Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-19@22:16:19 GMT

فلسفه سیاهِ مطالب زرد

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۱۷۷۶۶

فلسفه سیاهِ مطالب زرد

نمی‌دانم چقدر دنبال کننده مطالب گروه‌ها و کانال‌ها و صفحه‌های زرد در شبکه‌های اجتماعی هستید. با اینکه این طور کانال‌ها مرا عصبی می‌کنند، ولی بخش ثابت مطالعات من هستند. مطالب زرد شادی بخش و مفرح هستند.

علی محمد مؤدب/

نمی‌دانم چقدر دنبال کننده مطالب گروه‌ها و کانال‌ها و صفحه‌های زرد در شبکه‌های اجتماعی هستید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اینکه این طور کانال‌ها مرا عصبی می‌کنند، ولی بخش ثابت مطالعات من هستند. مطالب زرد شادی بخش و مفرح هستند. مخاطبانشان را سرگرم می‌کنند و غفلتی شیرین می‌آفرینند. همین غفلت شیرین موجب می‌شود که مخاطبان این نوع کانال‌ها و صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد باشد. چرندترین و ضعیف‌ترین ‌کانال‌های جوک و سرگرمی چند 10 هزار مخاطب دارند. جدی‌ترهایشان هم عدد مخاطبانشان، دور و بر میلیون می‌چرخد. این همه آدم در کانال‌های زرد چه می‌خواهند؟ در این‌ کانال‌ها چه می‌خوانند؟ چه کسی متولی تحلیل گفتمان کانون‌های تولید محتوای زرد است؟ مطمئناً مراکز تحقیقاتی این محتواها را رصد و معنی می‌کنند، ولی این همه رصد و تحلیل چه اثری در واقعیت میدان فضای مجازی دارد؟ چرا نمی‌توانیم این بازی را به هم بزنیم؟ چون با مخاطبان این کانال‌ها و صفحه‌ها گفت‌وگوی مؤثری نداریم و نمی‌توانیم برای آن‌ها عملشان را معنی کنیم.

عنوان «زرد» برای انواع و اقسام محتوای زرد بسیار فریبنده است. حقیقت این است که اندیشه پشت مطالب زرد عمدتاً اندیشه سیاهی است. کمتر جوکی پیدا می‌شود که در همان فضای خودش مفهوم توانستن را القا کند. مخاطبان محتوای زرد نمی‌دانند که با لذت بردن از محتوای زرد عقل و قلبشان را سیاه می‌کنند.

نمی‌توانم در پانصد کلمه در یک ستون روزنامه مثال‌هایی از این قصه را ذکر کنم. اما مدام دیده‌ام که مطالب غفلت آفرین زیر ظاهر زردشان معناهای سیاهی دارند. جوهر معنایی بخش عمده‌ای از جوک‌های زرد و سخیف، نتوانستن و تمسخر خویش است. طبیعی است کسی که سرگرمی‌اش همیشه تمسخر خویش است، در بررسی اندیشه‌اش، چه جایگاهی دارد.

همین جوک‌ها می‌توانند معناهای مثبتی مثل توانستن داشته باشند. ولی با بررسی‌های مداوم می‌توانم بگویم‌ که اگر تحقیق علمی دقیقی هم صورت بگیرد نتیجه‌ای جز این نخواهد داشت که محتوای زرد در فضای مجازی ایران، فلسفه سیاهی دارد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ایستگاه علی محمد مودب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۷۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرقت ذخیره غذایی یک سنجاب توسط خرس سیاه + فیلم

یک سنجاب برای گذران زمستان، مقداری مخروط ذخیره کرده بود اما یک خرس سیاه بخشی از ذخیره غذای او را ربورد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • دستگیری گردانندگان صفحات ضد امنیتی در قزوین
  • قرآن منبع اصلی علوم انسانی اسلامی است
  • دستگیری گردانندگان دو صفحه ضد امنیتی در قزوین
  • گردانندگان صفحات ضد امنیتی در قزوین دستگیر شدند
  • خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه ۳۱ فروردین
  • سرقت ذخیره غذایی یک سنجاب توسط خرس سیاه (فیلم)
  • سرقت ذخیره غذایی یک سنجاب توسط خرس سیاه + فیلم
  • آموزش: توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
  • ایکس در هندوستان دردسر درست کرد/ نافرمانی از دستور کمیسیون انتخاب