Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست امروز فراکسیون با حضور وزیر نیرو، گفت: میزان بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر سال ۱۳۹۷) تا ۲۳ فروردین سال جاری، ۲۹۳ میلیمتر بوده که نسبت به آمار بلند مدت ۵۰ ساله، ۴۵ درصد و نسبت به متوسط بارندگی سال گذشته بیش از ۱۷۴ درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میزان بارش کشور در نیمه اول فروردین سال جاری، ۱۹ برابر سال آبی گذشته و حدود ۳ برابر دوره متوسط دراز مدت ۵۰ ساله بوده است، گفت: حدود 1.3متوسط بارندگی یکسال کشور در طی دو هفته فعالیت جبهه های بارشی (از تاریخ  26 اسفند 1397 لغایت 12 فروردین 1398) باریده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کل جریانات ورودی به مخازن سدهای کشور بیش از ۵۲ میلیارد مترمکعب بوده که 3 و نیم برابر سال گذشته بوده و بیش از ۲۵۰ درصد افزایش داشته است، ادامه داد: ۳۸ درصد ورود آب به سدهای کشور (معادل ۲۰ میلیارد مترمکعب ) مربوط به بیست روز اول فروردین ماه بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به گستردگی بارش های مناسبت سال جاری و حجم زیاد جریان های سطحی، ۴۴ پهنه از تالاب های مهم کشور که در اثر خشکسالی مستمر سال های اخیر دچار مشکلات جدی شده بودند، بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد آبگیری کرده و از آب پر شده اند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور با بیان اینکه بمنظور مدیریت مخازن سدها و کنترل تراز آنها و جلوگیری از وارد آمدن خسارت سیلاب به پایین دست نسبت به رها سازی هدفمند ۲۳میلیارد مترمکعب تا پیش از وقوع سیلاب استان های جنوب و جنوب غرب کشور اقدام شده است، گفت: میزان ۱۰ میلیارد مترمکعب بیشتر از نیازهای عادی مصارف سدها بوده و این اقدامات در ۷۰ سد بزرگ مخزنی در ۲۰ استان انجام شده و کماکان در تعداد زیادی از استان ها ادامه دارد.

جعفرزاده با تاکید بر اینکه حجم آب ذخیره شده در مخازن سدهای کشور ۶۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و در حال حاضر ۷۶ درصد حجم مخازن سدها آبگیری شده و از حیث تامین آب شرب، کشاورزی و سایر مصارف، باعث پایداری و تضمین تامین آب استان‌های مختلف کشور شده است، عنوان کرد: به صورت مثال سدهای زاینده رود در استان اصفهان، درودزن و سلمان فارسی در فارس، دوستی در خراسان رضوی، چاه نیمه ها در سیستان و بلوچستان، سفید رود در گیلان، استقلال و شمیل و نیان در هرمزگان آبگیری شده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رکورد حداکثر سیلاب روزانه ورودی در طول دوره آماری ۶۵ ساله رودخانه کرخه با متوسط روزانه ۵۹۰۰ متر مکعب در ثانیه و دبی پیک ساعتی ۸۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه شکسته شد، تصریح کرد: این سیلاب عظیم برای اولین بار در سد کرخه کنترل و مهار شد و به اندازه کل ظرفیت سد تاکنون آب از سد رهاسازی شده، همچنین میزان آب خروجی از سد دز افزایش قابل قبولی داشته  است.

وی اضافه کرد: از حدود 75 هزار کیلومتر طول رودخانه های دارای اولویت کشور، تاکنون کار تعیین حد بستر و حریم 53 هزار کیلومتر معادل ۷۰ درصد طول کل رودخانه ها صورت گرفته و نقشه های مربوطه جهت رعایت حدود حریم و بستر رودخانه ها به دستگاه های ذیربط ارسال شده است.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه در اجرای تغییر رویکرد برنامه های آزادسازی تصرفات غیرمجاز حریم و بستر رودخانه ها و به پشتوانه حمایت‌های قوه قضاییه از اقدامات موردی به سراسری، سالانه نسبت به رفع تصرفات و آزادسازی 2هزار هکتار از حریم و بستر رودخانه ها طی سنوات اخیر اقدام شده است، خاطرنشان کرد: در راستای جلوگیری از صدور اسناد مالکیت بستر رودخانه ها و ضرورت انجام استعلامات از وزارت نیرو قبل از صدور هرگونه مجوز ساخت و ساز، تاکنون 30 هزار کیلومتر از رودخانه های کشور در سامانه کاداستر ملی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی جلسه علنی مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۸۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری بخشی از وسعت تالاب جازموریان در اثر بارندگی‌های اخیر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان از آبگیری بخشی از تالاب جازموریان در اثر سیلاب‌های اخیر خبر داد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، مجتبی نیک طبع، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان درباره آخرین وضعیت تالاب جازموریان واقع در جنوب استان کرمان پس از وقوع سیلاب‌های اخیر، اظهار داشت: بر اساس آخرین رصد نقشه‌های ماهواره‌ای، در حال حاضر ٥٠ هزار هکتار از وسعت تالاب جازموریان آبگیری شده و حتی سیلاب کماکان در حال وارد شدن به تالاب است.

او با بیان اینکه تالاب جازموریان یک تالاب کم‌عمق و کاملاً فصلی است، خاطرنشان کرد: این تالاب جزو بزرگ‌ترین تالاب‌های آب شیرین کشور محسوب می‌شود و خاصیت آن جذب آب به صورت یک اسفنج است که نه تنها باعث تغذیه گیاهان سطح تالاب در فصول خشک سال می‌شود بلکه از تبدیل این محل به کانون گرد و غبار هم جلوگیری می‌کند. 

نیک طبع همچنین درباره دریافت حقابه زیست محیطی تالاب جازموریان گفت: مطالعات زیست محیطی حقابه تالاب جازموریان در سه وضعیت مرطوب، خشکسالی و ترسالی صورت پذیرفته و مکاتبات لازم جهت رهاسازی حقابه صورت پذیرفته است وشرکت آب منطقه‌ای نیز در مواردی رهاسازی حقابه را انجام می‌دهد و مکاتبات آن را به این اداره کل ارسال می‌نماید.

دیگر خبرها

  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۳۰ درصد آبگیری شد
  • آبگیری ۳۰ درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • آبگیری بخشی ازتالاب جازموریان بر اثر بارندگی‌های اخیر
  • صدور سند برای ۵۶ هزار هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها در خوزستان
  • آبگیری بخشی از وسعت تالاب جازموریان در اثر بارندگی‌های اخیر
  • حال خوب سد شیرین‌دره بعد از بارندگی‌های بهاری + تصویر
  • ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی