید

اگر هوس خوردن خوراکی‌های شیرین به گونه‌ای در شما شکل می‌گیرد که انگار فردایی وجود ندارد، این می‌تواند به معنای از کنترل خارج شدن قند خون باشد. زمانی که یک رژیم غذایی سالم و متعادل را دنبال می‌کنید، سطوح قند خون شما تقریباً پایدار باقی می‌ماند، اما اگر یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات و شکر را دنبال می‌کنید، سطوح قند خون می‌تواند همانند یک ترن هوایی بالا و پایین برود و زمانی که قند خون افت می‌کند، بدن به مصرف قند بیشتر تمایل دارد. این شرایط شبیه اعتیاد به یک ماده مخدر است. زمانی که سطوح قند افت می‌کند، دفعه بعد به قند بیشتر برای دستیابی به اوج رضایت و لذت نیاز خواهید داشت.

نوسان قند خون در بلندمدت می‌تواند ابتلاء به دیابت نوع را در پی داشته باشد. از این رو زمانی که با هوس خوردن خوراکی‌های شیرین مواجه می‌شوید، بهتر است یک میوه شیرین، مانند سیب، مصرف کنید. با مصرف یک خوراکی سالم به جای یک بستنی یا شیرینی قند مورد نیاز به همراه مواد مغذی دیگر که فواید مختلفی را برای بدن به همراه دارند، تأمین می‌شود. همچنین شما می‌توانید از ورزش برای مقابله با هوس‌های شیرین خود استفاده کنید. شکر موجب احساس رضایت می‌شود و ورزش نیز می‌تواند اثری مشابه را ایجاد کند. از این رو ورزش کردن می‌تواند روشی سالم برای فریب بدن درباره دستیابی به آن چه می‌خواسته است، محسوب شود.

زمانی که هوس خوراکی‌های شور رهایتان نمی‌کند

هوس خوردن خوراکی‌های شور، مانند چیپس سیب‌زمینی می‌تواند نشانه خوبی از کمبود آهن در بدن باشد. از این رو مصرف مواد غذایی سرشار از آهن، مانند گوشت گاو، غذای دریایی، لوبیا‌ها و سبزی‌های برگدار به جای تنقلات شور می‌تواند بهترین راه حل باشد. همچنین هوس خوردن غذا‌های شور پس از انجام ورزش یا تعریق زیاد شرایطی طبیعی است، زیرا سدیم به واسطه تعریق از بدن دفع می‌شود. هوس خوردن خوراکی‌های شور توسط بدن برای جایگزینی سدیم از دست رفته ایجاد می‌شود.

زمانی که به مصرف شکلات اعتیاد دارید

دلایل مختلفی می‌توانند در پس هوس خوردن شکلات قرار داشته باشند که از آن جمله می‌توان به استرس، کمبود منیزیم و کمبود ویتامین B اشاره کرد. اما بدون در نظر گرفتن این که مقصر اصلی چیست، باید به شیوه‌ای درست با آن مقابله کنید.

اگر استرس دارید، روش‌های برای کاهش سطوح استرس به جز مصرف مصرف غذا، مانند یوگا، مدیتیشن و ماساژ را امتحان کنید. اگر با کمبود منیزیم مواجه هستید، مواد غذایی سرشار از این ماده، مانند مغز دانه‌ها، ماهی، ماست، آووکادو و سبزی‌های برگدار تیره را مصرف کنید. اگر کمبود ویتامین B مساله‌ساز شده است، مصرف ماهی، ماکیان، تخم مرغ یا لبنیات را مد نظر قرار دهید.

اگر میل شدید به خوردن شکلات دارید، نمونه‌های تلخ با حداقل ۷۰ درصد کاکائو را انتخاب کنید.

هنگامی که هوس غذا‌های چرب به سراغ شما می‌آید

اگر با هوس مصرف غذا‌های چرب مواجه هستید، این شرایط می‌تواند به دلیل سطوح بالای استرس بوده یا نشانه‌ای از نیاز بدن به دریافت چربی‌های سالم، مانند اسید‌های چرب امگا ۳ باشد. از این رو زمانی که با هوس خوردن خوردن غذا‌های چرب، مانند سیب زمینی سرخ شده مواجه می‌شوید، بهتر است مصرف مقداری گردو یا ماهی سالمون را مد نظر قرار دهید.

زمانی که در تلاش برای مقابله با هوس‌های غذایی ناسالم هستید، اما به موفقیت چندانی در این زمینه نمی‌رسید، آب بیشتری بنوشید. کم‌آبی بدن می‌تواند موجب احساس گرسنگی شود، در شرایطی که به واقع گرسنه نیستید.»

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: مغز رژیم غذایی سلامت قند شکر اعتیاد مواد غذایی گوشت ویتامین استرس لبنیات سیب زمینی رژیم غذایی سلامت سیب زمینی لبنیات مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۶۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه طور می‌توانیم مصرف قند و شکر را به حداقل برسانیم؟

ایتنا - کارشناسان تغذیه هشدار می دهند که مصرف بیش از حد قند و شکر می‌تواند عواقب جدی برای سلامتی به همراه داشته باشد و باعث بیماری هایی مانند دیابت، مشکلات قلبی، چاقی و اضافه وزن شود.
به همین دلیل، متخصصان راهکارهایی را برای کمک به کنترل هوس خوردن قند و شکر ارائه کرده‌اند.

روجوتا دیوکار، یک متخصصان تغذیه، یک فرآیند سه‌‌مرحله‌ای را برای مهار هوس خوردن شکر پیشنهاد می‌‌کند.

در مرحله اول، باید یک لیوان آب نوشید. سپس در مرحله دوم، میوه تازه میل کرد. در نهایت، قبل از خوردن یک دسر شیرین، چند دقیقه صبر کنید تا هوس شکر به تدریج از بین برود.

طبق گفته دیوکار، این روش به کاهش میل به مصرف قند کمک می‌کند و می‌توانید به آرامی قند را از رژیم غذایی خود حذف یا مصرف آن را کاهش دهید.

کارشناسان معتقدند ترک قند یا کاهش مصرف آن می‌تواند فواید زیر را برای سلامتی به همراه داشته باشد:

۱. بهبود سلامت کلی با مصرف بیشتر مواد مغذی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌ها.

۲. کاهش وزن با کاهش دریافت کالری از منابع قندی.

۳. بهبود سلامت قلب با کاهش خطر فشار خون بالا، التهاب و افزایش تری‌گلیسیرید.

۴. سلامت بیشتر دندان‌ها با کاهش خطر پوسیدگی.

۵. حفظ انرژی پایدار در طول روز و کاهش خستگی.

۶. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲.

۷. بهبود خلق‌و‌خو و وضوح ذهنی با جلوگیری از نوسانات قند خون.

۸. پوست شفاف‌تر و روشن‌تر با کاهش التهاب و آکنه.

۹. هضم بهتر و کاهش مشکلات گوارشی مانند نفخ و یبوست.

دیگر خبرها

  • بیماری‌هایی که علائم آن نفخ شکم است
  • چرا در رژیم غذایی شکست می‌خوریم؟
  • رژیم غذایی فستینگ ریسک این بیماری خطرناک را افزایش می‌دهد
  • هرچه خوردیم دیگر بس است! چند توصیه برای کنترل وزن در تعطیلات
  • چه طور می‌توانیم مصرف قند و شکر را به حداقل برسانیم؟
  • علت شکستن خود به خودی شیشه خودرو و ترمیم آن
  • ۶ فایده بی‌نظیر خیار؛ خوردن خیار به این افراد توصیه نمی‌شود
  • خوردن برنج دوباره گرم ‌شده، ضرر دارد؟
  • بعد از خوردن غذای تند چه اتفاقی در بدن رخ می دهد؟
  • رژیم فستینگ ۸-۱۶ چه خطراتی دارد؟