Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-24@23:13:03 GMT

عطار نیشابوری؛ منادی انسانیت و اخلاق‌مداری

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۱۷۲۲۲

عطار نیشابوری؛ منادی انسانیت و اخلاق‌مداری

به گزارش ایکنا از اصفهان، شیخ فریدالدین محمد بن ابوبکر نیشابوری، مشهور به «عطار»، شاعر و عارف بزرگ ایرانی در قرن ششم و در سال ۵۴۰ هجری قمری در روستای کدکن نیشابور به دنیا آمد. وی در جوانی به کسب علوم دینی از جمله قرآن، تفسیر، روایت احادیث، و فقه اهتمام ورزید. او ابتدا شغل پدرش که عطاری بود را ادامه داد، و به همین سبب به عطار شهرت یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما پس از مدتی مسیر زندگی عطار تغییر کرد و به عالمی دیگر روی آورد و آن وادی عرفان بود. در بیان علت تغییر منش زندگی عطار داستان معروفی بدین مضمون نقل شده است: روزی عطار در دکان خود مشغول معامله بود، درویشی به آن‌جا رسید و چندبار «شی‌ء لله» گفت. وی به درویش توجهی نکرد، درویش گفت: ‌ای خواجه! تو چگونه خواهی مرد؟ عطار گفت: همان‌گونه که تو خواهی مرد. درویش: تو همچون من می‌توانی بمیری؟ عطار: بلی. درویش کاسه‌ای چوبین داشت بر سر نهاد و گفت: الله، و جان داد. عطار متغیر شد و مسیر زندگی خود را تغییر داده، به عرفان روی آورد».
عطار را در شمار شاعران نواندیش و آزاداندیش به شمار می‎آورند، چرا که نه تنها در عمر خود هرگز شاعری مداح و قصیده سرا نبود و خود را به قدرتمندان و حاکمان زمانش نزدیک نکرد، بلکه اعمال و رفتار آنان را نیز به باد انتقاد می‌گرفت. مرحوم دکتر زرین کوب در این زمینه می‌نویسد: «عطار تحت تاثیر تمایلات زاهدانه خویش و به اقتضای معمول عصر، به شعر و وعظ و تحقیق گرایش یافت و برخلاف بسیاری از شاعران به دربارهای عصر و مجالس اعیان ولایت هم علاقه‌ای نشان نداد. داروخانه برایش از دربار فرمانروایان جالب‌تر بود».
عطار در شمار شاعران و عارفان بزرگی است که تحولی شگرف در ادبیات و عرفان اسلامی ایجاد کرد، تاثیری که از نظر بزرگان معرفت دینی قابل انکار نیست، چنانکه مولانا جلال الدین درباره عطار گفته است: «هفت شهر عشق را عطار گشت/ ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم». مقصود مولوی از هفت شهر عشق، هفت وادی عرفان به نام‍‌های عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت و فنا است که عطار در منطق الطیر خود آن‌ها را شرح داده است. عطار به سبب نگرش و منش عرفانی که داشت از مخالفان و ناقدان فلسفه به‌شمار می‌رود و همچون غزالی به فلسفه می‌تازد، چنانکه آن را علمی لزج و گمراه کننده توصیف می‌کند و درباره آن می‌گوید: کاف کفر اینجا به حق المعرفه/ دوستر دارم ز فای فلسفه/ زانک اگر پرده شود از کفر باز/ تو توانی کرد از کفر احتراز/ لیک آن علم لزج چون ره زند/ بیشتر بر مردم آگه زند». خبرنگار ایکنا در سالروز بزرگداشت عطار نیشابوری، گفت‌وگویی با علی اصغر باباصفری، محقق و پژوهشگر ادبیات فارسی و استاد دانشگاه داشته که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

ایکنا: عطار نیشابوری در مقایسه با سایر شعرا و عرفای ایرانی مانند مولانا و حافظ، چه ویژگی‌ها و وجوه تمایز بارزی دارد؟
باباصفری: تردیدی نیست که عطار از عرفای به‌نام است، ولی نمی‌توان گفت ویژگی منحصر به‌فرد یا برجستگی خاصی نسبت به عرفای نامداری نظیر مولوی دارد. مسائل عرفانی امری فردی و درونی است که قابل اندازه‌گیری نیست و نمی‌توان برای آن حدومرز تعیین کرد، چیزی که ما با آن سروکار داریم، آثار این بزرگان است، مثل مثنوی مولوی، دیوان حافظ و آثار عطار نیشابوری. وقتی این آثار را مورد بررسی قرار می‌دهیم، می‌بینیم کسانی مثل مولانا نسبت به عطار در مقام و مرتبه بالاتری قرار دارند. مولانا در غزلیات خود می‌گوید:«عطار روح بود و سنایی دو چشم او/ ما از پی سنایی و عطار آمدیم». در واقع خود را دنباله‌رو راه سنایی و عطار می‌داند و واقعیت نیز همین است. سنایی غزنوی به عنوان پیش‌قراول و آغازگر ادبیات عرفانی شناخته می‌شود، یعنی کسی که برای اولین بار، به‌طور گسترده مسائل عرفانی را وارد ادبیات فارسی کرد و در قرن ششم می‌زیست. عطار متعلق به اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم و مولانا شاعر قرن هفتم است. می‌توان گفت سنایی و عطار مثل دو کوه کوچک‌تر در برابر قله بزرگ و با عظمت مولانا هستند و به تعبیر دیگر، چهل درصد موضوعاتی که در مثنوی مولانا آمده، در آثار سنایی یافت می‌شود و شصت درصد آنها در مثنوی‌های عطار آمده، ولی تفاوت میان آنها محسوس است. عطار را می‌توان مقدمه ظهور مولانا به حساب آورد و نسبت به وی، به لحاظ ادبی و عرفانی، برجستگی خاص یا مزیت ویژه‌ای ندارد.
ایکنا: شعر عطار چه تفاوت‌های بنیادین و همپوشانی‌هایی با شعر عارفان دیگر مانند مولانا و حافظ دارد؟
باباصفری: عطار شاعری عارف و عرفان وی مبتنی بر وحدت وجود است، یعنی هستی را حقیقتی می‌داند که عشق در تمام ذرات آن جاری است. از طرف دیگر، عرفان عطار عرفانی عاشقانه به حساب می‌آید، چون عرفان به دو دسته کلی عابدانه و عاشقانه تقسیم می‌شود و عرفان شعرایی نظیر عطار و مولانا عرفان عاشقانه به‌شمار می‌رود، در برابر عرفان کسانی نظیر غزالی و خواجه عبدالله انصاری که عابدانه و زاهدانه است. ویژگی برجسته‌ای که در شعر عطار دیده می‌شود، استفاده از حکایت و تمثیل برای بیان مسائل عرفانی و نیز ساده و روان بودن است؛ فهم اشعار عطار دشوار نیست، پیچیدگی زیادی ندارد و به زبان ساده بیان شده، برخلاف برخی از عرفا که زبان پیچیده‌ای دارند.
ایکنا: آیا ضدیت عطار با فلسفه، از نوع ضدیت اهل حدیث و اخباریون است یا از نوع مخالفت‌ورزی‌های غزالی؟
باباصفری: غزالی از منظر علم کلام به فلسفه تاخته است، یعنی ایراداتی که در کتاب تهافت الفلاسفه به فلسفه نسبت می‌دهد، ایرادات کلامی است. ایراداتی که اخباریون به فلسفه وارد می‌کنند، بحث دیگری است. آنچه عطار را به مخالفت با فلسفه وامی‌دارد، برگرفته از مخالفت‌های غزالی است، یعنی بنیان مخالفت با فلسفه را غزالی بنا نهاد، به عنوان کسی که عارف شناخته می‌شود و عرفان عابدانه دارد. مولوی نیز با فلاسفه مخالفت کرده و می‌گفت:«پای استدلالیان چوبین بود/ پای چوبین سخت بی‌تمکین بود». در آثار عطار، بحث نزاع میان عشق و عقل را می‌بینیم که نزاعی جدی و قوی بوده و عطار بسیار شدید و غلیظ به این موضوع پرداخته است. عطار از مخالفان سرسخت عقل به‌شمار می‌رود و این موضوع آن‌قدر که در شعر عطار دیده می‌شود، در شعر کمتر شاعری به چشم می‌خورد. منظور از این عقل، همان عقل معاش و حسابگر است که امثال عطار با آن به شدت مخالفت می‌کنند. نخستین بار، این غزالی بود که چنین نزاعی به راه انداخت، سپس در میان عرفا نفوذ کرد و در آثار عطار به‌وفور دیده می‌شود.
ایکنا: کدام‌یک از آثار عطار به لحاظ محتوایی ارزش بیشتری دارد و چه بخش‌هایی از اندیشه وی که در آثارش منعکس شده است، با اقتضائات جامعه ما همپوشانی دارد؟
باباصفری: آثار عطار عبارتند از دیوان غزلیات، منطق‌الطیر، مصیبت‌نامه، الهی‌نامه و اسرارنامه که چهار مورد اخیر در قالب مثنوی سروده شده‌اند و مختارنامه که مجموعه رباعیات عطار است. از دیگر آثار عطار می‌توان به تذکره الاولیاء اشاره کرد، البته آثار زیادی را به این شاعر نسبت داده‌اند که به‌طور قطع و یقین متعلق به وی نیست و عده دیگری از شعرا در طول تاریخ ادبیات فارسی معاصر یا نزدیک به دوره عطار نیشابوری بوده‌اند که چون تخلص عطار داشته‌اند، آثارشان به نام وی ثبت و ضبط شده است. برجسته‌ترین و مهمترین اثر عطار، منطق‌الطیر نام دارد که اندیشه عطار به صورت کامل در آن بیان شده است و در اوج زیبایی قرار دارد. منطق‌الطیر اثری تمثیلی است که مسائل عرفانی را در قالب حکایت از زبان پرندگانی که برای رسیدن به سیمرغ به سیر و سلوک می‌پردازند، بیان کرده؛ کتاب تذکره الاولیاء نیز به نثر نوشته شده و شرح حال عده‌ای از صوفیان است. آنچه از اندیشه عطار می‌تواند برای نسل جوان حائز اهمیت باشد، نگاه انسانی و اخلاق‌مدار است. عطار انسان را اشرف مخلوقات و شاهکار عالم هستی می‌بیند و انسان بما هو انسان مدنظر او است، جدا از مسائلی که انسان‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. این نوع نگاه به حد اعلا در شعر عطار به چشم می‌خورد و وی به خوبی آن را بیان کرده است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا اصفهان عطار نیشابوری عرفان عشق عقل انسانیت اخلاق مداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۷۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سر فصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

ایسنا/فارس نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری این نکته که انقلاب اسلامی انقلاب، معنویت و انسانیت بود، خواستار اختصاص سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به این دو مقوله شد.

آیت‌الله لطف الله دژکام امروز، ۵ اردیبهشت در آئین نکوداشت و تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری، با بیان اینکه انقلاب اسلامی انقلاب معنویت و انسانیت بود و سرفصل خدمات انقلاب اسلامی را ما باید به این بخش اختصاص دهیم، گفت: انقلاب اسلامی یک حرکت معنوی بود که در روزگار خالی شدن جهان از معنویت، مردم را به پیروی از تعالیم قرآن کریم و فریاد پر تاثیر امام راحل دعوت کرد.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه این معنویت، تنها به بحث عواطف انسانی محدود نمی‌شود، گفت: چیزی که پیشنهاد انقلاب اسلامی برای همه جهان بشریت است، حاصل دعوت ۱۲۴ هزار پیامبر است و از این موضوع نباید غافل باشیم و باید این پیام انقلاب اسلامی با یک طنین خیلی قوی‌تر به جامعه ما و جهان پیرامون ما مخابره شود.

آیت‌الله دژکام افزود: متاسفانه در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، چون یک گفتمان عدالت خواهی در دنیا وجود نداشت و خود ما هم رسانه قدرتمندی نداشتیم، بحث عدالت‌خواهی، احسان و نیکوکاری نتوانست در جنبه اصلی خود که پیام انقلاب باشد نقش‌آفرینی کند و گاهی به نظر می‌آید که فقط چند موسسه در کار خِیر سهیم هستند، در حالیکه این تنها یک گوشه کار است.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم یک نفر از جامعه بشری را به سمت کارهای نیک هدایت کنیم، کار بزرگی انجام داده‌ایم، گفت: ما با این حرکت می‌خواهیم پیام کمیته امداد و پیام عدالت‌خواهی امام راحل را به همه جهان، ولو با یک کار کوچک، گوشزد کنیم.

به گزارش ایسنا، در مراسم تجلیل از خیرین استان فارس، از خانواده شهید محسن صداقت که در حمله رژیم غاصب صهیونیستی به سفارت ایران در سوریه به شهادت رسید نیز تجلیل شد.

شهید صداقت تا آخرین روزهای عمر خود، سرپرستی ۱۵ کودک یتیم را برعهده داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سر فصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد
  • سر فصل انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد
  • شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق
  • قابهایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان
  • سروده جدید میلاد عرفان پور در استقبال از شعر رهبر انقلاب
  • دینِ انسانیت در حال فراگیر شدن است
  • منادی شفاف سازی در تولیت
  • سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است
  • فیلم/ رئیسی: روحیه انقلابی و دین مداری مردم لاهور و پاکستان ستودنی است
  • ز مشرق تا به مغرب گر امام‌ است، امیرالمؤمنین حیدر تمام‌ است