Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای نقش آموزش‌های مهارتی به منظور رونق آموزش‌های مهارتی تاکید کرد و گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از اصلی‌ترین پایه‌های تقویت تولید داخلی به شمار می رود و مهارت آموزی به دانشجویان دارای نتایج مثبت اقتصادی است.

به گزارش ایسنا، دکتر ابراهیم صالحی عمران با بیان این مطلب ضمن تشریح جایگاه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور، به سهم این آموزش‌ها در ایجاد اشتغال مولد اشاره کرد و گفت: اگرچه از آموزش‌های نظری نیز نباید غافل شد اما مهارت آموزی به افراد جامعه دارای ابعاد و نتایج مثبت اقتصادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع اگر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برگرفته از تقاضای بازار کار باشد و کارفرمایان، کشاورزان و صنعتگران نیازهای خود را اعلام کنند، می‌توان مؤثرترین نوع آموزش فنی و حرفه‌ای را ارائه داد.

وی تاکید کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در صورتی پربازده و اثربخش است که بر اساس نیاز بازار کار صورت گیرد در غیر این صورت، آموزشی صرفاً پشت درهای بسته، به رشد و ارتقای اقتصادی و فنی کشور منتهی نمی‌شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: تقاضای آموزشی دارای خاستگاه اجتماعی و در نگرش و رفتار آینده یک جامعه اثرگذار است. در چنین فرآیندی نیز ارزش‌های آموزشی به مرور در اجتماع جای گرفته و گاهی در طول زمان تغییر می‌کند.

صالحی عمران با بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز بی تأثیر از قاعده تقاضای آموزشی جامعه و شکل گیری ارزش‌ها نیست، عنوان کرد: جامعه کنونی ایران دارای چالش‌هایی در تقاضای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است و این حوزه به توجه و فرهنگ سازی نیاز دارد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ادامه از علاقه خانواده و جامعه به دستیابی به سطوح آموزش عالی سخن گفت و افزود: به طور معمول خانواده‌ها سرمایه گذاری مناسبی برای ورود فرزندان به دانشگاه و مراکز آموزش عالی انجام می‌دهند که اگر این خواست اجتماعی نبود، با انبوهی از مراکز آموزش عالی و جمعیت چهارمیلیونی دانشجویان روبرو نبودیم. اما این در حالی است که بخش زیادی از این تقاضا در دریافت آموزش‌های نظری انباشته شده است.

صالحی عمران با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی و تغییر نگرش نسبت به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بر عهده سیاستگذاران آموزشی، اجتماعی و اقتصادی است، تصریح کرد: نگاه کلی جامعه نسبت به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دارای تردید است و از نظر فرهنگی در این حوزه ضعف داریم. از این رو فرهنگ سازی و تغییر نگرش نسبت به مهارت آموزی را باید جدی گرفت و برنامه ریزان تلاش بسیاری در این حوزه کنند.

آموزش و پرورش؛ مسئول فرهنگ سازی

صالحی عمران فرهنگ سازی در حوزه آموزش‌های مهارتی را بر عهده آموزش و پرورش دانست و گفت: نهاد آموزش و پرورش بزرگ‌ترین وظیفه در جذب علایق دانش آموزان و خانواده‌ها به آموزش‌های مهارتی دارد.

وی افزود: آموزش و پرورش باید این نگرش را در دانش آموزان و خانواده‌ها ایجاد کند که آینده شغلی و کیفیت زندگی افراد ارتباط جدی با آموزش‌ها و مهارت فنی و حرفه‌ای دارد. از این رو، باید خانواده‌ها را به سوی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای جلب کرد تا در سطح آموزش عالی وارد رشته‌های مهارتی شوند.

بهبود اقتصاد در سایه افزایش مهارت

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پاسخ به این پرسش که پیوند آموزش‌های نظری و مهارتی چگونه ممکن است، عنوان کرد: برای پیوند آموزش‌های نظری و عملی به اصلاحاتی خارج و داخل نظام آموزشی نیازمندیم.

صالحی عمران با تاکید بر اینکه وقوع اصلاحاتی خارج از نظام آموزش عالی به تولید منجر می‌شود، گفت: در صورت توجه به آموزش‌های مهارتی و فنی در ساختارهای آموزشی و فرهنگی کشور، شاهد بهبود اقتصاد و افزایش تولید ناخالص ملی خواهیم بود چرا که در این صورت نهادهای اقتصادی و تولید فعال شده، تقاضا برای نیروی انسانی متخصص افزایش می‌یابد و زمینه جذب دانش آموختگانِ حوزه مهارت در اشتغال کشور فراهم می‌شود.

وی لزوم اصلاحات در داخل نظام‌های آموزشی را از دیگر ملزومات ارتقای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دانست و اظهار داشت: در برنامه‌های آموزشی و درسی نیازمند اصلاحاتی در زمینه افزایش توجه‌ها به مقوله مهارت آموزی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هستیم.

صالحی عمران تاکید کرد: برنامه‌های آموزشی و درسی باید صلاحیت محور و شایستگی محور شود. دروس عملی، فنی، حرفه‌ای، کارگاهی و مهارت‌های کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری باید در برنامه‌های درسی و آموزشی مدارس و مراکز آموزش عالی مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد.

بیکاری؛ محصول کم توجهی به آموزش‌های مهارتی

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای علل افزایش بیکاری را در نبود محیط اقتصادی مناسب برای تولید و به کارگیری نیروی متخصص انسانی جست وجو کرد و افزود: نبود برنامه ریزی های اقتصادی و سیاسی برای ایجاد زمینه‌های کسب و کار و تولید ملی از جمله عوامل بیکاری است.

وی معتقد است: بومی ساختن تولید و علم، امکان به کارگیری نیروهای متخصص و دانش آموخته در زمینه‌های مهارتی و فنی را فراهم می‌سازد.

صالحی عمران ارائه رشته و برنامه‌های درسی نامتناسب با بازار کار و اقتصاد کشور را از دیگر عوامل بیکاری برشمرد و گفت: همراه ساختن آموزش عالی با نیاز بازار کار، در اشتغال دانش آموختگان تأثیرگذار است. اگرچه تاکنون شاهد فراهم شدن ظرفیت‌های اشتغال از سوی نظام آموزش عالی بوده‌ایم اما از این ظرفیت‌ها به طور کار استفاده نشده است.

وی افزود: ایجاد خلاقیت و نوآوری در فرآیند آموزشی و اصلاح روش‌های آموزشی و برنامه‌های درسی منجر به تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر می‌شود که از آنها می‌توان در بخش‌های گوناگون اقتصاد کشور به ویژه تولید داخلی استفاده کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آموزش های مهارتی دانشگاه فنی وحرفه ای رییس دانشگاه فنی و حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۲۱۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرا می‌گیرند

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: امسال ۱۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان در قالب طرح مهارت آموزی ۳ مهارت فنی، نرم و سواد دیجیتال را آموزش می بینند و ۲۷۰ هزار نفر در قالب طرح «تاک» از آموزشهای مهارتی بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش ایسنا، علی حسین شهریور درباره طرح‌هایی که در سال جاری از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای دنبال خواهد شد، گفت: یکی از راه های رسیدن به جهش تولید و رونق اقتصادی با مشارکت مردم توجه به آموزش و توسعه مهارت است چون سرمایه گذاری در آموزش و برنامه های توسعه مهارت می تواند به افراد کمک کند تا دانش و مهارتهای لازم را برای مشارکت در اقتصاد کسب کنند، علاوه بر این مهارت می تواند به بهره وری،نوآوری و رقابت بالاتر منجر شود و نهایتا جهش تولید و رونق اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور یکی از سازمانهای توسعه ای است که مسئولیت خطیری در حوزه تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص برای معرفی به بازار کار دارد.بر همین اساس امسال ما به صورت ویژه ۴ طرح را در دستور کار قرار دادیم.

اجرای طرح مهارت افزایی ۱۵۰ هزار نفر از دانش آموزان

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود: یکی از طرح ها در حوزه دانش آموزی است و برای اینکه دانش آموزان را با مهارتها آشنا و فرهنگ سازی کنیم و آنها هدایت شغلی و تحصیلی خود را دنبال کنند طرح مهارت افزایی دانش آموزان را پیش بینی کرده ایم که هم در قالب طرح تابستانی مهارت و هم در قالب استفاده از ظرفیتهای دولتی و آموزشگاه های آزاد دنبال خواهیم کرد و بر اساس آن آموزش ۱۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان را امسال در دستور کار داریم تا دستکم ۳ مهارت را در بحث مهارتهای فنی،مهارتهای نرم و سواد دیجیتال با توجه به موضوع فناوری های اطلاعات و تکنولوژی های روز فرا بگیرند.

آموزش ۷۰ هزار نفر در طرح مهارت افزایی دانش آموختگان

شهریور طرح دوم را مهارت افزایی دانش آموختگان عنوان کرد و گفت: طرح دوم ما بحث مهارت افزایی دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاههاست و ما هدفگذاری کردیم ۲۴۰ استاندارد مشاغل جدید روبه رشد را در حوزه فناوری های برافکن و در حوزه هوش مصنوعی و بیگ دیتا و رایانش ابری و حوزه هایی که به روز هستند و جدیدترین مشاغل هستند تهیه کردیم و با تفاهم نامه هایی که با وزارت علوم به امضا رساندیم موضوع آموزش فارغ التحصیلان در مراکز دولتی و پارکهای علم و فناوری را دنبال خواهیم کرد.

به گفته وی امسال آموزش ۷۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان پیش بینی شده تا مهارتهای مرتبط با فناوری های جدید را آموزش ببینند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در عین حال طرح دیگر سازمان فنی و حرفه ای در سال جاری را ارائه آموزشهای ترکیبی عنوان کرد و گفت: تمایل شدیدی در جامعه دانشجویی وجود دارد که در کنار آموزش نظری و تئوری، به شکل عملی هم با مهارتها و موضوعات درسی خود آشنا شوند.ما این طرح را با عنوان طرح مهارت افزایی دانشجویان از طریق ارائه آموزشهای ترکیبی و هیبریدی پیش بینی کرده ایم که همزمان با تحصیل بتوانند حداقل ۳۰۰ ساعت را در کارگاههای آموزشی فنی و حرفه ای در سراسر کشور در قالب کارورزی و کاربینی و کارآموزی بگذرانند.

آموزش مهارتی ۲۷۰ هزار نفر در قالب طرح «تاک» 

شهریور متذکر شد: ما دانش آموزان و دانشجویان و فارغ التحصیلان را به عنوان ۳ جامعه هدف پیش بینی کرده ایم و ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری آنها را مدنظر قرار دادیم ولی گروه آخر که بسیار مهم است و به آن نیاز شدید داریم، کارکنان و شاغلین بنگاههای اقتصادی است که این طرح را تحت عنوان توانمندسازی و توسعه آموزش شاغلین بنگاههای اقتصادی (تاک)  امسال دنبال می کنیم و در این طرح پیش بینی کردیم که ۲۷۰ هزار نفر در قالب این طرح هم مهارت آموزی و هم سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای داشته باشند که با گواهینامه ای که دریافت می کنند فعالیتشان را در بازار کار دنبال کنند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل
  • تسهیلات کم‌بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرا می‌گیرند
  • نخبگان مهارتی استان اردبیل تسهیلات کم‌بهره دریافت می‌کنند
  • استقرار مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در جوار مجموعه های صنعتی
  • مهارت‌آموزی ۱۴۹۳ بانوی بیرجندی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای
  • صحرایی: ۱۰۰ هنرستان به ظرفیت پذیرش دانش آموزان مهارتی اضافه شد
  • توسعه فناوری همگام با تحولات آموزشی/ تولید نرم‌افزار داخلی با قابلیت آزمایشگاه فیزیکی شخصی
  • لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی کارکنان وظیفه/ آموزش مهارتی بیش از ۱ میلیون سرباز وظیفه طی ۶ سال اخیر 
  • ۴۱۴ هزار و ۳۲۸ نفر ساعت مهارت در خمین ارائه شد