Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیروت - ایرنا - 'آلان عون' عضو 'فراکسیون لبنان قدرتمند' (لبنان القوی) در پارلمان این کشور تاکید کرد که جایگاه منطقه ای ایران افزایش یافته و این یک امر طبیعی است و نمی توان آن را انکار کرد.

وی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بیروت افزود: ما با یک نظم منطقه ای جدید روبرو هستیم و این نظم برای اینکه موفق باشد و باعث نشود که درگیری های جدیدی به وجود آید، باید موزون شود و این موازنه به این معنی است که هر نیروی منطقه ای باید جایگاه خود را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عون تاکید کرد: اکنون جایگاه منطقه ای ایران و به طرز پیش بینی نشده ای بزرگ و مطرح شد و البته بالا رفتن جایگاه ایران تاثیرات خود را داشت، به همین دلیل در این شرایط تهران نیاز به گفت و گو و دستیابی به تفاهم های جدید در منطقه و با همه کشورهای عربی دارد.
وی در ادامه در ارتباط با لبنان نیز گفت: فشارهای آمریکا بر روابط ما با حزب الله تاثیر نخواهد گذاشت و ما موضع گیری هایمان را به طور مستقیم به طرف آمریکایی اعلام کردیم.
نماینده مجلس لبنان تصریح کرد: ضربه محکمی به مشروعیت و قوانین بین المللی بعد از تصمیم 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا برای الحاق جولان اشغالی به رژیم صهیونیستی وارد شد، چون این یک تصمیم یک جانبه است که همه قوانین بین المللی را زیرپا گذاشته است.
عون خاطر نشان کرد: ما تاکید می کنیم که برای بازپس گیری حقوق خود از همه روش ها از جمله روش های دیپلماتیک استفاده خواهیم کرد.
آلان عون 47 ساله و عضو فراکسیون لبنان قدرتمند (لبنان القوی) در پارلمان این کشور است که ریاست آن را دایی وی یعنی 'میشل عون' رئیس جمهوری لبنان بر عهده دارد.
این فراکسیون دارای 29 عضو است که بزرگ ترین فراکسیون مجلس 2018 لبنان به شمار می رود.
عون در اتاق 12 متری خود در کنار صحن پارلمان لبنان و در یک روز بهاری که جلسه پارلمان برقرار بود، با صبر و حوصله بیش از هفتاد دقیقه به 40 سوال خبرنگا ایرنا در ارتباط با روابط لبنان با ایران ، لبنان با سوریه، لبنان با رژیم صهیونیستی، تحولات منطقه و جهان نظیر معامله قرن و بلندی های جولان ، سیل در ایران و تاثیر تحریم های آمریکا بر روند کمک رسانی به سیلزدگان در ایران پاسخ داد.
مشروح این مصاحبه به شرح زیر است :

** فشارهای آمریکا بر روابط ما با حزب الله تاثیرگذار نیست
عون گفت: فشارهای آمریکا بر روابط ما با حزب الله تاثیر نخواهد گذاشت و ما موضع گیری هایمان را به طور مستقیم به طرف آمریکایی اعلام کرده ایم.
وی افزود: معتقدیم حزب الله یک شریک اساسی در لبنان و گروهی است که از طرف مردم کشور انتخاب شده و عدد قابل توجهی از مردم ما را نمایندگی می کند و در داخل موسسات دولتی حضور دارد.
عضو فراکسیون لبنان قدرتمند اضافه کرد: دلایل اختلاف آمریکا با حزب الله لبنان مربوط به مسائل خارجی است که از جمله آن ها موضوع اسرائیل و تنش های منطقه ای است که بین ایران و هم پیمانانش از یک طرف و آمریکا و هم پیمانانش از طرف دیگر در جریان است.
نماینده پارلمان لبنان گفت: نمی خواهیم این اختلافات خارجی را به داخل لبنان بکشیم و به همین دلیل می خواهیم از وحدت و ثبات داخلی کشور محافظت کنیم. نمی خواهیم لبنان را به یک میدان برای تنش های خارجی تبدیل کنیم و این موضع گیری حقیقی ما است.

** حزب الله یک حزب سیاسی مشروع است
عون افزود: ما قبلا موضع گیری خود را پیرامون قرار دادن شاخه سیاسی حزب الله لبنان در فهرست تروریستی انگلیس بیان کرده ایم و گفتیم که ما مخالف این تصمیم هستیم و حزب الله یک حزب سیاسی است که مشروعیت ملی دارد و بخشی از مردم لبنان را نمایندگی می کند و یک شریک اساسی در جامعه و جامعه سیاسی کشور و در داخل موسسات لبنان است و نمی توان این مساله را به دلیل اختلافات منطقه ای و خارجی بین حزب الله و ایران و بین جامعه بین الملل انکار کرد.
کارشناس مسایل منطقه اضافه کرد: این موضوع را باید به طور عملی از هم جدا کرد و ما مخالف چنین دیدگاه هایی هستیم که از سوی کشورهای خارجی مطرح می شود.
وی گفت: در مسیر روابط ما با حزب الله لبنان، بسیاری از نیروهای سیاسی از این موضع گیری های ما ناراحت بودند، ولی ما دنبال دشمنی با آمریکا و غرب نیستیم و تلاش می کنیم روابط خوبی با آن ها داشته باشیم، ولی نه اینکه هر آنچه خواستند را اجرا کنیم . برای ما منافع لبنان اهمیت دارد و معتقدیم که باید اولویت های خودمان را در نظر بگیریم.

** مشکل اساسی ما با دیدگاه برخی درباره حزب الله
نماینده پارلمان لبنان گفت: حزب الله یک بعد منطقه ای و یک بعد داخلی دارد و اختلافات اساسی آمریکا با این حزب هم در ارتباط با این مساله و بعد منطقه ای و نه بعد داخلی است.
وی افزود: آمریکایی ها می گویند که با حزب الله به عنوان یک حزب سیاسی مشکلی ندارند، چیزی که اکنون اتفاق می افتد این است که آنان این دو بعد را با هم یکی می کنند و این مشکل اساسی ما با کشورهایی است که چنین دیدگاهی دارند و بعد خارجی حزب الله لبنان را با بعد داخلی یکی می کنند.

** برای بازپسگیری حقوق خود از همه روش ها استفاده می کنیم
عضو فراکسیون لبنان قدرتمند در پارلمان لبنان گفت: ضربه محکمی به موسسات، مشروعیت و قوانین بین المللی بعد از تصمیم ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای الحاق جولان اشغالی سوریه به رژیم صهیونیستی وارد شد، چون این یک تصمیم یک جانبه است که همه قوانین بین المللی را زیرپا گذاشته است.
ما تاکید می کنیم که برای بازپس گیری حقوق خود از همه روش ها از جمله روش های دیپلماتیک استفاده خواهیم کرد.
عون اضافه کرد: هر کشوری که بتواند برای خود یک موازنه قدرت مطرح کند ، می تواند حقوق خود را بگیرد چون جامعه بین الملل متاسفانه مقبولیت خود را با تصمیم های یک جانبه و غیرعادلانه و رفتارهای دوگانه با کشورهای منطقه در معرض خطر قرار داده است.
ما مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کردیم و همانگونه که راضی نیستیم چنین تصمیمی علیه خاک اشغالی سوریه گرفته شود، راضی نخواهیم بود که چنین تصمیمی علیه خاک اشغالی لبنان نیز گرفته شود.
وی افزود: مردم لبنان تمام توان خود را برای رویارویی با ارتش های بیگانه که وارد خاک آن ها شده بودند، گذاشتند به خصوص علیه اسرائیل برای بازپسگیری حاکمیت و استقلال خود جنگیدند و در سال 2000 میلادی خاک خود را پس گرفتند.

** باید از عناصر قدرت برای پس گرفتن حقوق لبنان استفاده کرد
عون گفت: یک منطق قدرت وجود دارد. مقاومت به تنهایی یک هدف نیست بلکه یک وسیله برای رسیدن به هدف است. این هدف هم نمی تواند تشکیل یک مقاومت ابدی و بی نهایت باشد، هدف این است که حقوق مردم لبنان را حمایت کند و برای بازپسگیری آن تلاش کند.
عناصر قدرت که اجازه دادند موازنه قدرت و بازدارندگی علیه اسرائیل وجود داشته باشد، باید برای حمایت لبنان و بازپسگیری حقوقش در هرجایی که در معرض خطر باشد، استفاده شود و برای منافع لبنان و خارج کردن کشور از حالت ضعفی که بتوان به آن چیزی را تحمیل کرد، به کار گرفته شود.
وی تاکید کرد: مقاومت باید به عنوان یک وسیله قدرتمند برای بازدارندگی علیه خواسته هایی که به لبنان لطمه وارد می کند، استفاده شود و این باید چه در حاکمیت مستقل و چه در استقلال لبنان مورد نظر قرار گیرد.
وی اضافه کرد: هدف مقاومت باید در دفاع از لبنان محدود شود و این یک مساله اساسی است، این موازنه باید توسط حزب الله رعایت شود تا بتواند از حداقل اجماع ملی پیرامون خود برخوردار باشد، این میزانی است که باید با حزب الله فعالیت های خود را بسنجد.
خطرهای خارجی همیشه به دلیل پشتوانه های منطقه ای و غیره باقی خواهد ماند و ما باید بین دربرگیری این خطرات و در عین حال قرار ندادن ثبات لبنان در معرض خطر موازنه ای ایجاد کرد، ولی این موضوع را به دلیلی برای اختلافات داخلی و تجاوزهای خارجی قرار ندهد.
نماینده پارلمان لبنان گفت: معتقدم در گذشته تمام تمرکز بر نبرد مردم فلسطین با اسرائیل بود و امروز هیچ کس به آن ها توجه نمی کند و این یک مشکل حقیقی است.

** درباره مرزی های زمینی به راه حل های نهایی رسیده ایم
عون افزود: ما تجاوزات اسرائیل به لبنان را محکوم می کنیم و لبنان حقوق خود را مطالبه می کند و از آن دست نمی کشد و با همه روش های از آن دفاع می کند.
کارشناس مسایل منطقه اضافه کرد: ما در خصوص مرزهای زمینی به راه حل های نهایی رسیدیم، اما در خصوص مرزهای دریایی درباره این موضوع در حال مذاکره و گفت و گو با آمریکا هستیم که تلاش هایی را در این زمینه انجام می دهد و البته این موضوع به دلیل نتایج اقتصادی آن یک موضوع اساسی است.

** ضرورت بازتولید منافع مشترک بین کشورهای منطقه
نماینده پارلمان لبنان گفت: بالا رفتن جایگاه ایران با این شکل دغدغه های بزرگی را ایجاد کرد و به همین دلیل ایران باید تلاش کند به اطراف دیگر اطمینان دهد، چون طرف مقابل هم پیمانانی دارد و برای ضعیف کردن ایران به او کمک می کند.
به نظر من ایران باید برای اطراف عربی یک نوع اطمینان ایجاد کند به خصوص عربستان و به نظر من کلید حل مشکلات برای ایجاد ثبات در همین است.
البته این امر آسان نیست و بسیار پیچیده است چون موضوع آمریکا و موضوعات دیگر در آن مطرح می شود.
عضو فراکسیون لبنان قدرتمند افزود: منافع دشمنان در این است که بین مسلمانان و بین شیعه و سنی درگیری وجود داشته باشد و کسی که این درگیری را ایجاد کرده، اجازه نخواهد داد به راحتی وارد این مسیر شویم.
می دانیم که هدف آن ها این است، پس چرا ما آن را بزرگ تر و قوی تر می کنیم به جای اینکه تلاش کنیم آن را متوقف کنیم، باید اطراف دیگر را مجبور به مذاکره و توافق کرد.
عون اضافه کرد: بین همه کشورهای منطقه منافع مشترکی وجود دارد که باید بازتولید شود و ایران باید منافع خود را با کشورهای عربی ببیند و کشورهای عربی باید منافع خود را با ایران ببینند و نباید فقط با دشمنی به یکدیگر نگاه کنند.
وی گفت: این همان جنگ صد ساله ای است که بین انگلیس و فرانسه رخ داد، جنگی شروع شده که نمی دانیم پایان آن چه زمانی خواهد بود و تنها کسی که از این جنگ استفاده می کند، کسانی هستند که خارج از این منطقه می باشند و این جنگ آن ها را در برنمی گیرد.

** لبنان در آینده با چالش های مالی روبرو خواهد بود
نماینده پارلمان لبنان تاکید کرد: معتقدم چالش های اساسی که لبنان با آن در آینده روبرو خواهد بود، چالش های مالی و اقتصادی است .
وی افزود: لبنان امروز در یک وضعیت اقتصادی و مالی بسیار حساسی قرار دارد و در این کشور رکود بسیار بالا است، چون کسری بودجه دولت به طور وسیع در حال افزایش است و این خطری برای ثبات مالی و پولی لبنان به شمار می رود. مسایل اقتصادی و مالی امروز در لبنان در راس اولویت ها قرار دارد.

** لبنان باید گام هایی را برای مبارزه با فساد بردارد
عضو فراکسیون لبنان قدرتمند گفت: در خصوص کنفرانس بین المللی 'سیدر' (که برای کمک به لبنان در پاریس برگزار شد) تاکنون به جز تعهدات مالی برای کمک به لبنان چیزی تحقق نیافته چون برگزاری انتخابات و تاخیر نه ماهه تشکیل دولت بر این روند تاثیر گذاشت.
وی افزود: ما اکنون نیازمند سرعت بخشیدن به اقدامات عملی برای تبدیل کردن وعده های مالی کنفرانس مزبور به یک حقیقت عملی هستیم و این مساله به مجموعه ای از اصلاحات مربوط است که لبنان باید انجام دهد و از جمله آن ها اصلاحات مالی و اداری و چگونگی اداره بخش های مختلف است.
عون اضافه کرد: البته لبنان باید اقداماتی را انجام دهد تا تضمین شود این کمک های مالی به دلیل فساد هدر نرود و باید گام هایی در این راستا برای مبارزه با فساد برداشته شود و دولت این کار را شروع خواهد کرد.

** طرحی برای حل مشکل کسری بودجه ارایه می شود
عون گفت: به نظر من این ماه تعیین کننده خواهد بود، چون موضوعات اساسی در دولت در حال بررسی است. موضوع برق مطرح خواهد شد و طرحی برای حل کردن مشکل کسری بودجه با ارائه طرح بودجه جدید در جریان است .
وی اضافه کرد: این طرح ها شاخص های اساسی و اصلاحات لازمی است که کشورها و سازمان های اهدا کننده برای کمک مالی به لبنان مطرح کرده اند و اگر این اصلاحات انجام شود، نشست سیدر به طور عملی تحقق خواهد یافت.

** فساد لبنان داخلی و وارداتی نیست
عون تاکید کرد: موضوع فساد یک موضوع داخلی لبنان است و مرتبط با اراده مردم برای اصلاح امورشان است و هیچ کسی نمی تواند در آن دخالت کند.
نماینده پارلمان لبنان گفت: معتقدم اگر ما و حزب الله لبنان و جریان های دیگری که واقعا می خواهد با فساد مبارزه کنند، در این خصوص همگام با یکدیگر حرکت کنیم ، می توانیم دستاوردهای زیادی را کسب کنیم. گمان نمی کنم این موضوع به نیروهای خارجی ارتباط داشته باشد و 'شیطان فساد' در لبنان داخلی است و وارداتی و از خارج نیامده است .

** باید شرایط بازگشت آوارگان سوری به کشورشان فراهم شود
عون گفت: سفر 'میشل عون' رییس جمهوری لبنان گامی برای توسعه روابط با روسیه از یک طرف و همچنین مطرح کردن دیدگاه لبنان در خصوص مسایل منطقه ای اساسی از جمله موضوع بحران سوریه و بحران آوارگان سوری از طرف دیگر برداشته و البته روابط دو جانبه لبنان و روسیه نیز در این سفر نیز مطرح شد.
عضو فراکسیون لبنان قدرتمند در پارلمان لبنان افزود: معتقدم کشور ما پیام خود را در خصوص بازگشت آوارگان سوری به روسیه منتقل کرد و مسکو نیز آمادگی خود را برای همکاری در ارتباط با این مساله اعلام کرد و البته این کشور با این موضوع به طور مثبتی برخورد کرد، ولی باز نیازمند تلاش های بیشتری در سطح بین الملل و در داخل سوریه است.
وی اضافه کرد: باید شرایط بازگشت آوارگان سوری به کشورشان فراهم شود و یکی از شرایط آن ارائه تضمین های کافی به آوارگان است تا آن ها اطمینان کامل داشته باشند که بعد از بازگشت خطری آنان را به دلایل سیاسی و غیره تهدید نکند.
عون تاکید کرد: این موضوع را باید با گفت و گو با مقام های سوریه برای گرفتن تضمین ها و تسهیلات بیشتر از آنان بررسی کرد و ضمن گفت و گو با دولت سوریه می توان آوارگان را برای بازگشت به این کشور تشویق کرد.
البته بازگشت آن ها نیازمند پشتیبانی مالی گسترده برای بازسازی منازل مسکونی آنان است که در اثر جنگ ویران شده و این آوارگان برای بازسازی زندگی خود نیازمند کمک های مالی هستند.

** بازگشت آوارگان سوری نیازمند مشارکت بین المللی است
عون گفت: سرمایه گذاری های جامعه بین الملل برای بهتر کردن شرایط زندگی آوارگان سوری در کشورهایی که به آن پناه برده اند، باید در داخل سوریه انجام شود و این مساله نیازمند مشارکت جامعه بین الملل می باشد که تاکنون چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: ما از روسیه می خواهیم با جامعه بین الملل برای رسیدن به یک راه حل در این خصوص مذاکره کند.

** مسوولیت های سوریه، ایران و روسیه درباره بازگشت آوارگان
نماینده پارلمان لبنان گفت: مقامات بیروت باید موضع گیری واحدی درباره بازگشت آوارگان سوری به کشورشان داشته باشند و باید همه طرفها که در سوریه مشارکت دارند، در این خصوص همکاری کنند.
وی افزود: مسئولیت هایی بر گردن نظام سوریه و ایران و روسیه است و باید آن ها بازگشت آوارگان سوری در سایه امنیت لازم را تضمین کنند و باید از سوریه بخواهند که در خصوص، اطمینان لازم را به آنان بدهد تا بهانه ای برای عدم بازگشت آوارگان به سوریه وجود نداشته باشد.
عضو فراکسیون لبنان قدرتمند در پارلمان لبنان اضافه کرد: نظام سوریه باید تسهیلاتی برای بازگشت آوارگان ارائه دهد و جامعه بین المللی نیز باید سرمایه گذاری های خود را برای بازگشت آن ها به کار ببندد و نه بهتر کردن شرایط زندگیشان در کشورهایی که به آن وارد شده اند.

** ما دارای موضع شجاعانه درباره آوارگان سوری هستیم
عون گفت: باید مذاکره ای بین جامعه بین الملل و روسیه و ایران در این مساله انجام بگیرد، بعضی از کشورها روابط خود را با نظام سوریه قطع کرده اند و آن ها باید از طریق روسیه و ایران با دمشق مذاکره کنند و ما در لبنان نیز روابط خود را با سوریه و دولت این کشور برای مذاکره با جامعه بین الملل به کار خواهیم برد.
وی افزود: ما یک موضع گیری شجاعانه ای در خصوص آوارگان سوری در لبنان داریم و بعضی از جریان های سیاسی می خواهند با جامعه بین الملل در این مساله همراه شوند.
وی گفت: مربوط کردن بازگشت آوارگان سوری به راه حل سیاسی در سوریه اشتباه بود و کسانی که این کار را می کنند، هدف آن ها چیز دیگری است و شاید به انتخابات پیش روی سوریه ارتباط داشته باشد و می خواهند این آوارگان در انتخابات پیش رو خارج از کشور باشند.
اختلاف ما با جامعه بین الملل این است که بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را که یک مسئله انسانی و نه سیاسی است، به راه حل سیاسی در سوریه ربط می دهند و سرنوشت آنان را به سرنوشت نظام حاکم و دولت و قانون و اصلاحات در این کشور ربط داده اند و این کار جایز نیست.
وی افزود: ما به عنوان یک طرفی که با سوریه مشکلی ندارد، این موضع گیری را داریم، وزیر امور آوارگان لبنان مشغول به کار است و روابط خوبی با سوریه دارد و تلاش هایی را در این خصوص انجام می دهد و امیدوارم دمشق با وی همکاری کند.
سوریه و کشورهای دیگر نباید فکر کنند تلاش هایی که انجام می دهند کافی است. بعضی از آوارگان امروز به دلایل اقتصادی در لبنان هستند و جامعه بین الملل باید پرداخت این پول ها در کشورهایی که به آن آواره شده اند، متوقف کند و این پول ها را در سوریه پرداخت کند.
یک ساز و کار بین المللی و منطقه ای باید وجود داشته باشد تا مذاکره بین روسیه و ایران از یک طرف و کشورهای دیگر در خصوص این مساله شروع شود.

** ادامه گفت و گو بین روسیه و لبنان درباره کمک به ارتش این کشور
نماینده پارلمان لبنان گفت: مسکو و بیروت در ارتباط با کمک های نظامی به ارتش لبنان چندین بار و در مراحل مختلف و بین دولت های متعدد گفت و گو کردند و آخرین گفت و گوها در این باره سفر 'سعد حریری' نخست وزیر لبنان به روسیه حاصل شد و بین دو کشور توافقنامه همکاری وجود دارد که در حال اجرا است.
وی افزود: ظرفیت هایی وجود دارد که می توان بر اساس آن اقدام کرد. ارتش لبنان هنوز به طور اساسی بر کمک های نظامی آمریکا تکیه می کند و شاید 80 یا 90 درصد از امکانات نظامی ارتش لبنان از طرف آمریکا است.
عون اضافه کرد: این یک مساله فنی است، ولی مانعی برای ارسال کمک های نظامی روسیه به ارتش لبنان وجود ندارد و این موضوع در وزارت دفاع با هماهنگی با وزارت دفاع روسیه در حال بررسی است.
وی گفت: وزیر دفاع سابق لبنان هم سفری به روسیه داشت و گفت و گوهایی در این خصوص با طرف روسی انجام داد و وزیر دفاع دولت جدید لبنان نیز خود را برای ادامه این گفت و گوها و بررسی حوزه های همکاری ارتش روسیه و ارتش لبنان آماده می کند.

** وحدت اولویت داخلی لبنان است
عون گفت: اولویت ما وحدت داخلی است و معتقدیم وحدت داخلی ارزشمندترین چیز برای مردم لبنان و برای ثبات و صلح ملی و صلح داخلی است. ولی این به معنای آن نیست که با نیروهای خارجی در خصوص مسائل مختلف اختلاف نظر نداشته باشیم و به نظر ما باید مسائل داخلی لبنان از جمله وحدت مردم و کنش های اجتماعی و سیاسی را از اختلافات منطقه ای جدا کنیم.

** استقلال برای مردم لبنان بسیار حائز اهمیت است
نماینده پارلمان لبنان افزود: حاکمیت و استقلال برای مردم لبنان بسیار حائز اهمیت است و اگر اسرائیل اقدامی به منظور الحاق زمین های اشغالی برای حاکمیت خود بر آنها انجام داد ، ما مخالفت خود را اعلام خواهیم کرد.

** نمی توان به اشغالگری جولان مشروعیت داد
عون گفت: اگر اسرائیل چنین اقدامی را انجام داد کشورهای عربی باید موضع گیری مخالف داشته باشند و آن را محکوم کنند و باید همه توانایی و عناصر قدرت خود را برای فشار به اسرائیل برای تغییر این تصمیم به کار ببرند و تسلیم آن نشوند.
در هر حال نمی توان این تصمیم را به طور قانونی و عملی تطبیق داد چون جولان اشغال شده و این یک واقعیت است و نمی توان در سطح بین المللی ، کشورهای عربی و در هیچ سطحی به این اشغالگری مشروعیت داد.
وی اضافه کرد: این اقدام ممکن است که در راستای اهداف انتخاباتی داخلی در اسرائیل انجام شده باشد و نه در راستای یک اقدام عملی و واقعی، اشغالگری تغییر نخواهد کرد و تبدیل کردن یک خاک اشغالی به سند مالکیت برای اسرائیل ناممکن است.

** سوریه گذرگاه ما به منطقه عربی است/ امکان قطع رابطه وجود ندارد
عون گفت: ما روابط لبنان با سوریه را می خواهیم به گونه ای برقرار کنیم که وحدت لبنان در این خصوص حفظ شود و تلاش می کنیم این مساله به یک مساله اختلافی تبدیل نشود.
نماینده پارلمان لبنان افزود: در کشور ما موضع گیری های متفاوتی در ارتباط با نظام سوریه به دلیل بحران و موضع گیری کشورهای عربی وجود دارد، اما تلاش کردیم نقاط مشترک را داخل دولت لبنان حفظ کنیم .
وی اضافه کرد: ما نباید این واقعیت را انکار کنیم که نیازمند توسعه روابط با سوریه هستیم. در این رابطه منافعی برای لبنان وجود دارد و مسایلی هست که هم برای ما و هم برای سوریه مهم است و باید با گفت و گو مورد بررسی قرار گیرد که از جمله آنها می توان به مساله آوارگان سوری و مسایل امنیتی و اقتصادی اشاره کرد. سوریه گذرگاه اساسی ما به منطقه عربی است و نمی توان این واقعیت را منکر شد.
عون افزود: نمی توانیم روابط بین سوریه و لبنان را به دلیل اختلافات سیاسی متوقف کنیم و تلاش می کنیم در توان خود توسعه روابط با سوریه را در راستای منافع لبنان مطرح کنیم، ولی باید اختلافات سیاسی و واقعیت سیاسی امروزی لبنان را نیز در نظر بگیریم.
تا اکنون بعضی از جریان های سیاسی لبنان اختلافاتی با نظام سوریه دارند که نتوانسته اند آن را پشت سر بگذارند و این یک واقعیت است.
وی گفت: اختلافات بین نظام سوریه و بعضی از جریان های سیاسی لبنان به دلیل اختلافات منطقه ای است. بعد از بحران سوریه همه جهان یا با نظام این کشور بودند و یا علیه آن و لبنان نیز همین گونه تقسیم بندی شد.
عضو فراکسیون لبنان قدرتمند افزود: به همین دلیل ما آمدیم و سیاست دوری از مشکلات منطقه را از بعد سیاسی آن مطرح کردیم، ولی معنی این سیاست این نیست که روابط خود را با سوریه قطع کنیم، چون بین ما سوریه یک نوع آمیختگی وجود دارد و حتی حریری نخست وزیر لبنان که با نظام سوریه مخالف است، می داند که نمی توان این واقعیت را انکار کرد. این موضوع بسیار پیچیده است و امکان قطع روابط با دمشق وجود ندارد.

** درخواست بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را مطرح کرده ایم
عون گفت: سیاست دوری از تنش های منطقه یک دستاور به شمار نمی رود، بلکه یک تفاهم داخلی برای عدم تبدیل بحران سوریه به یک اختلاف داخلی بود .
این سیاستمدار لبنانی افزود: ما نیازمند تشکیل 'دولت وحدت ملی' هستیم که همه اطراف از جمله حریری که مخالف نظام سوریه است در آن مشارکت داشته باشند. ما نیازمند این هستیم که یک بیانیه دولتی داشته باشیم که نقاط مشترکمان را محفوظ بدارد و نه اینکه هر یک از طرفها را بر دیگری مسلط کند. ما تلاش کردیم سیاست دوری از مشکلات منطقه (النای بانفس) را در راستای منافع لبنان فعال کنیم.
وی اضافه کرد: روابطه لبنان و سوریه نه به طور کامل برقرار است و نه به طور کامل قطع شده، به خصوص اینکه ما اعلام کرده ایم که با موضع گیری های اتحادیه عربی همراهی می کنیم، ولی این مانع نمی شود که هر کسی نظر خود را بدهد و ما به عنوان یک طرف سیاسی از اتحادیه عربی خواسته ایم که سوریه را به این اتحادیه بازگرداند و این اقدام نه به اسم لبنان بلکه به اسم یک جریان سیاسی داخل نظام لبنان انجام شده است.
عون گفت: ما درخواست کردیم سوریه به اتحادیه عربی بازگردد و موضع گیری رسمی در این باره اتخاذ کردیم و آن موضع گیری را عون رییس جمهوری لبنان و 'جبران باسیل' وزیر خارجه در نشست اقتصادی و در مناسبات مختلف اعلام کردند. ما گفتیم وقت آن رسیده که سوریه به اتحادیه عربی بازگردد و این موضع گیری ما به عنوان یکی از طرف های سیاسی در لبنان است و شاید حریری نخست وزیر با آن موافق نباشد، ولی ما موضع گیری سیاسی خودمان را اعلام کردیم.

** اقدام آمریکا درباره سیلزدگان ایرانی اشتباه است
سیاستمدار لبنانی تاکید کرد: من درباره موضوع ممانعت آمریکا از ارسال کمک های مالی به سیلزدگان ایران اطلاعی ندارم، اما معتقدم این قضیه را نباید به تحریم های اقتصادی ربط داد، چون این یک مساله انسانی و یک فاجعه طبیعی است و همیشه هنگامی که چنین حوادثی درهر کجای جهان رخ می دهد، همه کشورها به کمک یکدیگر می شتابند و نباید بعد انسانی آن را به بعد سیاسی گره زد و این اشتباه است.
عون افزود: تحریم ها یک دلیل سیاسی دارند و آن درگیری سیاسی بین ایران و آمریکا به دلیل اختلافات منطقه ای است و ابعاد بزرگ و پیچیده ای دارد، ولی هنگامی که یک رخداد و یک حادثه انسانی بزرگ اتفاق می افتد، باید به انسان ها خارج از این اعتبارات و دیدگاه های سیاسی نگاه کرد و من معتقدم دیدگاه همه کشورهای جهان در این خصوص باید اینگونه باشد.

** احترام به عقاید دیگران در ایران
کارشناس مسایل منطقه ای گفت: من تاکنون به ایران سفر نکرده ام، ولی هنگامی که میشل عون در سال 2009 میلادی به ایران سفر کرد، احساس خوبی از تنوع موجود در این کشور داشت.
وی افزود: اقلیت های دیگری همچون یهودیها و ارامنه در ایران هستند و من چیزی که از آن اطلاع دارم این است که یک تنوع دینی در ایران وجود دارد و در این کشور مشکلات عقیدتی و یا عدم احترام به عقاید دیگران وجود ندارد و کسانی نیز وجود دارند که با نظام ایران مخالف هستند و دلیل آن ها سیاسی و نه دینی است.
در ایران آزادی عقیده وجود دارد و این چیزی است که خیلی از کسانی که به ایران سفر کرده اند، به من گفته اند.
البته کسانی هستند که از نظام ایران انتقاد می کنند، ولی دلایل آن سیاسی است و نه دینی، و در هر کشوری چنین چیزی وجود دارد.

** دلیل مشکلات ایران در منطقه
عون گفت: ایران خود را به عنوان یک نیروی منطقه ای بزرگ مطرح کرد و این دلیل همه مشکلاتی است که با آن مواجه می شود.
وی افزود: حرفی که درباره حزب الله زدم و گفتم باید عناصر قدرت خود را با ترازویی از طلا محافظت کند، دلیلش این بود که هدف نهایی مقاومت نیست بلکه بهتر کردن شرایط زندگی و محافظت از حقوق است.
چه قدرت ایران و چه قدرت حزب الله هر دو باید در توافقنامه های تفاهمات استفاده شوند و نه در جنگ های ابدی و بی انتها.

** تلاش ایران برای کسب جایگاه منطقه ای
سیاستمدار لبنانی گفت: ایران به دنبال یک جایگاه بزرگ در منطقه است و حق دارد برای به دست آوردن این جایگاه تلاش کند، چون یک عنصر اساسی در خاورمیانه است، ولی این جایگاه باید در تفاهمات و روابط همسایگی خوب بین آن و بین کشورهای عربی باشد.
عون افزود: حزب الله نیز همینطور و در آخر چارچوبی را خواهد یافت که با همه جریان های لبنانی با صلح زندگی کند و باید با همه روابط طبیعی و روابط دوستانه داشته باشد.
من امیدوارم عناصر قدرتی که ایران دارد در یک زمانی به یک تفاهم بزرگ در منطقه منجر شود که صلح و امنیت و ثبات در آن برقرار شود و مسیر آن روابط خوب با همسایگان عرب است.
این نبردی که در منطقه شکل گرفته یک نبرد ویرانگر برای همه جوامع ما است به دور از اینکه برنده و بازنده کیست و کسانی که از این درگیری استفاده می کنند، دشمنان این امت هستند.
با گردهم آمدن این امت می توان دست کسی که می خواهد صلح و ثبات این منطقه را از بین ببرد قطع کرد.

** روابط نظامی لبنان با ایران آسان نیست
نماینده پارلمان لبنان گفت: ما باید چندین مساله را در نظر بگیرد، در خصوص اهدای تسلیحات از سوی ایران به ارتش لبنان. این یک موضوع حساس است چون بیشتر امکانات ارتش لبنان از آمریکا است و ما می دانیم اگر ارتش کمک های نظامی ایران را قبول کند، روابط نظامی ما با آمریکا قطع خواهد شد و این تاثیرگذار است چون 90 درصد از تجهیزات و امکانات ارتش از آمریکا است و این کشور سالیانه به ارتش لبنان بودجه اختصاص داده است، این موضوع حساس است و به این آسانی نیست.

** پیشنهاد ساز و کاری شبیه اروپا برای تعامل اقتصادی با ایران
عضو فراکسیون لبنان قدرتمند در پارلمان گفت: در خصوص موضوع برق و دیگر امور حیاتی مثل دارو وغیره باید یک دیدگاه وسیع تری داشته باشیم، باید به موضوع تحریم ها نیز توجه کنیم.
من در تلویزیون گفتم باید یک سازوکار شبیه سازوکار اتحادیه اروپا برای تعامل اقتصادی با ایران داشته باشیم، مثل فرانسه، اگر یک ساز و کار قابل اعتماد و مقبول و فعال ایجاد شد و با تحریم ها برای آن مشکل ایجاد نمی کند و این مشکل را از لحاظ فنی حل می کند و مشکلی نیست.

** ما محدودیت خرید سلاح داریم
عون گفت: می دانیم که محدودیتی در سلاح هایی که به ما فروخته می شود، وجود دارد و سلاح کیفی به ما داده نمی شود و حالت برتری سلاح های اسرائیل بر کشورهای عربی حفظ می شود.
وی افزود: کمک های آمریکا به پیشرفت ارتش لبنان از لحاظ تجهیزاتی و آموزشی است و امروز موسسه ارتش به یک موسسه جدی و قوی تبدیل شده است و توانایی اش در مقابله با تروریسم نمایان شد.
نماینده پارلمان لبنان گفت: ولی اگر بخواهیم رویارویی دو ارتش را در نظر بگیریم، ارتش لبنان توانایی رویارویی با ارتشی به حجم ارتش اسرائیل را ندارد و دلیل حزب الله برای دستیابی به این امکانات نظامی توسط مقاومت نیز همین است و می گوید که باید برای رویارویی با این خطر به جز ارتش باید نوع دیگری از مقاومت داشته باشیم. اینجا است که موضوع استراتژی دفاعی لبنان مطرح می شود.

** لبنان هیچ تحرکی قبل از حل مساله فلسطین نخواهد داشت
سیاستمدار لبنانی گفت: امروز دو مساله مطرح است و آن مشکل فلسطین و اسرائیل از یک طرف و مشکل لبنان و اسرائیل از طرف دیگر است.
وی افزود: مشکل فلسطین و اسرائیل مهم ترین مساله است، چون این مشکل از هفتاد سال تاکنون ادامه داشته و به یک راه حل عادلانه برای مردم فلسطین نرسیده حتی بعد از اقدام برای صلح با اسرائیل و برگزاری چند نشست و واسطه گری چندین تن از روسای جمهوری آمریکا این قضیه حل نشده است.
وی اضافه کرد: لبنان به رغم همبستگی خود با کشورهای عربی هیچ تحرکی در این خصوص نخواهد داشت و قبل از اینکه مشکل فلسطین با اسرائیل حل شود، نظری نخواهد داشت. بعد از حل قضیه فلسطین مساله لبنان مطرح می شود.

** ضرورت تغییر موضع گیری ها در ارتباط با سوریه
سیاستمدار لبنانی گفت: روابط ما با سوریه ادامه دارد، ولی ما اختلافات سیاسی داخلی لبنان را رعایت می کنیم.
حریری عنصر اساسی تفاهم ریاست جمهوری و شریک اساسی دولت در لبنان است و موضع گیری هایش پیرامون سوریه تغییر نکرده و این دو دلیل دارد، اولا حریری تابع محوری است که با سوریه دشمنی دارد و دوم اینکه کشورهای عربی در اتحادیه عرب موضع گیری رسمی در خصوص سوریه دارند و لبنان عضو این اتحادیه است.
عون افزود: ما با سوریه رابطه داریم، اما این رابطه مرزهای مشخصی دارد و به نظر ما روابط با سوریه باید در راستای منافع لبنان باشد و این روابط گسترده تر شود.
بعد از هشت سال جنگ در سوریه قسمت بزرگی از جنگ نظامی تمام شده است و باید به طور واقع گرایانه به این موضع بنگریم.
همه باید موضع گیری های خود را در مساله سوریه تغییر دهند و ما در گفت و گو با نخست وزیر لبنان همیشه تاکید می کنیم که هدف ما باید منافع لبنان باشد و مشکلاتی که داریم و توسط سوریه حل می شود را باید حل کرد و در راس آن ها مساله آوارگان سوری است.
به نظر من کسی هست که اقدام کشورهای عربی برای بازگرداندن روابط با سوریه را متوقف کرد چون برخی می خواهند از موضوع بازگشت آوارگان سوری و موضوع بازگرداندن روابط کشورهای عربی با سوریه برای راه حل سیاسی در سوریه استفاده سیاسی کنند.
سوریه به یک راه حل سیاسی خواهد رسید و من معتقدم همه این درگیری هایی که رخ می دهد و از جمله آن ها جنگ سوریه و تحریم های ایران بخشی از این نبرد بزرگ است که بین آمریکا و این محور اتفاق می افتد.
هر دو محور باید این درگیری ها را بالاخره با یک تفاهم پایان دهند و هر محور باید قبل از این تفاهم نقاط قوت خود را حفظ کند.
جنگ نظامی در سوریه بخشی از تغییر معادله در سوریه بود که منجر به تقویت یک محور بر محور دیگر شد، محور دوم نیز می خواهد از بعضی نقاط قوت و امکانات خود از جمله امکانات مالی و قضیه آوارگان سوری یا بازگشت روابط با سوریه و یا محاصره این کشور استفاده کند.


** ما با یک نظم منطقه ای جدید روبرو هستیم
نماینده پارلمان لبنان گفت: آرزو دارم که ثبات در منطقه گسترش یابد چون این ثبات در داخل لبنان بازتاب خواهد داشت و ما امیدواریم که یک توافق جدید اتفاق بیفتد که اوضاع منطقه دوباره بین ایران و کشورهای عربی و به خصوص عربستان شکل بگیرد، چون ما لبنانی ها می خواهیم در داخل در سایه ثبات داخلی و منطقه ای زندگی کنیم و این آرزوی ما است.
ما می دانیم که این مساله دشوار است و به موازنه قدرت و نقاط قوت هر یک از طرفها ارتباط دارد، ولی این درگیری هایی که رخ داده، دوباره به جنگ تبدیل نشود و دوباره همه اطراف به میز مذاکره بازگردند و یک توافق بزرگ انجام شود.
ما با یک نظم منطقه ای جدید روبرو هستیم و این نظم برای اینکه موفق باشد و باعث نشود که درگیری های جدیدی به وجود آید، باید موزون باشد و این موازنه به این معنی است که هر نیروی منطقه ای باید جایگاه خود را داشته باشد و جایگاه منطقه ای ایران اکنون بزرگ تر شده و یک امر طبیعی است و نمی توان آن را انکار کرد.
نمی توان پیش بینی کرد ما چه زمانی وارد این نظم منطقه ای جدید می شویم، نظام منطقه ای سابق چهل و یا پنجاه سال طول کشید و نظم جدید در حال شکل گیری است، ولی چقدر طول خواهد کشید، معلوم نیست، ولی مهم این است که وارد چارچوب جدیدی از موازنه قوی در منطقه شویم.
کسانی که منافعشان در به هم زدن ثبات در منطقه است ، نمی خواهند این نظم جدید شکل بگیرد و ما باید بازی آن ها را درک کنیم و اقدام متقابل کنیم چون هزینه این بازی را ملت ها خواهند داد.
از داود پورصحت
خاورم*1436**1651

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي لبنان ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۹۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام ابراهیم رئیسی به بشار اسد +جزئیات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تبریک روز ملی جمهوری عربی سوریه به بشار اسد رئیس جمهور و نیز مردم شریف و مقاوم سوریه، تصریح کرد: اطمینان دارم با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان دو کشور می‌توان در جهت توسعه همه‌جانبه روابط و همچنین پایه‌ریزی همکاری‌های منطقه‌ای و گسترش صلح، ثبات و توسعه در منطقه در تمامی زمینه‌ها گام‌های ارزنده‌ای برداشت.

بنابر روایت ایرنا، رئیس دولت در پیام خود همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته کنار دولت و ملت دوست و برادر سوریه خواهد بود و همواره از استقلال و حاکمیت سرزمینی سوریه حمایت و بر خروج اشغالگران از سوریه تاکید می‌کند.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898390

دیگر خبرها

  • پلیس فرانسه نماینده پارلمان را بابت انتقاد از اسراییل احضار کرد
  • پلیس فرانسه نماینده ارشد پارلمان را احضار کرد
  • نماینده ارشد پارلمان فرانسه به دلیل انتقاد از اسراییل احضار شد
  • دستیار نماینده پارلمان اروپا به اتهام جاسوسی برای چین از کار تعلیق شد
  • بازداشت دستیار نماینده پارلمان اروپا در آلمان به اتهام جاسوسی + عکس
  • هفته تعیین‌کننده برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان
  • نماینده ایران رتبه دوم مسابقات «خیرالتلاوه» لبنان را کسب کرد
  • پیام ابراهیم رئیسی به بشار اسد +جزئیات
  • نماینده مجلس لبنان: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی، غافلگیر کننده و برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها بود
  • نماینده پارلمان عراق: ترکیه ۵۰۰۰ بار حاکمیت عراق را نقض کرده است