Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-25@23:08:00 GMT

پیش‌ بینی بورس در سال جاری

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۱۶۹۶۲

پیش‌ بینی بورس در سال جاری

شهاب موسوی، در پاسخ به اینکه وضعیت قیمت‌ ها در بورس را در سال ۱۳۹۸ چطور پیش بینی می‌کنید؟ اظهار کرد: بازار سرمایه در سال جاری با افزایش قیمت‌ هایی که از سال گذشته تاکنون در آن اتفاق افتاده، به تدریج به سمت شرایط ثبات و آرامش میل کند و رفته رفته در صنایع مختلف قیمت سهام شرکت‌ها به ارزش واقعی آنها نزدیک و تثبیت شوند، در واقع باید گفت که رشد شاخص کل در فصل بهار یا نهایتا اواسط تابستان امسال به سمت آرامش و اصلاح نسبی میل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت، گفت: در این شرایط اوراق درآمد ثابت و همینطور اوراق خزانه نقش استراتژیکی برای سهامداران در جهت کاهش ریسک سبد دارایی ایفا می‌کنند و می‌ توان گفت سرمایه گذاران برای حفظ توازن در سبد سرمایه‌ ای خود می‌ توانند به تدریج سهم ۱۵-۲۰٪ برای این اوراق در نظر بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه صنایع پیشرو در بورس ۱۳۹۸ را بیشتر گروه‌ های IT، غذایی، دارویی، سیمانی و برخی پتروشیمی‌ ها عنوان کرد و گفت: این صنایع هنوز با توجه به پتانسیل سودسازی که دارند، جای رشد بسیاری از نظر قیمتی دارند. به طور کلی سهام‌ داران بهتر است در گروه‌ هایی که اشاره شد شرکت‌ های صادرات محور و همچنین هایتک را نسبت به شرکت‌ های هم گروه در اولویت قرار دهند.

شهاب موسوی در پاسخ به اینکه نماگر اصلی بازار تا چه سطحی می‌ تواند رشد و کانال‌ شکنی کند؟ گفت: بازارهای مالی رشد را تا سطحی ادامه می‌دهند که پتانسیل در دسترس و فعال سودسازی در شرکت‌ها بیش از ارزش قیمتی آن‌ ها باشد، با توجه به رشد بیش از ۱۰ برابری در قیمت بسیاری شرکت‌ ها طی یکی - دو سال گذشته، احتمال ادامه رشد پر شتاب بازار در طول سال کم است. البته اگر متغیرهای کلان اقتصادی تغییر اساسی داشته باشند - که بعید به نظر می‌رسد - شرایط متفاوت خواهد بود.

وی درباره ثبات یا عدم ثبات قیمت‌ ها در بازار ارز نیز اظهار کرد: متاسفانه باید گفت جامعه به تحلیل‌ های سطحی و چند خطی در مورد پیش بینی نرخ ارز بسنده می‌ کند که با توجه به پیچیدگی‌ های این حوزه، تحلیل‌ ها بیشتر بر اساس شرایط فعلی و متاثر از جو رسانه‌ ها نگارش می‌ شود. در این میان احتمال ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز را بسیار بیشتر از ادامه نوسانات ارزیابی می‌کنم.

موسوی در پاسخ به اینکه افزایش نرخ ارز در سال گذشته در سود خالص شرکت‌ ها مخصوصا صادرات محورها تاثیر افزاینده داشت، به نظر می‌آید این موضوع امسال در هزینه شرکت‌ ها تاثیر می‌ گذارد و هزینه شرکت‌ ها را با افزایش مواجه می‌کند. در نتیجه در صورت ثبات در بازار ارز احتمال دارد سود شرکت‌ ها در صورت‌ های مالی سه ماهه و شش ماهه کاهش یابد، نظر شما چیست؟ گفت: تا حدود زیادی با این موضوع موافقم. بسیاری از شرکت‌ های بورسی در سال گذشته با افزایش تصاعدی درآمدهای ارزی مواجه شدند که صورت‌های مالی آن‌ها به طور فوق‌ العاده‌ ای شرکت را سودآور نشان داد، با فرض ثبات نرخ ارز در ۱۳۹۸، از این پس اعداد ستون هزینه‌ها در صورت‌های مالی شرکت‌ ها رشد نسبی خواهند داشت و در صورت عدم افزایش جدی در درآمد یا تغییر قیمت‌ های جهانی، صورت‌ های مالی این شرکت‌ ها به آرامش میل خواهد کرد.

وی افزود: در این مورد دو استثنای بسیار مهم و بزرگ وجود دارد؛ اول شرکت‌ های پیشرو در صنعت IT که من همچنان مسیر رشد را در آن‌ ها روشن می‌ بینم و دوم شرکت‌ هایی که در فرایند تولید بیشترین استفاده را از یارانه انرژی می‌ برند، چراکه منابع انرژی امروز و با نرخ ارز جدید، جزو ارزان‌ ترین اقلام تولیدی محسوب می‌ شوند.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۶۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بعد از کاهش فضای التهاب در منطقه، خریدار نسبتا خوبی برای کلیت بازار در تابلوی معاملات مشاهده و هفته با خوشی و آرامش سپری شد البته نه به شدتی که برخی‌ها منتظر بودند، اما در مجموع قابل توجه بود. بازار برای استمرار رشد منتظر تحولات و اخبار بنیادی، گزارش‌های سالیانه، تغییر دلار نیما و.. است.

او افزود: سهم‌های شاخص ساز شروع هفته پیشرو بودند، فروش خوب در بورس کالا، امید به رشد نرخ دلار نیما نقد شوندگی بالا و.. جذابیت آنها برای پول‌های بزرگ دو چندان می‌کند. در میانه‌ هفته سهامداران این سهم‌ها بخشی، برای اصلاح و بهینه کردن پرتفوی خود دست به جابجایی و شناسایی سود زدند. تا فرصتی برای توجه به سهام کوچک و متوسط و جبران جاماندگی نسبت به شاخص کل ایجاد شود که برآيند تعادل در بازار را به دنبال داشت.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در مجموع شاهد خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت و ورود به بازار سرمایه بودیم. ریسک اخیر که مطرح است، مساله اعمال سقف بر روی معافیت مالیاتی بود که برای آن یک فوریت طرح اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ در مجلس به تصویب رسید (قانون سقف ۵۰۰ میلیارد تومانی معافیت مالیاتی). شنیده‌ها حاکی از آن است که این بند از قانون بودجه حذف خواهد شد!

وفایی گفت: ابلاغیه تغییر فرمول حداقل قیمت پایه مقاطع فولادی در رینگ داخلی بورس کالای ایران که با این ابلاغیه عملا حاشیه سود ناخالص شرکت‌های میلگردی حوالی ۵% بهتر می‌شود. این هفته دلار اسکناس در سامانه نیما با رشد ۶۰۰ تومانی همراه و بالای ۴۱ هزار رسید، نشانگر فضای ذهنی بازارساز به سمت رشد نرخ است.

او گفت: اخیرا بخشی از بدهی صنعت برق پرداخت شدکه در کنار اصلاح نرخ خرید برق می‌تواند صنعت برق را متحول کند با انتشار گزارش ماهانه و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی نگران کننده: امسال رشد اقتصادی نداریم؛ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم هم نباشید
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است
  • نیم سکه همچنان در صدر تقاضا
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • چقدر می توان به صورت های مالی شرکت ها اعتماد کرد؟
  • بیت کوین به قیمت جدید رسید/ ۶۶ هزار و ۴۶۹.۳۲ دلار