Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@16:15:26 GMT

جرایم سایبری در کرمان ۵۵ افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۲۲۸۳۸

جرایم سایبری در کرمان ۵۵ افزایش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ امین یادگار نژاد پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با محوریت ارائه اقدامات راهبردی سال ۹۸ برای کاهش و پیشگیری جرایم سایبری گفت: یکی از اهداف مشترک پلیس فتا و رسانه، فرهنگ سازی رسانه‌ای و افزایش سطح آگاهی و ارتقا اطلاعات افراد برای استفاده از فرصت‌های فضای مجازی است، به گونه‌ای که از وقوع جرایم رایانه‌ای پیشگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: رسانه‌ها به دلیل ارتباط دوسویه که بین نهادها و سازمان‌ها و مردم دارند، پل ارتباطی خوبی هستند.

وی با تاکید براینکه رشد ضریب پهنای اینترنت و دسترسی مردم به اینترنت و افزایش کاربران در فضای مجازی باعث افزایش جرایم سایبری شده است، گفت: ما شاهد این هستیم که به دلیل ویژگی‌های فضای مجازی از جمله بالا بودن سرعت اینترنت، تبادل انتقال اطلاعات وعدم محدودیت در فضا ی مجازی، مردم امور روزمره خود را در این فضاها انجام می‌دهند که توأم با عدم آگاهی، دقت و اطلاعات لازم است.

رئیس پلیس فتا استان کرمان در خصوص ارتقا آگاهی در سال ۹۷ گفت: پلیس فتا با همکاری ادارات کل آموزش و پرورش، بانک‌ها، ارتش، فنی و حرفه‌ای اقدام به برگزاری ۵۰۱ کارگاه آموزشی در سطح استان کرده است. همچنین در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی سایبری از طریق رسانه و سایت‌های خبری و مطبوعات تعداد ۹۳۱ مورد پیام آموزشی منتشر کرده است.

وی افزود: با همکاری صداو سیمای مرکز استان کرمان حدود ۷۶ مورد مصاحبه رادیویی و تلویزیونی در زمینه خطرات و تهدیدات فضای مجازی انجام شده است و ۹۷ نمایشگاه سایبری با همکاری پلیس فتای استان و شهرستان‌ها در سطح استان برگزار شده است.

یادگار نژاد در خصوص کشف پیش دستانه جرایم با رصد ۲۴ ساعته فضای مجازی اظهار داشت: ۱۰ هزار و ۴۰۰ نشانگاه که برابر قوانین حاوی مصادیق مجرمانه بودند شناسایی شد و در اختیار مراجع قضائی قرار گرفت.

وی افزود: در اجرای طرح شناسایی و مبارزه با جرایم سایبری کشوری حدود ۱۰ طرح با موضوع فروش دارو، مبارزه با مواد مخدر، قاچاق کالا و ارز، فروش مواد محترقه و قمار و شرط بندی در فضای مجازی در سطح استان حدود ۴۸۳ نشانگاه مجرمانه کشف و به مراجع قضائی واگذار شد.

وی در خصوص پیشگیری از جرایم رایانه‌ای در نت سراها در سال ۹۷ افزود: ۴۶۲ مورد نت سرا در سط استان شناسایی و پرونده آن‌ها تکمیل شد و به صورت دوره‌ای از هزار ۲۲۶ مورد بازدید از نت سرا بوده است که ۱۳ مورد تخلف مشاهده شد.

رئیس پلیس فتا استان کرمان در خصوص احصا ادله دیجیتال افزود: ۵۴۱ پرونده از مراجع واصل شد و در طی آن سه هزار و ۸۵۶ مورد انواع سخت افزار مورد بررسی قرار گرفت و متخلفان به مراجع قضائی واگذار شدند.

وی افزود: با همه تدابیر و همکاری‌های رسانه و پلیس، با توجه به افزایش باند اینترنت و استفاده از فضای مجازی و عدم اطلاعات کافی برای استفاده از فرصت‌ها در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۵۵ درصد افزایش وقوع جرایم سایبری را داشتیم که ۲۵ درصد مربوط به برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین جرم در سطح استان کرمان، کلاهبرداری‌های اینترنتی بوده است افزود: ۲۵.۶۱ درصد مربوط به کلاهبرداری اینترنتی بوده است که نسبت به سال گذشته ۷.۶۱ درصد افزایش را داشتیم.

یادگار نژاد در خصوص روش‌های مشابه کلاهبرداری‌های اینترنتی افزود: مهمترین روش، فیشینگ است؛ نکته مهم این است که وقتی مردم خرید اینترنتی می‌کنند و اقدام به پرداخت پول می‌نمایند، امکان اینکه اطلاعات کرات خود را به کلاهبرداران ارسال نمایند، است.

وی در خصوص سایت‌های فروش کالا افزود: در سایت دیوار یک مورد پرداخت و اعطا وام دیده شده بود که حدود ۲۳۵ میلیون تومان از حساب افراد مختلف کلاهبرداری کرده بودند که در دستور کار قرار گرفت و در نهایت مجرمان شناسایی شدند و به مراجع قضائی واگذار شدند.

یادگار نژاد در خصوص شگرد قدیمی کلاهبرداران افزود: یک روش کلاهبرداران این است که مردم را با توجه به اینکه جایزه کمک هزینه سفر به عتبات برنده شده اند به پای عابر بانک‌ها می‌آوردند که متهمان شناسایی و دستگیر شدند.

کد خبر 4590456

منبع: مهر

کلیدواژه: فرماندهی انتظامی کرمان جرایم سایبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۲۲۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان حضور فعالان فضای مجازی در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همزمان با اعلام شهادت ۱۴۰ نفر از خبرنگاران رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که از ۱۵ مهرماه تاکنون از سوی رژیم صهیونیستی در نوار غزه به شهادت رسیده‌اند، پویش رسانه‌ای «ققنوس قلم» را برای خبرنگاران و فعالان فضای مجازی برگزار می‌کند.

خبرنگاران و فعالان فضای مجازی داخلی و خارجی تا پایان روز یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ فرصت دارند آثار خود را که پس از ۱۵ مهر ۱۴۰۲ در یکی از قالب‌های تیتر متنی و چندرسانه‌ای شامل متن، ویدیو، صوت، عکس، عکس‌نوشت، طرح گرافیکی و... به زبان فارسی یا غیر فارسی منتشر شده است را به دبیرخانه این پویش رسانه‌ای ارسال کنند.

دیگر خبرها

  • حمل گوشت خر در جاده نیشابور به مشهد / ماجرا چیست؟
  • آنهایی که این احکام را خوارج می‌شوند!
  • پیشنهاد رهبر انقلاب برای معادل اصطلاح فضای مجازی
  • افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در نوروز و ضرورت حفظ امنیت کودکان
  • ببینید | حرف‌های جنجالی یک روحانی درباره فضای مجازی؛ این افراد خوارج هستند اگر...
  • اعتراض کاربران فضای مجازی به عملکرد نمایندگان کارگران در شورای عالی کار
  • امکان حضور فعالان فضای مجازی در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم
  • رصد و پایش فضای مجازی در دادگستری آذربایجان غربی
  • رنگین کمان اصفهان فضای مجازی را تسخیر کرد + فیلم | این تصویر زیبا را از چشم‌انداز سی و سه پل ببینید
  • توضیحات تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی(ره) در خصوص بازنشر فیلمی از مراسم ادای احترام نیروهای مسلح کشور در فضای مجازی