Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصرِ السیسی با وجود تمام مشوق های مالی کشورهای خلیج فارس حتی یک گلوله به سمت یمن شلیک نکرد و یک سرباز به خارج اراضی خود نفرستاد. حال، همین سیاست را در قبال ایران در پیش گرفته و مخالف ائتلاف نظامی علیه آن است. در این شرایط، آیا عربستان سعودی، که خود را رهبر جهان سنی می داند، نباید احساس شکست کند؟!

پس از عقب نشینی مصر از پیمان «ناتوی عربی» که یک قدرت عربی نظامی بزرگ به موازات ایران در خاورمیانه به حساب می آید- چه خواهد شد؟ این درحالیست که باقی اعضای پیمان ناتوی عربی، دولتهای حاشیه خلیج فارس هستند که تحت حمایت آمریکا قرار دارند و بدون این حمایت حتی سران این دولتها قادر به سوار شدن به هواپیماهایشان نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته باید اردن را از این میان استثنا کنیم.

خروج مصر از طرح ناتوی عربی

خالد الجیوسی در رای الیوم نوشت: به نظر می رسد اوضاع بر وفق مراد ایران است. پس از بحران خلیج فارس که پایه های تشکیل دهنده آن، عربستان، امارات و بحرین، در مقابل قطر ایستادند و این کشور با ایران وارد ائتلاف شد، اکنون، این مصر است که قدرتمندانه خروج خود از ناتوی عربی را اعلام کرد. این درحالیست که در دوره ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی شاهد ائتلاف محکمی در روابط بین مصر و آمریکا هستیم.

به گزارش  «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: مصر به صراحت به ایالات متحده گفته است که از ناتوی عربی خارج می شود. علاوه بر این، هیئت مصری در نشستی که یکشنبه گذشته در ریاض برگزار شد، شرکت نکرد. در ادامه، مصر با دیگر حکام عرب نیز وارد هر گونه پیمانی که هدف آن مقابله با «خطر» ایران باشد، نمی شود.

تصمیم هوشمندان مصر برای خروج از ناتوی عربی

منابع عربی هم با نقل این خبر، تصریح کردند که مصر تصمیم هوشمندانه ای گرفته است؛ چرا که حضور آن در ناتوی عربی می توانست باعث افزایش خطر تنش زایی با ایران شود. این تصمیم السیسی مشابه دیگر تصمیمات او در مورد عدم ورود به جنگ یمن و طوفان قاطعیت به رهبری سعودی است.

پس از عقب نشینی مصر از این پیمان-که یک قدرت عربی نظامی بزرگ به موازات ایران در خاورمیانه به حساب می آید- چه خواهد شد؟ این درحالیست که باقی اعضای پیمان ناتوی عربی، دولتهای حاشیه خلیج فارس هستند که تحت حمایت آمریکا قرار دارند و بدون این حمایت حتی سران این دولتها قادر به سوار شدن به هواپیماهایشان نیستند. البته باید اردن را از این میان استثنا کنیم.

عربستان تنها دولتی است که اشتیاق زیادی برای بنا نهادن این ائتلاف دارد؛ همانطور که میزبان نشستهایی در این باره در ریاض بود.

افزایش خشم ترامپ از السیسی 

در این میان، دولت ترامپ خشمگین به نظر می رسد و در صدد اعمال تحریمهایی علیه نظام السیسی است، بویژه به دلیل نیت مصر برای خرید جنگنده های روسی طراز سو-35. در واقع، پیش از تصمیم مصر برای خروج از ناتوی عربی هم، ترامپ قصد داشت تحریمهایی را علیه آن اعمال کند و تصمیم اخیر السیسی در مورد ناتوی عربی، باعث افزایش خشم آمریکا شد و همین مساله نشان دهنده آن است که تصمیم رئیس جمهور مصر تنها براساس منافع داخلی این کشور اتخاذ شده است.

اما در اینجا یک سوال در مورد موضع اردن در قبال ناتو عربی باقی می ماند؛ روابط مطلوبی بین اردن و عربستان برقرار نیست و دلیل آن، اختلاف خاموش آنها در مورد وصیت هاشمی و حمایت عربستان از معامله قرن است. حال، در صورتی که اردن هم عقب نشینی خود از ناتو را اعلام کند؛ شرایط به چه شکلی پیش می رود؟ آیا اردن روی عامل زمان حساب باز کرده است؟

مصر با وجود تشویق های مالی کشورهای خلیج فارس یک گلوله هم به یمن شلیک نکرد

در نهایت انکه به نظر می رسد احتمال اتکای عربستان بر هم پیمان مصری اش که از لحاظ نظامی قدرتمند محسوب می شود، ضعیف است. مصرِ السیسی با وجود تمام مشوق های مالی کشورهای خلیج فارس حتی یک گلوله به سمت یمن شلیک نکرد و یک سرباز به خارج اراضی خود نفرستاد. حال، همین سیاست را در قبال ایران در پیش گرفته و مخالف ائتلاف نظامی علیه آن است. در این شرایط، آیا عربستان سعودی، که خود را رهبر جهان سنی می داند، نباید احساس شکست کند؟!

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۷۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صادق تنها بخش کوچکی از اقتدار نظام جمهوری اسلامی است

به گزارش خبرنگار مهر، امیر سرتیپ دوم خلبان پرویز مراد بکی، امروز در برگزاری مراسم رژه روز ارتش، ۲۹ فروردین ماه سالروز ارتش و روز قهرمان را به مقام معظم رهبری و خانواده بزرگ نیروی زمینی تبریک می‌گویم.

وی افزود: امام خمینی (ره)، با توجه به درک و شناخت عمیق خود از ارتش روز ۲۹ فروردین ماه را روز ارتش نامگذاری کرد.

فرمانده پایگاه هوایی شهید نوژه همدان با بیان اینکه امام خمینی (ره)، با این ابتکار نقشه شوم دشمنان جمهوری اسلامی را نقش بر کردند، عنوان کرد: این پیر فرزانه با این کار از ارتش حمایت کردند.

مراد بکی خاطرنشان کرد: نیروی زمینی ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشته، بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در عرصه‌های مختلف همچنین در هشت سال دفاع مقدس دوشادوش بسیجیان، سپاه پاسداران و سایر ارکان این نظام، جنگید و از نظام پاسداری کرد.

وی با تاکید بر اینکه ارتش همواره در همه زمان‌ها و در عرصه‌های مختلف اقدامات بسیار ارزشمندی انجام داده است، اضافه کرد: حضور ارتش در حیات خلوت صهیونیست و آمریکا و… در جای جای منطقه، تنها گوشه‌ای از اقتدار این مرز و بوم را نشان می‌دهد.

فرمانده پایگاه هوایی شهید نوژه همدان تصریح کرد: نیروی زمینی جمهوری اسلامی تحت لوای مقام معظم رهبری و با دلیر مردی ارتشیان در اوج قدرت است و جهت صیانت از آرمان‌های امام خمینی (ره) و شهدا، ذره‌ای عقب نشینی نکرده است.

مراد بکی با اشاره به عملیات غرورآفرین وعده صادق و پیروزی ایران اسلامی، عنوان کرد: این وعده صادق‌ها تنها بخش کوچکی از اقتدار نظام بوده و به دشمنان اعلام می‌کنیم که ارتش جمهوری اسلامی نه برای شروع جنگ و حمله بلکه برای ایجاد صلح و ایجاد آرامش در منطقه به وجود آمده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر دشمن بخواهد تعدی کند، البته به دشمن ضربه می زنیم، افزود: ضمن آنکه این را دشمنان اسلام بدانند که تا آخرین نفس‌هایمان از آرمان‌های انقلاب اسلامی دفاع می‌کنیم و تا آخرین قطره‌های خون خود پای این نظام و حراست از مردم ایستاده‌ایم.

کد خبر 6081258

دیگر خبرها

  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد/ برخی کشورهای عربی به بهانه جلوگیری از تشدید تنش، به دنبال ممانعت از واکنش ایران بودند/ عربستان و امارات خود را رهبر کشور‌های عربی معرفی می‌کنند، اما حمایتی از فلسطین نکردند
  • حمایتی که برای اسرائیلی‌ها هم قفل بود/ وقتی اردن برای دفاع از صهیونیست‌ها مردم خود را به خطر می‌اندازد!
  • اولین واکنش نیمار به شکست سنگین الهلال
  • شکست سنگین عربستان در جام ملت ها/ شروع مقتدرانه عراق
  • اوکراین: احساس می‌کنیم غرب ما را در جنگ تنها گذاشته است
  • وعده صادق تنها بخش کوچکی از اقتدار نظام جمهوری اسلامی است
  • نگاهی به نیم قرن سیاست اعراب درباره رژیم اسرائیل؛ از اکتبر 1973 تا اکتبر 2023، استحاله عربی چگونه رقم خورد؟ + اسناد
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • میدل‌ایست‌آی: نتانیاهو قمار کرد اما ضربت راهبردی از ایران خورد