Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - روزنامه جام جم/ خبرنگار: محمدصادق عليزاده - ظاهرا دستور فرمانده کار‌خودش را کرده است.بله از درخواست سردار سليماني صحبت مي‌کنيم زماني که چند روز قبل از همه موکب‌هاي اربعيني در سراسر کشور درخواست کرد براي خدمت به مناطق سيل‌زده شمال و جنوب کشور، خودشان را به اين مناطق برسانند.حالا چند روز از اين درخواست سردار مي‌گذرد و دارد اتفاق‌هاي جالبي مي‌افتد
آماري که ستاد بازسازي عتبات عاليات دارد حاکي استقبال از اين درخواست دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا کنار همه اينها اين را هم اضافه کنيد که ظاهرا نه فقط ايراني‌ها بلکه عراقي‌ها هم به اين درخواست لبيک گفته‌اند. اين گزارش را بخوانيد تا ببينيد چه مردمي داريم.
16 فروردين بود که با گسترش دامنه مناطق سيل‌زده، سرلشکر قاسم سليماني در پيامي اعلام کرد که او به همراه ديگر فرماندهان دفاع مقدس براي کمک به مردم سيل‌زده راهي اين مناطق خواهند شد. سليماني البته در آن پيام وعده داده بود که تعدادي از بازوهاي اجرايي ديگر را هم براي نيل به اين هدف فعال خواهد کرد:‌ «بر خود وظيفه مي‌دانيم ساير امکانات، ظرفيت‌ها و تجارب موجود از جمله در موکب‌هاي خدمت‌رساني به زائران اربعين حسيني را با هماهنگي و همراهي مجموعه‌هاي مسؤول فعال و در صحنه، ساماندهي و با گسيل و استقرار آن از هفته آينده و به مدت يک ماه در مناطق در معرض سيل و تا هنگام عادي شدن وضعيت، به کمک مردم شهرهاي پلدختر، سوسنگرد، بستان و ديگر نقاط بشتابيم.» حالا ظاهرا وعده سردار محقق شده است. آن طور که ستاد بازسازي عتبات عاليات خبر داده تا الان حدود 116 موکب در مناطق سيل‌زده مستقر شده‌اند.
ظرفيت موکب‌ها چقدر است؟
معاونت هماهنگي و مشارکت‌هاي مردمي ستاد بازسازي عتبات عاليات اعلام کرده اين 116 موکب که از ميان 210 موکب داوطلب انتخاب شده، در مسيرها و مناطق روستايي استان‌هاي خوزستان، لرستان، ايلام و گلستان مستقر شده‌اند. آن‌طور که از فحواي اعلام ستاد بازسازي عتبات عاليات برمي‌آيد، تا اينجا فعلا نيازها برآورده شده و در صورت لزوم بقيه موکب‌ها نيز به مناطق اعزام مي‌شوند. اگر طالب اين هستيد که بدانيد ظرفيت اين 210 موکب چقدر است همين قدر بدانيد که اين موکب‌ها ظرفيت پخت غذا براي 739 هزار نفر را در روز دارند. انصافا عدد را داشتيد؟! حالا درست است که الحمدلله اين تعداد هموطن سيل‌زده نداريم اما فعلا سقف ظرفيت اين موکب‌ها اين تعداد است و خوشبختانه تعدادي هم که در مناطق مستقر شده‌اند، متناسب با نياز روزانه هموطنان سيل‌زده غذا پخت مي‌کنند.
تقسيم‌بندي مناطق سيل‌زده چگونه است؟
براي اين‌که موکب‌ها بتوانند خدمات سازماندهي شده بهتري به مردم داشته باشند، موکب‌هاي هر استاني به‌عنوان کمک‌حال استان‌هاي سيل‌زده همجوار خود انتخاب شده‌اند. مثلا استان‌هاي گيلان، قزوين، همدان، قم، کردستان و سمنان، استان‌هاي معين استان لرستان هستند. از ميان 25 موکبي که از اين استان‌ها براي خدمت در لرستان اعلام آمادگي کردند تاکنون 21 موکب اعزام و مستقر شدند که ديروز 13 هزار پخت داشتند و چهار موکب ديگر هم آماده حرکت هستند که آمادگيپدارند در مجموع 86 هزار و‌500 غذا در روز بپزند. استان‌هاي کرمان، تهران، فارس، بوشهر، هرمزگان، يزد، اردبيل، البرز و اصفهان هم استان‌هاي کمک‌حال استان خوزستان هستند. از ميان 169 موکبي که براي اعزام به خوزستان اعلام آمادگي کرده‌اند تاکنون 81 موکب مستقر شده‌اند؛ پنج موکب در مسير حرکت‌اند، 30 موکب آماده اعزام و 79 موکب نيز آماده دستور هستند تا در صورت نياز به منطقه اعزام شوند. استان‌هاي خراسان رضوي، خراسان شمالي، مازندران و مرکزي هم به عنوان کمک‌حال استان گلستان انتخاب شده‌اند. در مناطق سيل‌زده استان گلستان هم پنج موکب مستقر شده‌اند که روزانه 14 هزار و 500 غذا پخت مي‌کنند. در نهايت هم استان‌هاي آذربايجان‌هاي غربي و شرقي، کمک‌حال استان ايلام انتخاب شده‌اند که از 11 موکبي که اعلام آمادگي کرده اند تاکنون 9 موکب مستقر شده و در اين روزها متناسب با نياز منطقه 5000 غذا طبخ کرده‌اند در حالي که توان پخت 26 هزار و 500 پرس غذا را دارند.
موکب‌ها فقط غذا مي‌پزند؟
نه! موکب‌هاي اعزامي در ليست وظايف و تکاليف خود طبق اولويت عمل مي‌کنند. آنها قرار است در مرحله اول به پخت غذا پرداخته و در مراحل بعدي هم به لايروبي و تميز کردن منازل هموطنان سيل‌زده بپردازند. احتمالا برايتان جالب خواهد بود که بدانيد بعضي موکب‌ها قرار است خدمات فني مثل قاليشويي و تعمير لوازم منزل (يخچال و اجاق گاز) انجام دهند و بعضي ديگر هم طبق هماهنگي با ايران‌خودرو و سايپا خودروهاي سيل‌زدگان را تعمير کنند.
فقط ايراني‌ها پاي کارند؟
نه! حالا درست که سرلشگر سليماني، پيام خود را خطاب به مردم ايران منتشر کرده اما شايد برايتان جالب باشد بدانيد مردم عراق و سوريه هم براي کمک به ايرانيان سيل‌زده اقدام کرده‌اند. روز گذشته بود که فيلم ورود موکب‌هاي عراقي به ايران منتشر شد، کاروان‌هاي متعددي از خودروهاي عراقي که بار‌و‌بنه موکب‌هاي خود را در عراق بار زده و از مرز شلمچه وارد ايران شدند. جالب آن‌که بعضي از جريان‌ها و مردم عراق هم به راه افتاده و براي کمک به سيل‌‍‌زدگان در ايران در حال گردآوري کمک هستند.
جنبش نجباء در عراق که از زيرمجموعه‌هاي جريان مقاومت مردمي (حشد الشعبي) محسوب مي‌شود کمپيني براي کمک به ايرانيان سيل‌زده راه انداخته تحت اين شعار «زير آتش بوديم و ما را ياري کرديد، حالا شما زير آب هستيد و نوبت ياري ما رسيده است.» اين جنبش آنها دفاتر نمايندگي خود در شهرها و استان‌هاي بغداد، بصره، نجف، کربلا، ديوانيه، دياله، بابل، ميسان، مثني، ذي‌قار و صلاح‌الدين را فعال کرده تا کمک‌هاي مردم عراق را جمع کنند. در فراخوان جنبش نجباء آمده است: «از کم بودن مبلغ مساعده خجالت نکشيد، هر چند کم باشد. حتي هزار‌دينار يا يک وسيله کوچک يا پيام ياري هم قابل قبول است. اين فرصتي براي پاسخ دادن به نيکي ملت مسلمان ايران است.»
در سوريه و لبنان هم مردم براي کمک به سيل‌زدگان ايراني دست به کار شده‌اند. تعدادي از مردم مناطق فوعه و کفريا که سه سال در محاصره تروريست‌ها بودند طي ديدار با نماينده رهبر معظم انقلاب در سوريه، کمک‌هاي مردم اين مناطق را تقديم آيت‌ا... سيدابوالفضل طباطبايي‌اشکذري کردند. همچنين تعدادي از سازمان‌ها و جمعيت‌هاي مردم‌نهاد لبناني هم کمک‌هاي نقدي و غيرنقدي خود را به سيل‌زدگان ايران به سفارت کشورمان در بيروت تحويل دادند. احمد حيدر، نماينده سازمان‌هاي مردمي لبنان هم گفته است: «ما همدردي خود را با مردم عزيز ايران اعلام مي‌کنيم. اين کمک‌ها نشاني از اين است که ما هرگز ايراني‌ها را فراموش نمي‌کنيم. مردم ايران در روزهاي سخت کنار ما بودند.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۷۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، فریبا گودرزی کارشناس سازمان هواشناسی، گفت: امروز در بیشتر ساعت‌ها در نیمه شرقی کشور، رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

کارشناس سازمان هواشناسی برای برخی مناطق کشور بارش‌های سیلابی پیش‌بینی کرد و افزود: امروز هشدار نارنجی مربوط به استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است که سبب سیلابی شدن و طغیان رودخانه‌ها در این مناطق می‌شود. فردا در کرمان، سیستان و بلوچستان و برخی نقاط خراسان شمالی، خراسان جنوبی، یزد و ارتفاعات البرز مرکزی، رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد تداوم دارد که این بارش‌ها تا اوایل هفته آتی در کشور ماندگار است.

وی از وزش باد شدید در برخی مناطق کشور خبر داد و افزود: وزش باد شدید در چند روز آینده در نیمه شرقی کشور تداوم دارد. امروز تنگه هرمز و دریای عمان و فردا شرق دریای عمان مواج و متلاطم است.

وی افزود: آسمان تهران نیمه ابری است که در برخی ساعت‌ها با افزایش باد همراه است. همچنین بیشینه دما امروز در پایتخت به ۲۴ درجه بالای صفر می‌رسد و روند دمایی در تهران افزایشی است.

کد خبر 6088328 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • قرارگاه جهادی زیرکوه درحال خدمت‌رسانی به سیل زدگان/۳۰ مورد امداد
  • طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور
  • نیروی دریایی ارتش به داد سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان رسید + فیلم
  • خدمت‌رسانی گروه‌های جهادگر بسیج در پی آبگرفتگی مناطق شیراز
  • از مناطق سیل‌زده جنوب چه خبر ؟
  • توزیع بیش از ۱۱ هزار بسته غذایی در میان سیل‌زدگان
  • احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی در کرمان
  • هواشناسی ۱۴۰۳/۰۲/۰۴؛ هشدار طغیان رودخانه‌ها در ۲۱ استان
  • هشدار طغیان رودخانه‌ها در ۲۱ استان
  • هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۰۴؛هشدار طغیان رودخانه‌ها در ۲۱ استان